Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4
Forfatter: Tittel: Antikrist
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-6-2005 kl 15:26
Hvem/hva er antikrist?


Det finnes mange forslag/forklaringer omkring dette tema.
Noen har Skriften som utgangspunkt med dagens virkelighet
og tilstand i den religiøse verden som oppklarende fakta.
Kan det tenkes at sannheten er enklere enn vi tror?

Synes dette fortjener oppmerksomhet til etterprøvelse:

http://www.presenttruthmag.com/archive/XIV/14-6.htm

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2180
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-6-2005 kl 17:38


Bror

Takk for en interessant link (eller er det url det kalles? :))
Artikkelen var både klar, informativ og tankevekkende.

Luther var også klar. Troen satte et skille.
Uten tro intet gudsfolk.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-6-2005 kl 08:19


[Redigert den 20-6-2005 av Lance]



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-6-2005 kl 08:19
Antikrist


I nevnte artikkel er jeg enig med Luther i hvilken rolle som vil manifiestere Antikrist i egen person. Inkarnert. Jeg tror imidlertid at vi ikke har sett dette ennå, men at det er på vei til å bli manifistert i nær fremtid.

For å gjøre et skille... Antikristens ånd er en hvilken som helst ånd som setter seg imot Guds Ord. Men, den falske profeten, Antikrist, vil også være en bestemt person, en religiøs skikkelse, som alle som kjenner Luthers standpunkt vet hvem er.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 10:53
Ja, sanninga er enklare enn me trur...


Nøkkelen til å forstå begrepet antichristos, som Johannes nemner tre gonger i første og andre brevet sitt, er å finne i nettopp desse versa.
Enklare og klårare kan det knapt seiast. (1 Joh 2:18-22; 1 Joh 4:3; 2 Joh 1:7)

Einkvan tolkning må prøvast på, og passa overeins med, desse orda;
Sitat:
I John 4:3
og hver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud; og dette er Antikristens ånd, som I har hørt kommer, og den er allerede nu i verden.


Men no har det jo vore lang kristen tradisjon for, utover det enkle skrivne ordet, å vidare tolke antikrist inn i Openberringa til Johannes.
Ein tek då Johannes sin opprinnelege definisjon til etteretning, men legg så til ein eigen kryssreferanse, nemleg den at eitt eller fleire av vesena som er beskrive i openberringa er eit slag Antikrist med stor A, ein spesiell og personifisert inkarnasjon av den andsmakt som Johannesbreva taler om.

Sidan ein allereie har flytta seg utover det som er klårt beskrive i skrifta, er ein ikkje lenger på fjellstø grunn.
Det som då er viktig er at ein ikkje så fortset med å bakover-definere begrepet antikrist på grunnlag av denne referansen som ein sjølv har tolka inn. :exclamation:

Dei fleste kan uansett vera einige i at dyret og dragen i Openberringa var i antikrist si and, difor vil eg allikevel og nemna nøkkelen til å forstå desse, som óg vart gjeven Johannes i Op. 17:9-18:

Sitat:

9 Her gjelder det vett som har visdom. De syv hoder er syv fjell, som kvinnen sitter på,
10 og de er syv konger; de fem er falt, den ene er til, den annen er ennu ikke kommet; og når han kommer, skal han bare holde sig en kort tid.


Dette biletet er både dragen, dyret, og indirekte kvinna, assosiert med.

Det taler om eit dynasti som har hatt fem herskarar; Ein som regjerte allereie då Johannes fekk desse visjonane; Og til slutt ein som skal regjera ei kort stund, før enden kjem.
Om ein så hugser på kva tid Johannes levde, ligg løysninga rett fram i dagen for den som vil sjå...

[Redigert den 29-6-2005 av Theotormon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 11:38


Det er jo oplagt at gøre den store Antikrist til netop sin egen religiøse hovedfjende. For de første kristne så kunne det blive kejseren eller ypperstepræsten, for reformatorerne paven. Futuristerne begynder at miste troen på at det er paven, og spekulerer så hvem det nu kan være.



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 29-6-2005 kl 12:17


Paven kommer til å manifistere Antikrist når tiden er inne. Det burde ligge klart i dagen for den som vil se.

Futurister? Hva er det? Hvem tror vel ikke på fremtiden? Vi venter på Kristi komme. Ingen ting annet.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 12:32
De sju rikene


Theotormon,

tror du ikke at de rikene du tok med i dette sitatet frå Åp., 17:

Sitat:

9 Her gjelder det vett som har visdom. De syv hoder er syv fjell, som kvinnen sitter på,
10 og de er syv konger; de fem er falt, den ene er til, den annen er ennu ikke kommet; og når han kommer, skal han bare holde sig en kort tid.


er disse rikene:

1. Egypt (var falt på Johannes' tid)
2. Assyria (----"----)
3. Babylon (----"----)
4. Media-Persia (----"----)
5. Aleksanders rike (----"----)
6. Romerriket (eksisterte på Johannes' tid)
7. Det byzantiske riket (var ikke kommet på Johannes' tid. Dette var et rike fordi det hadde herskere i form av keisere)
8. Dyret ( jfr. Åp., 17
Sitat:

11 Dyret som var og ikke er mer, det er selv den åttende, men er samtidig en av de sju og går sin undergang i møte.


Det "var og ikke er mer" pga. at det ligner på løven, bjørnen og leoparden, dvs. Babylon, Media Persia og Aleksanders rike, jfr. Åp., 13,

Sitat:

2 Dyret jeg så, lignet en leopard, men hadde føtter som en bjørn og gap som en løve. Draken gav det sin kraft og sin trone og stor makt.


Dermed forholder det seg slik:


Sitat:

8 Dyret du så, det var (akkurat som at løven, bjørnen og leoparden var; min kommentar) og er ikke mer (på Johannes tid; min kommentar); men det skal komme opp fra avgrunnen (jfr. Åp. 11,7) og gå sin undergang i møte. Og de som bor på jorden, og som ikke har fått sitt navn skrevet i livets bok fra verdens grunnvoll ble lagt, de skal undre seg når de ser dyret, det som var og ikke er mer, men som skal komme igjen.
)


Taurus



[Redigert den 29-6-2005 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 12:59


Taurus,

Når ein gjev nøkkelen til ein løyndom (Op. 17:7), svarer ein ikkje med enda ei gåte...
Eg har difor ingenting å leggje til det som allereie står ("...og de er syv konger; ...").
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 13:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Paven kommer til å manifistere Antikrist når tiden er inne. Det burde ligge klart i dagen for den som vil se.


Så er spørsmålet kor ein leiter, då... For ein slik teori kan ikkje einast med dei versa eg siterte ovanfor.


Eg har sjølv leita, men eg fann ikkje det eg trudde eg leita etter.
Istaden fann eg noko betre:

Livet der ein ikkje treng frykta verken Antikristar eller dyr eller deira merke,
Men kvila i fullbrakt nåde, som ektefødd borgar av den Heilage stad,
Og i den tryggleik å vende blikket mot dei viktige ting,
Eit Liv i lovprisning til Han som regjerer evig,
Og som lys og salt!

:saint:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 29-6-2005 kl 13:30


Jeg frykter ikke Antikrist. Men de som ikke gjenkjenner ham når han kommer skulle hatt grunn til det...



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 13:33


[Redigert den 29-6-2005 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 14:08


Theotormon,

det dreier seg ikke om enkeltkonger, men kongedømmer eller riker, jfr. dette sitatet fra boken "Johannes Åpenbaring" av Lars Eritsland i serien "Bibelverket", s. 186 (1.avsnitt):

Sitat:
For konge og rike blir i Skriften gjerne betraktet som en enhet (Salme 68,17; 76,5; Jer. 51,25; Dan. 2,35). De sju fjell er da sju verdensriker, og på samme tid er de sju konger, for kongene er som hoder for sine riker identifisert med dem.



Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 29-6-2005 kl 14:58
Åpenbaringen


Kvinnen, Skjøgen, er Rom. Kongene er herskere i Rom.

Den kongen som "er nå" er vel Nero. Han regjerte da Johannes skrev...

Antikrist er som Johannes skriver "enhver ånd" som er imot Kristus. Dette hindrer ikke det faktum at det vil være en manifestasjon av antikrist når trengselen setter inn for de troende i vår tid.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 15:15


Altså Lance!!! Det var jo de sidste tider, da Paulus og de 12 skrev :bigsmile:



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 16:24


Lance,

hvem skulle da de 5 som var falt før Nero og den 7. og 8. som skulle komme seinere være?


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 29-6-2005 kl 18:12


Jeg kunne nok gått inn i det mer, men har ikke tid nå, Taurus. Det er vel bare å se hvem som kom etter Nero...

Åpenbaringsboken har signifikans i dag også, Anastasis. Selve Antikrist vil manifisteres i fremtid.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
guten
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 31
Registrert: 9-2-2005
Bosted: nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-11-2005 kl 12:51


Hei.. jeg kom over en side som omhandler dyrets merke.

se link: http://www.endtime.net/norsk/666.htm

Hva syns dere om det?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-11-2005 kl 23:25


Sitat:
Opprinnelig postet av guten
Hei.. jeg kom over en side som omhandler dyrets merke.

se link: http://www.endtime.net/norsk/666.htm

Hva syns dere om det?


Hvor viktig er det å bruke tid på å gjette seg frem til et svar på dette spørsmålet - og det attpå til på bakgrunn av feil bibelforståelse? Den siden du, guten, her viser til er en side forfattet av mennesker som står for en vranglærelære bygget på uttalelser fra en falsk profet, nemlig læren om om hvordan mennesket i dette livet kan bli istand til fullkomment å leve i harmoni med all Guds vilje. Ved dette fornekter de i praksis Kristi fullbrakte soningsverk. Hvilket bedrag!!!!

Dette bedraget er kun egnet til å lede mennesker bort fra Gud - og i stedet rette fokuset mot sin egen "lovoppfyllelse." De ser ikke sin egen syndige tilstand, at de selv fremdeles synder hver eneste dag ved sin vantro mot Ordet - de skjønner ikke at de bare er vår tids "farriseere". Disse mener om seg selv at de nu - riktignok ved Guds kraft - lever i fullkommen lydighet mot all Guds vilje og lov og DERFOR vil bli frelst. De fornekter at de fremdeles er ufullkomne mennesker - slike som ikke når opp til fullkommen lydighet mot tibudsloven. Disse menneskene holder en amerikanerinne ved navn Ellen Gold White (levde ca. 1830-1915) som sin profet og har derfor latt seg indoktrinere av hennes falske syner og vranglære. De setter hennes ord over Bibelens lære om den nye pakt, Heb 8:7-13 (jfr. Jer 31:31-34).

Denne falske profeten (Ellen Gold White) hevder Gud i et syn viste henne at det budskapet Guds folk fra da av skulle forkynne for verden var at det 4. bud i den gamle tibudsloven (hviledagsbudet - sabbatsbudet) er det viktigste av alle de ti bud og må holdes for å ikke ta dyrets merke og da gå fortapt. Om dette virkelig var Bibelens viktigste budskap er det jo merkelig at dette budet er det eneste av de ti bud som ikke blir gjentatt i Det nye testamentet. Les Hebrerbrevet kapittel 4 for der finner vi den rette forståelse av hva sabbatsbudet var ment å være.

Hverken Jesus eller noen av forfatterne av NT fremholder sabbaten som så viktig å helligholde som det denne internettsiden guten viser til hevder.

Hilsen
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-11-2005 kl 14:24


Jeg vil si meg enig med Willy i overstående innlegg. Når det er sag finnes det likefult endel interesangt stoff på nettsidene til Abel Struknes. Jeg er enig i endel av utleggelsen rundt endetiden på siden som linkes. Ned til og med overskriften "Hva er dyrets bilde, merke og tall?" er ihvertfall om ikke annet intersangt å ta med seg i bakhodet når man leser Åpenbaringsboken selv. Videre advarer også Abel Struknes, slik vi gjør, mot falsk karismatikk og falske manifestasjoner. Men merk merk, hva Willy sier. Hele deres virksomhet bygger på at de, som har akseptert Ellen G White som profet og følger henne, er de eneste sanne kristne. De spørrende og undersøkende prinsipp som rettes mot romerkirken og mot ny karismatikk blir forkastet når de i neste omgang behandler sin egen profet. "Endtime.net" og "Kristen informasjonstjeneste" er vell hva man kan kalle "gammel Adventistisk proppaganda", og bør leses med samme overvåkenhet og varsomhet som når du eventuelt tar i mot Vaktårnet fra en Jehovas vitner og vil lese det. Bruk sunn fornuft, og prøv det mot Bibelen. Så vil du se at mye av det de sier ikke stemmer.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
guten
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 31
Registrert: 9-2-2005
Bosted: nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-11-2005 kl 18:20


Yes. Jeg er enig der.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priskilla
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 20-8-2006
Bosted: Sotra
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-8-2006 kl 02:32


hei gana,
kan ikke følge deg her... Les også 1 Kor 10,5 "...og allikevel hadde Gud ikke behag ide fleste av dem.."
"Utenfor Kristus intet Israel", skiver du. Ja, de henger sammen.
Men det står at "vi er utvalgt i Kristus fra før verdens grunnvoll ble lagt", det var også Abraham.
Men Gud utvalgte Abraham også til noe annet. Han valgte ut Abraham til å bli ættefar til Jesus, "i din ætt skal hele jorden bli velsignet". Det handler om at Jesus kom inn i historien rent fysisk, og var etnisk sett Abrahams etterkommer. Åndelig sett var Jesus lenge før Abraham.
Det står at Gud elsket Jakob, før han hadde gjort hverken godt eller gale.
Gud elsket Israel, selv om hun falt fra troen og vendte seg bort til avskyelige avguder. Han kaller på henne, han velsigner henne, han tukter henne, han sender henne i landflyktighet, men han svikter ikke sitt løfte til henne og han gir henne ikke opp. Hvorfor? "For mitt Navns skyld gjør jeg det", sier han i Bibelen.

Priskilla
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priskilla
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 20-8-2006
Bosted: Sotra
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-8-2006 kl 02:37


heisann,
tror innlegget mitt er havnet på en feil tråd...
sorry, vet ikke hvordan det skjedde...

Priskilla
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2180
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-8-2006 kl 04:24


hei og hå..
i feil tråd..
Israel og Antikrist..
du skal se det er ein sammenheng..

(et dikt av gana)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-8-2006 kl 09:56


Hvilken tråd skulle det være i ? (Holder å få tittel,) Så skal jeg prøve å få rettet opp :)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-8-2006 kl 16:03


Sitat:
Opprinnelig postet av geirern

1) Antikrist (entall) er en ånd, ikke en person.

2) Antikristens ånd gjør at det står fram antikrister.

3) Det var mange antikrister på johannes tid (da han skrev om det) så vi har inget bibelsk grunnlag for å vente EN ny.

4) Antikristens ånd er en villfarelsesånd. En ånd som står bak forførelses ang. læren om KRistus.

5) Antikristene (flertall) er de som forkynner denne læren.

6) Disse lærerne kaller seg kristne, men fordi de har denne læren kan de ikke med rette kalles kristne. De forkynner en falsk kristendom.

7) Det er inget grunnlag for å påstå at antikrist er den samme som dyret i åpenbaringen. Definisjonen av dyret og antikrist er ikke sammenfallende på noen områder.

8) Det finnes lite grunnlag for å påstå at antikrist er den samme som "den lovløse" i 2. tim 2

9) Det er inget grunnlag i det hele tatt for å påstå at antikrist er en kommende verdensleder som skal framstå som en messiasskikkkelse og bringe (falsk) fred til verden. Det finnes heller ikke noe bibelesk grunnlag for å påstå at han skal inngå pakt med israel i 7 år og bryte den etter 3.5 osv og alle de andre detaljene som finnes i de moderne pinseteologiske læren om antikrist (som hos tim lahey, left behind serien, hal lindsey o.l.)

10) Antirkstens lære innebærer at Jesus ikke er Gud (dvs. ikke den samme som Gud) og at hans 1. komme og oppstandelse ikke er skjedd i kjød (legemlig). Denne åndeliggjørelsen" av evangeliet gjør at man frarøver evangeliet sin frelsende kraft ved tro, derfor er den en alvorlig vranglære.


Hei, hvem antikrist er, er et viktig tema. Jeg har langt fra utstudert dette emnet, men ønsker likevel å kommentere dine 10 punkter:

1) I tekstene om antikristen i entall snakkes det både om antikristen og antikristens ånd (på samme måte som det snakkes om sannhet og sannhetens ånd). Det får meg til å tro at antikrist er noe mer enn en ånd.

2) Grunnen til at antikrist og antikrister oppstår er at de ikke er av Gud. De fornekter ham, og blir en personligjørelse av tittelen Johannes gir dem. Ingen er slik imot Kristus som dem som engang trodde på ham og siden vender seg vekk.

3) Jeg synes Johannes sier ganske tydelig at den virkelige store Antikristen vil komme i fremtiden: "antichrist shall come" (1Joh 2,18 KJV), samtidig som han sier at det allerede nå er mange antikrister.

4) Delvis enig. Antikrist er mer enn en ånd, som nevnt under pkt 1. Jeg er enig i at antikrist vil spre vilfarelse som berører læren om Jesus.

5) Enig

6) Enig

7) Antikrist kan bety to forskjellige ting: "Imot Kristus", eller "istedenfor Kristus". Dyret i Åpenbaringen, som jeg tror er det samme som vi ser i Daniel 7, passer meget godt til betegnelsen antikrist etter det jeg forstår.
-begge forkynner villfarelse
-de ligger begge i fremtiden i forhold til Johannes ståsted i tiden.
-de angriper begge to Jesu autoritet og funksjon.
-begge to har en sterk religiøs fremtoning.

8) Du mener kanskje 2 Tess 2? Her ser jeg imotsetning til deg en sterk parallell mellom den lovløse og antikrist. Jeg mener forøvrig at dette er det samme fenomenet som dyret i Åp og Daniel 7.
-begge befinner seg i fremtiden
-begge opphøyer seg mot Gud og Jesus
-begge forkynner vranglære
-begge er virksom allerede på Johannes tid, men ikke til fulle. (2 Tess 2,8 1Joh 2,18)

9) Enig

10) Delvis enig: Antikrists lære inbefatter blant annet:
-Jesus er ikke Kristus, eller Messias (samme betydning), i person eller funksjon
-Fornektelse av Faderen og Sønnen, igjen enten i person eller funksjon.
-fornektelse av at Jesus er kommet i kjød (dette er EN antikrist (KJV), ikke nødvendigvis læren til Antikristen i fremtiden).

Min oppfattelse er at Antikrist, Det første Dyret i Åp, Dyret i Dan 7 og Den lovløse i 2 Tess 2 er ett og det samme fenomen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priskilla
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 20-8-2006
Bosted: Sotra
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2006 kl 01:31


Hei,
Det var visst i rett sted likevel... ser ut til at det var meg som mista tråden en liten stund...
Har litt problem med å finne tilbake til innleggene jeg selv har skrevet... det er så mange tråder med nesten samme tema. Er litt distrè... (min "CPU" trenger litt mer "RAM"... kanskje det kan fixes med en chip på pannen? he, he..)
Er det noen tast jeg kan trykke på så jeg får opp en oversikt over de trådene jeg selv har innlegg i?

Priskilla
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2006 kl 21:36


Priskilla:
Trykk på nederste linje i innlegget ditt, der det står profil. Inne på profilen står det "Søk etter alle innlegg av denne brukeren", på nest nederste linje. Trykk på ordet "Søk", og du får opp alle dine innlegg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priskilla
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 20-8-2006
Bosted: Sotra
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-8-2006 kl 04:42


Takk Soteria. Jeg fant det.

Priskilla
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen