Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  ..  17    19    21  ..  24
Forfatter: Tittel: Den katolske kirke
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2009 kl 02:32


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Jeg merker at du synes det er ubehagelig å skulle forsvare dette K-mann, og hvem hadde ikke følt et ubehag ved en slik sak? Jeg er enig med deg i at Bibelen var det riktige, og ikke mange av de alternative skriftene, men
poenget må vel være at apostlene og Jesus aldri brukte makt for å stoppe andres gudstro selv om de var uenige.
Dersom apostlene sto for noe annet enn visse "kjettere" så valgte de i stedet å støte dem ut av det kristne fellesskapet og la dem fare (jfr. Jesu omtale av de blinde fariseere).

Det nye med kirkeinstitusjonens behandling av tilsvarende "kjettere" i sentantikk og middelalder var jo nettopp at de ikke lot de villedete seile sin egen sjø, men med makt gikk inn for å tvinge folk til taushet og underkastelse.

Det er jo det siste noen av oss reagerer så sterkt på, ikke at apostlene i sin tid forkastet vranglære og nektet åndelig fellesskap med noen. Vi som har studert historie vet jo at det siste ikke kom av kristne tanker, men kom inn bakveien med det romerske imperiets kultus og den tilhørende ideen om Pax Deorum (religiøs fred og enhet i riket). Det er denne skumle blandingen av romersk imperialisme og kristen menighetstukt som er så giftig...

Og da får det ikke hjelpe at det fantes et ønske om å beskytte og frelse andres sjeler.

:)


Jesu Kristi presteskap erstattet både det jødiske og romerske presteskapet da disse forsvant.

Pax Christi (Kristi fred) erstattet Pax Deorum (Gudenes fred)

middelalder historie > "den spanske inkvisisjonen var uavhengig av Roma og underlagt spanskekongen"

om vranglærere > Dette sier Guds Sønn, han som har øyne som flammende ild og føtter som bronse: Jeg vet om dine gjerninger, din kjærlighet og din tro, din tjeneste og din utholdenhet. Ja, dine siste gjerninger overgår dine første! Men dette har jeg imot deg: Du tåler denne kvinnen Jesabel, hun som kaller seg profet, men som med det hun lærer, lokker mine tjenere til å drive hor og spise avgudsoffer. Jeg har gitt henne tid til å vende om, men hun vil ikke omvende seg fra sitt horeliv. Se, nå kaster jeg henne på sykeseng, og de som begår ekteskapsbrudd med henne, kaster jeg ut i stor nød dersom de ikke vender om fra hennes gjerninger. Og barna hennes vil jeg drepe med pest. Slik skal alle menighetene få erfare at jeg er den som gransker nyrer og hjerter, og som gjengjelder hver og en av dere etter det han har gjort. Men dere andre i Tyatira, alle som ikke følger denne læren og ikke har «kjent Satans dybder», som de kaller det – til dere sier jeg: Jeg legger ikke noen ny byrde på dere. Hold bare fast på det dere har, inntil jeg kommer.



Den hellige kirken i Rom

Paulus > Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro.


























[Redigert den 22-1-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-1-2009 kl 14:37


Sitat:

Johannes Åpenbaring 17:5
Og på hennes panne var det skrevet et navn:


MYSTERIUM,
BABYLON DEN STRORE;
MOREN TIL SKJØGENE
OG TIL
STYGGEDOMMENE
PÅ JORDEN


6 Jeg så at kvinnen var beruset av de helliges blod og av blodet fra Jesu martyrer. Og da jeg så henne, undet jeg meg med stor undring.




[Redigert den 22-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2009 kl 16:26


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Jesu Kristi presteskap erstattet både det jødiske og romerske presteskapet da disse forsvant.

Pax Christi (Kristi fred) erstattet Pax Deorum (Gudenes fred)

middelalder historie > "den spanske inkvisisjonen var uavhengig av Roma og underlagt spanskekongen"

[Redigert den 22-1-2009 av IHS]


Hei IHS. Jeg registrerer at du har forsøkt å utheve visse deler av mitt innlegg. Jeg må derfor henvise deg til hva faglitteraturen sier om saken, f eks:

Qviller, Bjørn: Romersk politisk kultur og sosiologisk historie, Oslo 1999.

Qvillers bok gir en grei oversikt over hvordan romersk kultus trengte seg inn i kristendommen, bl.a. ideen om Pax Deorum, som altså ikke har kristent opphav.

Jeg har vel forøvrig ikke nevnt den spanske inkvisisjonen direkte, men jeg kunne ha nevnt både den og den pavelige samt flere.

Din øverste påstand kan jeg isolert sett si meg enig i, problemet er imidlertid at de romerske prestene ble med inn i den nye blandingen av kristen og romersk religion på 300-tallet. Men du har rett i at de er borte i sin isolerte romerske form. Når det gjelder jødene så er også det presteskapet borte fra et kristent synspunkt, men rabbinsk judaisme lever jo framdeles i verden.

[Redigert den 22-1-2009 av mhusoy]




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 22-1-2009 kl 16:49


Er presteskapet borte? Kor står det?



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 22-1-2009 kl 16:55


Sitat:
postet av k-mann
Er presteskapet borte? Kor står det?

Det er et svart skap hvor Fremskritts- og Kjærlighets-departementet
stapper inn alle prester som ikke har moderne nok synspunkter.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2009 kl 17:08


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Jesu Kristi presteskap erstattet både det jødiske og romerske presteskapet da disse forsvant.

Pax Christi (Kristi fred) erstattet Pax Deorum (Gudenes fred)

middelalder historie > "den spanske inkvisisjonen var uavhengig av Roma og underlagt spanskekongen"


Hei IHS. Jeg registrerer at du har forsøkt å utheve visse deler av mitt innlegg. Jeg må derfor henvise deg til hva faglitteraturen sier om saken, f eks:

Qviller, Bjørn: Romersk politisk kultur og sosiologisk historie, Oslo 1999.

Qvillers bok gir en grei oversikt over hvordan romersk kultus trengte seg inn i kristendommen, bl.a. ideen om Pax Deorum, som altså ikke har kristent opphav.

Jeg har vel forøvrig ikke nevnt den spanske inkvisisjonen direkte, men jeg kunne ha nevnt både den og den pavelige samt flere.

Din øverste påstand kan jeg isolert sett si meg enig i, problemet er imidlertid at de romerske prestene ble med inn i den nye blandingen av kristen og romersk religion på 300-tallet. Men du har rett i at de er borte i sin isolerte romerske form. Når det gjelder jødene så er også det presteskapet borte fra et kristent synspunkt, men rabbinsk judaisme lever jo framdeles i verden.


Har du navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, mhusoy ?

Kirken i Rom ble grunnlagt av kristne jøder en gang på førtitallet. Da jødene ble drevet ut av Rom år 49 overtokk Romas øvrige kristne ledelsen i Kirken. Da de kristne jødene kom tilbake til Rom år 54 oppstod det konflikter mellom jøder og ikke jøder. Derfor skrev Paulus så mye om forholdet mellom jøder og ikke jøder i sitt brev til Romerne år 57

Paulus > Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 22-1-2009 kl 17:15


Sitat:
av IHS
Har du navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, mhusoy ?


Inkvisisjonen kan ikke nå dem lenger, så hvorfor trenger du navnet ?

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 22-1-2009 kl 18:17


Klarar du å svare normalt, praxis? Eller er du her for å kasta bort tida vår?



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-1-2009 kl 18:17


Det blei noe feiltrykking ved redigering av tidligere innlegg
og da ble de en boks ekstra.

Men jeg kan god si hva jeg mener om det
siste innlegget til K-mann :lol:, måtte du være
den som satte standard her?!!

Har dkk Levitter? :puzzled:


http://en.wikipedia.org/wiki/Levite

Tror de færreste av Levi's ætt har tjenestegjort hos paven.

[Redigert den 22-1-2009 av Viking]

[Redigert den 22-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 22-1-2009 kl 20:20


Sitat:
Opprinnelig poesi av k-mann
.... er du her for å kasta bort tida vår?

Du klarer nok å finne tilnærmet normale innlegg av meg her,
hvis du går inn for det.

Hva er du selv gjest her for?
Skal vi ikke heller fortsette på bloggen din?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2009 kl 20:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Har dkk Levitter? :puzzled:

http://en.wikipedia.org/wiki/Levite

Tror de færreste av Levi's ætt har tjenestegjort hos paven.


Etterkommere fra alle Israels 12 stammer gikk over til Kirken.

Jesus Kristus og Apostlene (det nye presteskapet) var ikke Levitter.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-1-2009 kl 20:44


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Har dkk Levitter? :puzzled:

http://en.wikipedia.org/wiki/Levite

Tror de færreste av Levi's ætt har tjenestegjort hos paven.


Etterkommere fra alle Israels 12 stammer gikk over til Kirken.

Jesus Kristus og Apostlene (det nye presteskapet) var ikke Levitter.


Det er feil. De første kristne, Israels datter ble nesten alle
utryddet av romerne/dkk. De hatet jo jøder.
De første kristne var Israellitter av opprinnelse.
Husk hva Kristus sa til disiplene; "gå til de tapte får av Israel", det er en direkte henvisning til de tapte stammer.

Hvem kunne ellers være de tapte får av Israel?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2009 kl 22:14


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Er presteskapet borte? Kor står det?


Er det din trosfelle IHS du stiller dette spørsmålet til?




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2009 kl 22:19


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Har du navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, mhusoy ?


Noen navn har jeg vel ikke på stående fot, men poenget er likevel at romerske embetsmenn fikk inngang i den nye statskirka, noe som står i grell kontrast til bibelens krav til kristne ledere. Prestetjeneste o.l. ble redusert til en karrierevei for fremadstormende romere pga. dette. Krav til forbilledlighet og sterk moralsk livsførsel i det kristne liv (slik bibelen krever) kom i bakleksa.

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Kirken i Rom ble grunnlagt av kristne jøder en gang på førtitallet. Da jødene ble drevet ut av Rom år 49 overtokk Romas øvrige kristne ledelsen i Kirken. Da de kristne jødene kom tilbake til Rom år 54 oppstod det konflikter mellom jøder og ikke jøder. Derfor skrev Paulus så mye om forholdet mellom jøder og ikke jøder i sitt brev til Romerne år 57


Jada, slapp av. Jeg vet da godt at det ble oppretta en menighet i Roma på apostlenes tid. Det jeg snakker om ovenfor er overgangen fra disse opprinnelige menighetene til en romersk (Romerriket ikke kun Roma) statskirke under keiserens og Pontifex Maximus' ledelse.

Jeg kan gjerne komme med noen sitater og parafraseringer fra Qvillers verk om disse tingene hvis det hjelper... :)

[Redigert den 22-1-2009 av mhusoy]




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2009 kl 22:49


Jeg kan legge fram noen korte notater fra litteraturen:

Qviller, Bjørn: Romersk politisk kultur og sosiologisk historie, Cappelen akademisk forlag, Oslo 1999:

side 227:
- pavedømmet ble arvtaker etter romerriket,
- i høymiddelalderen ble herredømme etter romersk modell mye viktigere enn NTs idealer om ydmyk tjeneste,
- dette var en årsak til reformasjonen,
- pavdedømmet var også blant eneveldenes forbilde

side 154-5:
- keiseren var pontifex maximus,
- denne var fornyer av verden i den romerske kultus
- "uttrykk for gudenes begunstigelse", altså for "kongedømmet av Guds nåde" (som vi kjenner igjen fra vår egen dansketid),
- fra Vespasian var keiseren ikke bare formidler, men gud selv, (Diotogenes hevdet at kongen er forvandlet til en gud blant menneskene), noe minner om Eusebius uttalelser

side 182:
- kristen eksklusivitet i forhold til samfunnets institusjoner gjorde at de ble sett på som fiender av menneskeheten

side 183:
- den katolske (ikke-heretiske) kirke ble dannet ca 140 e.Kr. som en reaksjon mot Markion, en kanon ble dannet,
- kristne fornektet de ritualer som gjorde riket trygt etter romersk tro, og de ødela "gudenes velvilje"

side 193:
- kristendomsforfølgelse 249-51 og 303-11, (Galerio, Diocletian var de virkelige forfølgerne blant romerne),
- kr.d. oppnådde i 313 lik rett som andre religioner,
- ble fra 395 eneste tillatte religion,
- det var keiseren plikt til å sikre at hele riket hadde samme religion,

side 194:
- romersk adel var hedensk fram til 5. århundre, så sent som i år 589 var den spanske kirken sterkt prget
- kirken ble en karrierevei for menn med kun et ferniss av kristen tro,
- tro ble en statssak med keiseren som sentralinstans,
- han skulle opprettholde pax deorum,
- Konstantin forfulgte donatistene (som ikke ville ha frafalne tilbake),
- grunnet keiserens aksept av kr.d. var troen på at stat og religion hang sammen total, dermed ble avvikere forfulgt,
- Maria og Kristus som keiserparet var av pytagoerisk oppr.

side 196:
- kristne måtte bli soldater,
- Jesu fødselsdag ble satt til 25. des (guden Sols dag),
- kirker erstattet hedenske kultsteder,
- helgenduyrkelse innført.


Dette var en smak på hva faglitteraturen sier om innføringa av den romerske kultus i kristendommen, og hvordan statsreligion erstattet den gamle kristne troen.


mhusoy




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 23-1-2009 kl 00:20


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Er presteskapet borte? Kor står det?


Er det din trosfelle IHS du stiller dette spørsmålet til?


Nei, deg.




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 00:34


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Har du navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, mhusoy ?

Kirken i Rom ble grunnlagt av kristne jøder en gang på førtitallet. Da jødene ble drevet ut av Rom år 49 overtokk Romas øvrige kristne ledelsen i Kirken. Da de kristne jødene kom tilbake til Rom år 54 oppstod det konflikter mellom jøder og ikke jøder. Derfor skrev Paulus så mye om forholdet mellom jøder og ikke jøder i sitt brev til Romerne år 57


Noen navn har jeg vel ikke på stående fot, men poenget er likevel at romerske embetsmenn fikk inngang i den nye statskirka, noe som står i grell kontrast til bibelens krav til kristne ledere. Prestetjeneste o.l. ble redusert til en karrierevei for fremadstormende romere pga. dette. Krav til forbilledlighet og sterk moralsk livsførsel i det kristne liv (slik bibelen krever) kom i bakleksa.

Jada, slapp av. Jeg vet da godt at det ble oppretta en menighet i Roma på apostlenes tid. Det jeg snakker om ovenfor er overgangen fra disse opprinnelige menighetene til en romersk (Romerriket ikke kun Roma) statskirke under keiserens og Pontifex Maximus' ledelse.
:)


Årsaken til at du ikke finner navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, er at hele greia bare er oppdiktet av slike som Bjørn Qviller, mhusoy

Det var keiser Konstantin I som var Pontifex Maximus ikke daværende Pave Sylvester I

Navnet på de to katolske prestene som representerte Pave Sylvester I på kirkemøtet i Nikea år 325 var Victor og Vincentius. (ikke to fremadstormende romerske embetsmenn)

Den katolske kirken er den opprinnelige menigheten i Roma som Paulus skrev til år 57.

Paulus > Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro.





















[Redigert den 23-1-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 01:42


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Årsaken til at du ikke finner navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, er at hele greia er bare er oppdiktet av slike som Bjørn Qviller, mhusoy

Det var keiser Konstantin I som var Pontifex Maximus ikke daværende Pave Sylvester I

Navnet på de to katolske prestene som representerte Pave Sylvester I på kirkemøtet i Nikea år 325 var Victor og Vincentius. (ikke to fremadstormende romerske embetsmenn)

[Redigert den 23-1-2009 av IHS]


Ærlig talt IHS. Er det lov å forvente en viss grad av saklighet fra din side? Hvor har jeg hevdet at Paven på Konstantins tid var Pontifex Maximus? Litteraturen jeg henviser til sier jo rett ut at det var keiseren selv som var Pontifex Maxmius. Jeg skal sitere meg selv:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
side 154-5:
- keiseren var pontifex maximus


Så hvorfor du anklager meg for å si at paven var Pontifex Maximus på Konstantins tid er heller uvisst. Antakelig misforstår du det jeg skriver når jeg i posten like ovenfor litteratur-sitatene nevner:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
under keiserens og Pontifex Maximus' ledelse


for du gjetter at jeg her snakker om to personer når jeg i virkeligheten nevner to roller/posisjoner som keiseren på det tidspunkt hadde (altså jfr. litteratur-sitatet ovenfor).

Så over til din latterliggjøring av alminnelig historie-litteratur. Jeg merker at du misliker de opplysningene Qviller kommer med i boka, men ditt forsøk på å "le bort" forskere med å si (sitat):

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
hele greia er bare er oppdiktet av slike som Bjørn Qviller


bidrar dessverre sterkt til å devaluere det du selv skriver. For om "slike som Bjørn Qviller" bare dikter opp saker og ting, hva gjør da "slike som IHS"? (Jeg kan til opplysning nevne at det siterte verket har vært universitetspensum i antikkens historie)


Nei IHS, du må nok komme med argumenter bygget på at du faktisk har lest hva motparten sier. :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 01:54


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Er presteskapet borte? Kor står det?


Er det din trosfelle IHS du stiller dette spørsmålet til?


Nei, deg.


Ja vel K-mann, jeg får gi deg et svar da. :)

Faktisk var det din trosfelle IHS som først påsto dette, han sa nemlig:

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Jesu Kristi presteskap erstattet både det jødiske og romerske presteskapet da disse forsvant.


Det var først i påfølgende svar fra min side at jeg skrev:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Din øverste påstand kan jeg isolert sett si meg enig i, problemet er imidlertid at de romerske prestene ble med inn i den nye blandingen av kristen og romersk religion på 300-tallet. Men du har rett i at de er borte i sin isolerte romerske form. Når det gjelder jødene så er også det presteskapet borte fra et kristent synspunkt, men rabbinsk judaisme lever jo framdeles i verden.


Sånn sett burde du egentlig ha rettet spørsmålet til IHS, slik jeg hintet om i mitt forrige innlegg til deg. Jeg kan likevel gi et kort svar på det du lurer på.

Først må vi nevne at vi snakker om tre forskjellige presteskap, nemlig det israelske/jødiske, det romerske og det kristne. Det romerske forsvant ut av bildet da Romerriket etablerte den romerske statskirka på 300-tallet. Det aronittiske/levittiske presteskapet opphørte pga. Jesu verk. Dette kan du lese om i Hebreerbrevet (7:12,24 mm) og 1Pet 2:9. Det siste, Kristi presteskap, finnes fortsatt og innefatter alle troende, jfr. 1Pet 2:9.

I forbindelse med "prest" så bør det nevnes at Romerkirkas og DNKs bruk av ordet "prest" er litt uryddig. Ordet "pastor" er mer riktig fordi dette beskriver den oppgaven som NT snakker om. Vi er alle prester men bare noen er pastorer (hyrder) og andre ledertjenester.

Men disse tingene visste du vel fra før, så hvorfor var det så viktig å spørre? :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 01:58


Du kaller et Paperback hefte på 235 sider et historisk verk, mhusoy ?

https://www.ord.no/categories/255/25550/no/visBok/1046874



[Redigert den 23-1-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 02:08


Jeg ser at du fortsetter ditt korstog for å devaluere faglitteraturen. Faktum er at dette "paperback-heftet" var offisiell pensumlitteratur i historie ved universitetet. Så kan jo du ergre deg vilt over dette, men det forandrer ingenting i så måte.

Forøvrig, hvor mange sider må en bok ha for å kalles et "historisk verk" (eller bare et "verk") da? ;)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 02:12


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Jeg ser at du fortsetter ditt korstog for å devaluere faglitteraturen. Faktum er at dette "paperback-heftet" var offisiell pensumlitteratur i historie ved universitetet. Så kan jo du ergre deg vilt over dette, men det forandrer ingenting i så måte.

Forøvrig, hvor mange sider må en bok ha for å kalles et "historisk verk" (eller bare et "verk") da? ;)


Utifra ditt resymé, er dette "paperback-heftet" ikke mere verdt enn
en 200 siders Donald Duck pocket bok

Presten Eusebius kirkehistorie
Verket består av 10 bøker

[Redigert den 23-1-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 02:14


Hehehe... OK IHS, jeg tror vi stopper der... :)



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 23-1-2009 kl 08:52


Sitat:


By Laurie Goodutuin

NEW YORK TIMES NEWS SERVICE



The sex-abuse crisis that engulfed the Roman Catholic Church during the past 12 months has spread to nearly every American diocese and in­volves more than 1,200 priests, most of whose careers span a mix of church history and seminary training. These priests are known to have abused more than 4,000 minors over the past six decades, accord­ing to an extensive New York Times survey of documented cases of sexual abuse by priests through Dec. 31, 2002.

The survey, the most complete compilation of data on the problem available, contains the names and histories of 1,205 accused priests. It counted 4,268 people who claimed publicly or in lawsuits to have been abused by priests, though experts say there are surely many more who have re­mained silent. But the data show that priests secretly violated vulnerable youth long before the first victims sued the church and went public in 1984 in Louisiana. Some offenses date from the 1930s.



This has been going on for decades, probably centuries,” said Richard K O’Connor a former Dominican priest who say he was one of 10 boys sexually assaulted by three priests in a South Bronx N.Y., parish In 1940, when he was 10. “It was just that all of a sudden the caught us.”




Ingen nyhet akkurat, samme historia verden over dessverre.
Men en må spørre seg, var det prester de var?

Og dere snakker om Herrens presteskap? Det var
det med FRUKTENE da? Hva var deres "kall"?

Var de pedofile før de ble prester, eller var det noe
de ble etter at de ble prester:question::puzzled:


.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 09:53


De var nok det før de ble prester.

Kirken passer fra nå av mye bedre på hvem som får bli prest eller ikke.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 10:22


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

Noen navn har jeg vel ikke på stående fot, men poenget er likevel at romerske embetsmenn fikk inngang i den nye statskirka, noe som står i grell kontrast til bibelens krav til kristne ledere. Prestetjeneste o.l. ble redusert til en karrierevei for fremadstormende romere pga. dette. Krav til forbilledlighet og sterk moralsk livsførsel i det kristne liv (slik bibelen krever) kom i bakleksa.

Jada, slapp av. Jeg vet da godt at det ble oppretta en menighet i Roma på apostlenes tid. Det jeg snakker om ovenfor er overgangen fra disse opprinnelige menighetene til en romersk (Romerriket ikke kun Roma) statskirke under keiserens og Pontifex Maximus' ledelse.
:)


Årsaken til at du ikke finner navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, er at hele greia bare er oppdiktet av slike som Bjørn Qviller, mhusoy

Det var keiser Konstantin I som var Pontifex Maximus ikke daværende Pave Sylvester I

Navnet på de to katolske prestene som representerte Pave Sylvester I på kirkemøtet i Nikea år 325 var Victor og Vincentius. (ikke to fremadstormende romerske embetsmenn)

Den katolske kirken er den opprinnelige menigheten i Roma som Paulus skrev til år 57.

Paulus > Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro.


Ærlig talt IHS. Er det lov å forvente en viss grad av saklighet fra din side? Hvor har jeg hevdet at Paven på Konstantins tid var Pontifex Maximus? Litteraturen jeg henviser til sier jo rett ut at det var keiseren selv som var Pontifex Maxmius. Jeg skal sitere meg selv: (side 154-5: - keiseren var pontifex maximus) Så hvorfor du anklager meg for å si at paven var Pontifex Maximus på Konstantins tid er heller uvisst. Antakelig misforstår du det jeg skriver når jeg i posten like ovenfor litteratur-sitatene nevner: ("under keiserens og Pontifex Maximus' ledelse") for du gjetter at jeg her snakker om to personer når jeg i virkeligheten nevner to roller/posisjoner som keiseren på det tidspunkt hadde (altså jfr. litteratur-sitatet ovenfor).

Så over til din latterliggjøring av alminnelig historie-litteratur. Jeg merker at du misliker de opplysningene Qviller kommer med i boka, men ditt forsøk på å "le bort" forskere med å si (sitat): (hele greia er bare er oppdiktet av slike som Bjørn Qviller) bidrar dessverre sterkt til å devaluere det du selv skriver. For om "slike som Bjørn Qviller" bare dikter opp saker og ting, hva gjør da "slike som IHS"? (Jeg kan til opplysning nevne at det siterte verket har vært universitetspensum i antikkens historie)

Nei IHS, du må nok komme med argumenter bygget på at du faktisk har lest hva motparten sier. :)


Bra du nå skiller mellom rollene. Det samme gjelder for katolske prester og romerske embetsmenn. At noe er "universitetspensum" betyr ikke at det er sant, mhusoy

Romeriket og Judea er forlengst borte. Jesu Kristi rike er her fortsatt. ;)




[Redigert den 23-1-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 23-1-2009 kl 11:25


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
De var nok det før de ble prester.

Kirken passer fra nå av mye bedre på hvem som får bli prest eller ikke.


I den forbindelse så dukker ordet "sølibat" opp.
Det er jo en "levemåte" som dkk har "trukket" med seg siden
hedendommen.

Men før og etter Kristi sin tid så har Levittene giftet seg og
jeg finner ingenting i Bibelen som forbyr prestene
ekteskapet.

Hva wikipedia sier om sølibat.

Hvis en setter opp skadene dette forårsaker og den "lille gevinst" vatikanet har av en slik ordning så
er skadene avgjort større.

Siden Gud ikke befaler en slik ordning og dkk ellers er mestere til å lage "smutthull" i Lovverket, måtte dkk som
kirke absolutt ha gevinst av at man vinket farvel
til denne hedenske ordning.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 12:04


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
De var nok det før de ble prester.

Kirken passer fra nå av mye bedre på hvem som får bli prest eller ikke.


I den forbindelse så dukker ordet "sølibat" opp.
Det er jo en "levemåte" som dkk har "trukket" med seg siden
hedendommen.

Men før og etter Kristi sin tid så har Levittene giftet seg og
jeg finner ingenting i Bibelen som forbyr prestene .

Hva wikipedia sier om sølibat.

Hvis en setter opp skadene dette forårsaker og den "lille gevinst" vatikanet har av en slik ordning så
er skadene avgjort større.

Siden Gud ikke befaler en slik ordning og dkk ellers er mestere til å lage "smutthull" i Lovverket, måtte dkk som
kirke absolutt ha gevinst av at man vinket farvel
til denne hedenske ordning.


forbyr ? > http://aomoi.net/odv/personl/intb9910.htm

Bibelen > Det er de som ikke har gjort seg urene med kvinner, for de er som jomfruer.

Jesus > "det er også noen som har gitt avkall på kjønnsliv for himmelrikets skyld. La den som kan, ta dette til seg"

Seksuel umoral er ikke en konsekvens av dette valget.

At ånd og legeme står i strid med hverandre er ingen nyhet jfr. Paulus brevene







[Redigert den 23-1-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 23-1-2009 kl 13:58


Sitat:

Bibelen > Det er de som ikke har gjort seg urene med kvinner, for de er som jomfruer.


Nok en dkk fortolkning. Her mener jeg det er snakk om renhet i sin
Guds dyrkelse, at en ikke har bedrevet åndelig hor. For hadde det ikke vært uforståslig om en
"evenukk" hadde levet i åndelig hor deler av sitt liv
skulle ha fortrinn for en (familiefar) som var ren i hjertet fra barndomen av?

Det må vær en misforståelse av skriften.





[Redigert den 23-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 15:00


Hvem nevnte fortrinn ? Ingen har fortrinn !

Det nye presteskapet, Kristi rike på jorden.

Åp 1,6 > Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far

Åp 5,10 > Du har gjort dem til et kongerike, og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden.

Åp 20,6 > De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år.




[Redigert den 23-1-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 15:57


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Bra du nå skiller mellom rollene. Det samme gjelder for katolske prester og romerske embetsmenn. At noe er "universitetspensum" betyr ikke at det er sant, mhusoy
Romeriket og Judea er forlengst borte. Jesu Kristi rike er her fortsatt. ;)

[Redigert den 23-1-2009 av IHS]


Hei igjen IHS. Jeg har hele tiden vært klar på dette, altså at keiseren opprinnelig var Pontifex Maximus, det var du som feilaktig påsto at jeg hadde skrevet at paven var det (noe paven senere ble, men ikke da).

Når det gjelder romerske embetsmenn så kan jeg jo igjen peke på hva litteratur-notatene mine sier:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
side 194:
- romersk adel var hedensk fram til 5. århundre, så sent som i år 589 var den spanske kirken sterkt preget
- kirken ble en karrierevei for menn med kun et ferniss av kristen tro


Dette bildet kjenner vi igjen fra europeisk middelalder der adelsmenn gjerne fordelte sine sønner mellom militærvesen og geistlighet. Kirken var en karrierevei først og fremst...

Du kan for min del gjerne få påstå at universitetspensumet tar feil, men inntil videre så stoler jeg mer på det enn på dine subjektive og høyst uforutsigbare utsagn her på forumet.


mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 16:20


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Bra du nå skiller mellom rollene. Det samme gjelder for katolske prester og romerske embetsmenn. At noe er "universitetspensum" betyr ikke at det er sant, mhusoy
Romeriket og Judea er forlengst borte. Jesu Kristi rike er her fortsatt. ;)

[Redigert den 23-1-2009 av IHS]


Hei igjen IHS. Jeg har hele tiden vært klar på dette, altså at keiseren opprinnelig var Pontifex Maximus, det var du som feilaktig påsto at jeg hadde skrevet at paven var det (noe paven senere ble, men ikke da).

Når det gjelder romerske embetsmenn så kan jeg jo igjen peke på hva litteratur-notatene mine sier:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
side 194:
- romersk adel var hedensk fram til 5. århundre, så sent som i år 589 var den spanske kirken sterkt preget
- kirken ble en karrierevei for menn med kun et ferniss av kristen tro


Dette bildet kjenner vi igjen fra europeisk middelalder der adelsmenn gjerne fordelte sine sønner mellom militærvesen og geistlighet. Kirken var en karrierevei først og fremst...

Du kan for min del gjerne få påstå at universitetspensumet tar feil, men inntil videre så stoler jeg mer på det enn på dine subjektive og høyst uforutsigbare utsagn her på forumet.


mhusoy :)


mhusoy,

Eusebius levde på den tiden og utgav et verk bestående av 10 bøker om kirkehistorien frem til da. Han nevner ikke noe av dette vrøvelet Bjørn Qviller kommer med 1700 år senere. Sier det deg noe ?

Hva har "romersk adel" med Jesu Kristi presteskap å gjøre ? "kirke karriere" ? for noe tull.

Har du funnet navnet på noen av disse ? Ring Bjørn Qviller å spørr hva de heter.





[Redigert den 23-1-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 16:26


Vel jeg ser at du fortsetter dine forsøk på å devaluere alminnelig historielitteratur. Si i fra når du har lyst til å debattere saken da... Foreløpig oppfatter jeg deg slik at du stilltiende har innsett at du ikke har noen saklige argumenter lenger. :)



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 16:36


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Bra du nå skiller mellom rollene. Det samme gjelder for katolske prester og romerske embetsmenn. At noe er "universitetspensum" betyr ikke at det er sant, mhusoy
Romeriket og Judea er forlengst borte. Jesu Kristi rike er her fortsatt. ;)

Hei igjen IHS. Jeg har hele tiden vært klar på dette, altså at keiseren opprinnelig var Pontifex Maximus, det var du som feilaktig påsto at jeg hadde skrevet at paven var det (noe paven senere ble, men ikke da).

Når det gjelder romerske embetsmenn så kan jeg jo igjen peke på hva litteratur-notatene mine sier:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
side 194:
- romersk adel var hedensk fram til 5. århundre, så sent som i år 589 var den spanske kirken sterkt preget
- kirken ble en karrierevei for menn med kun et ferniss av kristen tro


Dette bildet kjenner vi igjen fra europeisk middelalder der adelsmenn gjerne fordelte sine sønner mellom militærvesen og geistlighet. Kirken var en karrierevei først og fremst...

Du kan for min del gjerne få påstå at universitetspensumet tar feil, men inntil videre så stoler jeg mer på det enn på dine subjektive og høyst uforutsigbare utsagn her på forumet.
mhusoy :)


mhusoy,

Eusebius levde på den tiden og utgav et verk bestående av 10 bøker om kirkehistorien frem til da. Han nevner ikke noe av dette vrøvelet Bjørn Qviller kommer med 1700 år senere. Sier det deg noe ?

Hva har "romersk adel" med Jesu Kristi presteskap å gjøre ? "kirke karriere" ? for noe tull.

Har du funnet navnet på noen av disse ? Ring Bjørn Qviller å spørr hva de heter.


Vel jeg ser at du fortsetter dine forsøk på å devaluere alminnelig historielitteratur. Si i fra når du har lyst til å debattere saken da... Foreløpig oppfatter jeg deg slik at du stilltiende har innsett at du ikke har noen saklige argumenter lenger. :)


Det blir lettere å "debattere saken" om du svarer på spørsmålene, mhusoy

Den katolske kirken i Spania år 589 ble ledet av prestene Leander og Isidore

Har du funnet navnene på noen av disse 300-talls og 500-talls romerske muldvarpene
blant prestene i den katolske kirke, du referer til i dine siste innlegg ?







[Redigert den 23-1-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2009 kl 23:13


Jeg tror herved at vi runder av denne delen av debatten siden du fortsetter å spørre etter spesifikke navn men overser hva faglitteraturen sier om det store bildet. Forøvrig var arianisme sterkt pregende i Spania fram til slutten av 500-tallet pga. at den regjerende eliten, vestgoterne, var arianske. Jeg har ikke underslått at det fantes mange prester og ledere forskjellige steder som var mer eller mindre ærlige i sin tro. Poenget er imidlertid at en rekke ordninger ble påtvunget de kristne fra 300-tallet av. Men som sagt, vi to er nok ferdige med denne debatten nå.



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 24-1-2009 kl 18:09





Sitat:

This is a book that will never die -- one of the great English classics. . . . Reprinted here in its most complete form, it brings to life the days when "a noble army, men and boys, the matron and the maid," "climbed the steep ascent of heaven, 'mid peril, toil, and pain."

"After the Bible itself, no book so profoundly influenced early Protestant sentiment as the Book of Martyrs. Even in our time it is still a living force. It is more than a record of persecution. It is an arsenal of controversy, a storehouse of romance, as well as a source of edification."




Opplysende lesning om forfølgelse av kristne.
En liten innledning pr. video.

En til?

No pope of Rome ;)

Vakker sang - Celtic Woman.

[Redigert den 24-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 24-1-2009 kl 23:05


Han talte paven midt i mot. :up:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-2-2009 kl 10:21
Pius helgen???????


Sitat:

Helgen-krangel
Det er i Israel sterk motstand mot den lange prosessen for å gjøre pave Pius til en helgen. Pius var pave fra 1939 til 1958, og prosessen med å gjøre ham til helgen begynte i 1967. Pave Benedict forsvarte sist måned «salighetsprosessen», som er et stadie på veien til helgenverdighet.

Krangelen mellom Vatikanet og Israel blusset opp igjen etter at en talsmann for Vatikanet sa at Paven ikke ta imot Israels invitasjon til å komme på besøk før teksten på en utstilling ved et minnesmerke over folkemordet på jødene endres. Her hevdes det at pave Pius, til tross fra advarsler fra geistelige over hele Europa, ikke gjorde noen ting for å gripe inn eller fordømme folkemordet mot jødene.

Vatikanet benekter dette, og hevder paven hjalp til å skjule flere jøder under krigen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2723789.ece
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2009 kl 19:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Helgen-krangel
Det er i Israel sterk motstand mot den lange prosessen for å gjøre pave Pius til en helgen. Pius var pave fra 1939 til 1958, og prosessen med å gjøre ham til helgen begynte i 1967. Pave Benedict forsvarte sist måned «salighetsprosessen», som er et stadie på veien til helgenverdighet.

Krangelen mellom Vatikanet og Israel blusset opp igjen etter at en talsmann for Vatikanet sa at Paven ikke ta imot Israels invitasjon til å komme på besøk før teksten på en utstilling ved et minnesmerke over folkemordet på jødene endres. Her hevdes det at pave Pius, til tross fra advarsler fra geistelige over hele Europa, ikke gjorde noen ting for å gripe inn eller fordømme folkemordet mot jødene.

Vatikanet benekter dette, og hevder paven hjalp til å skjule flere jøder under krigen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2723789.ece


Israel Zolli (øverste Rabbiner i Romas synagoge 1939 - 1945) ble katolikk etter krigen.
og skrev med beundring om Pave Pius i sin bok "Before the Dawn" 1954

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Zolli

Så denne teksten om Pave Pius i Yad Vashem er tull.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-2-2009 kl 20:30
Skillsmisse i dkk??


Hvis du gifter deg i en katolsk kirke kan du aldri søke om
skillsmisse?

http://www.concordatwatch.eu/
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-2-2009 kl 20:33


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Helgen-krangel
Det er i Israel sterk motstand mot den lange prosessen for å gjøre pave Pius til en helgen. Pius var pave fra 1939 til 1958, og prosessen med å gjøre ham til helgen begynte i 1967. Pave Benedict forsvarte sist måned «salighetsprosessen», som er et stadie på veien til helgenverdighet.

Krangelen mellom Vatikanet og Israel blusset opp igjen etter at en talsmann for Vatikanet sa at Paven ikke ta imot Israels invitasjon til å komme på besøk før teksten på en utstilling ved et minnesmerke over folkemordet på jødene endres. Her hevdes det at pave Pius, til tross fra advarsler fra geistelige over hele Europa, ikke gjorde noen ting for å gripe inn eller fordømme folkemordet mot jødene.

Vatikanet benekter dette, og hevder paven hjalp til å skjule flere jøder under krigen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2723789.ece


Israel Zolli (øverste Rabbiner i Romas synagoge 1939 - 1945) ble katolikk etter krigen.
og skrev med beundring om Pave Pius i sin bok "Before the Dawn" 1954

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Zolli

Så denne teksten om Pave Pius i Yad Vashem er tull.


http://www.concordatwatch.eu/showkb.php?org_id=858&kb_he...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2009 kl 21:18


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Helgen-krangel
Det er i Israel sterk motstand mot den lange prosessen for å gjøre pave Pius til en helgen. Pius var pave fra 1939 til 1958, og prosessen med å gjøre ham til helgen begynte i 1967. Pave Benedict forsvarte sist måned «salighetsprosessen», som er et stadie på veien til helgenverdighet.

Krangelen mellom Vatikanet og Israel blusset opp igjen etter at en talsmann for Vatikanet sa at Paven ikke ta imot Israels invitasjon til å komme på besøk før teksten på en utstilling ved et minnesmerke over folkemordet på jødene endres. Her hevdes det at pave Pius, til tross fra advarsler fra geistelige over hele Europa, ikke gjorde noen ting for å gripe inn eller fordømme folkemordet mot jødene.

Vatikanet benekter dette, og hevder paven hjalp til å skjule flere jøder under krigen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2723789.ece


Israel Zolli (øverste Rabbiner i Romas synagoge 1939 - 1945) ble katolikk etter krigen.
og skrev med beundring om Pave Pius i sin bok "Before the Dawn" 1954

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Zolli

Så denne teksten om Pave Pius i Yad Vashem er tull.


http://www.concordatwatch.eu/showkb.php?org_id=858&kb_he...


Også Israel Zolli's datter Myriam Zolli forsvarer Pave Pius
Hun sier han hjalp jødene under krigen.

http://piusxii.hismercy.ca/rabbi's_daughterx.html

Så disse linkene dine om Pave Pius er bare tull.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-2-2009 kl 15:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvis du gifter deg i en katolsk kirke kan du aldri søke om
skillsmisse?

http://www.concordatwatch.eu/


Stemmer det ihs? Er det umulig å få skillsmisse i dkk?
De gamle lovene i GT er mer liberale enn dkk i den saken da.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-2-2009 kl 16:11


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvis du gifter deg i en katolsk kirke kan du aldri søke om
skillsmisse?

http://www.concordatwatch.eu/


Stemmer det ihs? Er det umulig å få skillsmisse i dkk?
De gamle lovene i GT er mer liberale enn dkk i den saken da.


Nei, det stemmer heller ikke.

Nå høres du ut som de som stillte Jesus lignende spørsmål for å gripe ham i vranglære.

Det kristne presteskapet har forlengst overtatt det jødiske presteskapets rolle.
Jesus Kristus er det nye offerlammet, den gamletestamentlige ordningen er over og ut.

Alle forsøk på og gjennreise den gamle ordningen er bortkastet.



[Redigert den 5-2-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-2-2009 kl 18:53


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvis du gifter deg i en katolsk kirke kan du aldri søke om
skillsmisse?

http://www.concordatwatch.eu/


Stemmer det ihs? Er det umulig å få skillsmisse i dkk?
De gamle lovene i GT er mer liberale enn dkk i den saken da.


Nei, det stemmer heller ikke.

Nå høres du ut som de som stillte Jesus lignende spørsmål for å gripe ham i vranglære.

Det kristne presteskapet har forlengst overtatt det jødiske presteskapets rolle.
Jesus Kristus er det nye offerlammet, den gamletestamentlige ordningen er over og ut.

Alle forsøk på og gjennreise den gamle ordningen er bortkastet.


Sitat:

Hvor i all verden finner du det i Bibelen? Ikke en "tøddel" skulle endres i så måte.

Så dkk har laget sine egne lover? Det er vel det jeg har
trodd.


[Redigert den 5-2-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-2-2009 kl 19:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvis du gifter deg i en katolsk kirke kan du aldri søke om
skillsmisse?
http://www.concordatwatch.eu/


Stemmer det ihs? Er det umulig å få skillsmisse i dkk?
De gamle lovene i GT er mer liberale enn dkk i den saken da.


Nei, det stemmer heller ikke.

Nå høres du ut som de som stillte Jesus lignende spørsmål for å gripe ham i vranglære.

Det kristne presteskapet har forlengst overtatt det jødiske presteskapets rolle.
Jesus Kristus er det nye offerlammet, den gamletestamentlige ordningen er over og ut.

Alle forsøk på og gjennreise den gamle ordningen er bortkastet.


Hvor i all verden finner du det i Bibelen? Ikke en "tøddel" skulle endres i så måte.

Så dkk har laget sine egne lover? Det er vel det jeg har
trodd.


Her,

Jesus > Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

I den nye ordningen oppfyller Jesus Kristus den gamle loven til punkt og prikke.
Samtidig som han innfører en ny ordning for rettferdiggjørelse gjennom ham.
På denne nye måten oppfyller alle de kristne loven til punkt og prikke.






[Redigert den 5-2-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-2-2009 kl 20:44


Du sitterer og overser og kommer ut med noe helt annet enn det Bibelen sier.


Sitat:

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven, men for å oppfylle.

For sannelig, Jeg sier dere. Før himmel og jord forgår, skal ikke en jota eller en tøddel i loven forgå, før alt er oppfyllt.


Og hva menes med alt tror du? Og hva mener Kristus da han sier: "Før himmel og jord forgår, skal ikke ...."

Så skal alle Bibelens profetier oppfylles, himmel og jord skal forgå, da vil den nye pakt bli innført ved Kristi andre komme, ikke før.

Sitat:
Isajah
58:13 If thou turn away thy foot from the sabbath, from doing thy pleasure on my holy day; and call the sabbath a delight, the holy of the LORD, honourable; and shalt honour him, not doing thine own ways, nor finding thine own pleasure, nor speaking thine own words: 58:14 Then shalt thou delight thyself in the LORD; and I will cause thee to ride upon the high places of the earth, and feed thee with the heritage of Jacob thy father: for the mouth of the LORD hath spoken it.



Her har vi alle noe vi burde etterleve.
.


[Redigert den 5-2-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-2-2009 kl 22:38


Alle de som er i Kristus oppfyller hele loven til punkt og prikke gjennom Jesus Kristus.

Den nye pakt er innført, Jesus Kristus har forlengst kommet til sine.
De ser Ham og er i Ham og Han er i dem.

Det nye og evige livet er i Kristus.








[Redigert den 5-2-2009 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-2-2009 kl 23:05


Sitat:

Opprinnelig postet av IHS
Alle de som er i Kristus oppfyller hele loven til punkt og prikke gjennom Jesus Kristus.

Den nye pakt er innført, Jesus Kristus har forlengst kommet til sine.
De ser Ham og er i Ham og Han er i dem.


Jeg ser at du sier det, men Bibelen sier noe annet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-2-2009 kl 23:11


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

Opprinnelig postet av IHS
Alle de som er i Kristus oppfyller hele loven til punkt og prikke gjennom Jesus Kristus.

Den nye pakt er innført, Jesus Kristus har forlengst kommet til sine.
De ser Ham og er i Ham og Han er i dem.


Jeg ser at du sier det, men Bibelen sier noe annet.


God natt, Viking
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  ..  17    19    21  ..  24

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen