Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: NLM godkjenner alphakurset
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-7-2004 kl 22:46
NLM godkjenner alphakurset


Salem Bergen setter opp alphakurset



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 9-7-2004 kl 08:51


Sitat:
Originally posted by Lionheart
Salem Bergen setter opp alphakurset


Javel... Og så?

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-7-2004 kl 23:14
Husker du Pensacola?


Vel, grovt sett, så kom "torontovekkelsen" fra Toronto til en menighet i England og derifra tilbake til USA, til Pensacola. Dette mellomleddet i England er den menigheten som utformet alphakurset.

I alphakurset prekes ikke omvendelse, ikke prøving av forkynnelse, profetier og ånder på Guds Ord, Bibelen, men føleri og følera, opprinnelig i alle fall.

Nå er det en gang slik at mange menigheter som har adoptert alphakurset har trukket fra og lagt til etter hva de mente var rett og bibelsk, jeg bare håper at NLM har gjort det samme.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Plex
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 12-7-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: Tankefull

[*] opprettet den 12-7-2004 kl 21:28


Hei Lionheart!

Hadde vært interessant om du kunne gi noen linker knyttet til det du nevner om Alpha-kurs, og dets opprinnelse.

Ellers kan jeg si at jeg har deltatt på to Alpha-kurs i regi av NLM, og begge var noe "modifiserte". Dette er imidlertid andre (muligens tredje) gang Salem arrangerer Alpha-kurs (jeg var med første gang), og hva innholdet blir denne gang, er også jeg litt spent på.

Når du skriver at "NLM godkjenner alphakurset", tror jeg det er litt upresist. NLM er en sterkt desentralisert organisasjon på en del områder; på både godt og vondt. At det arrangeres Alpha-kurs i Salem betyr bare at det er noen engasjerte lokalt som mener dette kan være en tjenelig måte å introdusere kristendommen overfor venner og bekjente på.

Jeg tror imidlertid at det er delte meninger om Alpha-kurset; også i Salem. Det som gjenstår å se, er hvordan det legges opp. Linken på www.salem.no peker i alle fall til Alpha Norge sine sider på nettet.




WWJD...
Det viktigste er ikke hva Jesus ville ha gjort, men hva Jesus HAR gjort!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-7-2004 kl 21:50
"linken" er historikk


Menigheten jeg nevner ovenfor, heter Holy Trinity Brompton, og den såkalte Torontovelsignelsen (som slettes ikke er noen velsignelse) kom dit i 1994, hvis jeg husker riktig, via pastoren der, Sandy Miller, som hadde vært i Toronto og "hentet" manifestasjonene tilbake til sin egen menighet.

Holy Trinity Brompton etablerte alfakurset. Du kan lese om deres oppsett av alfakurset på deres egne sider:

Klikker her du




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 14-7-2004 kl 01:17


Sitat:
Originally posted by Lionheart
Vel, grovt sett, så kom "torontovekkelsen" fra Toronto til en menighet i England og derifra tilbake til USA, til Pensacola. Dette mellomleddet i England er den menigheten som utformet alphakurset.

I alphakurset prekes ikke omvendelse, ikke prøving av forkynnelse, profetier og ånder på Guds Ord, Bibelen, men føleri og følera, opprinnelig i alle fall.

Nå er det en gang slik at mange menigheter som har adoptert alphakurset har trukket fra og lagt til etter hva de mente var rett og bibelsk, jeg bare håper at NLM har gjort det samme.


Ok, det visste eg ikkje... Men no har det komme ein "konkurrent" til alpha-kurset, "Voksenkatekismen". Det er ei grunnbok i den kristne trua som mellom anna tar for seg Fadervår, truvedkjenninga, dåp, nattverd og dei ti boda...

Les meir her:
"Elev hadde ikkje høyrt om Moses":

Sitat:
Originally written by Øystein Vik, Dagen
Då teolog og lærar på bibelskulen i Grimstad, Kjetil Vestel Haga (34), fekk elevar som mangla den mest elementære bibelkunnskap, tok han affære.

Av Øystein Vik

Difor skreiv han boka «Voksenkatekismen» saman med prest Harald Kaasa Hammer. Det er ei bok som på ein enkel måte tek for seg dei mest sentrale elementa i kristendomen; Fadervår, truvedkjenninga, dåp, nattverd og dei ti boda.

– Me merka at det trengs ei grunnleggjande trussopplæring for vaksne i vår tid. Kristendomen står ikkje så sterkt som den gjorde, og folk kan ikkje dei mest kjende historiene frå Bibelen lenger. Men det må dei for å kunna læra opp neste generasjon i kristen tru, seier medforfattar av «Voksenkatekismen», Kjetil Vestel Haga.

Han reagerte då elevane han hadde på bibelskulen i Grimstad ikkje kjende til velkjende historiar som likninga om den bortkomne sonen.

Boka han no har skrive saman med Harald Kaasa Hammer tek difor sikte på å gje folk ei innføring i viktige delar av kristendommen. Men tilpassa vår tid, og med rot i kvardagssituasjonar ein opplever i dag.

– Me har teke utgangspunkt i Luthers lille katekisme og gjort den om til ei 2004-utgåve. «Voksenkatekismen» lærer folk opp i kristendommen ved å først snakka om situasjonar folk kjem opp i i dag. Som til dømes det å vera fadder, seier Vestel Haga.

Vik, Øystein: "Elev hadde ikkje høyrt om Moses"




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen