Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  ..  4    6    8  ..  24
Forfatter: Tittel: Den katolske kirke
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2008 kl 22:46


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Du høres ikke ut som en bror. Er Benedict XVI din åndelige bror ? Er Moder Teresa din åndelige søster ? Er deres Far din Far ? Hvis svaret igjen er "ja selvfølgelig" mangler du kjærlighet dvs. Hellig Ånd.

[Redigert den 8-5-2008 av IHS]


Hei IHS.

Du bør være forsiktig med å dømme hvem som er kristen og ikke. Jeg har gjennom hele debatten aldri sagt at verken paver eller katolikker ikke er kristne. Jeg har imidlertid prøvd å påpeke for deg at bl.a. pavene har gjort mye ondt mot f.eks. jødene opp gjennom tidene, selv om du har forsøkt å avfeie dette som "tull".

Jeg tror ikke at du har noen som helst kompetanse til å avgjøre om jeg er en bror eller ikke basert på det du har lest her. Er det fordi jeg har kommet med kritikk - og bevist denne med historiske henvisninger - at du feller en slik alvorlig dom over meg?

Som du selv kan lese har jeg flere ganger understreket at de som tilhører Kristus er kristne, men at også de kristne (inkludert pavene) har gjort feil. Dersom du ikke tåler at noen påpeker de stygge overgrep som bl.a. pavedømmet har begått, bør du ikke dermed opptre som dommer angående andres posisjon hos Gud. Det er kun Gud som kan dømme om hvem som er kristen eller ikke.

Det siste du skriver, om at jeg skulle mangle kjærlighet, som etter din definisjon er "Hellig Ånd" (kilde?), er formulert i en setning som med sikkerhet fradømmer meg kristennavnet, ettersom Gud angivelig ikke kan være min Far "hvis svaret igjen er "ja selvfølgelig"".

Dersom du har følt mine siste innlegg som ukjærlige så har det sammenheng med at du på arrogant vis avfeide berettigede påstander fra min side om at paver har stått for forfølgelse av jødene som ganske enkelt "tull". Det har imidlertid ikke vært ment å virke ukjærlig fra min side, men snarere å være direkte og litt konfronterende ettersom jeg måtte bevise for deg ganske åpenbare historiske sannheter som det burde være forventet at du var klar over (i alle fall sett i lys av dine offensive påstander i denne tråden).

Broderhilsen fra

mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2008 kl 00:21


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Du høres ikke ut som en bror. Er Benedict XVI din åndelige bror ? Er Moder Teresa din åndelige søster ? Er deres Far din Far ? Hvis svaret igjen er "ja selvfølgelig" mangler du kjærlighet dvs. Hellig Ånd.


Det siste du skriver, om at jeg skulle mangle kjærlighet, som etter din definisjon er "Hellig Ånd" (kilde?), er formulert i en setning som med sikkerhet fradømmer meg kristennavnet, ettersom Gud angivelig ikke kan være min Far "hvis svaret igjen er "ja selvfølgelig"".

Broderhilsen fra

mhusoy :)


Paulus skrev til Kirken i Roma !

Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss.

Apostelen Peter skrev fra Roma !

Framfor alt skal dere elske hverandre inderlig, for kjærligheten skjuler en mengde synder.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2008 kl 01:02


Hei igjen IHS, flott å se at du henviser til Bibelen i ditt innlegg. Det står altså at Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Ånden. Det er vel og bra.

Godt er det også at jeg stadig ikke mangler kjærlighet eller Hellig Ånd, slik du insinuerte i ditt forrige innlegg. Jeg tror at vi er ganske enige om disse siste punktene. Jeg går ut i fra at debatten omkring pavene dermed er avsluttet i og med at du har funnet deg i de historiske omstendighetene.

i Kristus,
mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2008 kl 15:38


Guds kjærlighet - Den Hellige Ånd som strømmer ut i fra den korsfestede Kristus, oppretholder kjærlighetens rike over hele jorden

Utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet!











[Redigert den 9-5-2008 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-5-2008 kl 09:08


Dkk har endret de ti bud.

[Redigert den 11-5-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-5-2008 kl 10:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Dkk har endret de ti bud.




Anklager "Viking"

Dine anklager avvises, vår stedfortreder Jesus Kristus
har oppfylte de ti bud på veiene av oss. Vi er frie i Kristus !

Den katolske kirke er i Kristus.

Jesus Kristus er veien ut av ditt fangenskap. Han kan sette deg fri.

De falske profetene du tror på har lurt deg trill rundt ! Du har stengt deg selv inne.















[Redigert den 11-5-2008 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-5-2008 kl 20:42


Har paven lov til å endre Guds Bud??

Ja eller Nei.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-5-2008 kl 23:23


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Har paven lov til å endre Guds Bud??

Ja eller Nei.


Anklager "Viking"

Dine anklager avvises, vår stedfortreder Jesus Kristus har (uansett hvilken oppstilling av de ti bud du bruker) oppfylte dem på veiene av oss. Vi er frie i Kristus !

Den katolske kirke er i Kristus.

Jesus Kristus er veien ut av ditt fangenskap. Han kan sette deg fri.

De falske profetene du tror på har lurt deg trill rundt ! Du har stengt deg selv inne.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-5-2008 kl 23:41


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Har paven lov til å endre Guds Bud??

Ja eller Nei.


Anklager "Viking"

Dine anklager avvises, vår stedfortreder Jesus Kristus har (uansett hvilken oppstilling av de ti bud du bruker) oppfylte dem på veiene av oss. Vi er frie i Kristus !

Den katolske kirke er i Kristus.

Jesus Kristus er veien ut av ditt fangenskap. Han kan sette deg fri.

De falske profetene du tror på har lurt deg trill rundt ! Du har stengt deg selv inne.


Du kunne ikke svare på det jeg spurte om? Det ante meg. Noe mer ville jeg ikke vite.
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-5-2008 kl 00:00


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Har paven lov til å endre Guds Bud??

Ja eller Nei.


Anklager "Viking"

Dine anklager avvises, vår stedfortreder Jesus Kristus har (uansett hvilken oppstilling av de ti bud du bruker) oppfylte dem på veiene av oss. Vi er frie i Kristus !

Den katolske kirke er i Kristus.

Jesus Kristus er veien ut av ditt fangenskap. Han kan sette deg fri.

De falske profetene du tror på har lurt deg trill rundt ! Du har stengt deg selv inne.


Du kunne ikke svare på det jeg spurte om? Det ante meg. Noe mer ville jeg ikke vite.
.


Du vil både spørre og svare selv (snakke med deg selv)

Det er en verden utenfor den verden du har stengt deg selv inne i !

Jesus Kristus er veien ut av ditt fangenskap. Han kan sette deg fri.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-5-2008 kl 08:30


Ja, jeg kan godt svare: "NEI".
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-5-2008 kl 19:49


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Anklager "Viking"

Det er forskjell på å anklage noen for noe og det å påpeke noe.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 30-5-2008 kl 00:33


Tatt fra gnostisk/occult/katolsk forum:


Sitat:

Woohooo!!! Det var det jeg håpte, endelig en pave som tar på alvor det de faktisk står for.

Hva gjelder grunnene for hvorfor de valgte ham så publiseres jo ikke de, men grunnen er nok at han på lang vei var den som utformet den moralsk politikken under den forige paven og faktisk anses som en av de mer mektige og fremsynte røstene innen den katolske kirken.

Forutsatt at han driver den katolske kirken over i en langt mer konservativ retning så tror jeg dette vil bety en gjenoppblomstring for kirken som sådan.

Inntil vi får et thelemisk trossamfunn tror jeg jammen meg at jeg skal melde meg ut av den protestantiske statskirken og inn i den katolske

_________________





http://occultus.10.forumer.com/viewtopic.php?t=69


Gnostisk katolsk - romesk katolsk, hva er forskjellen? Egentlig så er det samme "kvinne". Den gnostiske for de innvidde, den katolske for de ikke innvidde. (den brede vei)

http://www.rumormillnews.com/cgi-bin/archive.cgi/noframes/re...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-6-2008 kl 08:49


Mer gnostisk søppel: oto.no

At djevel dyrkelse og dkk ligger så "åpenlyst" tett påhverandre er overraskende, hver gang jeg ser på disse sidene blir jeg forundret over at dette får vokse frem.

Hvem vil innvolveres i noe slik? Det er jo bare død og fordervelse en kan forvente der.

Noe annet en kan merke seg av "avgudsbildet" er alle solhjulene, sol symbolene som er å finne på bildet. Du finner de samme symbolene i dkk, også djevelstjernen.

.
.

[Redigert den 12-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-6-2008 kl 08:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Mer gnostisk søppel: oto.no

At djevel dyrkelse og dkk ligger så "åpenlyst" tett påhverandre er overraskende, hver gang jeg ser på disse sidene blir jeg forundret over at dette får vokse frem.

Hvem vil innvolveres i noe slik? Det er jo bare død og fordervelse en kan forvente der.

Noe annet en kan merke seg av "avgudsbildet" er alle solhjulene, sol symbolene som er å finne på bildet. Du finner de samme symbolene i dkk, også djevelstjernen.


Denne Frimurer Ordenen du linker til, har ingenting med Den Katolske Kirke å gjøre.

Jesus Kristus står i sentrum av Den Katolske Kirke.

Har du møtt ham ?


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 13-6-2008 kl 09:39


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Mer gnostisk søppel: oto.no

At djevel dyrkelse og dkk ligger så "åpenlyst" tett påhverandre er overraskende, hver gang jeg ser på disse sidene blir jeg forundret over at dette får vokse frem.

Hvem vil innvolveres i noe slik? Det er jo bare død og fordervelse en kan forvente der.

Noe annet en kan merke seg av "avgudsbildet" er alle solhjulene, sol symbolene som er å finne på bildet. Du finner de samme symbolene i dkk, også djevelstjernen.


Denne Frimurer Ordenen du linker til, har ingenting med Den Katolske Kirke å gjøre.

Jesus Kristus står i sentrum av Den Katolske Kirke.

Har du møtt ham ?




Hvorfor kaller det seg Den gnostisk katolske kirke?
De har gått under det navnet langt tilbake i tid. Du må spørre paven om hvorfor han lar slikt finne sted. Hvis dkk ikke er innvolvert hvorfor får de kalle seg "katolsk kirke".

Denne delen av dkk er bare for de innvidde, Simon Magus er også her en "helgen".

Jeg hadde helst sett at dette hadde ingenting med dkk å gjøre, men hvorfor er symbolikk og mye annet likt, tilogmed navnet på kirken??

Så du denne inskripsjonen nede på dette avskylige bilde på denne linken til oto.no? Tilogmed INRI har de satt inn i det bildet.

[Redigert den 13-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-6-2008 kl 15:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Mer gnostisk søppel: oto.no

At djevel dyrkelse og dkk ligger så "åpenlyst" tett påhverandre er overraskende, hver gang jeg ser på disse sidene blir jeg forundret over at dette får vokse frem.

Hvem vil innvolveres i noe slik? Det er jo bare død og fordervelse en kan forvente der.

Noe annet en kan merke seg av "avgudsbildet" er alle solhjulene, sol symbolene som er å finne på bildet. Du finner de samme symbolene i dkk, også djevelstjernen.


Denne Frimurer Ordenen du linker til, har ingenting med Den Katolske Kirke å gjøre.

Jesus Kristus står i sentrum av Den Katolske Kirke.

Har du møtt ham ?



Hvorfor kaller det seg Den gnostisk katolske kirke?
De har gått under det navnet langt tilbake i tid. Du må spørre paven om hvorfor han lar slikt finne sted. Hvis dkk ikke er innvolvert hvorfor får de kalle seg "katolsk kirke".


De tokk vel dette navnet i 1913 for å lure til seg kristne. Det er vanlig at sekter bruker kristent matriale for å lure til seg kristne.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 13-6-2008 kl 18:43


Mulig det, men hvorfor har dkk også disse symbolene i sine kirker? De fleste av disse symboler som denne gnostiske styggdom finner en også i dkk kirkene.

[Redigert den 13-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 17-8-2008 kl 19:49


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Sannheten skal frigjøre oss, sier Skriften. Jesus sier at han er Veien, Sannheten og Livet, og at ingen kommer til Faderen uten gjennom Ham. Da kan vi altså ikke komme til Ham gjennom et hvilket som helst kirkesamfunn, ikke en gang gjennom den katolske kirke som erklærer seg og være det eneste rette. ..........


Men, hvem har sannheten? Er det noe annet kirkesamfunn som er det rette og ved vilket vi kan komme til Gud :question:




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2008 kl 07:06


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Sannheten skal frigjøre oss, sier Skriften. Jesus sier at han er Veien, Sannheten og Livet, og at ingen kommer til Faderen uten gjennom Ham. Da kan vi altså ikke komme til Ham gjennom et hvilket som helst kirkesamfunn, ikke en gang gjennom den katolske kirke som erklærer seg og være det eneste rette. ..........


Men, hvem har sannheten? Er det noe annet kirkesamfunn som er det rette og ved vilket vi kan komme til Gud :question:


Ja, hvem har sannheten? Bibelen eller vi?
Hvordan ser dere på at tidens ende startet for snart to tusen år siden?
Grunnlaget for spørmålet finner dere hos Heb.9.26.
Verset danner grunnlag for ennå et spørsmål, hvilke synder synes å ha blitt bortatt ved hans offer?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 18-8-2008 kl 17:31


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus

Ja, hvem har sannheten? Bibelen eller vi?
Hvordan ser dere på at tidens ende startet for snart to tusen år siden?
Grunnlaget for spørmålet finner dere hos Heb.9.26.
Verset danner grunnlag for ennå et spørsmål, hvilke synder synes å ha blitt bortatt ved hans offer?

Heb 9:27f
27 Og likesom det er menneskenes lodd én gang å dø, og deretter dom,
28 så skal og Kristus, etter å være ofret én gang for å bortta manges synder, annen gang bli åpenbaret, ikke for syndens skyld, men til frelse for dem som venter på ham.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2008 kl 18:22


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Heb 9:27f
27 Og likesom det er menneskenes lodd én gang å dø, og deretter dom,
28 så skal og Kristus, etter å være ofret én gang for å bortta manges synder, annen gang bli åpenbaret, ikke for syndens skyld, men til frelse for dem som venter på ham.


Jeg kan ikke se noe svar i disse versene.
v27 beskriver mennesker i flertall, ikke en beskrivelse på hvert enkeltmenneske altså.
Verset sikter med andre ord til en massedød.
v28 beskriver at deretter skal Kristus som er ofret en gang for å ta bort de manges synder(menneskenes lodd som skaper denne massedød) for annen gang bli åpenbart for å frelse de* som venter på ham.

* De er "De fotapte får av Israels hus" Matt.15.24, Jesus var ikke utsendt til noen andre enn dem.

Jeg kan ikke se at menneskenes lodd er blitt oppfylt ennå: Jes.34.1-11,
v11: Pelikan og pinnsvin skal eie det (Edoms land v9), hubro og ravn skal bo idet. Han skal strekke ødeleggelsens målesnor og tilintetgjørelsens lodd over det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 21-8-2008 kl 08:30
Paven forbyr å bruke navnet Yahweh i katolske menigheter


http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=30176

Moderkirken har talt, hva sier datteren-dnk?


Sitat:

Adonai betyr på hebraisk «min herre» med majestetsflertall. Det er et tetragrammaton som brukes om Gud, og gjerne istedenfor gudsnavnet Jahve.

Begrepet Adonai er brukt innenfor kabbalismen og har derfra kommet inn i eldre lærd europisk magi og i svarteboksformler.

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Adonai»




Sitat:

Professor Hans Kvalbein ved Det teologiske menighetsfakultet er ikke overrasket over beslutningen og bekrefter grunnlaget for Vatikanets avgjørelse.

- Herren (Adonai) er en fullgod og respektfull omskriving av tetragrammet JHVH, sier Kvalbein til DagenMagazinet.



Datter som mor.

[Redigert den 21-8-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-8-2008 kl 13:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Moderkirken har talt, hva sier datteren-dnk?


Hvor har du hentet denne kobinasjonen fra?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 07:20


http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=30140 - Om den katolske kirkes messeoffer. Har vi glemt hva vi protestanter protesterte mot? Lederartikkel i Dagenmagazinet bekrefter behovet for fremdeles protest mot messeofferet.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 1-9-2008 kl 08:56


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Sannheten skal frigjøre oss, sier Skriften. Jesus sier at han er Veien, Sannheten og Livet, og at ingen kommer til Faderen uten gjennom Ham. Da kan vi altså ikke komme til Ham gjennom et hvilket som helst kirkesamfunn, ikke en gang gjennom den katolske kirke som erklærer seg og være det eneste rette. ..........


Men, hvem har sannheten? Er det noe annet kirkesamfunn som er det rette og ved vilket vi kan komme til Gud :question:


Gud har alltid gått utenom etablerte kirkesystemer når Han har gjort noe nytt. Konfesjoner har en tendens til å dø ut.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 13:33


Interessant der Kristnerd. Jeg har lest litt om det før, men innrømmer at jeg ikke har tenkt så altfor mye på akkurat dette med messa i DKK.



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-9-2008 kl 16:35


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Pave Benedict forbyr katolikker bruken av ordet Yahweh som navn på Gud både i sang og tale.

http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=30176

Moderkirken har talt, hva sier datteren-dnk?



Dette er bare tull ! Uttrykket "halleluja" gjentas i hver eneste katolske gudstjeneste (messe)

Halleluja = Haleluyah = Lovet være Yah (Yahweh)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-9-2008 kl 16:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=30140 - Om den katolske kirkes messeoffer. Har vi glemt hva vi protestanter protesterte mot? Lederartikkel i Dagenmagazinet bekrefter behovet for fremdeles protest mot messeofferet.


Jesus Kristus er ypperstepresten som ofret seg selv i steden for offerlammet til Gud.

De kristne er kalt til å gjøre det samme og dette gjør de i den katolske offermesse.

Gjennom å samkjører deres offer med Kristi offer til Gud.





[Redigert den 7-9-2008 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 8-9-2008 kl 13:27


Dei fyrste kristne brukte aldri Jahve i gudstenesta. DKK berre stadfester at dei hald seg til den tradisjonen. DKK har forresten aldri brukt Jahve i liturgisk samanheng.



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-9-2008 kl 13:48


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Dei fyrste kristne brukte aldri Jahve i gudstenesta. DKK berre stadfester at dei hald seg til den tradisjonen. DKK har forresten aldri brukt Jahve i liturgisk samanheng.


Dette er bare tull ! Uttrykket "halleluja" gjentas i hver eneste katolske gudstjeneste (messe)

Halleluja = Hallelu-Yah = Lovet være Yah (Yahweh)

From Wikipedia:The New Jerusalem Bible (NJB) is a Catholic translation of the Bible published in 1985 ...Like the Jerusalem Bible, the New Jerusalem Bible makes the uncommon decision to render God's name, the Tetragrammaton, in the Jewish scriptures as Yahweh rather than as LORD or God

[Redigert den 8-9-2008 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
TheaLinnea
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 5-9-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-9-2008 kl 17:41


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Sannheten skal frigjøre oss, sier Skriften. Jesus sier at han er Veien, Sannheten og Livet, og at ingen kommer til Faderen uten gjennom Ham. Da kan vi altså ikke komme til Ham gjennom et hvilket som helst kirkesamfunn, ikke en gang gjennom den katolske kirke som erklærer seg og være det eneste rette. ..........


Men, hvem har sannheten? Er det noe annet kirkesamfunn som er det rette og ved vilket vi kan komme til Gud :question:


«Av dette skal alle vite at dere er mine disipler»
Det var 14. nisan i år 33, den siste kvelden i Jesu jordiske liv. Jesus visste at han snart skulle dø, men han tenkte ikke på seg selv. I stedet benyttet han denne anledningen til å oppmuntre disiplene.
Jesus visste at de ikke ville få det lett etter at han var død. De ville bli «gjenstand for alle nasjonenes hat» for hans navns skyld. (Matt. 24: 9) Satan ville prøve å splitte og forderve dem. (Luk. 22: 31) Som følge av frafall ville det framstå falske kristne. (Matt. 13: 24—30, 36—43) Og ’på grunn av den tiltagende lovløshet ville kjærligheten kjølne hos de fleste’. (Matt. 24: 12) Hva skulle knytte Jesu sanne disipler sammen når de ble stilt overfor alt dette? Framfor alt skulle deres kjærlighet til Gud tjene som et forenende bånd mellom dem. (Matt. 22: 37, 38) Men de måtte også elske hverandre, og det på en måte som skilte dem ut fra resten av verden. (Kol. 3: 14; 1. Joh. 4: 20) Hva slags kjærlighet var det Jesus sa tydelig skulle kjennetegne hans sanne etterfølgere?
Denne siste kvelden gav Jesus dem følgende befaling: «Jeg gir dere et nytt bud, at dere skal elske hverandre; at slik som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre. Av dette skal alle vite at dere er mine disipler, om dere har innbyrdes kjærlighet.» (Joh. 13: 34, 35) Jesus snakket om kjærlighet over 20 ganger denne kvelden. Tre ganger gav han befalingen om at de skulle «elske hverandre». (Joh. 15: 12, 17) Jesus tenkte åpenbart ikke bare på de 11 trofaste apostlene som var sammen med ham den kvelden, men også på alle andre som med tiden ville ta imot den sanne kristendom. (Jevnfør Johannes 17: 20, 21.) Budet om å elske hverandre skulle være bindende for de sanne kristne. — Matt. 28: 20.
Men mente Jesus at enhver som et eller annet sted i verden viste sin neste godhet og kjærlighet, dermed kunne betegnes som en av hans sanne disipler?

’Ha innbyrdes kjærlighet’
Den samme kvelden snakket Jesus også mye om enhet. «Bli i forening med meg,» sa han til disiplene. (Joh. 15: 4) I en bønn bad han om at hans etterfølgere alle måtte «være ett», og tilføyde: «Liksom du, Far, er i forening med meg og jeg i forening med deg, at også de skal være i forening med oss.» (Joh. 17: 21) Det var i denne forbindelse han befalte at de skulle ha «innbyrdes kjærlighet». (Joh. 13: 35) Deres kjærlighet skulle derfor ikke bare komme til uttrykk overfor noen få nære venner eller innenfor en enkelt menighet. Apostelen Peter gjentok senere Jesu befaling da han skrev: «Elsk hele samfunnet av brødre [eller: brorskapet].» (1. Pet. 2: 17; jevnfør 1. Peter 5: 9.) De skulle altså være et fast sammensveist, verdensomfattende brorskap. Alle i den globale familien av troende skulle vises spesiell kjærlighet, for de skulle betrakte hverandre som brødre og søstre.
Hvordan skulle denne kjærligheten komme til uttrykk? Hva skulle være så særegent, så annerledes, ved deres kjærlighet til hverandre at andre ville se den som et tydelig vitnesbyrd om sann kristendom?

«Slik som jeg har elsket dere»
«Du skal elske din neste som deg selv,» het det i Guds lov til Israel over 1500 år før Jesus kom til jorden. (3. Mos. 19: 18) Det var imidlertid ikke denne nestekjærligheten som var den form for kjærlighet som skulle kjennetegne Jesu etterfølgere. Jesus tenkte på en kjærlighet som ville strekke seg mye lenger enn til å elske andre som seg selv.
Budet om innbyrdes kjærlighet var, som Jesus sa, «et nytt bud». Det var nytt, ikke fordi det var av nyere dato enn Moseloven, men det var nytt med hensyn til hvor langt kjærligheten skulle strekke seg. Elsk hverandre «slik som jeg har elsket dere,» forklarte Jesus. (Joh. 13: 34) Hans kjærlighet til disiplene var sterk og varig. Det var en selvoppofrende kjærlighet. Han viste den ved å gjøre mer enn bare noen få gode gjerninger for dem. Han gav dem åndelig føde, og når det var nødvendig, dekket han deres fysiske behov. (Matt. 15: 32—38; Mark. 6: 30—34) Og det største beviset på hans kjærlighet var at han gav sitt liv for dem. — Joh. 15: 13.
Det er en slik enestående kjærlighet ’det nye bud’ krever at Jesu sanne etterfølgere skal ha til hverandre. (1. Joh. 3: 16).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 8-9-2008 kl 19:29


Sitat:
Opprinnelig postet av TheaLinnea
.........
«Slik som jeg har elsket dere»
«Du skal elske din neste som deg selv,» het det i Guds lov til Israel over 1500 år før Jesus kom til jorden. (3. Mos. 19: 18) Det var imidlertid ikke denne nestekjærligheten som var den form for kjærlighet som skulle kjennetegne Jesu etterfølgere. Jesus tenkte på en kjærlighet som ville strekke seg mye lenger enn til å elske andre som seg selv.
Budet om innbyrdes kjærlighet var, som Jesus sa, «et nytt bud». Det var nytt, ikke fordi det var av nyere dato enn Moseloven, men det var nytt med hensyn til hvor langt kjærligheten skulle strekke seg. Elsk hverandre «slik som jeg har elsket dere,» forklarte Jesus. (Joh. 13: 34) Hans kjærlighet til disiplene var sterk og varig. Det var en selvoppofrende kjærlighet. Han viste den ved å gjøre mer enn bare noen få gode gjerninger for dem. Han gav dem åndelig føde, og når det var nødvendig, dekket han deres fysiske behov. (Matt. 15: 32—38; Mark. 6: 30—34) Og det største beviset på hans kjærlighet var at han gav sitt liv for dem. — Joh. 15: 13.
Det er en slik enestående kjærlighet ’det nye bud’ krever at Jesu sanne etterfølgere skal ha til hverandre. (1. Joh. 3: 16).

Dette var godt gjennomtenkt og godt skrevet, TheaLinnea. Du vektlegger sterkt den kjærligheten du viser til, men knytter ikke noe kirke- eller trossamfunn som eksempel på hvem som viser denne kjærligheten. Den konklusjonen jeg trekker ut av det er at du mener det mennesket som lever ut denne kjærligheten er/blir frelst helt uavhengig av kirketilhørighet og kirkens trosbekjennelse.

Den forståelsen jeg trekker ut av ditt innlegg blir at både pinsevenner, Smiths Venner Katolikker, Adventister og andre kristne grupperinger blir frelst individuelt og uten omsyn til organisasjonsmessig tilhørighet og dogmatikk, så lenge de har Jesus Kristus i sentrum. Da vil den katolske nonnen kjent som mor Theresa være sikret å få del i frelsen. Og likeså de mormonerne som vant min mors hjerte på grunn av den omsorg og kjærlighet de viste mot henne og mange andre enslige og syke den tiden jeg hadde kontakt med dem gjennom mor. De visste ikke hva godt de kunne gjøre for henne og andre i samme situasjon. De viet det meste av sin tid til å hjelpe disse med gratis transport, handleturer og lengre utflukter som ledd i å fylle deres tilværelse med noe positivt og åndelig og samtidig gi dem gi dem et sosialt nettverk. Mormonerne stillte opp med gratis håntverkere og gratis vaskehjelp når som helst noen trengte det. De kom på besøk sene kvelder og netter så snart de forsto at noen i deres nettverk hadde behov for kontakt. Maken til nestekjærlighet som disse mormonerne viste har jeg ikke opplevd senere. Jeg vil legge til at på grunn av det særegne i mormonernes lære har de aldri tiltrukket meg læremessig. De har troen på Jesus Kristus som vår Herre og Frelser og et godt og levende eksempel for troende mormoneres livsførsel.

Hva mener du om det særegne i mormonernes, katolikkers tro, er det til hinder for deres frelse? Jeg bare lurer ... :)

[Redigert den 8-9-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
TheaLinnea
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 5-9-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-9-2008 kl 20:12


Selv om det er slik at våre gjerninger alene ikke kan frelse oss, er det klart at de er nødvendige. Det er derfor de kristne blir kalt «et folk som er helt hans eget, nidkjært til gode gjerninger», og det er derfor de blir oppfordret til å «tenke på hverandre for å oppgløde til kjærlighet og gode gjerninger». (Titus 2: 14; Hebreerne 10: 24) En annen bibelskribent, Jakob, sier kort og godt: «Liksom kroppen er død uten ånd, så er også troen død uten gjerninger.» — Jakob 2: 26.
Gode gjerninger er altså viktige, men de motivene de blir utført med, er enda viktigere. Det vil derfor være forstandig at vi av og til gransker våre motiver. Vi må imidlertid vokte oss for å dømme andre, for ingen mennesker kan kjenne andres motiver fullt ut. Tenk over spørsmålet: «Hvem er du som dømmer en annens hustjener?» Og tenk over det innlysende svaret: «For sin egen herre står eller faller han.» (Romerne 14: 4) Gud, og den Dommer han har utnevnt, Kristus Jesus, skal dømme oss — ikke bare på grunnlag av våre gjerninger, men også på grunnlag av våre motiver, våre muligheter, vår kjærlighet og vår hengivenhet. Det er bare Gud og Kristus Jesus som nøyaktig kan bedømme om vi har fulgt den oppfordringen som de kristne får gjennom apostelen Paulus: «Gjør ditt ytterste for å framstille deg godkjent for Gud, som en arbeider som ikke har noe å skamme seg over, som bruker sannhetens ord på rette måte.» — 2. Timoteus 2: 15; 2. Peter 1: 10; 3: 14.
Gud er rimelig med hensyn til hva han venter av oss. Ifølge Jakob 3: 17 er «visdommen ovenfra» blant annet «rimelig». Vil det ikke være både klokt og godt hvis vi etterligner Gud i denne henseende?
Så lenge vi fortsetter å ha et likevektig syn på våre trosgjerninger og på Guds nåde, kommer vi til å bevare den gleden som kjennetegner Guds tjenere. (Jesaja 65: 13, 14) Vi kan glede oss over de velsignelser som Gud øser ut over sitt folk som et hele, uansett hvor mye vi personlig er i stand til å gjøre. I «bønn og påkallelse sammen med takksigelse» vil vi anmode ham om å hjelpe oss til å yte vårt beste. Det vil utvilsomt føre til at «Guds fred, som overgår all tanke», kommer til å vokte våre hjerter og våre forstandsevner ved Kristus Jesus. (Filipperne 4: 4—7) Ja, vi kan finne trøst og oppmuntring i å vite at vi kan bli frelst, ikke ved gjerninger alene, men på grunn av Guds nåde.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 8-9-2008 kl 21:35


Sitat:
Opprinnelig postet av TheaLinnea

Det du skriver ovenfor er solid forankret i Bibelens lære og jeg kan ikke annet enn å bifalle det. :yes:




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-9-2008 kl 22:36


Sitat:
Opprinnelig postet av TheaLinnea

Ja, vi kan finne trøst og oppmuntring i å vite at vi kan bli frelst, ikke ved gjerninger alene, men på grunn av Guds nåde.

Det var ikke den trøst Jesus ga røveren på korset. Den røveren hadde
nemlig ingen gjerninger, og ble derfor, i likehet med resten i den
store hvite flokk, frelst utelukkende på grunnlag av Guds nåde.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-9-2008 kl 08:33


Hadde han hatt mulighet for å leve lenger på jorden ville han ha hatt gjerninger også.
Troen ville ha kommet til uttrykk i hans liv ved en voksende åpenbaring om Kristus.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-9-2008 kl 08:35


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Du høres ikke ut som en bror. Er Benedict XVI din åndelige bror ? Er Moder Teresa din åndelige søster ? Er deres Far din Far ? Hvis svaret igjen er "ja selvfølgelig" mangler du kjærlighet dvs. Hellig Ånd.


Det siste du skriver, om at jeg skulle mangle kjærlighet, som etter din definisjon er "Hellig Ånd" (kilde?), er formulert i en setning som med sikkerhet fradømmer meg kristennavnet, ettersom Gud angivelig ikke kan være min Far "hvis svaret igjen er "ja selvfølgelig"".

Broderhilsen fra

mhusoy :)


Paulus skrev til Kirken i Roma !

Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss.

Apostelen Peter skrev fra Roma !

Framfor alt skal dere elske hverandre inderlig, for kjærligheten skjuler en mengde synder.


Jeg har prøvd å finne beviser i Skriften for at Peter var
i Roma, men har ikke funnet det. Hvilket grunnlag støtter
du deg til?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-9-2008 kl 08:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Har paven lov til å endre Guds Bud??

Ja eller Nei.


Jeg fant dette sitatet (riktig nok på en adventist-side,
uten at det skulle bety noe dersom sitatet er korrekt):

Sitat:

"The pope is of so great authority and power that he can modify, explain, or interpret even divine laws The pope can modify divine law, since his power is not of man, but of God, and he acts as vicegerent of God upon earth." Translated from Lucius Ferraris, Prompta Bibliotheca (Ready Library), "Papa," art.2.


Ut fra dette vil jeg tro at DKK ser på ham som en slags profet.
Tar jeg feil eller er dette riktig?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-9-2008 kl 09:24


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Peter var hoved Apostelen


Både Peter og Paulus er apostler. Jeg tror imidlertid at
Paulus var selve budbæreren (angelos) til den første
menighet.

Paulus viste seg å være hedningenes apostel, og den
som hadde de dypeste åpenbaringene fra Gud. Det
faktum at han skrev størsteparten av NT, og det Peter
skriver om han beviser dette.

Peter sier faktisk at han ikke helt skjønte alt han snakket
om.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-9-2008 kl 10:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
.......
Paulus viste seg å være hedningenes apostel, og den
som hadde de dypeste åpenbaringene fra Gud. Det
faktum at han skrev størsteparten av NT, og det Peter
skriver om han beviser dette.

Peter sier faktisk at han ikke helt skjønte alt han snakket
om.


Unskyld, men hvor har du det fra, Lance, at Peter ikke helt skjønte alt hva Paulus snakket om?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-9-2008 kl 11:12


Jeg ser nå at det var en uttalelse jeg dro litt langt. Han sier ikke at han ikke helt
skjønte hva han snakket om, beklager. Det han sier finner du i 2. Peter 3:15-16:

Sitat:
Og Herrens tålmod skal dere se som en mulighet til frelse. Det samme har jo også vår kjære
bror Paulus skrevet til dere, ut fra den visdom som er gitt ham. Om dette taler han i alle de
brevene hvor han kommer inn på disse spørsmålene. Det er noe der som er vanskelig å forstå,
og de ukyndige og svake forvrenger dette, slik de også gjør med de andre skriftene, og det
fører til fortapelse for dem selv.


Sitatet fra Peter illustrerer nok mest at Paulus sin åpenbaring
var dyp, og lett å misforstå. Jeg tror nok at Peter hadde en
klar og god forståelse av det. Jeg tar derfor tilbake min
tidligere uttalelse som delvis var basert på min begrensede
hukommelse om dette verset og det faktum at jeg kom i skade
for å ta ting litt ut av sammenheng.

Jeg er imidlertid helt overbevist om at det er Paulus og ikke
Peter som er hedningenes hovedapostel, og budbærer til
de første kristne.

[Redigert den 9-9-2008 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-9-2008 kl 13:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Jeg ser nå at det var en uttalelse jeg dro litt langt. Han sier ikke at han ikke helt
skjønte hva han snakket om, beklager.
...........
Sitatet fra Peter illustrerer nok mest at Paulus sin åpenbaring
var dyp, og lett å misforstå. Jeg tror nok at Peter hadde en
klar og god forståelse av det.
.........

Det kan være fort gjort! Dette sakriftstedet i 2. Peter 3:15-16 er imidlertid så misforstått i mange kretser at jeg vil gjerne knytte en liten kommentar til det for andre leseres skyld (du har sikkert sett dette allerede, Lance):

Ser vi på vers 16 skriver Peter med henvisning til Paulus sine brev: "I dem er det noe som er vanskelig å forstå, og som de ulærde og ubefestede vrangtolker, slik de også gjør med de andre Skriftene, til sin egen undergang." Men her er det verdt å merke seg at det ikke er Paulus sine brev spesielt, Peter viser til, fordi han legger til "slik de også gjør med de andre Skriftene, ...."

Eksakt hva Peter tenker på her er ikke så godt å si, men jeg tror det har forbindelse med hva han sier om Guds langmodighet og nåde i vers 9: "Herren er ikke sen med løftet, slik noen holder det for senhet. Men han har tålmodighet med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal komme til omvendelse."

Jeg tror personlig det er Guds nåde overfor syndere som er hovedtanken. Denne tanker får jeg ut ifra hva Paulus skriver i Rom 5,20 og 6,1: ”Men loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større! …. Hva skal vi da si? Skal vi bli ved i synden for at nåden kan bli dess større?”
Dette synes å være hovedtanken i forkynnelsen til Paulus så vel som profetene i GT, "at der synden ble stor, ble nåden enda større." Evangeliet er rik nok til å frelse alle som vil omvende seg uansett hvor syndig og ugudelig deres liv tidligere har vært. Og Gud har stor langmodighet med syndere fordi han ikke vil at noen skal gå fortapt. Men dessverre var det på apostlenes tid like som det også er i vår tid, grupper mennesker som lærer at du blir frelst uansett hva du tror på og hvordan du lever, for "alt er av bare nåde" og derfor mener de at alle mennesker, uansett tro og livsførsel, blir frelst.

Jeg synes Paulus i Rom 3:8 selv sier hva han opplever er problemet for dem som spotter budskapet både profetene og apostlene forkynte, der Paulus går i rette med de vantro i det han sier: "Skal vi ikke da like gjerne gjøre det onde for at det gode kan komme av det – slik vi spottes for og som noen sier at vi lærer? Rettferdig er den dom som rammer slike!"

Så jeg mener Peter er klar på at det ikke spesielt er Paulus sine brev han sikter til fordi han legger til følgende om de som vrangtolker: "slik de også gjør med de andre Skriftene, til sin egen undergang."




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-9-2008 kl 15:38


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Apostelen Peter skrev fra Roma !

Jeg har prøvd å finne beviser i Skriften for at Peter var
i Roma, men har ikke funnet det. Hvilket grunnlag støtter
du deg til?


1 Peter 5:13 Församlingen här i detta Babylon (Rom) sänder sina hälsningar. Min son Markus hälsar också.
http://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Peter%205%20...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-9-2008 kl 15:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Jeg fant dette sitatet (riktig nok på en adventist-side,
uten at det skulle bety noe dersom sitatet er korrekt):
Sitat:

"The pope is of so great authority and power that he can modify, explain, or interpret even divine laws The pope can modify divine law, since his power is not of man, but of God, and he acts as vicegerent of God upon earth." Translated from Lucius Ferraris, Prompta Bibliotheca (Ready Library), "Papa," art.2.


Ut fra dette vil jeg tro at DKK ser på ham som en slags profet.
Tar jeg feil eller er dette riktig?


Du tar helt feil, dette sitatet er bare tull, paven er ingen profet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-9-2008 kl 16:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Peter var hoved Apostelen


Både Peter og Paulus er apostler. Jeg tror imidlertid at
Paulus var selve budbæreren (angelos) til den første
menighet.

Paulus viste seg å være hedningenes apostel, og den
som hadde de dypeste åpenbaringene fra Gud. Det
faktum at han skrev størsteparten av NT, og det Peter
skriver om han beviser dette.

Peter sier faktisk at han ikke helt skjønte alt han snakket
om.


Peter og Paulus hadde forskjelige oppfatninger om mange ting.

Nå i etter tid vet vi at Peter hadde rett når han sa:

"For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag"

Peter hadde den dypeste åpenbaringen !

Og dere,» spurte han, «hvem sier dere at jeg er?» Da svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.» Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler




[Redigert den 9-9-2008 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-9-2008 kl 16:27


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS

1 Peter 5:13 Församlingen här i detta Babylon (Rom) sänder sina hälsningar. Min son Markus hälsar också.
http://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Peter%205%20...


Hvorfor måtte du selv føye til navnet Rom? Jo, fordi det ikke står i teksten.

Jeg vet ikke hva du ser i 1. Peter 5: 13, IHS, som verken jeg eller bibelkommentatorene ser, for vi ser altså ikke at Peter sikter til Rom. Det måtte da være at du insisterer på at Babylon er å forstå allegorisk og det er jo en mulighet. Men hvis du insisterer på det så må du også nødvendigvis tolke ”Babylon” til å være en beskrivelse av Rom som senter for verdens demoniske krefter. Allegorisk er nemlig Babylon å forstå som det mest korrupte senter for avgudsdyrkelse og kristendommens store fiende. Vil du som katolikk fremdeles fastholde å forstå Peters henvisning til Babylon allegorisk?

[Redigert den 9-9-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-9-2008 kl 16:46


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS


Peter hadde den dypeste åpenbaringen !

Og dere,» spurte han, «hvem sier dere at jeg er?» Da svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.» Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler



Peter hadde muligens stor åpenbaring, men det var han ikke alene
om. Heller ikke var han alene om nøklene (Matt 18,18 og Joh 20,23).

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-9-2008 kl 17:22


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS


Peter hadde den dypeste åpenbaringen !

Og dere,» spurte han, «hvem sier dere at jeg er?» Da svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.» Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler

[Redigert den 9-9-2008 av IHS]

Nå er det ikke bare Peter som fikk en åpenbaring. Paulus fikk en minst like stor åpenbaring da Jesus talte til ham fra himmelen og han fikk åpenbarings Ånd.

Dette skriver Lukas om Paulus i Apg. kapittel 9:
Apg 9:15-20
15 Men Herren sa til ham: Gå av sted! For et utvalgt redskap er han for meg, til å bære mitt navn fram både for hedningefolk og konger og for Israels barn.
16 For jeg skal vise ham hvor mye han må lide for mitt navns skyld.
17 Ananias gikk da av sted og kom inn i huset. Han la hendene på ham og sa: Saul, bror! Herren har sendt meg, Jesus, han som åpenbarte seg for deg på veien der du kom, for at du skal få synet igjen og bli fylt av Den Hellige Ånd.
18 Og straks falt det likesom skjell fra hans øyne, og han kunne se. Han stod da opp og ble døpt.
19 Og da han hadde fått mat, kom han til krefter igjen. Han ble så hos disiplene i Damaskus noen dager.
20 Og straks forkynte han Jesus i synagogene, at han er Guds Sønn.

Og dette skriver Paulus selv om sin åpenbaring:
2Kor 12:1-7
1 Jeg må altså rose meg, enda det ikke er til gagn. Men jeg kommer nå til syner og åpenbaringer fra Herren.
2 Jeg kjenner et menneske i Kristus – om han var i legemet, vet jeg ikke, eller utenfor legemet, vet jeg ikke, Gud vet det – en som for fjorten år siden ble rykket like inn i den tredje himmel.
3 Jeg kjenner dette menneske – om han var i legemet eller utenfor legemet, vet jeg ikke, Gud vet det.
4 Han ble rykket inn i Paradis og hørte usigelige ord, som det ikke er tillatt for et menneske å tale.
5 Denne mannen vil jeg rose meg av, men meg selv vil jeg ikke rose meg av – uten av min skrøpelighet.
6 For om jeg likevel skulle ønske å rose meg, ville jeg ikke bli en dåre. For det jeg sa, ville være sant. Men jeg lar det være, for at ingen skal ha høyere tanker om meg enn det han får ved å se meg og høre meg.
7 Og for at jeg ikke skal opphøye meg av de overmåte store åpenbaringer, har jeg fått en torn i kjødet, en Satans engel som skal slå meg, for at jeg ikke skal opphøye meg.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-9-2008 kl 17:45


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS

1 Peter 5:13 Församlingen här i detta Babylon (Rom) sänder sina hälsningar. Min son Markus hälsar också.
http://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Peter%205%20...


Hvorfor måtte du selv føye til navnet Rom? Jo, fordi det ikke står i teksten.

Jeg vet ikke hva du ser i 1. Peter 5: 13, IHS, som verken jeg eller bibelkommentatorene ser, for vi ser altså ikke at Peter sikter til Rom. Det måtte da være at du insisterer på at Babylon er å forstå allegorisk og det er jo en mulighet. Men hvis du insisterer på det så må du også nødvendigvis tolke ”Babylon” til å være en beskrivelse av Rom som senter for verdens demoniske krefter. Allegorisk er nemlig Babylon å forstå som det mest korrupte senter for avgudsdyrkelse og kristendommens store fiende. Vil du som katolikk fremdeles fastholde å forstå Peters henvisning til Babylon allegorisk?


Jeg måtte ikke selv føye til navnet Rom. Klikk på linke under.

Rom var senter for datidens avgudsdyrkelse.

Jeg tror han mente Rom. Jeg tror ikke han mente Jerusalem.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  ..  4    6    8  ..  24

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen