Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1    3  
Forfatter: Tittel: Antikrist
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-6-2005 kl 20:13


Willy,

Du er bare for meget :smilegrin:. Nu har du fået svar på dine spørgsmål, og så sniger du uden om med sådan en smøre :rolleyes:.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 5-6-2005 kl 09:30
Bibeltro


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Anastasis, jeg har sjelden møtt noen som forvrenger Skriften mer enn deg :no:


Nu kunne jeg jo være fræk og sige det samme om dig. Din profet er godt heller ikke helt almindelig. Men hans tro på evig fortabelse dækker til hvis grad over hans hav af besynderligheder, der først dukker op ved nærmere gennengang.

Men jeg tror mere det gør dig urolig, at min lære er så forankret i NT på en måde, du/I ikke er vant til. Jesus sagde hans samtid ville opleve genkomsten. De fleste fornægter det. Jeg gør ikke og ripper op i jeres usikkerhed hver gang jeg siger det. De fleste lærer, at den gamle pagt blev opløst på korset. Jeg gør ikke og fremlægger bevis på det fra skriften. De fleste fornægter forskellene mellem Paulus evangelium og de 12s. Jeg gør absolut ikke. De fleste lærer evig fortabelse. Jeg gør ikke og fremlægger beviser for det. Jeg er tilmed bibeltro. Alt hvad jeg siger bakkes op af Skriften. Klart jeg er hård kost.

[Redigert den 4-6-2005 av Anastasis]


Anastasis, du gjør meg ikke usikker på noen som helst måte. Jeg er urokkelig grunnfestet i den troen jeg har. :singing:

Har du gått grundig gjennom Branhams lære og lest hans taler? Han var en bibeltro forkynner, og bakket også opp sin lære ved Ordet. Han levde i tillegg et liv som var Evangeliet verdig...

Hard kost? Å forkynne at det er et helvete er hard kost.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-6-2005 kl 10:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Willy,
Nu har du fået svar på dine spørgsmål, og så sniger du uden om med sådan en smøre :rolleyes:.


Hvilke spørsmål sikter du til?
Såvidt jeg kan se svarte du meg aldri på hva du oppfatter Bibelen lærer er forskjellen i innhold på den gamle og den nye pakt, men kanskje du vil gjøre det nu?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-6-2005 kl 10:27


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Willy,
.Nu har du fået svar på dine spørgsmål, og så sniger du uden om med sådan en smøre


vilke spørsmål? Såvidt jeg kan se svarte du meg aldri på hva som var forskjellen i innhold på det du hevder er to ulike evangelier i Bibelen. Kanskje du vil svare på det nu?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2005 kl 23:00


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Willy,
.Nu har du fået svar på dine spørgsmål, og så sniger du uden om med sådan en smøre


vilke spørsmål? Såvidt jeg kan se svarte du meg aldri på hva som var forskjellen i innhold på det du hevder er to ulike evangelier i Bibelen. Kanskje du vil svare på det nu?


Hvor skal man starte? Eks. vanddåb og retfærdiggørelse ved tro+gerninger hos alle andre end Paulus. Du har allerede fået et link, der remser en række forskelle op mellem de 2 evangelier, og så siger du at du ikke har fået svar Det virker lettere utroværdigt, i særdeleshed, når det gælder så oplagt et spørgsmål. Linket er på side 3 i denne tråd. Se på det inden du svarer ;).
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2005 kl 23:11


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Anastasis, jeg har sjelden møtt noen som forvrenger Skriften mer enn deg :no:


Nu kunne jeg jo være fræk og sige det samme om dig. Din profet er godt heller ikke helt almindelig. Men hans tro på evig fortabelse dækker til hvis grad over hans hav af besynderligheder, der først dukker op ved nærmere gennengang.

Men jeg tror mere det gør dig urolig, at min lære er så forankret i NT på en måde, du/I ikke er vant til. Jesus sagde hans samtid ville opleve genkomsten. De fleste fornægter det. Jeg gør ikke og ripper op i jeres usikkerhed hver gang jeg siger det. De fleste lærer, at den gamle pagt blev opløst på korset. Jeg gør ikke og fremlægger bevis på det fra skriften. De fleste fornægter forskellene mellem Paulus evangelium og de 12s. Jeg gør absolut ikke. De fleste lærer evig fortabelse. Jeg gør ikke og fremlægger beviser for det. Jeg er tilmed bibeltro. Alt hvad jeg siger bakkes op af Skriften. Klart jeg er hård kost.

[Redigert den 4-6-2005 av Anastasis]


Anastasis, du gjør meg ikke usikker på noen som helst måte. Jeg er urokkelig grunnfestet i den troen jeg har. :singing:

Har du gått grundig gjennom Branhams lære og lest hans taler? Han var en bibeltro forkynner, og bakket også opp sin lære ved Ordet. Han levde i tillegg et liv som var Evangeliet verdig...

Hard kost? Å forkynne at det er et helvete er hard kost.


Tror gerne han opfattede sig selv som bibeltroende, og det var han da også. Ganske som CT Russell eller Luther. Men ikke nogen stor bibeltolker. Han gjorde sikkert sit bedste, men som med alle menneskelige messiaser, så var det bare et desperat forsøg.

Hård kost at forkynde helvede? Tjoo for nogen tilhørere det vel nok. Men for dem der selv tror sig fri var den evige pine, så er det sød musik. I jer annihilisters light-udgave er der jo ikke engang evig pine. Det er jo et fedt kampagnemiddel, og tror man på det selv, så er det et godt og nødvendigt middel for at holde sig troende. Hvad ville du gøre uden troen på evig fortabelse? Kunne du tro?




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-6-2005 kl 23:29


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Hvor skal man starte? Eks. vanddåb og retfærdiggørelse ved tro+gerninger hos alle andre end Paulus. Du har allerede fået et link, der remser en række forskelle op mellem de 2 evangelier, og så siger du at du ikke har fået svar Det virker lettere utroværdigt, i særdeleshed, når det gælder så oplagt et spørgsmål. Linket er på side 3 i denne tråd. Se på det inden du svarer ;).


Det var postet som svar til Lance og ikke tiol meg. Dessuetn var det ikke linken til en internettside jeg spurte om, men din forklaring. Jeg har ingen interesse av å leke detektiv med deg om du ikke kan svare på det jeg spør om. Du innbyr så visst ikke til noen dialog.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2005 kl 23:48


wbrochs,

Jeg har sådan en sær følelse med dig. Du vil kommunikere med mig, stiller spørgsmål men bidrager med intet. Der er sær tone i din poster, som om du tror du er noget mere end andre mennesker, og som om man skal forstå, at det er en ganske særlig ære at kommunikere med dig. Jeg er ganske uenig. Jeg behøver ikke at kommunikere med dig, og du giver mig ikke den fjerneste grund til at have lyst til det. Alligevel gav jeg dig et link (der er meget let-læseligt) og jeg nævnte nogen stikord for dig. Tilsvarende fik du et fyldestgørende svar på forskellen mellem de pagter, og din respons hertil var ligeså tom og intetsigende.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 6-6-2005 kl 01:23
Anastasis


Når du ser på dine egne kommentarer forstår du sikkert hvorfor jeg ikke ser noen hensikt i å fortsette å kommentere dine innlegg eller svare på flere av dem.

Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-6-2005 kl 04:03


Forkynte Paulus et annet evangelium enn Peter?

Det var Peter som bragte evangeliet til hedningene (Apg 10). Dersom det er så at Paulus hadde fått et annet evangelium direkte fra Herren, så må det bety at Peter forkynte et annet for hedningene enn Paulus. Og i så fall ville han ha blitt rammet av forbannelsen som Paulus lyser over den som måtte komme med et annet evangelium (Gal 1:8).

Nei, det er bare ett evangelium, det sier da også Paulus i Gal 1:7: "... skjønt det ikke finnes noe annet - det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium."

Du verden hvor godt dette passer for oss i dag!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 6-6-2005 kl 08:20
Svar


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Tror gerne han opfattede sig selv som bibeltroende, og det var han da også. Ganske som CT Russell eller Luther. Men ikke nogen stor bibeltolker. Han gjorde sikkert sit bedste, men som med alle menneskelige messiaser, så var det bare et desperat forsøg.


Den Hellige Ånd var hans bibeltolker ;) Og han var ingen menneskelig messias, selv om noen nesten trodde det...

Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Hård kost at forkynde helvede? Tjoo for nogen tilhørere det vel nok. Men for dem der selv tror sig fri var den evige pine, så er det sød musik. I jer annihilisters light-udgave er der jo ikke engang evig pine. Det er jo et fedt kampagnemiddel, og tror man på det selv, så er det et godt og nødvendigt middel for at holde sig troende. Hvad ville du gøre uden troen på evig fortabelse? Kunne du tro?


Annhilist? Hehe... artig kallenavn. Om fortapelsen var slik eller slik ville ikke det hatt noen innvirkning på min tro. Jeg er ikke redd for den.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-6-2005 kl 09:57


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Når du ser på dine egne kommentarer forstår du sikkert hvorfor jeg ikke ser noen hensikt i å fortsette å kommentere dine innlegg eller svare på flere av dem.

Willy


Endnu en imponerende undvigningsmanøvre.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-6-2005 kl 09:58


Hejsa Lance,

Jamen det er jeg da glad for at høre. Jeg behøver bestemt heller ikke fortabelsestroen for at tro :wink2:.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-6-2005 kl 10:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Forkynte Paulus et annet evangelium enn Peter?

Det var Peter som bragte evangeliet til hedningene (Apg 10). Dersom det er så at Paulus hadde fått et annet evangelium direkte fra Herren, så må det bety at Peter forkynte et annet for hedningene enn Paulus. Og i så fall ville han ha blitt rammet av forbannelsen som Paulus lyser over den som måtte komme med et annet evangelium (Gal 1:8).

Nei, det er bare ett evangelium, det sier da også Paulus i Gal 1:7: "... skjønt det ikke finnes noe annet - det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium."

Du verden hvor godt dette passer for oss i dag!


Baglæns læsning.. ;) Paulus evangelium var ikke etableret i beretningen i Apg 10 og senere så aftaler Paulus med de jødekristne, at det kun er Paulus, der skal forkynde for hedninge :up: (Gal 2v7). Derfor hænger dette sammen med Gal 1v8, omend jeg ikke alle steder er begejstret for tonen i Galaterbrevet. Det virker lovlig aggressiv. Konteksten af Galaterne er iøvrigt et angreb på dem, der prædikede nødvendigheden af omskærelse. Det kan vel tænkes, at der ligger personlige motiver bag den vel usædvanligt skarpe tone. Timotheus blev jo omskåret af Paulus af hensyn til jøderne, skønt det ikke var frelsesnødvendigt. Det kunne være, at nogen jødekristne brugte dette som et argument for nødvendigheden af omskærelse. Jeg gad vide hvad Jakob ville mene om en udtalelse som denne;

Gal 3v10 For alle de, som har lovgerninger, er under forbandelse, for der står skrevet: »Forbandet være enhver, som ikke bliver ved alt det, som står skrevet i lovbogen, og følger det.« ....v13 Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ« –

Sammenhold med;

Jak 2v8 Ja, hvis I efterlever den kongelige lov i Skriften: »Du skal elske din næste som dig selv,« så handler I ret. v9 Men hvis I gør forskel på folk, begår I synd og afsløres af loven som overtrædere: v10 Den, som ellers overholder hele loven, men fejler blot på ét punkt, er blevet skyldig i dem alle. v11 For han, som sagde: »Du må ikke bryde et ægteskab,« sagde også: »Du må ikke begå drab;« selv om du ikke bryder et ægteskab, men begår drab, er du dog blevet en lovovertræder. v12 I skal tale og handle som mennesker, der vil blive dømt efter frihedens lov. v13 For den dom er ubarmhjertig mod den, der ikke selv handler barmhjertigt; barmhjertighed triumferer over dom.


Jakob omtaler ikke Loven som en forbandelse Kristus har knust, men som noget ophøjet mennesket kommer til kort overfor og frelses ved nåde.. Det skal da også med at Jakobsbrevet ene og alene er skrevet til de 12 stammer (se brevets intro). Paulus havde fremtidens evangelium.

[Redigert den 6-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-6-2005 kl 17:45


Anastasis:

Konsekvensen av det du sier er at vi har to typer hedningekristne: de omvendte før Paulus, og de etter Paulus.

Etter at Paulus begynte å forkynne sitt evangelium, og lyste forbannelse over de som forkynte et annet evangelium til hedningene en ham, hva da med de omvendte hedningene FØR Paulus, ble de pålagt å holde seg i taushet og ikke bringe det glade budskap videre? Eller ble de omvendt på nytt til Paulus' evangelium, til tross for at det var da Peter talte til hedningene at Den Hellige Ånd kom over dem?

Og hva med alle jøder som hørte på Paulus' taler? Han henvendte seg jo ofte til jøder og andre som frykter Gud, så det må ha vært en blanding av jøder og hedninger som ble omvendt til "evangeliet etter Paulus".

Når Paulus sier: "Fra nå av går vi til hedningene", var det da et annet evangelium han begynte å forkynne?

Ikke ett sted kan jeg se at Paulus sier: Dersom det er noen jøder her, så må jeg be dere forlate stedet, for det jeg nå skal til å si, er bare for hedningene.

Nei, Paulus sier det rett ut (Gal 1:7): Det er bare ett evangelium, og de som sier noe annet, vil bare forvirre oss og forvrenge Kristi evangelium.

[Redigert den 6-6-2005 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 7-6-2005 kl 15:26
Paulus


Det er klart som Everaldo sier at det bare er ETT Evangelium. Det handler om én person, og det er Jesus Kristus!

Paulus hadde stor åpenbaring av Skriften fordi han var budbæreren til den første menighet (hedningene): den første engelen (stjernen) til den første menighetstid: Efesos.

Peter innrømte til og med at noe av det Paulus skrev var vanskelig å forstå. Paulus sin autoritet kan vi også se da han korrigerte Peter... Og ikke minst fordi han skrev mesteparten av NT.

Men Paulus budskap er det samme som de kristne følger i dag. Vi venter fortsatt på Herrens andre komme, og vi kan se tegnene rundt oss.

Hallelujah! :singing:

[Redigert den 7-6-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-6-2005 kl 16:15


Hej Everaldo,

Jeg vil ikke sige så meget mere omkring bevisførelsen for de 2 evangelier. Når jeg skimter tråden igennem, så synes jeg at jeg har gjort det til fulde. Når Paulus skal præsentere sit evangelium for de ældste i Jerusalem, så siger det sig selv, at det er nyt.

Nu giver jeg ikke så meget for, når man hiver et par vers ud af deres sammenhæng fra Paulus. Det er de færreste, der tror på hans universalistiske tekster eller om hans lære om kvinder. Jeg har aldrig selv mødt nogen, der ville forsvare det han siger om kvinder, og jeg har selv oplevet at blive lagt for had, når jeg har prædiket at det nu engang er det Bibelen siger. Paulus kom med mange provokerende udtalelser (universalisme, kvindesyn), og når disse fra Galaterne 1 yndes, så er det nok fordi de rammer en gruppe, der ikke er den store følelse for idag. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor såret Jakob måtte have været over de haselerende ord i Galaterne mod Loven, hvis han altså ikke blev forskånet for ordene på den ene eller anden måde. Jeg vil dog alligevel igen understrege, at Paulus ikke siger det du tror. Læs omhyggeligt;

v8 Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. v9 Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han.


Adressanterne er dem, der tog imod Paulus evangelium. Omskærelse hører absolut ikke med til Paulus evangelium, for det beskæftiger sig ikke med ydre ting som vanddåb eller omskærelse. Paulus kan have fortrudt, at han havde omskåret Timotheus, og frustrationen over det kan have spillet en rolle i tonen. Men skal vi til at sætte Paulus op mod Jesu ord til jøderne, så sker der farlige ting, som får dig til at miste lysten til at lege med tror jeg;

Gal 4v21 Sig mig, I, der vil være under loven: Hører I ikke, hvad loven siger?

Matt 5v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget.


Her ser vi demonstreret hvorfor det er så farligt at tage Paulus ud af sin kontekst. Hvis man som dig vender ham mod Lovens folk, bliver han til en afsindig lovløs antikrist, men forstås han i sin kontekst, forsvarende sit hedninge-evangelium mod judaisterne, så giver det mening. Det er også derfor at messianske jøder, der vil holde fast i deres Torah, almindeligvis er fjendtligt indstillet overfor Paulus. Det du gør kan minde lidt om den gamle vittighed med at forsvare mord eller selvmord på baggrund af et vers fra GT. Kontekst skal altid overvejes, og så alligevel slår Paulus hårdt, og alligevel så ofrede han selv i templet.


Iøvrigt så tror jeg kun Paulus og hedninge evangeliets særstatus forstås i det øjeblik man virkelig tror, at Gud kun vedkendte sig jødefolket i GT tider, som det fremgår af GT selv, eks. Amos 3v2. Herunder havde Gud en særlig pagt med dette folk, som man skal have en forståelse for skal afsluttes med et evangelium til den jødiske nation. Det kan være svært at forstå, sluge og prædike for fortabelsesangste mennesker anno 2005 e.kr., der intet forhold har til den gamle pagt og ikke læser Bibelen, som om den blev skrevet for længe længe siden, men det ændrer nu ikke på det Bibelen lærer. I din post skimter det også igennem, at du ikke ser nogen mening med det. Meningen med det er, at der dels er et evangelium til den jødiske nation før den endelige dom, og dels at Gud starter en ny pagt med et nyt folk. Den primære forskel i Jesu forhold til ikke-jøder og eks. Moses forhold til dem, var at han profeterer, at Gud vil skaffe sig et nyt folk på tværs af nationer. Han kom til "sine egne" og var "kun udsendt til Israels hus". Forstår man ikke, at det Paulus prædikede var noget nyt og ekceptionelt, så er det nok nemt at rynke på næsen af forskellene.

Der er mange praktiske problemer Bibelen, ikke bare omkring de 2 evangelier, men omkring evangeliet og Loven (spørg bare jøderne i Apg 15) og mange andre problemstillinger, men der kan vi hverken gøre fra eller til. Jeg ved ikke om et af de praktiske problemer er Peters prædiken til hedningene. Han fortsatte jo bare med at vise hedningene gunst, som Jesus gjorde ved visse lejligheder. Men var det Guds vilje, så fulgte de Paulus, ellers lod de være, men naturligvis først i det øjeblik Paulus kom på banen med sit evangelium. Før var der ikke andre alternativer.

[Redigert den 7-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-6-2005 kl 16:24


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Det er klart som Everaldo sier at det bare er ETT Evangelium. Det handler om én person, og det er Jesus Kristus!

Paulus hadde stor åpenbaring av Skriften fordi han var budbæreren til den første menighet (hedningene): den første engelen (stjernen) til den første menighetstid: Efesos.

Peter innrømte til og med at noe av det Paulus skrev var vanskelig å forstå. Paulus sin autoritet kan vi også se da han korrigerte Peter... Og ikke minst fordi han skrev mesteparten av NT.

Men Paulus budskap er det samme som de kristne følger i dag. Vi venter fortsatt på Herrens andre komme, og vi kan se tegnene rundt oss.

Hallelujah! :singing:

[Redigert den 7-6-2005 av Lance]


Jamen utvivlsomt ville Peter finde det vanskelligt, at Paulus kalder Loven en forbandelse :yes:

Gal 3v13 Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ« –

Det er muligt, at rent faktisk var en måde som de 12 forholdte sig til Paulus skriverier, i det øjeblik Helligånden sagde god for det - 'det er vanskelligt at forstå'.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-6-2005 kl 20:18
Ikke alle ser og forstår Jesu Kristi evangelium:


2Kor 4:3f
3 Er så vårt evangelium likevel skjult, da er det for dem som går fortapt, det er skjult.
4 For denne verdens gud har forblindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde.

Kanskje noe å tenke på for dem som ikke haqr åndelige øyne som kan skue det eneste sanne evangeliumi NT i det klare lyset fra Jesu Kristi herlighet.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2005 kl 11:12


wbrochs,

en sandt lys forenkler ikke tingene, klipper en hæl og hugger en tå. Det jeg siger er så oplagt, og det kniber gevaldigt for mig at have respekt for en kristenkultur, der omskriver Bibelen samtidigt med at den indbilder sig selv den er bibeltro. Peter erkender som minimum, at han finder ting i Paulus skriverier vanskellige at forstå - i kontrast til din opfattelse. Talte de om det samme, så ville Peter selvfølgelig forstå det.

[Redigert den 8-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 8-6-2005 kl 12:26
Åpenbaring


Anastasis...

Du må forstå at nivået av åpenbaring er forskjellig hos mennesker. Likevel er Ordet det samme.

Én person kan ha en dyp åpenbaring av Ordet...

En annen kan ha en enkel tro, og ser kanskje ikke like mye...

Men Ordet er fremdeles det samme!

Om noen forkynner et annet Evangelium som ikke passer 100% inn med det Paulus forkynte, så er det falskt. Peters lære motstrider ikke Paulus sin lære, selv om Paulus taler mer om andre ting.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 8-6-2005 kl 12:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
......... Peters lære motstrider ikke Paulus sin lære, selv om Paulus taler mer om andre ting.


Ikke alle klarer å se dette lyset i Guds ord, Lance. Dette armumentet om at Peter sier at Paulus er så vanskelig å forstå er en behagelig knagg for kvberulanter å henge sin tvil om Guds ord på. Alle som har åndelioge øyne å se med finner enkelt og raskt at Paulus selv forteller hva han ofte blir misforstått på. Ikke bare det, men han sier også noe om HVEM som misforstår det han skriver; de blir rammet av dommen. Hvem blir det? Jo, de som ikke tror ordet.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2005 kl 13:15


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Anastasis...

Du må forstå at nivået av åpenbaring er forskjellig hos mennesker. Likevel er Ordet det samme.

Én person kan ha en dyp åpenbaring av Ordet...

En annen kan ha en enkel tro, og ser kanskje ikke like mye...

Men Ordet er fremdeles det samme!

Om noen forkynner et annet Evangelium som ikke passer 100% inn med det Paulus forkynte, så er det falskt. Peters lære motstrider ikke Paulus sin lære, selv om Paulus taler mer om andre ting.


Jamen i din verden så må såvel Loven som Jakobs lære være falsk, for disse ting stemmer ikke med Paulus.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 8-6-2005 kl 13:24


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
......
Jamen i din verden så må såvel Loven som Jakobs lære være falsk, for disse ting stemmer ikke med Paulus.


Jakob snakker om "frihetens lov" og "frihetens fullkomne lov" som er den samme loven som "livets Ånds lov" ledelse som Paulus holder seg til. Dette vil enhver se som kjenner Bibelen og forstår det man der leser.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2005 kl 14:13


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
......
Jamen i din verden så må såvel Loven som Jakobs lære være falsk, for disse ting stemmer ikke med Paulus.


Jakob snakker om "frihetens lov" og "frihetens fullkomne lov" som er den samme loven som "livets Ånds lov" ledelse som Paulus holder seg til. Dette vil enhver se som kjenner Bibelen og forstår det man der leser.

Mvh
Willy


Der er vitterligt ingen grund til at rode sig ud i disse akrobatiske øvelser for at prøve at få Jakob og Paulus til at stemme overens.

Den kongelige lov Jakob citerer fra er Loven, og det er den, som han søger at efterleve mixet ind med Kristi nåde. Der er derfor Paulus og Jakob budskaber også er uenige om hvorvidt gerninger retfærdiggører. For Paulus er Loven en forbandelse.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 8-6-2005 kl 14:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
.........
Der er vitterligt ingen grund til at rode sig ud i disse akrobatiske øvelser for at prøve at få Jakob og Paulus til at stemme overens.

Den kongelige lov Jakob citerer fra er Loven, og det er den, som han søger at efterleve mixet ind med Kristi nåde. Der er derfor Paulus og Jakob budskaber også er uenige om hvorvidt gerninger retfærdiggører. For Paulus er Loven en forbandelse.


Så forklar hva for mening Jakob legger i ordet "lov" og hviløken lov han sikter til! Begrunn det så ut i fra Bibelen slik at vi får se at du har bibelsk belegg for hva du sier.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2005 kl 16:17


Wbrochs,

I den danske oversættelse er der 2 krydshenvisning til Jakob 2v8;

3 Mos 19,18. Matt 22,39-40

Moseloven. Den der som der ikke skulle forsvinde en tøddel af jf. Jesus til jøderne før himmel og jord forgik i 70 e.kr., men som Paulus prædikede var en forbandelse Jesus fjernede på korset. Hos Jakob er der derfor som du ser når du læser videre i Jakob 2 en opfordring til at både at øve lovgerninger og have tillid til nåden, dersom man yder. Det er meget karakteristisk at Jakob er en synder, der satser på nåden, men Paulus frikendt.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2005 kl 19:46


Her er iøvrigt en god observation til det;

Evangeliet til det jødiske folk op til 70 e.kr.;

Matt 19v17 Han svarede ham: »Hvorfor spørger du mig om det gode? Én er den gode. Men vil du gå ind til livet, så hold budene!«

Jak 4v8 Hold jer nær til Gud, så vil han holde sig nær til jer. Gør jeres hænder rene, I syndere; rens jeres hjerter, I tvesindede!

1 Joh 3v24 Den, der holder hans bud, bliver i Gud og Gud i ham. Og at han bliver i os, ved vi af Ånden, som han har givet os.


Paulus hedninge eller raceløse evangelium;

Rom 5v8 men Gud viser sin kærlighed til os, ved at Kristus døde for os, mens vi endnu var syndere.

1 Thess 5v10 som døde for os, for at vi, hvad enten vi er vågne eller sover, skal leve sammen med ham.


Det er basalt set forskellen på hvorledes retfærdiggørelsen foregår;

Rom 4v5 Den derimod, der ikke arbejder, men tror på ham, som gør den ugudelige retfærdig, ham regnes hans tro til retfærdighed.

Jak 2v24 I ser altså, at mennesket bliver gjort retfærdigt af gerninger, og ikke af tro alene.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-6-2005 kl 00:20


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
I den danske oversættelse er der 2 krydshenvisning til Jakob 2v8;

3 Mos 19,18. Matt 22,39-40

Moseloven. Den der som der ikke skulle forsvinde en tøddel af jf. Jesus til jøderne før himmel og jord forgik i 70 e.kr., men som Paulus prædikede var en forbandelse Jesus fjernede på korset. Hos Jakob er der derfor som du ser når du læser videre i Jakob 2 en opfordring til at både at øve lovgerninger og have tillid til nåden, dersom man yder. Det er meget karakteristisk at Jakob er en synder, der satser på nåden, men Paulus frikendt.


Anastasis
Det du skriver og måten du understreker forskjellen mellom Jakob og Paulus gjør det relevant å stille deg spørsmålet om hvor mye du har forstått av forsoningen? Forstår du ikke at Moseloven med renselseslover, lover om rent og uren, og lover for offringer av dyr etc. var en billedlig fremstilling av den forestående forsoningen som Messias (Jesus Kristus) skulle gjøre for oss?

Vet du hva hensikten var i GT med ofring av et lyteløst lam? Det var et bilde på Jesus som skulle komme som det egentlige offeret. De mange ulike lovene i Moseloven er knyttet til det som har med den jordiske helligdommen å gjøre og det som foregikk i helligdommen. Alt dette hadde til hensikt å vise hva som skulle skje når den lovede Messias skulle komme. Messias er Jesus. Når Jesus kom fikk alt i Moseloven sin egentlige oppfyllelse. ”Oppfyllelse” betyr at alt i Moseloven fikk sin endelige betydning. Derfor leser vi i Joh 1,17 ”For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.” Loven var bare et bilde – en skygge – av den virkeligheten som skulle komme.

I forbindelse med Hebreerbrevets omtale av den gamle og den nye pakt (Heb 8,5-6) viser forfatteren til at Jesus er en bedre yppersteprest fordi han er mellommann for en bedre pakt som bygger på bedre løfter. Her går det jo frem at den jordiske helligdommen bare var et avbilde og en skygge av den himmelske. Den jordiske helligdommen var altså ikke den virkelige helligdommen, men bare et avbilde av den himmelske. I Jes 8,13-14 leser vi at ”Herren, hærskarenes Gud skal bli til en helligdom og til en snublestein og en anstøtsklippe …..” Det er Jesus Kristus som den lovede Messias dette sies om. I Joh 5,46 bevitner Jesus selv at det er ham Moses har skrevet om i loven (noe også Filip bekrefter): ”For hvis dere trodde Moses, så hadde dere trodd meg. For det er meg han har skrevet om.” Joh 1,46 ”Filip finner Natanael og sier til ham: Ham som Moses har skrevet om i loven, og som profetene har skrevet om, ham har vi funnet: Jesus, Josefs sønn fra Nasaret.”

Det er riktig som du skriver at Jesus i Matt 5,17-19 sier at han ikke er kommet for å oppheve loven og at ikke en eneste bokstav eller den minste tøddel skulle forgå av loven før det er skjedd alt sammen. Men dette må vi se i sammenheng med bl.a. forklarende vers som Joh 1,46, Joh 5,46 m.fl.

Moseloven påbyr å ofre dyr, blant annet lyteløse årsgamle lam av det førstefødte. Du tror vel ikke at det er Guds mening av noen mennesker, verken jøder eller hedninger skal fortsette å bære frem dyreoffer fordi det står i Moseloven? De lyteløse årsgamle lam av det førstefødte var en billedlig fremstilling av Jesus som skulle komme som det ekte offeret. Når det skjedde skulle ikke mennesker lenger frembære slike ofre, fordi de bare symboliserte den som skulle komme. Nu er Jesus kommet og har ofret seg selv som en løsepenge for alle, 1.Tim 2,6.

Jeg tar med Kol 2,16-17 som bekrefter lovene i GT ikke var det endelige, men av Jesus var det legemet som lovene bare var en skygge av; ”La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke eller med hensyn til høytider eller nymånedager eller sabbat! Dette er bare en skygge av det som skulle komme, men selve legemet hører Kristus til.”

Når vi da kan lese henvisninger til Mose lov samtidig som Paulus sier at de som vil søke frelse ved loven er under forbannelsen, så var det strid mellom mange av jødene og de som trodde på Jesus. De som ikke trodde på Jesus kunne heller ikke se at han som loven pekte frem til nu var kommet og at loven da opphører å gjelde etter bokstaven og at Jesus og hans ord og gjerning kommer inn og avløser loven. Når Jesus så sier at han ikke er kommet for å avskaffe loven så er det fordi den er det som profeterer frem til hans komme og hans gjerning. Hvorfor skal bevisene i GT avskaffes og gjøres til intet? Det ville vært som å tilintetgjøre kirkebøkene som kan bevitne at du er født, hvem som er dine foreldre og hva som er ditt navn. Kirkebøkene er altså et bevis for at du er den du er. Slik er også GT og Moseloven et bevis for at Jesus virkelig var den lovede Messias, Guds enbårne Sønn. Derfor er den ikke avskaffet, men oppfylt.

Altså: Loven om renselse og ofringer er opphørt å gjelde slik den er bokstavelig fremstilt. Men disse lovene er altså ikke avskaffet, men Jesus Kristus er kommet inn i stedet. Jesus er det legemet som skulle komme og som var det legemet som laget den skyggen som er fremstilt som en nedskreven lov;
Heb 10:1-10
1 For loven har bare en skygge av de goder som skulle komme, ikke tingenes virkelige skikkelse. Derfor kan ikke loven, ved de offer som hvert år blir båret fram, gjøre dem fullkomne som kommer fram med dem.
2 Ellers hadde de jo sluttet med å ofre. For de som ofret, ville da ikke lenger ha synder på samvittigheten etter at de én gang var blitt renset.
3 Men ved ofrene kommer det hvert år en påminnelse om synder.
4 For det er umulig at blod av okser og bukker kan bortta synder.
5 Derfor sier han når han trer inn i verden: Offer og gave ville du ikke ha, men et legeme dannet du for meg.
6 Brennoffer og syndoffer hadde du ikke lyst til.
7 Da sa jeg: Se, jeg kommer – i bokrullen er det skrevet om meg – for å gjøre din vilje, Gud.
8 Først sier han altså: Offer og gaver og brennoffer og syndoffer ville du ikke ha, og hadde du ikke lyst til – enda disse blir båret fram etter loven.
9 Deretter sier han: Se, jeg kommer for å gjøre din vilje. Han tar bort det første, for å la det andre stå fast.
10 Ved denne vilje er vi blitt helliget ved at Jesu Kristi legeme ble ofret én gang for alle.

Så til slutt om uttrykket "lov," towrah; Meaning: 1) law, direction, instruction 1a) instruction, direction (human or divine) 1a1) body of prophetic teaching 1a2) instruction in Messianic age 1a3) body of priestly direction or instruction 1a4) body of legal directives 1b) law 1b1) law of the burnt offering 1b2) of special law, codes of law 1c) custom, manner 1d) the Deuteronomic or Mosaic Law.

Når vi summerer opp de ulike betydningene av ordet lov (towrah) får vi at det betyr “læren Gud har gitt menneskene til rettledning.” I GT var det den skrevne loven som var læren menneskene skulle følge. I NT er det Guds Ånds ledelse menneskene skal følge. Betydningen av ”læren (towrah/lov) er ikke opphørt, men læren (loven) er gått fra å være bokstaver nedfelt i GT til nu å være åpenbart i Jesus Kristus, han som er Guds levende Ord og vår læremester;
Gal 3:23-26
23 Men før troen kom, ble vi holdt i varetekt under loven, innestengt inntil den tro som skulle komme, ble åpenbaret.
24 Slik er loven blitt vår tuktemester til Kristus, for at vi skulle bli rettferdiggjort av tro.
25 Men nå når troen er kommet, er vi ikke lenger under tuktemesteren.
26 Alle er dere jo Guds barn ved troen på Kristus Jesus.

Mvh
Willy


Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-6-2005 kl 09:07
100% Guds Ord


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Jamen i din verden så må såvel Loven som Jakobs lære være falsk, for disse ting stemmer ikke med Paulus.


Nei, jeg finner ingenting som ikke samsvarer i Bibelen.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2005 kl 09:38


Yderligere klare beviser

Paulus unikke nye evangelium;

Efe 3v1 Derfor bøjer jeg mine knæ, jeg, Paulus, Kristi Jesu fange for jer hedningers skyld v2 – så sandt I har hørt om det hverv, Gud af sin nåde har givet mig med henblik på jer: v3 Ved en åbenbaring er hemmeligheden gjort kendt for mig, sådan som jeg kort skrev om det før. v4 Når I læser det, kan I se, at jeg har fået indsigt i Kristus-hemmeligheden. v5 I tidligere slægtled blev den ikke gjort kendt for menneskenes børn, sådan som den nu er blevet åbenbaret for hans hellige apostle og profeter ved Ånden: v6 At hedningerne er medarvinger og medindlemmede i legemet og har medandel i forjættelsen i Kristus Jesus i kraft af det evangelium, v7 som jeg blev tjener for ved Guds nådegave, der blev skænket mig ved hans kraft og styrke. v8 Jeg, den ringeste af alle de hellige, fik den nåde at forkynde evangeliet om Kristi uransagelige rigdom for hedningerne v9 og at oplyse alle om, hvad frelsesplanen er med den hemmelighed, som fra evighed af lå skjult i Gud, alle tings skaber, v10 så at Guds visdom i al sin mangfoldighed nu gennem kirken kan blive gjort kendt for myndigheder og magter i himmelrummet

vs det jødiske;

Apg 13v32 Og vi forkynder jer det evangelium, at løftet, der blev givet til fædrene, v33 har Gud opfyldt for os...

[Redigert den 9-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2005 kl 10:25


Hej Wbrochs,

Jeg forstår ikke hvordan du neutraliserer Matt 5,17-19 ved hjælp af "Joh 1,46, Joh 5,46 m.fl.". Måske kunne du forklare det en gang til. Jeg aner dog en overfortolkning af Joh 5v46. Moses skrev om Jesus i vers som 1 Mos 3v15 og 5 Mos 18v18. Han er løftet om udfrielse, slet og ret "Jesus" - "Jehovas frelse". At Jesus er Loven i kød er en spekulation (visse jøder ynder den tanke, bla. en fortolkning af Joh 1v1 eller Loven som Visdommen i Baruks bog), jeg ganske vidst har hørt før, men som han jo selv afviser i Matt 5v17-19. Igen skal billedtale adskilles fra bogstavelig tale.

Iøvrigt så kan jeg ikke se, at Joh 1v17 er til din fordel. Det afspejler derimod Jakobs lære. Moses kom med Loven. Jesus kom med nåden, men der står ikke et suk om at Jesus fjernede Loven. Det ville ligesom også modsige Matt 5v17-20.

Ordene i Hebræerne 10 er heller ikke på linie med Paulus. Det er dyreofrene, der er billeder og målet er et eviggyldigt offer. Målet er således at tilfredstille den ædle Lov, fremfor hos Paulus, hvor målet er at løskøbe fra en forbandelse. Jesus fremstilles derfor som et offerlam, hvilket Paulus aldrig ville gøre. Dette offer er evigtgyldigt, modsat dyreofrene. Der er ikke tale om at Hebræerne er døde med Kristus ved Kristi død sådan som hos Paulus, men at de istedet kan bekende dette evigtgyldige offer, for i fremtiden at blive helliggjort. Helt i tråd med Jakob. Loven er iøvrigt andet end ofre, ofrene kommer som følge af lovbrud, og det er kun ofrene der tales om her. Som nævnt så tit, så er den gamle pagt stadig i kraft i Heb 8v13, men nær ved at forsvinde. Der menes almindeligvis at være næsten 20 år fra Jakobsbrevet til Hebræerbrevet, og vi er meget tæt på 70 e.kr. her.

At Hebræerne stadig er under Loven understreges bla her;

Heb 10v26 For synder vi med vilje, efter at vi har lært sandheden at kende, findes der ikke længere noget offer for synder, v27 tilbage er kun en frygtelig forventning om dom og en brændende nidkærhed, som skal fortære modstanderne. v28 Den, der bryder Moses' lov, skal uden barmhjertighed lide døden på to eller tre vidners udsagn; v29 hvor meget hårdere straf mener I da ikke, at et menneske fortjener, når det træder Guds søn under fod og vanhelliger pagtens blod, hvormed det selv er helliget, og håner nådens ånd?

4 Mos 15v30 Men den, der synder med vilje, hvad enten det er en af landets egne eller en af de fremmede, håner Herren; det menneske skal udryddes fra sit folk. v31 For han har ladet hånt om Herrens ord og overtrådt hans bud. Det menneske skal udryddes; han må selv bære sin straf.

og her:

Heb 8v10 Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger mine love i deres indre og skriver dem i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.

Loven er ikke en forbandelse, der er fjernet som hos Paulus, men derimod er Loven kongelig og gives som løfte til Hebræerne. Bibelenstudenten vil bemærke disse detaljer, ikke forsøge at bortforklare dem.

[Redigert den 9-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-6-2005 kl 13:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Yderligere klare beviser

Paulus unikke nye evangelium;


Hva er det du vil si med disse henvisningene?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-6-2005 kl 13:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Hej Wbrochs,

Jeg forstår ikke hvordan du neutraliserer Matt 5,17-19 ved hjælp af "Joh 1,46, Joh 5,46 m.fl.". Måske kunne du forklare det en gang til.


Jeg skal gjenta, men jeg har fakltisk mistet forhåpningen om at Guds ord kan trenge gjennom hos deg:

Det du skriver og måten du understreker forskjellen mellom Jakob og Paulus gjør det relevant å stille deg spørsmålet om hvor mye du har forstått av forsoningen? Forstår du ikke at Moseloven med renselseslover, lover om rent og uren, og lover for offringer av dyr etc. var en billedlig fremstilling av den forestående forsoningen som Messias (Jesus Kristus) skulle gjøre for oss?

Vet du hva hensikten var i GT med ofring av et lyteløst lam? Det var et bilde på Jesus som skulle komme som det egentlige offeret. De mange ulike lovene i Moseloven er knyttet til det som har med den jordiske helligdommen å gjøre og det som foregikk i helligdommen. Alt dette hadde til hensikt å vise hva som skulle skje når den lovede Messias skulle komme. Messias er Jesus. Når Jesus kom fikk alt i Moseloven sin egentlige oppfyllelse. ”Oppfyllelse” betyr at alt i Moseloven fikk sin endelige betydning. Derfor leser vi i Joh 1,17 ”For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.” Loven var bare et bilde – en skygge – av den virkeligheten som skulle komme.

Hva er det du vil benekte av det jeg her skriver?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2005 kl 13:38


Spørgsmålet om det var Guds vilje, at dyreofre skulle foretages op til 70 e.kr., er ret interessant. Apostlene og selv Paulus ofrede og Jesus forudsatte også fortsat ofre i templet i sine svar. Vi skal ikke spekulere på ofre efter år 70. Selv hvis vi fornægter Jesu genkomst i år 70, så kræver dyreofrene templet. Jeg tror dyreofrene var pålagt jødefolket op til 70 e.kr., ihvertfald den del, der ikke tog imod Kristus. At Paulus gjorde det kan vi ikke få ind i vores små rationelle 2005 hjerner. Det kan være noget at gøre med den lænke han havde om foden iforhold til Israels håb. Vi kan ikke sådan uden videre overføre vores form for logik til dengang. Så spørgsmålet er tricky, men Bibelen bevidner til fulde, at ihvertfald Paulus ofrede i templet.



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2005 kl 13:44


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Hej Wbrochs,

Jeg forstår ikke hvordan du neutraliserer Matt 5,17-19 ved hjælp af "Joh 1,46, Joh 5,46 m.fl.". Måske kunne du forklare det en gang til.


Jeg skal gjenta, men jeg har fakltisk mistet forhåpningen om at Guds ord kan trenge gjennom hos deg:

Det du skriver og måten du understreker forskjellen mellom Jakob og Paulus gjør det relevant å stille deg spørsmålet om hvor mye du har forstått av forsoningen? Forstår du ikke at Moseloven med renselseslover, lover om rent og uren, og lover for offringer av dyr etc. var en billedlig fremstilling av den forestående forsoningen som Messias (Jesus Kristus) skulle gjøre for oss?

Vet du hva hensikten var i GT med ofring av et lyteløst lam? Det var et bilde på Jesus som skulle komme som det egentlige offeret. De mange ulike lovene i Moseloven er knyttet til det som har med den jordiske helligdommen å gjøre og det som foregikk i helligdommen. Alt dette hadde til hensikt å vise hva som skulle skje når den lovede Messias skulle komme. Messias er Jesus. Når Jesus kom fikk alt i Moseloven sin egentlige oppfyllelse. ”Oppfyllelse” betyr at alt i Moseloven fikk sin endelige betydning. Derfor leser vi i Joh 1,17 ”For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.” Loven var bare et bilde – en skygge – av den virkeligheten som skulle komme.

Hva er det du vil benekte av det jeg her skriver?


Jeg kan ikke bruge det du skriver til noget. Johannes 1v17 siger ikke, at Loven forsvandt da Jesus kom. Det læser du ind på trods af Matt 5v17-20. Så ingen beviser der. Derudover kan du ikke fremskaffe nogen skriftsteder, udover hos Paulus, som alligvel aldrig siger præcist det du vil have ham til. Du kan ikke læse Paulus udlægninger ind i evangelierne eller hos apostlene. Det er som demonstreret håbløst.

Så jeg skal have noget mere at arbejde med end skryderi og brovtende udsagn om din hellige visdom. Det har jeg set nok af.

[Redigert den 9-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2005 kl 17:25


Jeg tager mig til hovedet når wbrochs giver sin forståelse for kontekst til kende. Eks. denne svada; "Forstår du ikke at Moseloven med renselseslover, lover om rent og uren, og lover for offringer av dyr etc. var en billedlig fremstilling av den forestående forsoningen som Messias (Jesus Kristus) skulle gjøre for oss?". Jotak, jeg har hørt populærlæren før. For os?! Hvad har var vi at gøre med Loven? Nul og nix. Derfor er den en forbandelse for hedninge, en stopklods, som hedninge-evangeliet fjerner (Gal 3). For jøderne derimod, så er dyreofrene billeder på det offer Kristus skulle bringe, som Hebræerne 10 osv siger. For Loven skal tilfredstilles for dem. Forstår man ikke sådanne ting, så kan man godt opgive at snakke med her.

Heb 9v22 Ja, efter loven bliver næsten alt renset med blod, og der finder ingen tilgivelse sted, uden at der udgydes blod. v23 Det er altså nødvendigt, at efterligningerne af det, der er i himlene, renses på denne måde, men de himmelske ting selv må renses ved bedre ofre end disse.

Dette medfører en forandring af Loven, ikke en afskaffelse af den;

Heb 10v16 »Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med dem, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger mine love i deres hjerte og skriver dem i deres indre. v17 Jeg husker ikke længere på deres synd og på deres lovbrud.«

Heb 7v12 Når der sker en forandring med præstedømmet, sker der nødvendigvis også en forandring af loven.


Dette ændrer ikke på at Hebræerne forudsætter, at dyreofrene opretholdes;

Heb 9v9 Dette er et billede på den nuværende tid: Der frembæres gaver og ofre, som, hvad samvittigheden angår, ikke kan føre den, som dyrker Gud, til målet. v10 De er, ligesom mad og drikke og forskellige renselser, kun jordiske forskrifter, gyldige indtil tiden for den rigtige ordning.


Det var først ved genkomsten i 70 e.kr., at det ophørte.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-6-2005 kl 20:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
.........
Så jeg skal have noget mere at arbejde med end skryderi og brovtende udsagn om din hellige visdom. Det har jeg set nok af.

[Redigert den 9-6-2005 av Anastasis]


Så tror jeg da i all min enfoldighet at det lytefrie lammet av det førstefødte som vi leser om i Mose lov er en billedlig fremstilling av Jesus som det sanne offerlam som vi også leser om i bl.a. Åp 5,12 "De sa med høy røst: Verdig er Lammet, som ble slaktet, til å få makt og rikdom og visdom og styrke og ære og pris og velsignelse!" mens du i din visdom nekter for at det er riktig forstått! Men for all del, det er din rett til å tro akkurat hva du vil om det Gud har gitt oss av sin undervisning i Bibelen. Gud tvinger ingen. Heller ikke deg.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2180
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2005 kl 22:31


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo

Det vil ikke overraske meg om store deler av kristenheten blir forført nettopp av å se etter en verdslig oppfyllelse av bibelens endetidsprofetier.

Det er skremmende å se hvordan kristne allerede i dag er vel villige til å legge bort rettferdighet og sannhet i sitt forsvar av staten Israel. Tenk om Israel er opprettet som et redskap for Satan til å etterligne og gi en verdslig oppfyllelse av profetiene, og slik få kristne til å tro at Antikrist er den gjenkomne Kristus?

Jeg har opplevd kristne, fanatiske Israel-venner, som benekter og bortforklarer det de selv kan se med det blotte øye. De fornekter sannheten. Å fornekte sannheten er å fornekte Jesus.

[Redigert den 21-4-2005 av Everaldo]








http://holywar.org/
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2005 kl 00:16


:eureka: Så bra, at det i verda mi er ein heilt annen som styrer;
Sitat:
Joh. Åp. 19:6
Da hørte jeg igjen det som hørtes ut som lyden av en veldig skare, eller som bølgene av hundre hav som skyller mot bredden, eller som den mektige rullingen av torden: Pris Herren. For Herren vår Gud, den Allmektige, regjerer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2005 kl 16:40


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
.........
Så jeg skal have noget mere at arbejde med end skryderi og brovtende udsagn om din hellige visdom. Det har jeg set nok af.

[Redigert den 9-6-2005 av Anastasis]


Så tror jeg da i all min enfoldighet at det lytefrie lammet av det førstefødte som vi leser om i Mose lov er en billedlig fremstilling av Jesus som det sanne offerlam som vi også leser om i bl.a. Åp 5,12 "De sa med høy røst: Verdig er Lammet, som ble slaktet, til å få makt og rikdom og visdom og styrke og ære og pris og velsignelse!" mens du i din visdom nekter for at det er riktig forstått! Men for all del, det er din rett til å tro akkurat hva du vil om det Gud har gitt oss av sin undervisning i Bibelen. Gud tvinger ingen. Heller ikke deg.

Mvh
Willy


Her må det vist være på sin plads, at bruge et norsk ord jeg har lært; "tullprat!" Iforhold til Loven er han bestemt et offerlam, men det var kun den jødiske nation, der skulle bruge et offerlam. Hedningene derimod skulle bruge en løsesum fra forbandelsen. Det er alt sammen sket for længe længe siden.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-6-2005 kl 16:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Iforhold til Loven er han bestemt et offerlam, men det var kun den jødiske nation, der skulle bruge et offerlam. Hedningene derimod skulle bruge en løsesum fra forbandelsen. Det er alt sammen sket for længe længe siden.


Hvilken løsesum var det hedningene skulle bruke og hvor i Bibelen står det - altså om løsesummen som bare var for hedningene og ikke gjaldt for jødkristne?

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2005 kl 17:42


Gal 3v13 Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ« –

Der burde efterhånden falde en tiøre hos dig Willy. Du har længe nok fornægtet de klare ord i Matt 5v17-21, og Hebræernes ord om Jesus som offerlam, det bedre offer for at tilfredstille Loven. Kan du mon snart se hvorfor Paulus ikke bruger ord som offerlam og kalder sine brødre syndere og andet lovsnak?




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-6-2005 kl 19:07


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Gal 3v13 Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ« –


Og det mener du gjelder BARE for hedninger?
Hva så med jøder? Har ikke Jesus kjøpt ALLE med Abrahams tro fri fra lovens forbannelse, uavhengig av om de er jøder eller grekere?

Hva gjelder matt 5,17-19 så har jeg inngående gjort rede for meningen, men du må ikke legge skylden på meg for at du ikke klarer å forstå meningen i Bibelen. Studer den heller for det behøver du!

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2005 kl 22:18


Tilbake til utgangspunktet for denne tråden:


10) Antirkstens lære innebærer at Jesus ikke er Gud (dvs. ikke den samme som Gud) og at hans 1. komme og oppstandelse ikke er skjedd i kjød (legemlig). Denne åndeliggjørelsen" av evangeliet gjør at man frarøver evangeliet sin frelsende kraft ved tro, derfor er den en alvorlig vranglære.


OG


1Jo 2:22 Hvem er løgneren uten den som nekter at Jesus er Kristus? Dette er Antikristen, den som nekter Faderen og Sønnen.


Jeg har litt problemer med å se hvordan forklaringen i første del henger sammen med skriftstedet som er sitert her videre?
Hvis sønnen er Faderen den samme, fornekter man ikke da Faderen og Sønnen?
Og "komme i kjød" betyr ikke det at Han kom som menneske i kjød?

Fint med et oppklarende svar ift antikrists sataniske lære

mvh
Elin
Hvilke bibelskriftsteder forholder du deg til
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-6-2005 kl 22:56


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Jeg har litt problemer med å se hvordan forklaringen i første del henger sammen med skriftstedet som er sitert her videre?
Hvis sønnen er Faderen den samme, fornekter man ikke da Faderen og Sønnen?
Og "komme i kjød" betyr ikke det at Han kom som menneske i kjød?

Fint med et oppklarende svar ift antikrists sataniske lære

mvh
Elin
Hvilke bibelskriftsteder forholder du deg til


Hvem er det du svarer og hvilke sitat - og fra hvem - gjelder svaret ditt?
Uten konkret henvisning er det ikke mulig å forstå hva du snakker om.

Fint om du kommer med en oppklaring her.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2005 kl 23:57


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Gal 3v13 Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ« –


Og det mener du gjelder BARE for hedninger?
Hva så med jøder? Har ikke Jesus kjøpt ALLE med Abrahams tro fri fra lovens forbannelse, uavhengig av om de er jøder eller grekere?

Hva gjelder matt 5,17-19 så har jeg inngående gjort rede for meningen, men du må ikke legge skylden på meg for at du ikke klarer å forstå meningen i Bibelen. Studer den heller for det behøver du!

Mvh
Willy


Willy, venligst lad være med at prøve at bilde nogen ind, at du har forklaret Matt 5v17-20.

Gal 3v13 gælder for alle, der er omfattet af Paulus evangelie. "Abrahams børn" er et begreb Paulus anvender, der ikke kan læses ind i jøde-evangeliet. Det er nemlig til "Israels hus". Og nej, dem der er omfattet af jøde-evangeliet, er bestemt ikke købt fri af Lovens "forbandelse", de er underlagt den, og de ville bede sig meget fritaget for at have den omtalt således eller været omfattet af Paulus rationaliseringer omkring den. Den er nemlig til deres folk. De fik lovning på at få Loven skrevet i deres indre, såfremt de sejrede. Derfor er det, at dem under evangeliet er syndere og under Loven, medens dem under Paulus evangeliet VAR syndere.

Jakob 4v8 Hold jer nær til Gud, så vil han holde sig nær til jer. Gør jeres hænder rene, I syndere; rens jeres hjerter, I tvesindede!

Heb 10v26 For synder vi med vilje, efter at vi har lært sandheden at kende, findes der ikke længere noget offer for synder, v27 tilbage er kun en frygtelig forventning om dom og en brændende nidkærhed, som skal fortære modstanderne.

Rom 5v8 men Gud viser sin kærlighed til os, ved at Kristus døde for os, mens vi endnu var syndere. v9 Så meget mere skal vi, der nu er blevet gjort retfærdige i kraft af hans blod, ved ham frelses fra vreden.


Prøv nu at vende dine øjne til den 'slemme' passage, så den tilsidst ikke 'bider' :up:;

Matt 5v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.


Læs den et par gange hver dag i et par dage. Meditér lidt over ordene, og prøv at glemme læren om, at enkelt passager skal undertrykkes til fordel for traditionelle lærdomme, og at dette skal pakkes ind i store brovtende ord, og stolte og fordømmende attituder, som du mestrer så flot. Hvad er det nu Jesus siger? Han siger, at ikke det mindste i Loven ikke skal forsvinde, før himmel og jord forgår. Måske forudsage han jeres moderne fordrejninger, så han fortsætter med at skære ud i pap, at det vitterligt er Lovens bud han taler om. Hvis nogen bryder Loven eller lærer andre at gøre det, så vil han lide tab for det. Det er jo iøvrigt præcist det, som jøderne gør men bestemmer hedningene ikke skal gøre i Apg 15 :bouncing::bigsmile:.

Ringen er sluttet, og jeg har igen og igen og igen bevist min soleklare sag, som bare ikke er i tråd med den gamle religionslære. Dig og Lance kunne ligeså godt have argumenteret for at månen er en grøn ost :bigsmile:. Det ville være en stærkere sag.

[Redigert den 10-6-2005 av Anastasis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-6-2005 kl 00:06


Willy, nøkkelen til Elin sitt spørsmål ligg i "Tilbake til utgangspunktet for denne tråden:"... :smug:


Slik eg les geirern sitt innlegg forstår eg det slik hen at han med pkt. 10 peiker til det siste verset;
Sitat:
2. Joh. 1:7
For mange forførere er gått ut i verden, som ikke bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød; dette er forføreren og Antikristen.


Her kan ein muligens assosiera til den gnostiske lære om Kristus, ("Docetism" på verdsmålet... kanskje ein eller annen lærd mann kan gje oss det norske ordet?)
Denne læra var jo òg, så langt eg kjenner til, allereie i full blomst då Johannes skreiv brevet sitt.

Men samstundes treng ein vel eigentleg ikkje tolka dette verset vanskelegare enn at det er ein referanse til dei som venta på Kristus, men fornekta inkarnasjonen, altså dei jødiske skriftlærde?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 11-6-2005 kl 09:02


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
................
Gal 3v13 gælder for alle, der er omfattet af Paulus evangelie. "Abrahams børn" er et begreb Paulus anvender, der ikke kan læses ind i jøde-evangeliet. Det er nemlig til "Israels hus". Og nej, dem der er omfattet af jøde-evangeliet, er bestemt ikke købt fri af Lovens "forbandelse", de er underlagt den, og de ville bede sig meget fritaget for at have den omtalt således eller været omfattet af Paulus rationaliseringer omkring den. Den er nemlig til deres folk. De fik lovning på at få Loven skrevet i deres indre, såfremt de sejrede. Derfor er det, at dem under evangeliet er syndere og under Loven, medens dem under Paulus evangeliet VAR syndere.


Prøv nå å gjøre dit skille mellom ord og uttrykk slik at andre kan forstå hva du mener. Det er ikke nok å bare bruk ord. Du må gjøre det slik at de som leser kan forstå hva du mener. Her sier du ikke HVEM som er omfattet av det du kaller for ”Paulus evangelie.” Hvem snakker du om? Og hvem er etter DINE begreper ”de ”Abrahams barn” Bibelen taler om i NT? Er ikke de du omtaler som ”Israels hus” de samme som i NT hevder å være ”Abrahams barn”? Jødene, som forkastet Jesus Kristus og som derfor heller ville fortsette å holde seg til loven, det er jo de som påberoper seg å være ”Abrahams barn” fordi de er av kjødelig avstamning etter Abraham. Greker og hedninger som ikke er av Abrahams barn etter kjødelig avstamning, blir i Bibelen OGSÅ omtalt som ”Abrahams barn” når de er av Abrahams tro. Derfor kan jeg ikke forstå hva du egentlig snakker om fordi du bruker helt andre benevnelser med andre meninger enn Bibelen. Du kan ikke lage deg selv et eget språk også forvente at vi skal forstå hva du snakker om uten at du forklarer hva mening DU legger i uttrykkene du bruker. Jeg kan ganske ikke kommentere ditt innlegg før jeg vet hva du snakker om, så hvis du vil kan du forklare hva du egentlig mener med avsnittet jeg her siterte fra deg.

Forklar også hva det er du vil vise med følgende skriftsteder du siterer fra: Jakob 4,8 ; Heb 10,26-27 ; Rom 5,8-9

Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-6-2005 kl 20:46


wbrochs,

Kunne du lige vær rar at vise mig et skriftsted hos andre end Paulus, der kalder hedninge Abrahams børn? Du må samtidigt også vise mig et vers hos andre end Paulus, der kommer med den revolutionerende oplysning, at jøde ikke har noget med race at gøre (måske en af årsagerne til at zionisterne fortsat ignorerer hans lære på dette område)? Tak. Hvis du ikke kan det, så må du indrømme, at disse ting højest usædvanlige ting kun læres hos Paulus.

Omkring Jakob 4,8 ; Heb 10,26-27 ; Rom 5,8-9, så bør du spidse ører og være en bibelgransker her. Læs versene et par gange, jeg har endda citeret dem for dig. De fortæller at Paulus disciple VAR syndere, medens disciplene i Hebræerne og Jakob ER syndere (der søger nåde).


Desuden synes jeg ikke du bare sådan uden videre skal hoppe henover den væsentlige oplysning, at Loven hos Paulus er en forbandelse, hvis effekt hans disciple befries fra, medens Loven skal skrives i hjerterne hos Hebræer brevets disciple. Vær nu en bibelgransker, istedet for at ignore disse ting i et forceret tempo.

[Redigert den 12-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1    3  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen