Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Can Anything Be "Judeo-Christian"?
Arpa
Medlem
**




Innlegg: 42
Registrert: 5-10-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-1-2005 kl 04:08
Can Anything Be "Judeo-Christian"?


Dette er en engelsk-språklig lydfil på ca. 14 minutter om begrepet "Judeo-Christian".
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-1-2005 kl 13:02


Det betyr at jeg må få kobla opp lyd på pc'en min igjen det da :sniff:



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Arpa
Medlem
**




Innlegg: 42
Registrert: 5-10-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-1-2005 kl 19:28


Linken til lydfilen ble funnet på http://www.kingidentity.com/ :yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 17-1-2005 kl 19:43


Sitat:
Originally posted by Arpa
Linken til lydfilen ble funnet på http://www.kingidentity.com/ :yes:


Dette gjorde meg kvalm. Hitler i ny innpakning...




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 17-1-2005 kl 20:09
En liten oppklaring?


Hei Arpa.

Kan du være så vennlig å fortelle oss hva som var hovedpoenget ditt med å vise oss denne lydfilen? Kan du si noe om hva det er du er enig, ev. uenig med?. Det hadde også vært fint om du kunne sagt noe om hvor du selv står i forhold til den type forkynnelse som den vi finner på kingidenty.com.

Slik som du legger det ut her i forumet, så kan det faktisk tolkes som at du går god for alt det som dette webstedet står for. Er dette i så fall et riktig inntrykk?

Vennlig hilsen
Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Arpa
Medlem
**




Innlegg: 42
Registrert: 5-10-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-1-2005 kl 21:34


Hei alle saman :)

Noe av poenget med å legge ut lydfile og webside er ganske enkelt å vise dere noe som jeg nokså tilfeldig kom over da jeg surfet rundt litt på nettet. Navnet "Christian Identity" så jeg selv første gang i går da jeg var innom nettsidene til Den Norske Israelsmison og så litt på hva som listes opp av eksempler på antisemittisme. Vet ikke om jeg kan støtte Israelsmisjonen i ett og alt, men akkurat dette eksempelet tror jeg ikke var så dumt. Mer konkret når det gjelder den lydfilen så var det noe jeg la ut da jeg så at det tidligere her på forumet har vært stilt spørsmål om nettopp begrepet "Judeo-Christian". Nivået på infoen får bli opp til hver enkelt å vurdere. Personlig syntes jeg den var litt tvilsom, men kanskje den kan diskuteres? Personlig synes jeg i alle fall det er av en viss verdi å få litt informasjon og innsyn i synspunkt som i utgangspunktet står litt fjernt fra ens eget ståsted. Det er da en får mulighet til å utvide egen horisont. Beklager om noen skulle føle seg tråkket på. Og egentlig så kan jeg forstå at slik som de første innleggene er formulert muligens kunne oppfattes som en støtte til innholdet i disse sidene. Det var ikke meningen. Men mer en måte å provosere fram en reaksjon.

[Edited on 18-1-2005 by Arpa]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 18-1-2005 kl 02:08


Takk for oppklaringen Arpa. :)

Jeg følte meg i hvert fall ikke tråkket på tærne på noen måte, og jeg deler ditt synspunkt på at det kan være greit å få synspunkter i fra andre ståsted enn det man selv har.

Å provosere litt kan også være greit til tider, og det var vel ikke så mye dette som gjorde at jeg skrev innlegget mitt ovenfor, som undringen over hvor du selv sto hen i forhold til tema.

Vennlig hilsen
Gunnar

[Edited on 18-1-2005 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-1-2005 kl 03:19


Nå kommer jeg her med mine fordommer igjen, håpløs som jeg er. Men designet på http://www.kingidentity.com/ gir meg hodepine. Dette er jo "out of topic" da. Men likevell. Huff.

Men leste ingressen dog. Den virket tvilsom.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 18-1-2005 kl 03:41


Eg gjekk innom sida, of trykte på linken "For Liberals Only!", og eg kan ikkje seie at eg vart glad og einig i det dei skriv om. Bilete som "pryda" artikkelen er dette:



Interessant er det då at Jesus var jøde, Peter var jøde, Paulus var jøde, Johannes var jøde, osv. Og ein av dei første som vart kristne, utanom dei første, var ein etiopisk hoffmann (Apg 8).

Dette er rein rasisme!

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 18-1-2005 kl 03:47


Sitat:
Originally posted by k-mann
Dette er rein rasisme!

Ja, jeg så også denne siden da jeg tittet innom.

Bare så det er sagt: Denne websiden provoserer meg veldig og er et websted jeg tar 100% avstand i fra.

Det at jeg skrev at jeg ikke følte at Arpa hadde tråkket meg på tærne, hadde derfor ikke med innholdet på webstedet han linket til å gjøre, men til det at han uttrykte seg på en måte som kunne misforståes.

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Arpa
Medlem
**




Innlegg: 42
Registrert: 5-10-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-1-2005 kl 04:00


På nettsidene til Utsyn ligger det en lydfil der generalsekretær for NLM sier noe om at vi som kristne har et skjebne-fellesskap med det jødiske folk (dvs. med jøder som ikke deler den kristne tro). Og denne form for "Judeo-Christian"-holdninger - om de da kan kalles det - kan jeg godt forstå at enkelte kan føle et visst behov for å distansere seg fra. Tenk litt på det. Sekulære jøder og gjenfødte kristne med samme skjebne?! Hvordan stemmer egentlig dette med Skriften?
Selv om angrepene på det som kalles "Judeo-Christian" i lydfilen vedlagt første innlegg i denne tråden kan synes litt ekstreme/ytterliggående, så er kanskje ikke grunntanken så dum. Vi kristne har tross alt ikke det viktigste sammen med ikke kristne jøder. Nemlig Kristus!

[Edited on 18-1-2005 by Arpa]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-1-2005 kl 04:04


Minner meg ikke rent lite om KKK.

Leste igjennom FAQ sidene til en KKK-gruppe engang. De er vistnok forskjellige klaner som ikke nødvendigvis har samme retningslinjer som de andre (minner litt om frimurelosjen i organisasjons struktur). De hevdet da at de slettes ikke var rasister. De bare ville at det skulle bli værende rene raser. Det var raseblanding de var i mot, ikke andre raser generelt. Og her argumenterte de ut i fra hvor strengt Gud formante jødefolket til å ikke blande seg med andre folkeslag. ( I GT)

Jotakk, det er mye man kan argumentere for når man leser Bibelen etter "jeg har en idologi, la oss nå plukke ut alt som kan brukes til inntekt for den og gi blaffen i resten" prinsippet. Men det gjør det ikke riktig for det om.

Takk for at du viste meg dette bildet K-mann. Min frustrasjon over webdesignen på sidene gjorde at jeg selv "gikk glipp av" å finne dette selv. Men ingressen på framsiden var jo som jeg sa, tvilsom nok i seg selv.

Jeg blir sint når jeg ser at min Gud blir tatt til inntekt for ett slikt menneskesyn. Og hadde det ikke vert for at folk sover vegg i vegg med der jeg sitter nå ville jeg ha sunget høyt: "Jesus elsker alle barna, alle barna på vår jord. Både rød og kvit og svart, er det samme har han sagt, Jesus elsker alle barna på vår jord."

Galaterne 3.28 Her er det ikke jøde eller greker, slave eller fri, mann og kvinne. Dere er alle én, i Kristus Jesus.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-1-2005 kl 04:21


Hei Arpa.

Sitat:

På nettsidene til Utsyn ligger det en lydfil der generalsekretær for NLM sier noe om at vi som kristne har et skjebne-fellesskap med det jødiske folk (dvs. med jøder som ikke deler den kristne tro).


link direkte til en video med Ola Tulluan angående dette er jo postet her i forumet. Men jeg oppfatter han ikke dithen at han sier det er ett skjebne-felleskap med det jødiske folk uavhengig av troen på Jesus. Derimot opplever jeg han at sier at Gud har gitt jødefolket som etnisk gruppe, endel løfter som går utover frelsen. F.eks. løfter om landområder, ol. Det er ikke det samme som å si at Gud lar jødene frelses "bakveien" uten å tro på Jesus som Guds sønn, og frelser. Men kan nok være rom for å misforstå, eller forstå Tulluan ut i fra egne "briller" her.

Forøvrig har jeg i etterkant hørt sagt, at selv om han fikk klapp etter sin apell på dette "israelmøtet", så var det flere andre tilstedeværende som i ganger og korridorer mumlet at de syns han ikke var radikal nok.

Og vi har jo da personer innenfor trosbevgelsen som åpent forkynner at du må gi store pengebeløp til Israel, og velsigne israel hvis du selv skal kunne forvente en velsignelse fra Gud. Jeg har på www.bennyhinn.org selv sett noen eppisoder av hans program "This is your day", hvor han blant annet står på en høyde utenfor Jerusalem, med byen strategisk i bakgrunn, og omfavner og taler varmt om sin gode venn ett eller annet, som da er Rabiner, og det er ikke måte på hvor rikt åndsfelleskap de synes å ha. Selv om rabineren ikke bekjenner Jesus som den lovede messias. Neida, her er det nemlig kampen for gjenoppbyggingen av templet som er det som gir åndsfelleskap.

Men la meg tenke litt høyt om dette med gjenoppbyggelsen av templet. Siden det står en moske på tempelhøyden i dag, så må det bety at denne først skal rives. Og er det trøbbel i midtøsten i dag, så blir det ikke mindre av ett slikt prosjekt. Jeg er stygt redd for, (uten at jeg vil påberope meg å ha disse tanker fra Gud. Det er ene og alene mine egne betraktninger, og ikke noen profetisk utalelse.) at vi her står ovenfor en av de ting som kan utløse oppfyllelsen av Bibelens profeti, nemlig at alle verdens land skal vende seg mot Israel. Ett annet moment er at Åpenbaringsboken omtaler at antikrist skal ta bolig i templett. Jeg tror at dette kan forstås på mange måter. Guds tempel i dag er hver enkelt troende. Og at antikrist skal ta plass i templett kan bety at han får stor utfoldelse, ja rett og slett inviteres inn, i den engang kristne, da frafalne, menighet.
Men jeg utelukker ikke, at det også kan bety at templett i Israel fysisk skal gjenoppbygges, og ett fysisk menneske vil ta Guds plass og styre med utganspunkt i dette tempel.
Uansett, å støtte med pengegaver for å bygge opp ett jødisk tempel i Israel kan jeg på ingen måte annse som en kristen plikt. Men jeg vet om mange som mener det, og som tilsynelatende baserer hele sin tro på at dette og lignenden prosjekter.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-1-2005 kl 18:29


"Kingdom Identity Ministries is a Politically Incorrect Christian Identity outreach ministry to God's chosen race (true Israel, the White, European peoples)."

Feilen her er at Guds utvalgte ikke er en rase. Guds utvalgte er alle dem som har fått troen på Jesus, fra alle folkeslag.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Arpa
Medlem
**




Innlegg: 42
Registrert: 5-10-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-1-2005 kl 20:37


Sitat:
Originally posted by Everaldo
"Kingdom Identity Ministries is a Politically Incorrect Christian Identity outreach ministry to God's chosen race (true Israel, the White, European peoples)."

Feilen her er at Guds utvalgte ikke er en rase. Guds utvalgte er alle dem som har fått troen på Jesus, fra alle folkeslag.

Bravo!

Der tror jeg faktisk du traff nokså mitt i blinken, Everaldo. Det var i alle fall noe av de samme tankene som var i mitt hode da jeg startet denne tråden. For selv om de fleste nok heldigvis tar avstand ren rasisme, som de omtalte sidene jo må kunne karakteriseres. Så er det nok ikke like mange som tar avstand fra det som er noe av rasismens grunnlag. Nemlig tanken om at Gud har utvalgt et folk på grunnlag av etnisitet. Det var med tanke på dette jeg valgte å nevne videoen som er lagt ut på nettsidene til Utsyn.

Utvelgelse på etnisk grunnlag fører som vi ser enten til ren rasisme eller til mer eller mindre ubetinget støtte på grunnlag av rase. Begge delene blir feil.
Gud utvelger på grunnlag av tro.




[Edited on 18-1-2005 by Arpa]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen