Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Tiend
dragon
Forumaspirant
*




Innlegg: 2
Registrert: 2-9-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2004 kl 19:59
Tiend


Tienden... Må den betalst inn til den menigheten som man er medlem i? Eller kan jeg velge å gi den til en annen menighet.. Tenker på å gi tienden til en menighet som jeg mener trenger pengene litt mer...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 2-9-2004 kl 21:48


Hei Dragon!

Slik jeg forstår det så er vi fri til å gi til det vi har tro for å gi til. Fortrinnsvis bør man jo støtte opp om sin egen menighet, men å gi til Guds rike er jo egentlig alt som har med kristent virke å gjøre.

Dersom du har tro for å gi deler av det du gir til Guds rike, eller brorparten til annet virke enn menigheten din, så er du fri til til dette.

En annen ting er at jeg ikke oppfatter det som at tienden er noe man må gi, men at det er en grei norm for hva vi bør sette av til Guds rike. Tienden var en del av skattesystemet og forskriftene i i GT, og er ikke noe som er lovpålagt kristne, selv om mange (og da særlig ledere) prøver å framstille det slik.

Gunnar.


[Edited on 2-9-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
dragon
Forumaspirant
*




Innlegg: 2
Registrert: 2-9-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2004 kl 09:42


Er fullt klar over at man ikke må gi tiend. Men jeg vil gi tiend. Det blir sådd inn i Guds rike og jeg opplever at jeg blir velsignet av å gi tiend.. Det står jo tilogmed at vi skal prøve Gud på dette med tiend
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-9-2004 kl 20:33
et godt tips


dersom du ikke vet om du ønsker å gi tienden til din spesifikke menighet, kan du jo gi den til misjonsforbund som driver med bibeloversettelser til nye språk. på den måten kan du være med og hjelpe andre til frelse på en mye mer direkte måte (vil jeg påstå)



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bambus
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 13
Registrert: 14-7-2004
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet

Humør: Lei av trosbevegelsen

[*] opprettet den 7-9-2004 kl 14:10
Må man ikke gi tiende??


Mener du at man ikke MÅ gi tiende? Som kristen i snart 7 år har jeg blitt opplært i min lokale menighet til å gi tiende. At en SKAL gi tiende dersom en står som medlem og får sin ukentlige mat der. Og det hører jeg ofte. offertalen er : nå skal vi samle inn tiende og hellige gaver til menigheten

Nå må jeg innrømme at jeg har hørt mye rar forkynnelse om tiende, spesielt fra karismatiske ledere. her er noe av det jeg har hørt : gi alt det du har tro for, spør Den Hellige Ånd om hvor mye du skal gi, tienden vil åpne himmelens sluser .Ofte gitt bibelvers er malaki 3.7-8 , Luk 6.38 + 2kor 9.6 men de som har forkynt 9.6 : "Den som gir sparsomt skal høste sparsomt" har som regel ikke tatt med 9.7 : "Enhver må gi slik som han setter seg fore i sitt hjerte, ikke med ulyst eller tvang. For Gud elsker en glad giver" .Har lest og oppfattet at det står mye om tiende i GT , men har ikke funnet ordet tiende i NT. Jesus sier at vi skal gi, men han sier ikke hvor mye vi skal gi, altså er dette med tiende ikke så viktig i NT slik det er i GT, bare vi gir med lyst og glede.
Fant en side på nett som traff mitt hjerte, personen skriver mye av det jeg selv har opplevd :
http://web.archive.org/web/20090130100417/http://home.c2i.ne...
selv om jeg står i menigheten har jeg ikke fulgt opp pastorens budskap om tiende, jeg gir når jeg har penger og føler meg for å gi.
Tankegangen som ofte setter igang når jeg ikke gir tidende, er at Gud ikke kan velsigne meg like mye som de som gir tiende. Noe som gir meg fordømmelse.
likevel kom en av menighetens tillhører og gav meg 1000kr her om dagen. Altså opplever jeg å bli velsignet selv om jeg ikke gir tiende, stikk i strid med den opplæringen jeg har fått.
"For å få må jeg gi"
Men trenger velsignelse ofte å ha med penger å gjøre?
Bambus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Solani
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 22
Registrert: 1-8-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-9-2004 kl 19:17
Tiende, en samvittighets sak


Et inntrykk jeg har, er at tiende blir i praksis framsatt som et krav. Med det mener jeg at man blir klassifisert som en "B-kristen" hvis man ikke betaler tiende.

Med hvilket grunnlag kan jeg si dette, jo i noen menigheter, ligger det i reglementet at skal menighetsmedlemmer ha verv og tjenester i menigheten, ja så må tiendehistorikken være plettfri. En slik praksis er rett og slett i mot Guds Ord i den nye pakt.

2 Kor. Kap. 9 vers 7 sier:

Hver gi så som han setter sig fore i sitt hjerte, ikke med sorg eller av tvang! for Gud elsker en glad giver.

At Malaki Kap 3 ver 8 brukes som "bevis" for tiende betaling er å ta det ut av sammenhengen.

Alt dette taler vitterlig om om folket under det levittiske prestedømmet, tjenesten som ikke lenger var ment til å være etter Herren Jesus forsoningsverk på korset.

De som påstår at dette fra Malaki 3:8 er bevis for denne ordningen i dag, har jeg en utfordring til. Jeg ligger her ut teksten fra 5. Mosebok Kap. 14, vers 22-29;

Deu 14:22 Du skal gi tiende av all din avgrøde, av sæden som vokser på marken år for år.

Deu 14:23 Og for Herrens, din Guds åsyn, på det sted han utvelger til å la sitt navn bo der, skal du ete tienden av ditt korn og din most og din olje og det førstefødte av ditt storfe og av ditt småfe, forat du kan lære å frykte Herren din Gud alle dager.

Deu 14:24 Men hvis veien er dig for lang, så du ikke makter å føre det dit, fordi det sted Herren din Gud utvelger til å la sitt navn bo der, er for langt borte fra dig, og har Herren din Gud velsignet dig rikelig,

Deu 14:25 så kan du selge det for penger, og pengene skal du knytte inn i et plagg og ta dem med dig til det sted som Herren din Gud utvelger.

Deu 14:26 For disse penger skal du så kjøpe alt hvad du har lyst til, storfe og småfe og vin og sterk drikk -- alt det ditt hjerte attrår -- og du skal ete det der for Herrens, din Guds åsyn og være glad, du og ditt hus.

Deu 14:27 Og levitten som bor hos dig, må du ikke glemme; for han har ingen del eller arv med dig.

Deu 14:28 Hvert tredje år skal du legge til side hele tienden av din avling i det år og opsamle den i dine byer,

Deu 14:29 og så skal levitten komme -- for han har ingen del eller arv med dig -- og den fremmede og den farløse og enken som bor hos dig, og de skal ete og bli mette, forat Herren din Gud må velsigne dig i alt det arbeid du tar dig fore.

For det første, skal man følge dette, så viser det seg at de som påberoper seg tiendes gyldighet i dag, med letthet feier disse påbudene under teppet. Og å gjøre det, er å ikke være konsekvent.

For det første, tienden er av avlingen, både jordbruk, dyr og fjørfe,vers 22-23, ikke penger.

Men hvis veien var lang til templet skal dette veksles i penger, vers 24, så primært, tiende er ikke penger slik som det framstår idag.

En annen ting, er at for disse pengene, blir det tillat å kjøpe seg god mat og drikke for deg selv, mens samlingen varer.
Ja, til og med vin og sterk drikk.

Du kan jo spørre pastoren i menigheten din, om det er greit at du bruker noe av tienden din, og steller i gang et godt måltid med mat og drikke (alokohol-holdig), at flere er blitt enige om å gjøre det slik. Da kan du være sikker på at han ville ha seg frabedt at flokken hans skulle følge påbudet, rettledningen for tiendepraksisen gitt i Moseboken.

Men tiende praksisen fra Malaki, den er grei, for det passer til det politiske korrekete framtoningen i dag etter menneskebud.

Så kan vi lese at etter å stelt igang dette laget på landsforsamlingen i menigheten, så tar du overskuddet etter tilstelningen, og husker på at også pastoren skal ha en del av dette, etter du har brukt tienden på hva hjertet måtte behage vers 27.

Men det stopper ikke her, vers 28 sier at det skal samles opp hvert 3dje år en god del av din avling. Dette skal gå til å brødfø nettopp denne pastoren som er uenig i din forvaltning av tienden, og han er også uenig i din forvaltning av tienden, da du sier at du vil hjelpe farløse, enker og andre fattige med disse pengene, se ver 29, for tienden skal jo kun brukes til evangelisering.

Jeg håper dere ikke tar meg på ordet, men ser mitt poeng slik det er satt på spissen.

Sier man at tiende kan være et godt prinsipp for menigheten til å få inn penger, men at enhver gir av det en vil og kan, som Paulus formaner oss i 2 Kor. Kap 9 vers 7. Men å dra fram Mal. 3:8 som skremselspropaganda, for å tømme lommene til menighetsmedlemmet, og hindre at en blir fortapt, ja det provoserer meg enormt, når det er en slik praksis som benyttes.

Faktisk forekommer dette i noen menigheter, det langt fra Guds vei, og avviker fra Paulus formaning, som er nytestamentlige forordninger.

Det virker som om noen vil for absolutt enhver pris holde tak i den gamle pakt, som hadde sin tilmålte tid i vente av en bedre pakt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-9-2004 kl 04:29


Sitat:
Originally posted by Bambus
Mener du at man ikke MÅ gi tiende?

Helt korrekt.
Sitat:
Som kristen i snart 7 år har jeg blitt opplært i min lokale menighet til å gi tiende. At en SKAL gi tiende dersom en står som medlem og får sin ukentlige mat der. Og det hører jeg ofte.

Som Solani har nevnt, så er det noe som er frivillig. Dette er også den eneste måten Gud aksepterer at vi tester han på.

Men Gud Krever det ikke! Hver den som sier det, farer med vranglære!
Sitat:
offertalen er : nå skal vi samle inn tiende og hellige gaver til menigheten

Ofte gitt bibelvers er malaki 3.7-8 , Luk 6.38 + 2kor 9.6 men de som har forkynt 9.6 : "Den som gir sparsomt skal høste sparsomt" har som regel ikke tatt med 9.7 : "Enhver må gi slik som han setter seg fore i sitt hjerte, ikke med ulyst eller tvang. For Gud elsker en glad giver".

Dette er skoleeksemplet på at folk river vers ut fra sin sammenheng, og vrir ordet slik at det skal passe med en ønsker å finne.
Sitat:
Jesus sier at vi skal gi, men han sier ikke hvor mye vi skal gi, altså er dette med tiende ikke så viktig i NT slik det er i GT, bare vi gir med lyst og glede.

Bingo. Gud vil at vi frivillig gir livet vårt til han. han vil ikke ha tvang. F.eks du kan ikke tvinge en dame til å elske deg. Da elsker hun deg jo ikke ;)
Sitat:
selv om jeg står i menigheten har jeg ikke fulgt opp pastorens budskap om tiende, jeg gir når jeg har penger og føler meg for å gi.
Tankegangen som ofte setter igang når jeg ikke gir tidende, er at Gud ikke kan velsigne meg like mye som de som gir tiende. Noe som gir meg fordømmelse.
likevel kom en av menighetens tillhører og gav meg 1000kr her om dagen. Altså opplever jeg å bli velsignet selv om jeg ikke gir tiende, stikk i strid med den opplæringen jeg har fått.
"For å få må jeg gi"

Jeg er en av de som ikke gir tiende overhode. i steden gir jeg til de formål som Gud måtte vise meg. (For tiden støtter jeg, økonomisk, ett arbeid i Ukraina.)

Sitat:
Men trenger velsignelse ofte å ha med penger å gjøre?

Nei.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen