Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4
Forfatter: Tittel: Antikrist
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 31-5-2005 kl 17:57
Dåpen


Det er ikke en underlig uttalelse i det hele tatt, my friend ;)

Du tar verset ut av sammenhengen, og vil ha det til at vanndåpen var slutt med Paulus.

Det var den ikke - Paulus ville ha slutt på persondyrkelsen av seg selv, og den kjødeligheten som pågikk i menigheten. Her er hva han sier i forbindelse med skriftstedet du nevnte:

"Jeg sikter til at noen av dere sier: «Jeg holder meg til Paulus», andre: «jeg til Apollos», «jeg til Kefas» og «jeg til Kristus». Er da Kristus blitt delt?" (1.Kor 1,12-13)

Enhver stor Guds mann står i fare for å bli dyrket, og Paulus ville ikke ha noe med det å gjøre, noe som er grunnen til at han fortsetter slik i vers 13:

"Var det kanskje Paulus som ble korsfestet for dere? Eller ble dere døpt til Paulus’ navn?"

Ps: Hvor i Bibelen står det at vanndåp tok slutt i 70 e.Kr?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-5-2005 kl 19:05


Det er da rigtigt nok, at han vil flytte persondyrkelsen fra sig selv overtil Jesus. Men intet "krumspring" ændrer på, at manden siger han ikke kan huske at han har døbt nogen på nær et par stykker engang.

Omkring vanddåben, så bør man snarere vende den om og spørge, hvorfor den skulle være relevant for hedninge. Det er reelt dig, der har et forklaringsproblem. Hedninge har aldrig været under den gamle pagt, så hvorfor skulle ikke-jøder deltage i billeder på det, der skulle komme (Heb 9v10)?. Eftersom den gamle pagt med nationen Israel forsvandt i 70 e.kr. (Heb 8v13), ja så findes der ikke noget behov for vanddåb. Derfor taler hedninge-apostlen Paulus ikke om vanddåb. Den var kun relevant for jøderne, sålænge den jødiske nation eksisterede. Selv Peter er iøvrigt ikke blind for at vand ikke har nogen frelses-betydning;

1 Pet 3v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse,

Men ikke desto mindre, så gennemførte man dette nationale rite, en national bod.

[Redigert den 31-5-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-5-2005 kl 19:56
ingen lover er helt avlegs i dag


Det er ingen frelse i vanndåpen i dag og dåpsseremonien har heller aldri i seg selv vært en betingelse for frelsen. Dåpen er og blir en god samvittighetspakt med Gud. Den frelser ikke. Den er ikke nødvendig, men den er heller ikke unødvendig og overflødig. Dåpen er en ren seremoniell handling, men likevel veldig viktig for alle som kjenner at de ønsker å inngå denne samvittighetspakt med Gud.

Jeg er kanskje en av svært få som har den forståelsen at ingen lover er avskaffet eller erklært ugyldige. Jeg tror jeg har forstått Bibelen rett når jeg sier at seremonilovene ikke er mere avskaffet enn de moralske lover. Felles for alle lover er bare at de har fått en ny mening. Da Jesus kom gav han alle lover et sant innhold. De gikk fra å være en billedlig fremstilling til å få sin endelige oppfyllelse - sanne mening - da Jesus kom, da de var en billedlig fremstilling av det som skulle komme med Jesus.

Joh 1:17 "For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus."


Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 08:06
Dåp


Er enig med Wbrochs... Jesus forsterket faktisk lovene...

Hvorfor dåpen er nødvendig for hedningene?

Peters ord i Apg 2,38 var ikke under den gamle pakt. De gjelder også oss. Løftet gjelder også oss.

Dåpen er et ytre tegn på at en omvendelse har funnet sted. Noe vi gjør i lydighet til Ordet. Det er et symbol på at vi legger ned (begraver) det gamle livet og gjenoppstår med Kristus.

Paulus ville altså bli kvitt persondyrkelsen av seg selv, og var derfor glad for at han ikke hadde døpt så mange...slik at de kunne rose seg av å ha blitt døpt av selveste Paulus.

Hvor står det forresten at vanndåp tok slutt i år 70?

[Redigert den 1-6-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 10:10


Lance,

Talen i Apg 2 er til Israel. Har du andre beviser end Branham for det modsatte? Isåfald så modsiger de beretningen.

Vanddåb tog slut i 70 e.kr. Se Heb 8v13. Medmindre du vil argumentere, at "nær ved at forsvinde" er en proces på omkring 2.000 år? :smug:




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 10:59
Dåp


Talen er til kristne, my friend. De som vil følge Kristus... om det er jøder eller hedninger. Det er det ingen tvil om.

Ikke bare Branham, men hele kristenheten døper. De første kristne gjorde det, og opp gjennom tidene.

Dåpen er ikke en del av gamlepakten. Paulus skriver om dåp også til hedningene.

Den nye fødsel er for kristne:

Vann - rettferdiggjørelse (vanndåpen i tro - fødselen begynner)
Blod - helliggjørelse (renselse fra verdslighet - blodet renser oss fra all synd)
Ånd - dåpen i den Hellige Ånd (den fullstendige fødselen - det nye livet)

Sammenligne dette med den naturlige fødsel.

Hva var det som kom ut av Kristi side? Vann og blod.

Hva kom fra Kristus på Pinsefestens dag? Ånd.

Var alle deler nødvendig? Ja.

[Redigert den 1-6-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 12:45


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Talen i Apg 2 er til Israel. Har du andre beviser end Branham for det modsatte? Isåfald så modsiger de beretningen.


Ved å lese teksten får vi vite hvem Peter talte til: både jøder og tilhengere av jødenes tro, kretere og arabere og alle som som bodde i Jerusalem. Se særlig versene 8-11 og vers 14.
(Det var heller ikke bare jøder som bodde i Jerusalem.)




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 12:57


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Var Paulus ikke en forkynder? Hvis vanddåb var en del af hans forkyndelse, så sendte Gud ham for at døbe.


1.Kor 1,17 "For Kristus har ikke utsendt meg for å døpe, men for å forkynne evangeliet, og det ikke med vise ord, for at Kristi kors ikke skulle tape sin kraft."




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 13:47


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Talen i Apg 2 er til Israel. Har du andre beviser end Branham for det modsatte? Isåfald så modsiger de beretningen.


Ved å lese teksten får vi vite hvem Peter talte til: både jøder og tilhengere av jødenes tro, kretere og arabere og alle som som bodde i Jerusalem. Se særlig versene 8-11 og vers 14.
(Det var heller ikke bare jøder som bodde i Jerusalem.)


Hvor ser du det? Bevares de kunne forstå hvad de sagde, men Peter taler til Israel. Det står der ordret. Hedninge måtte godt være med, men som proselytter. Derfor er det jo, at Paulus omtales som hedningeapostlen.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 13:50


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Var Paulus ikke en forkynder? Hvis vanddåb var en del af hans forkyndelse, så sendte Gud ham for at døbe.


1.Kor 1,17 "For Kristus har ikke utsendt meg for å døpe, men for å forkynne evangeliet, og det ikke med vise ord, for at Kristi kors ikke skulle tape sin kraft."


Paulus er ikke udsendt for at døbe, for i hans evangelium er der kun én der døber, den Hellige Ånd. Paulus evangelium er som også fremgår af hans opremsning i 1 Kor 15v1-4 uden gerninger. Det samme kan ikke siges om evangeliet til Israel. Følgelig også uenigheden mellem Paulus og Jakob. Det er hænger godt sammen.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 14:52
Dåp


Gud befalte oss først å bli døpt (som en god samvittighets pakt med Herren - sammen med omvendelsen) og at vi deretter skulle få den Hellige Ånds dåp.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 15:09


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
.....
Paulus er ikke udsendt for at døbe, for i hans evangelium er der kun én der døber, den Hellige Ånd. Paulus evangelium er som også fremgår af hans opremsning i 1 Kor 15v1-4 uden gerninger. Det samme kan ikke siges om evangeliet til Israel. Følgelig også uenigheden mellem Paulus og Jakob. Det er hænger godt sammen.


Bibelen gjør ingen forskjell på jøder og grekere hva gjelder evangeliets innhold og hva som forventes av den enkelte troende, uansett etnisk bakgrunn.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 15:15


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
.....
Paulus er ikke udsendt for at døbe, for i hans evangelium er der kun én der døber, den Hellige Ånd. Paulus evangelium er som også fremgår af hans opremsning i 1 Kor 15v1-4 uden gerninger. Det samme kan ikke siges om evangeliet til Israel. Følgelig også uenigheden mellem Paulus og Jakob. Det er hænger godt sammen.


Bibelen gjør ingen forskjell på jøder og grekere hva gjelder evangeliets innhold og hva som forventes av den enkelte troende, uansett etnisk bakgrunn.


Hvem fortæller dig det? Paulus. For det er hans evangelium. Hvad angår evangeliet til jøderne (og hedninge-proselytter) op til 70 e.kr., så var det anderledes. Havde du ret, så havde vi ikke haft apostelmødet i Apg 15 med Jakob i spidsen, for så havde man ikke diskuteret "hva som forventes av den enkelte" hhv. jøde og hedning. Tanken om ikke at gøre forskel på folk er iøvrigt så fremmed for Bibelen, at det netop er en ny tanke Paulus præsenterer. At nogen vil læse den tanke baglæs ind i Bibelen i de ikke-paulinske skrifter er en gåde for mig. "Jeg er kun udsendt til de fortabte får af Israels hus" giver ekko af GT.

[Redigert den 1-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 20:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
.....
Hvem fortæller dig det? Paulus. For det er hans evangelium. Hvad angår evangeliet til jøderne (og hedninge-proselytter) op til 70 e.kr., så var det anderledes.

Det finnes bare ett evangelium, Gal 1:6-9
6 Jeg undrer meg over at dere så snart vender dere bort fra ham som kalte dere ved Kristi nåde, til et annet evangelium,
7 skjønt det ikke finnes noe annet – det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium.
8 Men selv om vi eller en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt dere, han være forbannet!
9 Som vi før har sagt, så sier jeg nå igjen: Om noen forkynner dere et annet evangelium enn det som dere har mottatt, han være forbannet!

Sitat:

Havde du ret, så havde vi ikke haft apostelmødet i Apg 15 med Jakob i spidsen, for så havde man ikke diskuteret "hva som forventes av den enkelte" hhv. jøde og hedning.

Apostelmøtet kom i stand fordi det var uenighet om evangeliets innhold og hvem evangeliet ble gitt til. Ikke fordi det var mer enn et evangelium.

Det skulle vært interessant om du kan vise til at det er mer enn ett evangelium i Bibelen. Hvor står det, og hva er forskjellen på ”de ulike evangeliene” mener du? Jeg kjenner nemlig ikke til at Bibelen lærer at det finnes to like gyldige evangelier.

Sitat:

Tanken om ikke at gøre forskel på folk er iøvrigt så fremmed for Bibelen, at det netop er en ny tanke Paulus præsenterer. At nogen vil læse den tanke baglæs ind i Bibelen i de ikke-paulinske skrifter er en gåde for mig.

Både GT og NT sier klart at Gud ikke gjør forskjell på folk og her er eksempler på nettopp det:
5.Mos 10,17 "For Herren deres Gud, han er gudenes Gud og herrenes Herre, den store, den mektige og den forferdelige Gud, som ikke gjør forskjell på folk og ikke tar imot gaver,"
Apg 10,34.35 "Peter begynte da å tale, og han sa: Jeg skjønner i sannhet at Gud ikke gjør forskjell på folk, men blant hvert folk tar han imot dem som frykter ham og gjør rettferdighet."
Sitat:

"Jeg er kun udsendt til de fortabte får af Israels hus" giver ekko af GT."

Ja, det sier Jesus, men ikke for å gjøre forskjell på folk slik det later til at du tror. Kanskje du skulle tenke over hvem som er "de fortapte får av Israels hus"? Vet du det?

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 21:37


Hej Wbrochs,

Hvor læser du at der kun er et evangelium??

v8 Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. v9 Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han.

Her siger Paulus, at hvis nogen forkynder et andet evangelium overfor hans læsere end det han har forkyndt dem, så er de forbandede. Som du måske ved, så aftalte Paulus og Peter en arbejdsdeling;

Gal 2v1 Dernæst, efter fjorten års forløb, drog jeg igen op til Jerusalem sammen med Barnabas og tog også Titus med. v2 Jeg rejste derop på grund af en åbenbaring, og jeg forelagde for dem, men særskilt for de ansete, det evangelium, jeg prædiker blandt hedningerne, så jeg ikke skulle løbe eller have løbet forgæves. v3 Men ikke engang Titus, der var med mig, og som er græker, blev tvunget til at lade sig omskære; v4 det krævede ellers nogle indsnegne falske brødre, som havde listet sig ind for at udspejde den frihed, vi har i Kristus Jesus, og for at trælbinde os. v5 Men dem gav vi ikke et øjeblik efter for og bøjede os ikke; for vi ville, at evangeliets sandhed skulle blive hos jer. v6 Og de, som anses for at være noget – hvad de engang var, er mig ligegyldigt, Gud gør ikke forskel på mennesker – mig pålagde de ansete intet nyt. v7 Tværtimod, da de så, at Gud har betroet mig evangeliet for de uomskårne, ligesom Peter for de omskårne v8 – for han, der har givet Peter kraft til at være apostel blandt de omskårne, har også givet mig kraft til at være det blandt hedningerne v9 – og da de forstod, hvilken nåde der var givet mig, gav Jakob og Kefas og Johannes, som anses for at være søjler, mig og Barnabas håndslag på den aftale, at vi skulle gå til hedningerne, og de til jøderne. v10 Kun skulle vi huske på deres fattige, hvad jeg netop har bestræbt mig for at gøre.

Her fremgår det særdeles tydeligt, at Paulus prædikerede et særligt evangelium og en særlig frihed. "Jeg rejste derop på grund af en åbenbaring, og jeg forelagde for dem, men særskilt for de ansete, det evangelium, jeg prædiker blandt hedningerne". Vers 6 er iøvrigt et interessant udsagn, der endnu engang viser at det med, at Gud ikke gør forskel på nogen er en ny lære. Ærlig talt, så kan jeg heller ikke huske at have læst det i GT udenfor jødisk regi.

og mere af Gal 1;

v11 For jeg gør jer bekendt med, brødre, at det evangelium, som er blevet forkyndt af mig, ikke er menneskeværk. v12 Jeg har heller ikke modtaget eller lært det af et menneske, men ved en åbenbaring af Jesus Kristus.

v15 Men da Gud, der havde udset mig fra moders liv og kaldet mig ved sin nåde, besluttede v16 at åbenbare sin søn for mig, for at jeg skulle forkynde evangeliet om ham blandt hedningerne, rådførte jeg mig ikke først med nogen af kød og blod,

Ny åbenbaring. Det er ikke pop-lære det her, men pop-læren fornægter også at den gamle pagt stadig eksisterede op til 70 e.kr. som Heb 8v13 understreger.


Omkring apostelmødet, så kom det i stand fordi de tolvs disciple var i tvivl om hvad de skulle holde i Loven. Den tvivl lærte de hedningene, men antageligvis ved Guds hjælp så kom Jakob til den konklusion, at de ikke skulle plage hedningene med mere end; "at de skal holde sig fra besmittelse med afguder og fra utugt og fra kød af kvalte dyr og fra blod".


Omkring det med at Gud ikke gør forskel på nogen, så kan jeg ikke sige andet end en ganske simpel overvejelse af hvad GT handler om vil afvise din indvending;

Amos 3v2 Kun jer kendes jeg ved
blandt alle jordens folk,
derfor straffer jeg jer
for alle jeres synder.

De vers du nævner handler selvfølgelig om jøderne.....


De fortabte får af Israels hus var jødefolket. Igen henviser jeg til en kontekst-overvejelse over hvad GT handler om. Når hedninge kunne have en pagt i GT tider, så var det kun ved at de blev proselytter. Jøderne sad unikt på pagten.

[Redigert den 1-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 21:39


ups, bedes slettet.

[Redigert den 1-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 22:24
Ett eller flere evangelier ....?


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Hej Wbrochs,

Hvor læser du at der kun er et evangelium??

La meg gjenta for deg:
Det skulle vært interessant om du kan vise til at det er mer enn ett evangelium i Bibelen. Hvor står det, og hva er forskjellen på ”de ulike evangeliene” mener du? Jeg kjenner nemlig ikke til at Bibelen lærer at det finnes to like gyldige evangelier.

Når du har svart og gjort rede for det jeg spør om kan vi fortsette dialogen. Jeg finner det unødvendig å kaste bort tiden med å gå videre før du kan vise meg innholdet i "de ulike evangeliene" du mener Bibelen inneholder.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 22:28


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Hej Wbrochs,

Hvor læser du at der kun er et evangelium??

La meg gjenta for deg:
Det skulle vært interessant om du kan vise til at det er mer enn ett evangelium i Bibelen. Hvor står det, og hva er forskjellen på ”de ulike evangeliene” mener du? Jeg kjenner nemlig ikke til at Bibelen lærer at det finnes to like gyldige evangelier.

Når du har svart og gjort rede for det jeg spør om kan vi fortsette dialogen. Jeg finner det unødvendig å kaste bort tiden med å gå videre før du kan vise meg innholdet i "de ulike evangeliene" du mener Bibelen inneholder.

Mvh
Willy


"Jeg rejste derop på grund af en åbenbaring, og jeg forelagde for dem, men særskilt for de ansete, det evangelium, jeg prædiker blandt hedningerne". Læs posten igen og overvej om du vil fortsætte dialogen. Lad være med at lege, at du ikke har fået svar eller insinuere, at jeg skylder dig nogetsomhelst. Det står dig ganske frit for om du vil opponere mod det jeg skriver eller ej.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 23:24


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
........
"Jeg rejste derop på grund af en åbenbaring, og jeg forelagde for dem, men særskilt for de ansete, det evangelium, jeg prædiker blandt hedningerne". Læs posten igen og overvej om du vil fortsætte dialogen. Lad være med at lege, at du ikke har fået svar eller insinuere, at jeg skylder dig nogetsomhelst. Det står dig ganske frit for om du vil opponere mod det jeg skriver eller ej.


Kan du virkelig ikke forstå at det evangeliet Peter og de andre disipler/apostler predikede og Paulus fikk fra Jesus i himmelen er ett og det samme evangelium? Hvis du virkelig ikke kan fortelle meg hva som er forskjellen i innhold mellom de ulike evangeliene du mener Bibelen omtaler, så må det være fordi du bare har som målsetning å forvrenge det Bibelen taler om og da er det ikke mer jeg ønsker å snakke med deg om.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 2-6-2005 kl 08:08
Mitt Evangelium


Anastasis... Evangeliet tilhører de kristne. Derfor kan Paulus si "mitt Evangelium".



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-6-2005 kl 09:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Anastasis... Evangeliet tilhører de kristne. Derfor kan Paulus si "mitt Evangelium".


Hvorfor mon Paulus skulle præsentere sit evangelium for de ældste? Hvorfor er det mon, at han taler om et evangelium han prædiker for hedningene?




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-6-2005 kl 10:33


Her iøvrigt en udenmærket fremstilling af forskellene mellem de 2 evangelier, omend forfatteren er futurist som de fleste idag.

http://www.weltmanager.de/worldmanager/TheTwoEvangels.html




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 2-6-2005 kl 10:48
Presentere


Du kan presentere Evangeliet på flere måter alt etter hvem du snakker til.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-6-2005 kl 15:58


og hvorfor skulle han præsentere sit evangelium overfor andtr troende, hvis han var et ekko af de andre? Nej, selvfølgelig kom han med nyt. Jeg tror protestanter vender sig mod dette, fordi de har som målsætning, at Bibelen skal være en frelsesmanual, snarere end kristentroens testamente. Så kan man ikke have, at det bliver for indvinklet eller at for meget hænger på Paulus skuldre. Desuden kræver det selvfølgelig et køligt overblik, frem for den angst og desperation Bibelen oftest er blevet udlagt med.

[Redigert den 2-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 09:49
Paulus' Evangelie


Kall det et nytt Evangelium da, Anastasis. Det er uansett ingen motsetninger i det Paulus forkynte og det de andre forkynte. I bunn og grunn er derfor Budskapet det samme!



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 11:24


Hej Lance,


Direkte uenighed i budskab;

Retfærdiggørelse;

Rom 4v1 Hvad skal vi da sige om Abraham, vort folks stamfader? Hvad opnåede han? v2 Hvis det var af gerninger, Abraham blev gjort retfærdig, har han noget at være stolt af; dog ikke over for Gud. v3 For hvad siger Skriften? »Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed.« v4 Den, der arbejder, får ikke løn som en nådesbevisning, men efter fortjeneste. v5 Den derimod, der ikke arbejder, men tror på ham, som gør den ugudelige retfærdig, ham regnes hans tro til retfærdighed. v6 Sådan priser David også det menneske saligt, som Gud tilregner retfærdighed uden gerninger:

vs:

Jakob 2v18 Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro. v19 Du tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde ånder også – og skælver. v20 Tåbelige menneske, ønsker du bevis på, at tro uden gerninger er ufrugtbar? v21 Blev vor fader Abraham ikke gjort retfærdig af gerninger, da han bragte sin søn Isak som offer på alteret? v22 Som du ser, virkede troen sammen med hans gerninger, og det var af gerningerne, hans tro blev fuldkommen. v23 Dermed gik det skriftord i opfyldelse, som lyder: »Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed,« og han blev kaldt Guds ven. v24 I ser altså, at mennesket bliver gjort retfærdigt af gerninger, og ikke af tro alene. v25 Blev skøgen Rahab ikke ligeledes gjort retfærdig af gerninger, da hun modtog sendebudene og lod dem slippe bort ad en anden vej? v26 For en tro uden gerninger er lige så død som et legeme uden åndedræt.


Disse to passager kunne være taget ud af en diskussion imellem Paulus og Jakob.


Måder at omtale loven på;

Gal 3v10 For alle de, som har lovgerninger, er under forbandelse, for der står skrevet: »Forbandet være enhver, som ikke bliver ved alt det, som står skrevet i lovbogen, og følger det.« v11 Men at ingen bliver retfærdig for Gud ved loven, er klart; for »den retfærdige skal leve af tro«. v12 Loven derimod siger ikke, at det er af tro, men den siger: »Den, der holder budene, skal leve ved dem.« v13 Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ« – v14 for at velsignelsen til Abraham kunne nå ud til hedningerne i Kristus Jesus, og vi ved troen kunne få Ånden, der var lovet os.

vs:

Jak 2v8 Ja, hvis I efterlever den kongelige lov i Skriften: »Du skal elske din næste som dig selv,« så handler I ret.


At kalde loven for en forbandelse, må have virket som en rød klud i ansiget på Jakob. Derfor må det også have været Helligånden, der inspirede ham til forsoning jvf. Apg 15 og Gal 2.


Budskabene her er vist ikke helt koordineret :smug:. For mig at se er der ikke noget mærkeligt i det. Det er noget grundlæggende nyt, at der laves et budskab til et nyt folk, og det er det, som Paulus gør. Da Jesus levede på jorden prædikede han og de 12 prædikede sidste "tog afgang" for det gamle pagtsfolk. Den pagt endte i 70 e.kr.. Paulus derimod får det nye budskab betroet, hvor det er uden betydning hvilken slægt man tilhører.


Peter og Jakob er da også skrevet til det daværende jødefolk, ganske som Moseloven;

Jak 1v1 Jakob, Guds og Herren Jesu Kristi tjener, hilser de tolv stammer, der lever spredt blandt andre folkeslag.

1 Pet 1v1 Fra Peter, Jesu Kristi apostel. Til de udvalgte, der bor spredt som fremmede blandt andre folkeslag, i Pontus, Galatien, Kappadokien, provinsen Asien og Bitynien,




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:13
Motsigende?


Pro 26:4 Answer not a fool according to his folly, lest thou also be like unto him.

Pro 26:5 Answer a fool according to his folly, lest he be wise in his own conceit.

Motsigende? Tilsynelatende. Men, begge er sanne...

Summen av Guds Ord er sannhet, og Evangeliet, til tross for tilsynelatende motsigelser, er det éne og samme Ordet.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:24


Jeg er nysgerrig på din definition af motsigende. Er der forskelle mellem det Jesus siger i evangelierne og det Moseloven siger? Hvis ja, er det så motsigende?

[Redigert den 3-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:35
Forskjellen


GT: Lov
NT: Nåde




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:36


Lance,

Hviler dit argument ikke på at den gamle pagt blev afskaffet på korset? Hebræerne 8v13, det lille "irriterende vers", understreger i direkte vendinger, at det er forkert.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:58
Pakter


Hebreerne 8,13:
Når Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Men det som holder på å bli gammelt og foreldet, vil snart være borte.

Gud talte om den nye pakten gjennom profeten Jeremias 5-600 år FØR den nye pakten ble oppfylt gjennom Jesus Kristus.

Da Jeremias talte var den gamle pakten i ferd med å bli borte. Men da Paulus talte var den borte. Paulus siterer bare Jeremias for å slå det fast.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 13:33


Lance,

1. hvor ved du fra at Paulus har skrevet Hebræerne?

2. Hvor citerer Hebræerne 8v13 fra og hvilken indikation har vi af at det ikke var en tidsaktuel udtalelse?




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 14:03


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Jeg er nysgerrig på din definition af motsigende. Er der forskelle mellem det Jesus siger i evangelierne og det Moseloven siger? Hvis ja, er det så motsigende?

[Redigert den 3-6-2005 av Anastasis]


Det er INGEN motsigelse, men man kan si en tilsynelatende "motsigelse" som har sin årsak i at den som leser ikke forstår å tolke rett det som står.

Dette får være mittt avsluttende innlegg i denn tråden.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 14:06


wbrochs,

Det er for slapt. Men er næppe gået glib af noget.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 14:37
Pakten


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

1. hvor ved du fra at Paulus har skrevet Hebræerne?

2. Hvor citerer Hebræerne 8v13 fra og hvilken indikation har vi af at det ikke var en tidsaktuel udtalelse?


Jeg tror at Paulus skrev Hebreerbrevet, selv om det ikke finnes noen klare bevis for at det var han som skrev boken.

Uttalelsen i Hebreerne 8,13 er en konklusjon av de foregående versene som forfatteren siterer fra Jeremias 31,31:

Paulus viser profetiene om den nye pakten i GT. Allerede da var det en profeti om at den gamle pakten skulle foreldes, og den var i ferd med å foreldes.

Ved Jesu død på korset revnet forhenget øverst til nederst, og symboliserte at den gamle pakten var over.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 15:28


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Jeg er nysgerrig på din definition af motsigende. Er der forskelle mellem det Jesus siger i evangelierne og det Moseloven siger? Hvis ja, er det så motsigende?

Det er forskjell, men da håper jeg du har fått med deg at ingen av Jesu disipler, ei heller Paulus, forkynte Moseloven som nødvendig å leve etter eller som frelsesvei etter at Jesus kom. Jesus kom som oppfyllelsen av hele Moseloven. Alle som aksepterte at Jesus var Messias, Guds Sønn, har samme evangelium, nemlig Guds nådes evangelium og ikke Moselovens. Moseloven er nemlig ikke noe evangelium.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 15:35


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Hviler dit argument ikke på at den gamle pagt blev afskaffet på korset? Hebræerne 8v13, det lille "irriterende vers", understreger i direkte vendinger, at det er forkert.


Hva sier din Bibel 3er forskjellen mellom den gamle og den nye pakt?

(Bare til orientering så har ikke ordet "lov" nødvendigvis den betydning som mange tror det har. "Lov" sikter ikke spsifikt til et sett med nedskrevne regler.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 17:02


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

1. hvor ved du fra at Paulus har skrevet Hebræerne?

2. Hvor citerer Hebræerne 8v13 fra og hvilken indikation har vi af at det ikke var en tidsaktuel udtalelse?


Jeg tror at Paulus skrev Hebreerbrevet, selv om det ikke finnes noen klare bevis for at det var han som skrev boken.

Uttalelsen i Hebreerne 8,13 er en konklusjon av de foregående versene som forfatteren siterer fra Jeremias 31,31:

Paulus viser profetiene om den nye pakten i GT. Allerede da var det en profeti om at den gamle pakten skulle foreldes, og den var i ferd med å foreldes.

Ved Jesu død på korset revnet forhenget øverst til nederst, og symboliserte at den gamle pakten var over.


Jeremias profeterer, forfatteren af Hebræerbrevet fortæller, at de ord opfyldtes i skrivende stund!




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 17:08


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Jeg er nysgerrig på din definition af motsigende. Er der forskelle mellem det Jesus siger i evangelierne og det Moseloven siger? Hvis ja, er det så motsigende?

Det er forskjell, men da håper jeg du har fått med deg at ingen av Jesu disipler, ei heller Paulus, forkynte Moseloven som nødvendig å leve etter eller som frelsesvei etter at Jesus kom. Jesus kom som oppfyllelsen av hele Moseloven. Alle som aksepterte at Jesus var Messias, Guds Sønn, har samme evangelium, nemlig Guds nådes evangelium og ikke Moselovens. Moseloven er nemlig ikke noe evangelium.

Mvh
Willy


Kunne du vise mig følgende udsagn fra Bibelen; "Det er forskjell, men da håper jeg du har fått med deg at ingen av Jesu disipler, ei heller Paulus, forkynte Moseloven som nødvendig å leve etter eller som frelsesvei etter at Jesus kom." Det er en skråsikker udtalelse, og det ville ikke bare jeg gerne være så sikker på, men også Jesu disciple. Ellers så havde apostelmødet i Apg 15 slet ikke kommet i stand. Så jeg tror ikke de så det samme som dig. "Jesus kom som oppfyllelsen av hele Moseloven." også dette udsagn vil jeg gerne se noget Skrift på. Til begge udsagn, siger Jesus nemlig noget andet i Matt 5v17-19:

Matt 5v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.


Det var genkomsten, at Jesus "lukkede og slukkede" for loven.

Iøvrigt så var Paulus netop IKKE en af de 12. Han var apostel for et nyt evangelium. Så det skurer fælt i mine ører, når du prøver at gøre ham til en af de andre.

[Redigert den 3-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 17:10


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Hviler dit argument ikke på at den gamle pagt blev afskaffet på korset? Hebræerne 8v13, det lille "irriterende vers", understreger i direkte vendinger, at det er forkert.


Hva sier din Bibel 3er forskjellen mellom den gamle og den nye pakt?

(Bare til orientering så har ikke ordet "lov" nødvendigvis den betydning som mange tror det har. "Lov" sikter ikke spsifikt til et sett med nedskrevne regler.

Mvh
Willy



Heb 8v13 Ved at tale om en ny pagt har han gjort den tidligere forældet; men det, som er gjort forældet og er gammelt, er nær ved at forsvinde.

Såvel Hebræerne 8 som jeg taler om PAGT. Loven var en nødvendig del af den gamle pagt, ganske som templet var det.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 18:07


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
2. Hvor citerer Hebræerne 8v13 fra og hvilken indikation har vi af at det ikke var en tidsaktuel udtalelse?

Det er ikke et sitat, men en utlegging av meningen i det som står i Jer 31,31-32.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 18:34
Den nye pakten


Anastasis, den nye pakten begynte ikke i år 70 e.Kr. Jesus Kristus er den nye pakten, og den begynte med Ham.

Paulus tok en profeti fra 5-600 f.Kr. og forklarer at allerede da var den gamle pakten i ferd med å forsvinne. Er det så vanskelig å se da? ;)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 18:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Iøvrigt så var Paulus netop IKKE en af de 12. Han var apostel for et nyt evangelium. Så det skurer fælt i mine ører, når du prøver at gøre ham til en af de andre.


Men det har jeg da heller ikke sdagt. Hvor kan du sitere meg på en slik mening?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 18:54


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Heb 8v13 Ved at tale om en ny pagt har han gjort den tidligere forældet; men det, som er gjort forældet og er gammelt, er nær ved at forsvinde.

Såvel Hebræerne 8 som jeg taler om PAGT. Loven var en nødvendig del af den gamle pagt, ganske som templet var det.


Det var dette jeg spurte om:

Hva sier din Bibel er forskjellen mellom den gamle og den nye pakt?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 19:15


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
2. Hvor citerer Hebræerne 8v13 fra og hvilken indikation har vi af at det ikke var en tidsaktuel udtalelse?

Det er ikke et sitat, men en utlegging av meningen i det som står i Jer 31,31-32.

Mvh
Willy


Nemlig.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 19:16


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Anastasis, den nye pakten begynte ikke i år 70 e.Kr. Jesus Kristus er den nye pakten, og den begynte med Ham.

Paulus tok en profeti fra 5-600 f.Kr. og forklarer at allerede da var den gamle pakten i ferd med å forsvinne. Er det så vanskelig å se da? ;)


Som futurist burde du da vide hvad en profeti. Ræk nu bare hænderne i vejret, du kan ikke forvrænge Heb 8v13 :lol:




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 19:34


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Heb 8v13 Ved at tale om en ny pagt har han gjort den tidligere forældet; men det, som er gjort forældet og er gammelt, er nær ved at forsvinde.

Såvel Hebræerne 8 som jeg taler om PAGT. Loven var en nødvendig del af den gamle pagt, ganske som templet var det.


Det var dette jeg spurte om:

Hva sier din Bibel er forskjellen mellom den gamle og den nye pakt?


Svar mig ligepå hvorfor du bruger en post skrevet til Lance og stiller mig et helt andet spørgsmål end det posten handler om?

Jeg hader når folk stiller mig spørgsmål, uden tydeligt at forklare deres hensigter. Jeg fornemmer din hensigt, men det er jo stadigt blot et gæt. Så nu svarer jeg på mit gæt.

Den nye pagt hviler på Jesu blod, medens den gamle hviler på dyreofre.

Der blev stadig ofret i templet op til 70 e.kr. , og Paulus ofrede også derinde;

Apg 24v17 Men efter flere års forløb er jeg kommet for at give almisser til mit folk og for at ofre. v18 Det var det, de fandt mig i færd med i templet, da jeg var blevet renset, og hverken med at lave opløb eller uro;

Apostlene ofrede sandsynligvis også;

Apg 2v46 De kom i enighed i templet hver dag; hjemme brød de brødet og spiste sammen, og jublende og oprigtige af hjertet

og Jesus forudsatte også at ofrene skulle fortsætte;

Mark 1v44 idet han sagde til ham: »Se til, at du ikke siger det til nogen; men gå hen og bliv undersøgt af præsten, og bring de ofre for din renselse, som Moses har fastsat, som et vidnesbyrd for dem.«


De var nemlig enige med Hebrærne 8v13 ser du. År 30-70 var en overgangsperiode, hvor begge pagter af hensyn til pagtsfolket var i funktion. Når 8v13 siger "nær ved at forsvinde" så støtter det den almindelige opfattelse, at Hebræerne blev skrevet sent i 60'erne.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 21:15


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Svar mig ligepå hvorfor du bruger en post skrevet til Lance og stiller mig et helt andet spørgsmål end det posten handler om?

Jeg hader når folk stiller mig spørgsmål, uden tydeligt at forklare deres hensigter. Jeg fornemmer din hensigt, men det er jo stadigt blot et gæt. Så nu svarer jeg på mit gæt.

Den nye pagt hviler på Jesu blod, medens den gamle hviler på dyreofre.

Der blev stadig ofret i templet op til 70 e.kr. , og Paulus ofrede også derinde;

Apg 24v17 Men efter flere års forløb er jeg kommet for at give almisser til mit folk og for at ofre. v18 Det var det, de fandt mig i færd med i templet, da jeg var blevet renset, og hverken med at lave opløb eller uro;

Apostlene ofrede sandsynligvis også;

Apg 2v46 De kom i enighed i templet hver dag; hjemme brød de brødet og spiste sammen, og jublende og oprigtige af hjertet

og Jesus forudsatte også at ofrene skulle fortsætte;

Mark 1v44 idet han sagde til ham: »Se til, at du ikke siger det til nogen; men gå hen og bliv undersøgt af præsten, og bring de ofre for din renselse, som Moses har fastsat, som et vidnesbyrd for dem.«


De var nemlig enige med Hebrærne 8v13 ser du. År 30-70 var en overgangsperiode, hvor begge pagter af hensyn til pagtsfolket var i funktion. Når 8v13 siger "nær ved at forsvinde" så støtter det den almindelige opfattelse, at Hebræerne blev skrevet sent i 60'erne.


....Nu er det ikke uvanlig at man i forumet svarer med spørsmål på poster som i overskrift er stilet til andre. Men siden ingen her i forumet hverken vil eller kan tvinge noen til å svare så er du i din fulle frihet til å overse min post om du ønsker det. Større er ikke dette problemet. Forøvrig synes jeg \å huske at du har gjort det samme selv gjentatte ganger med mine innlegg uten at jeg har reagert negativ overfor deg av den grunn.

Du behøver ikke uroe degt for du har ingen svarplikt.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 4-6-2005 kl 15:50
Forvrengning


Anastasis, jeg har sjelden møtt noen som forvrenger Skriften mer enn deg :no:



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-6-2005 kl 20:11


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Anastasis, jeg har sjelden møtt noen som forvrenger Skriften mer enn deg :no:


Nu kunne jeg jo være fræk og sige det samme om dig. Din profet er godt heller ikke helt almindelig. Men hans tro på evig fortabelse dækker til hvis grad over hans hav af besynderligheder, der først dukker op ved nærmere gennengang.

Men jeg tror mere det gør dig urolig, at min lære er så forankret i NT på en måde, du/I ikke er vant til. Jesus sagde hans samtid ville opleve genkomsten. De fleste fornægter det. Jeg gør ikke og ripper op i jeres usikkerhed hver gang jeg siger det. De fleste lærer, at den gamle pagt blev opløst på korset. Jeg gør ikke og fremlægger bevis på det fra skriften. De fleste fornægter forskellene mellem Paulus evangelium og de 12s. Jeg gør absolut ikke. De fleste lærer evig fortabelse. Jeg gør ikke og fremlægger beviser for det. Jeg er tilmed bibeltro. Alt hvad jeg siger bakkes op af Skriften. Klart jeg er hård kost.

[Redigert den 4-6-2005 av Anastasis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen