Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Slettes ingen ufyllende liste.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 22:12
Slettes ingen ufyllende liste.


Fra småboken "Åndelig Melk" av Arne Bakken. Tidligere medpastor på OKS siterer jeg en liste over hva som "må finne sted i forkynnelsen".

a) 1.Kor.15,3-6 Frelse ved Jesu død og oppstandelse.
b) Ap.Gj. 2,38 Rom 6.12 Omvendelse fra synd og seier over synden.
c) Rom. 6,4 Dåp ved full neddykkelse.
d) Ap.Gj. 1,5 og 8,2 8,4 Åndens dåp med tunger som tegn.
e) Mark. 16,18 Helbredelse i forsoningen og bønn for syke ved håndspåleggelse.
f) Matt.6,30-34 Materiell velsignelse.
g) ÅP.20,12-15. De dødes oppstandelse og evig dom.

Komentar:
Først vil jeg si at denne korte lille boken som jeg fant på ett loppemarked slett ikke er en dårlig bok. Men mitt poeng her er at denne listen, ut i fra sammenhengen den står i, gir seg ut for å være en fullstendig liste over momenter i Guds Ord som må finnes i forkynnelsen. Her er jeg uenig.

Jeg trur fult og helt at Gud kan velsigne gjennom matrielle goder. Men Guds gaver og utrustning stopper ikke her.

Minst like viktig som å forkynne dette, er det å få fram at Guds velsignelser, gaver og utrustning står i forhold til en tjeneste han kaller deg til. Og Guds spekter av tjenester i byggingen av sitt rike er serdeles mangfoldige.

Derfor er jeg overbevist om at Guds velsignelser og utrustning er like mye tilstede hos to norske kvinner som pr. i dag er bosatt på en søppelplass i latin amarika, med ett brennende kall for å forkynne blandt de husløse der.

Det handler om å være "jøde for jøde, greker for greker". Husløs for husløs, og akjsespekulant for aksjespekulanter.

De fleste ser på det å ha en ektefelle og barn som en stor velsignelse. Mens Paulus frimodig vitner om hvor mye mere man kan gjøre for Herren om man ikke er bundet til en ektefelle. Og ingen vil vel bestride at Paulus var velsignet ?

Likedan vil det for mange være ett hinder i tjenesten for Gud å sitte som forvalter for store økonomiske resurser. Mens for andre så er det annerledes.

Det er viktig også å huske alle de advarslene Bibelen har i forhold til penger og matriell velstand. Dette er for mange en veldig sterk fristelse og fallgruve. Ett ensformig fokus på matriell velsignelse fra Gud er derfor en veldig usunn forkynnelse.

Det er mye man kan gjøre for Gud om man har penger. Men det er i sannhet mye man kan gjøre ellers også. Som Peter sa "Sølv og gull har vi ikke, men det vi har gir vi deg".

Gud er ikke avhengig av den ene eller andre kvaliteten hos deg. Han er avhengig av din tro, og ett villig hjerte. Alt annet vil ha gi deg, etter sin frie vilje, og etter den tjeneste han vil kalle deg til.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen