Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Kan vi sverge?
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-11-2004 kl 15:43
Kan vi sverge?


I Bibelen står det ganske klart om å sverge.

Faktisk er det en av de tingene som det er klarest skrevet om i Bibelen, som F. eks i Jakobs brev:

" Men framfor alt, mine brødre, må dere ikke sverge, verken ved himmelen eller ved jorden eller ved noe annet. La et ja være ja og et nei være nei, så ikke dommen skal ramme dere!"


Derfor kan ihvertfall jeg aldri med god samvittighet sverge i F. eks en rettsak eller lignende.

Spessielt ikke i USA der man sverger med Bibelen å hånda og sier "i swear to tell the wholde truth, the truth, and nothing but the truth so help me God".


Hva mener dere? Kan kristne sverge F. eks i en rettsak i USA?





Personlig har dessuten dette vært i mitt hjerte lenge før jeg leste det. Jeg har aldri sverget noe ovenfor Gud ettersom at jeg vet at jeg ikke kan garantere at jeg vil følge mitt løfte.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2005 kl 13:25


Ett annet beslektet tema er: "Du skal ikke sette herren din Gud på prøve".

Mens Benny Hinn i "God morgen Hellig Ånd", nettopp oppfordrer til dette.

Men svaret er jo enkelt, Nei, vi kan ikke sverge. Og vi skal ikke sette Gud på prøve.

Har faktisk ikke tenkt over dette med amerikansk rettsak før. Ivertfall ikke din vinkling. Men det er jo klart, menneskesinnet fortrenger fakta. Bevist eller ubevist. Dermed er en besvergelse om å fortelle "the wholde truth," rett og slett en besvergelse man ikke kan holde, uansett hvor mye man vill.

Samt "nothing but the truth". Vell? flere vitner bevitner forskjellig. Men de blir ikke nødvendigvis anklaget for falsk forklaring. Nettopp fordi ens situasjon vil også påvirke. Det er jo nettopp årsaken til at man har flere vitner. At en mor sier at gutten sin er snill og grei, trenger ikke være falskt vitnesbyrd. Selv om noen andre sier at han har ranet og plyndrett. Så... nei, svaret er enkelt i dette spørsmål Larss :)

[Edited on 10-1-2005 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
guten
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 31
Registrert: 9-2-2005
Bosted: nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-5-2005 kl 15:49


Men jeg sier dere: Dere skal slett ikke sverge, verken ved himmelen, for den er Guds trone, ( Matt 5,34 )

Herren din Gud skal du frykte, ham skal du tjene, og ved hans navn skal du sverge. (5Mos 6,13)

er ikke dette motsetniger??
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 3-5-2005 kl 01:21


Handler ikke 5 mos 6,13 mer om at du skal sverge til Herren din Gud. At du ikke driver med andre guder.

Herren din Gud skal du frykte og tjene

13 Herren din Gud skal du frykte, ham skal du tjene, og ved hans navn skal du sverge. 14 Dere skal ikke holde dere til andre guder, slike som grannefolkene deres dyrker.


Sitat:

Men jeg sier dere: Dere skal slett ikke sverge, verken ved himmelen, for den er Guds trone, ( Matt 5,34 )


Matt 5,34 er vel at du ikke skal bruke himmelen for dine egne løfter.




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-5-2005 kl 20:04


Det Jesus gjør her i Matt 5 er å vise at loven handler ikke bare om ytre gjerninger, men om holdningene vi har som mennesker. Dersom vi sverger i hytt og putevær ved himmelen, ved Gud og ved Bibelen, slik jeg husker at jeg gjorde mye da jeg var liten for å overbevise andre om at jeg snakket sant, da er vi ikke annet enn løgnere og misbrukere av Herrens hellige navn.

Vi skal derfor la være å sverge i det hele tatt, men la et ja være et ja og et nei være et nei, for det skal ikke finnes grader av sannhet i hva vi sier. Vi skal være sanne i alt hva vi gjør. Vi kan ikke gå rundt å sverge på ting og så er det vi sverger på det eneste vi holder. Det vi sier uten å sverge skal vi like fullt stå ved som det vi sier uten å sverge, derfor er det av det onde å drive med sverging, for det fører til at en lager seg forestillinger om hvilke løfter som er viktige å holde, eller når det er viktig å snakke sant og når det er mindre viktig. Det er viktig å HELE TIDEN snakke sant og å holde hva man lover.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Shalom
Juniormedlem
*




Innlegg: 9
Registrert: 24-11-2005
Bosted: Hordaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-11-2005 kl 00:21


Som det stend skrive i Matteusevangeliet5,33-37:"De har òg høyrt det er sagt til forfedrane: 'Du skal ikkje sverja falskt' og 'Du skal gje til Herren det du har lova han med eid'. Men eg seier dykk: De skal ikkje sverja i det heile, verken ved himmelen, for det er Guds kongsstol,eller ved jorda, for det er fotskammelen hans, eller ved Jerusalem, for det er byen til den store kongen.Heller ikkje skal du sverja ved hovudet ditt, for du kan ikkje gjera eit einaste hårstrå kvitt eller svart.Lat eit ja vera ja og eit nei vera nei. Alt som er meir enn det, er av det vonde."

Det ligg nok noko i det du seier lionheart.
Når det står at ein ikkje skal sverja ved hovudet ditt,for du kan ikkje gjera eit einaste harstrå kvitt eller svart,så kan det tyda at ein ikkje kan frelsa seg sjølv. Dessutan så er sverjing tett knytta til misbruk.
Det at ein ikkje skal sverja,kan kanskje også bety at ingen menneske
av seg sjølv ikkje kan stå rettferdig framfor Gud åleina.
Å sverja kan bety å binda fast si eiga rettferd.
Sidan ingen står rettferdig for Gud åleina,skal ein derfor ikkje sverja.
La eit ja vera eit ja og eit nei vera eit nei,kan kanskje bety at ein skal seia
ja til Ordet som er Yeshua Guds lam. La eit nei vera eit nei kan bety at ein skal seia nei til avgudsdyrking,nei til denne verda sin fyrste eller det kan også bety at ein skal seia nei til å berga sitt eige liv.
Fordi Yeshua seier også at den som bergar sitt liv,skal mista sit liv,men den som mister sitt liv for min skyld,skal berga sitt liv.
Altså det kan bety ja til Yeshua som er sanninga,vegen og livet og nei til dei andre vegane som berre fører vill og til fortaping.
Det kan kanskje også bety andre ting. Derfor seier ikkje eg noko sikkert.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 25-11-2005 kl 21:55


Larss, du treng ikkje sverge på Bibelen dersom du ikkje ynskjer dette.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen