Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Alvorlig bekymret
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2004 kl 16:55
Alvorlig bekymret


Jeg finner ikke lenger noen menighet som er helt fri for vranglære.

Hva skal jeg gjøre? Jeg trenger jo en menighet? Men jeg er redd for å bli besmittet?

Er det best å holde seg "utenfor leiren"?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2004 kl 18:52


Sitat:
Originally posted by hegemor
Jeg finner ikke lenger noen menighet som er helt fri for vranglære.

Hva skal jeg gjøre? Jeg trenger jo en menighet? Men jeg er redd for å bli besmittet?

Er det best å holde seg "utenfor leiren"?


Det burde ringe en alarm hos noen nå. hvis det ikke finnes en menighet som er bra nok for deg, så er det nok du som har problemer. Hva med å slå seg sammen med resten av banden her på forumet og danne "de rett-troendes menighet". :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 29-7-2004 kl 18:57


Hvordan slette en post mon tro?

[Edited on 29-7-2004 by Thomas]




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 29-7-2004 kl 21:15
Vranglære og vranglære


Sitat:
Originally posted by geirern
Det burde ringe en alarm hos noen nå. hvis det ikke finnes en menighet som er bra nok for deg, så er det nok du som har problemer. Hva med å slå seg sammen med resten av banden her på forumet og danne "de rett-troendes menighet". :)

Hei geirern. Jeg tror at du spøker litt nå, men jeg velger å svare litt alvorlig allikevel.

For det første så går alle vi på Apologetisk Verksted i hver vår menighet. Solbu i Pinsemenighet, Kristnerd i en karismatisk Luthersk frikirkemenighet, og jeg selv i Misjonssambandet. (Lionheart husker jeg ikke helt i farten..)

Å gi inntrykk av at vi derfor har "meldt oss ut" av kristenheten blir derfor ganske så feil..

I tillegg så er det slik at mange av de tingene som vi omtaler her i forumet som feil eller usunt, ikke automatisk betyr at menigheter som har forbindelse med dette kan kalles for vranglære menigheter.

F.eks: Jeg er bekymret for Frikirkens ( i Trondheim) åpenhet og lave terskel i forhold til Toronto, og det de representerer. Særlig fordi de lytter mye til hva disse personene har å si. Dette er noe jeg kaller for uheldig påvirkning som kan (understreker kan) bære galt avsted.

Dette alene er allikevel ikke noen grunn til å klasifisere Frikirken som en vranglære menighet. Det er jo nettopp for å hindre at de skal bli involvert i vranglære, at vi setter søkelyset på hva som faktisk har skjedd der, og hva det er som forkynnes/promoteres i fra dem...

Det er mange menigheter som til en viss grad er åpen, eller har lav terskel for påvirkning i fra sammenhenger som jeg finner veldig usunt og/eller feil. Poenget er å få til en debatt med dem om disse tingene, ikke dømme dem alle som vranglæremengiheter.

Jeg har prøvd å si dette før også, at ting kan bli vel svart hvitt i dette forumet til tider, men slik må det desverre bli av og til, når man prøver å trekke opp grenselinjer for den kristne tro..

Hegemor: Kan du definere hva slags vranglære menighetene rundt deg er "besmittet" av? Dvs. Kan du fortelle litt om hva det er de forkynner/gjør som du mener er galt?

Gunnar.



[Edited on 29-7-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2004 kl 22:10
ang meg


jeg hører ikke til noen spesiell menighet for tiden, men fra høsten av vil jeg være elev ved misjonssambandets bibelskole Fjelltun, i Stavanger.

senere blir det vel israelsmisjonen.

hegemor: man finner neppe en menighet hvor alle er enige med en selv i "alt". man skla være forsiktig med å stemple seg selv som eneste rettroende. så lenge det er Bibelens evangelium som forkynnes, Bibelens Jesus som er sentrum og Guds Ånd er virksom i menigheten, (dvs hver enkelt kristen) så lenge nådemidlene er til stede (nattverd og sakrament) og deres lære og Bibelen er eneste rettesnor så er man ganske trygg der, men man skla ALLTID våke.

man skal ikke bare våke for seg selv, men også for hverandre. i dette gjør vi Jesu vilje ved å passe på hverandre og dermed vise hverandre kjærlighet. vi må bare huske at kjærligheten ikke er at vi har elsket Gud, men at Han har elsket oss først så vi kan få lov til å elske Ham tilbake mer og mer for hver dag, selvom vår kjærlighet til Ham aldri blir perfekt så lenge vi er i vårt jordiske legeme.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-7-2004 kl 13:44
Hva med Knutby?


Sitat:

For det første så går alle vi på Apologetisk Verksted i hver vår menighet. Solbu i Pinsemenighet, (Gunnar)
Knutby?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 30-7-2004 kl 17:59


Sitat:
Originally posted by hegemor
Knutby?


?

Spør du om pinsemenigheten som Solbu går i, har forbindelse med Knutby?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-7-2004 kl 20:50
hegemor


Sitat:
Originally posted by hegemor
Sitat:

For det første så går alle vi på Apologetisk Verksted i hver vår menighet. Solbu i Pinsemenighet, (Gunnar)
Knutby?


Selvsagt ikke!

Knutby er ikke noen pinsemenighet, men en egen sekt som kun er pinsemenighet i navnet. de kaller en kvinne for Kristi brud, mens Bibelen sier at Kristi brud er Kirken.

dessuten bor solbu i trondheim.

hvorfor i allverden tror du han er med i knutbys sekt?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-7-2004 kl 18:43
Vet ikke


Vet ikke.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-7-2004 kl 20:50


du hegemor du hegemor.. slapp litt av da =)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2004 kl 09:22
Uønsket...


Sitat:
Originally posted by PeterDJ
du hegemor du hegemor.. slapp litt av da =)
Beklager at jeg ikke er like flink til å formulere meg som dere, og derfor sier ting rett ut. Men er da ikke den eneste her som har påpekt det sataniske med www.jesusonline.no, trosbevegelsen og Christian Science?

Men jeg skjønner at jeg ikke ønsket her :(
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 1-8-2004 kl 10:13


Du er absolutt ikke uønsket her i forumet Hegemor.

Det du får er en tilbakemelding på hvordan andre reagerer på det du sier og mener.

Det kan være vondt med kritikk, men det er absolutt ikke ensbetydende med at man er uønsket i forumet.

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2004 kl 04:11


Hei Hegemor.

Angående dette du sier om at ingen menighet er rein lenger, så kanskje denne diskusjonen
er noe som kunne intereser deg.

Derimot kan jeg utfordre deg litt; finnes det noen menigheter i Bibelen som er "perfekte" ? En menighet som Paulus ikke skriver noe som helst formaninger til ?

Nei. en perfekt menighet eksisterer ikke. Hvorfor? fordi alle menigheter består av mennesker, og mennesker er ikke feilfrie.

Dette må vi leve med. Poenget er likevell og unngå direkte forførende menigheter. Og unngå sekteriske grupper hvor det ikke aksepteres at man er uenige med lederskapet, selv ikke i små saker. Når man er i menighet, (framfor å stå alene) så kan også være med å bidra til at denne menigheten retter opp i feil de har. Samtidig må du da forvente å bli konfrontert med feil du kanskje har. Dette er endel av menighetslivet, og har vert det helt siden apostlenes dager.

De farligste menighetene er menigheter hvor slike "konfrontasjoner" ikke tilates.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-8-2004 kl 22:22


Sitat:
Originally posted by hegemor
Jeg finner ikke lenger noen menighet som er helt fri for vranglære.

Hva skal jeg gjøre? Jeg trenger jo en menighet? Men jeg er redd for å bli besmittet?

Er det best å holde seg "utenfor leiren"?


Hei Hegemor
Jeg har veldig lyst å gi deg noen enkle råd i forbindelse med ditt dilemma, men helst ikke her i forumet. Hvis du vil kan du ta direkte kontakt med meg på e-mail wbrochs@broadpark.no
Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen