Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Benny Hinn, mannen som aldri slutter å overaske.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2004 kl 21:23
Benny Hinn, mannen som aldri slutter å overaske.


Sitter å leser på www.livifrihet.org ( Har blitt en del snakk om den siden her på forumet i det siste... Kort sagt, jeg finner det som en stort sett troverdig kilde, men er ikke alltid enig i en del av teologien ) og deres nyeste artikkel omkring Benny Hinn.

Jeg vil gjengi deler av artikkelen: Jeg gjør oppmerksom på at jeg har gjort litt "klipp og lim", og lagt inn egne overskrifter. Klippingen går i hovedsak ut på at jeg har tatt bort en del om Ulf Ekman, da jeg ønsker å ha fokus på Benny Hinn i denne omgang.

Den orginale artikkelen finner dere her:Underside til www.livifrihet.org
_____________________

Benny Hinn og Den Romersk Katolske kirke.

"Av pinsebevegelsen i Italia, hvor han nå er utestengt for alltid, blir han karakterisert som en romersk katolsk mystiker og okkultist - og som tar pinsekarismatikerne med seg på veien til Rom. De italienske pinsevennene nektet å stille seg bak hans Roma-kampanje i 1996, som forøvrig hadde blitt sponset av frittstående utbrytergrupper fra pinsemenigheter. Selv disse utbryterne, som var Hinn-vennlige, ble forferdet da Hinn ikke engang åpnet Bibelen i det første møtet i konferansen. Den andre kvelden i kampanjen, så nektet tolken å oversette Hinns positive uttalelser om pavekirken - og koret nektet å synge! Disse frittstående pinsevennene gikk med på å underskrive en avtale, om ikke mer å invitere Hinn til møter i Italia. Dette ble alment kjent innen store deler deler av pinsekarismatikken i flere verdensdeler."

Min komentar: Hva er det de i Italia har skjønt som norske pinse menigheter virker blinde for ?

"Til tross for at de italienske pinsevennene avviste Hinn, så blir han tatt imot av lederne i Australia i 1997 - der Hinn enda en gang talte positivt om den romersk katolske kirken og paven. Han fortalte der om sitt møte med kardinal Sin på Fillipinene, som hadde lovt Hinn å støtte kampanjen dersom Hinn lovte å oppfordre tilhørerne om ikke å gå ut av den katolske kirken. Det mest sjokkerende var at ingen av de australske pinselederne stod opp imot Hinns hestehandel med romerkirken. Året etter, 1998 - holdt han en Healing-Crusade i New Zealand etter invitasjon av pinsevennene der. Denne pro-katolske holdningen har han arvet fra Kathryn Kuhlman. Hinn tror altså at den romersk katolske læren er av Gud."

Min komentar: Sjekk ut www.bennyhinn.org , og se et av hans tv programmer. I introen ser vi han smiler og hilser på paven. Bevis nok ?

Benny Hinns forhold til døde predikanter.

"Mellom senhøsten 1997 (selv om han begynte dette i `91) og opp til nå, er det gjentatte ganger bevist at Hinn har besøkt gravene til Kathryn Kuhlman og Aimee Semple McPherson - noen ganger ifølge med andre. Han har også selv stått i kampanjer og fortalt om dette. Så "bevis" trengs ikke. Han har tilstått. Han er også villfaren, for han forteller åpent om det i den tro at det er av Gud dette å søke de døde. Undertegnede har selv sett foto på internett der Hinn kommer med blomster og skal legge på disse gravene. Men det viktigste er at han selv nå taler om det. Hinn er dermed skyldig i å propagandere spiritisme for kristne tilhørerskarer, kristne som kommer i god tro til hans kampanjer, men som blir bedratt gjennom dette. Hva var det Paulus profeterte skulle skje i "de kommende tider" - etter hans bortgang? At kristenheten skulle ta seg lærere i hopetall som klør folk i ørene, og som fører frem onde ånders lærdommer gjennom forførende ånder. Han sier likefrem at "..de skal FALLE FRA TROEN OG HOLDE SEG TIL FORFØRENDE ÅNDER." (1.Tim.4, 1-3) Vi skal straks se at det er dette som har skjedd med Hinn. Han er falt i klørne på den ubarmhjertige Satan."

Min komentar: på vår film "Ulver i fåreklær" ser vi at han forteller om hvordan han fikk salvelsen fra Kathryn Khulman. Og hvordan han opplever "gud" gjennom å stadig besøke hennes grav. Dette gjentok han også på møtet i Uppsala høsten 2003, se egen tråd i forumet om det. Og dette har gått inn som ett fast inventar i hans prekener. Hva sier GT om å ha kontakt med de døde eller deres "ånder" ?
Gå til: Annen tråd i forumet "Benny Hinn i Livets Ord, Uppsala Sverige.

"Ikke nok med at Hinn søker opp de døde, men de kontakter ham i visjoner og nattesyn! I en TV-sending i sitt eget show, "This is Your Day" 11.juni 1997 - samt også gjentatt i en kampanje i Atlanta ikke lenge etter, forteller Hinn åpent (han er jo ikke helt klok) at han fikk besøk av Kathryn Kuhlman i en visjon om natten. Dette skjedde året før, 1996 - samme år han dro til Roma for å holde kampanjen omtalt ovenfor. Hinn forteller at han så seg selv i denne visjonen komme inn i et rom, og der stod Kuhlman, og hun sa: "Følg meg!". Han fulgte så etter henne inn i et annet rom, og der stod Herren. Da forsvant Kuhlman. Herren så på ham og sa: "Følg meg!". Hinn fulgte etter inn i neste rom, og der satt en lam forkrøplet mann i rullestol. Herren la sine hender på ham, og øyeblikkelig ble den lamme helbredet og spratt opp. Deretter så Herren på Hinn og sa: "Gjør det! (samme)". Hinn sier mye mer om dette. Sjekk selv www.letusreason.org der en rekke artikler kan leses. Det er dette Paulus advarer om, og kalte "forførende ånder" - åndskrefter som kan gi seg ut som mennesker som engang har levd - komme med falske budskap, ofte falske evangelier og forutsigelser. Her blir Hinn oppfordret av en falsk kristus-skikkelse til å rive folk opp av rullestoler! Hinn tror selv at alt dette er fra Gud."

"Hinn forteller at han er en av de få som har fått utlevert nøkkel til å låse seg inn på gravmonumentene til Kathryn Kuhlman og Aimee Semple McPherson, som ligger på "Forest Lawn Cemetery". De ligger i nærheten av hverandre. Her beskriver han sitt inntrykk av McPhersons gravsted:



" Hun var en slik kvinne at hennes grav har syv fot høye englestatuer som står foroverbøyd på hver side av graven, og med gullforgylt lenke rundt. Så utrolig som det er at noen dør, og vil ha engler rundt graven - så følte jeg en sterk mektig (terriffic) salvelse da jeg stod der. Jeg skalv da jeg var der. Skalv over hele kroppen. Guds kraft kom over hele meg...Jeg tror at salvelsen har forblitt over liket til Aimee. Jeg vet at dette kan sjokkere dere. Jeg skal ta med meg David og Kent Psalmquist denne uken. Dere skal få kjenne (han taler til David og Kent) salvelsen ved Aimees grav. (NB: McPherson tok sitt eget liv ved narkotisk medisin overdose i 1944, artikkel forfatters bemerkning.) Det er utrolig. Og Kathryns. Det er ubeskrivelig. Jeg har hørt om folk som har blitt helbredet da de besøkte den graven. De ble totalt helbredet ved Guds kraft." Fra Hinns preken "Double Portion Anointing", Part 3, Orlando Christian Center, 7.april, 1991. Fra serien "Holy Ghost Invasion".

Altså, som vi ser - Hinn holdt sin spiritistiske forbindelse og sin praksis med "necromancy" (tale med de døde) hemmelig i 7 år, før han begynte å fortelle om det. De spiritistiske forbindelsene begynte samme året som han utgav den kjente boken (lest av mange norske/svenske kristne) "Good Morning Holy Ghost". Vi kan jo lure på om hvilken ånd han egentlig taler om i denne boken sin! Han hadde jo begynt med sin vanvittige valfarting til de to gravene, der han "dro salvelse" fra den ånd som han mente hvilte over deres lik. Er det da dødninge-ånder eller Den Hellige Ånd det er snakk om? Kristne bør begynne å tenke heretter, når de befatter seg med det spiritistiske mediet Benny Hinn, som lever på "salvelse" fra lik!"

Benny Hinn, narkotika og kriminalitet.
Min kommentar: Så langt i artikkelen for meg bekreftet av flere kilder jeg har lest tidligere. Hva som nå kommer er helt nytt for meg, ber dere sjekke de kilder artikkel forfatteren selv nevner. Jeg har ingen andre kilder enn "liv i frihet"

"Sent i 1997, henholdsvis november og desember, døde to av Hinns nære medarbeidere av overdoser med Heroin/cokain. Det er ennu under etterforsking av FBI da saken dreier seg om flere stater.

De to narkodødsfallene stod omtalt et år etterpå i Orlando Sentinel, som er en avis. Av hensyn til etterforskingen og letingen etter beviser osv. turde ikke politietaten å slippe aviser og media inn i saken før 1998. Den 2. desember sprang bomben: 2 av Hinns medarbeidere døde av narko-overdoser. (se www.pfo.ord/nuscandals.htm). David Delgano, Hinns kampanjemedarbeider, ble funnet død i New York City da han var på mellomlanding etter å ha kommet fra Hinns kampanjer i Jordan 1997. Hans kone Mary, visste at han hadde leverskader pga. narkotika - og innrømmet mannens lange misbruk. Delgado hadde begynt som "Catcher" - en møtevert som tar imot bønnepasienter når de faller bakover under forbønn fra Hinn. Etterhvert steg han i gradene, og ble tilslutt Hinns personlige oppasser og kampanjeassistent i praktiske gjøremål. Vi kan se på ham nesten som en butler i engelsk overklasse. Delgado var allerede før sin død under etterforsking, da politiet hadde mistanke om en forbindelse til Sydney Williams` narko-død den 15.november samme år. De var nære venner, og Williams jobbet også for Hinn.

Ikke bare har to av hans medarbeidere dødd av misbruk, men Hinn er tatt på fersken for selv å lange og å bruke narkotika! Du kan selv kjøpe videon på nettsiden hos http://gotosimpletruth.com, websiden til Rick Johnston. Hinn sender rundt opiumpipa (eller om det var sterkere saker?) og du ser hvordan de ruses opp.

Benny Hinn, sammen med eieren for verdens største kristne TV-stasjon Paul Crouch - er også avslørt på video mens de fremsetter unisone trusler om at de skal sørge for å få en viss Mr. Johnston skutt, fordi Johnston avslørte narkolangingen og misbruket. Hinn sier at de har noen i California (staten der Johnston bor) som skal komme og skyte Rick Johnston fordi han avslører Hinns falskhet. Gangsterkriminalitet av verste sort. Johnston vant en rettsak mot Hinn og fikk erstatning for tort og svie. Dette gjaldt ulovlige fysiske angrep mot Johnston og hans folk i forbindelse med en demonstrasjon utenfor Hinns lokaliteter. Hinn hadde pusset sine hardhudete body-guards på dem, noe som ikke er lovlig. Det er bare politiet som har slik myndighet.

Her er sitat av Hinns og Crouch sine trusler, oversatt: "Jeg har lett etter et vers i Bibelen som sier: Dersom du ikke liker dem, drep dem! Skulle ønske jeg kunne blåse hodet av deg (Rick Johnston) med et maskingevær."

Ved en annen anledning hadde Hinn fremsatt følgende trusler mot Rick Johnston, i ren mafiastil: "Du har angrepet meg. Dine barn skal få betale for det." Det er også mye mer av samme sort som er blitt slengt til alle som våger å kritisere og avsløre korrupsjonen til Hinn og hans kamerat i TBN, Paul Crouch.

Kan ikke Hinn klare å komme Rick Johnston selv tillivs, så truer han altså med å drepe barna hans! Og en slik svinepels samarbeider Ulf Ekman med! Rick Johnston sa i en mail til min kollega og venn Gunnar Hatlevik nylig, vedrørende Hinn: "To defend Benny Hinn is like a farmer defending a wolf that is killing his sheep." Oversatt: Å forvare Benny Hinn er som om en bonde skulle forsvare ulven som angriper saueflokken hans. Hadde undertegnede hatt samme autoritet fra Gud, som apostelen Paulus, så hadde jeg overgitt disse djevler i menneskeskikkelse til Satan - så de skulle bli stoppet til å motsi nådeevangeliet. Men for slike falsklæreres skyld blir det kristne budskap spottet og latterliggjort mange steder i verden.

Selv om det gjenstår å se om noen blir skutt, så er slike trusler straffbare og kan gi lange fengselsstraffer og bøter. (Rick Johnston er kjent for, i likhet med menn som Texe Marrs, å ha skrevet bøker der bedrageri blir avslørt.) Han har avslørt Hinn både i dette med narko men også hva gjelder økonomisk korrupsjon - der svære beløp er inne i bildet. TBN, TV-stasjonen til Paul Crouch er avslørt for å bestikke politi og rettsvesen for at de ikke skal etterforske Hinn og ham selv! Disse korrupte politi - og rettsfolkene, er senere blitt fradømt sine embeter og satt i fengsel, da de fant det bevist det som Rick Johnston fremla.


RICK JOHNSTONS AVSLØRINGER LITT MER KONKRET

Gunnar Hatlevik, kollega og medarbeider, og antagelig Norges beste researcher

på området, har skaffet frem følgende fakta og navn som vil interessere. Hold på hattene folkens, dette er sterke saker:

Benny Hinn marsjerte inn på Johnstons kontor, slang $ 500.000 på bordet og sa: "Du får disse dersom du slutter å avsløre meg."
Men Johnston avviste tilbudet. Han ville ikke la seg bestikke slik som følgende korrupte medlemmer av Hinns organisasjon hadde:
Martha Schott, Chris Froman, Arthus Wright, Lucy Wright,

Joy Crapps, Ray Crapps, Trevor Roberson, Robert Leanord, Angela Johnston.

Hinn har brukt betydelige beløp for å få disse til å tie og å trekke seg ut i stillhet. Det har vært reportasjer på CNN, Channel 9 og Channel 52, samt på lokale TV-stasjoner i Orlando-området, Florida.

Chris Hinn, Benny Hinns bror, var politimann, men som også ble brukt som en brutal "torpedo" og sikkerhetsvakt. Han drev med de ulovlige arrestasjonene av demonstranter som jeg har nevnt ovenfor. Etter en offentlig rettsak, ble han gitt sparken fra politiet! Her er navnene på andre politifolk som var bestukket av Hinn:

Roger Clark. Han mottok to lønningsposer, en fra politiet
og en fra Hinn personlig. Han ble også sparket fra politiet.

Rusty Smallwood. Samme korrupsjon som Clark. Han både sang i møtene og han ble brukt som livvakt for Hinn.
På kveldene solgte han musikk-CDer for ca. $ 4-5000! Inntektene beholdt han selv. Ble sparket fra politiet, som Clark.

Politisersjant Hollingsed. Bestukket av Hinn, og er suspendert inntil videre.

Vise-sheriff Johnson. Bestukket av Hinn, og er suspendert inntil videre.

Benny Hinn er nå også under etterforsking av politiet for å ha truet Sheriffen i Orlando. Han prøvde å presse ham med trusler, for å få ham til å arrestere alle kritikerne og motstanderne sine. Men han nektet å etterkomme Hinns forlangende, og han ble anmeldt
________

Artikkelen er skrevet av Jan Lilleby.

Min komentar: De to klippene som omtales fra TBN med trusler er med på vår film "Ulver i Fåreklær". Navnet på vedkommende blir ikke nevnt, og jeg tror det er riktig slik vi har forstått det at dette er ett generelt angrep på alle som våger å kritisere trosbevegelsen generelt og Benny Hinn spesielt. Utover dette har jeg INGEN komentarer angående de reine kriminelle handlingene som omtales ovenfor. Jeg har kun denne artikkelen å vise til som kilde, og kjenner ikke til seriøsiteten til de nettsteder som nevnes.

Når det gjelder de øvrige ting som nevnes så vil jeg på det sterkeste advare mot boken "God Morgen Hellige Ånd".


Den orginale artikkelen finner dere her:Underside til www.livifrihet.org
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 10-5-2004 kl 22:18


Hvor vanskelig er det å skrive en lang kritisk tekst av hvem som helst person på jorden, som får personen til å virke som en fæl fyr, egentlig? Disse "faktaene", hvor vanskelig er det å produsere dem? Og hvor lett er det å sitte langt utenfor situasjonene selv, og lese tilsvarende spekulative tekster, og gjengi sannheten? Hvor lett bruker ikke djevelen løgn, han som er løgnens far, til å sverte Guds menn og kvinner?

Jeg har ikke svaret, men mitt råd er å ikke ta alt for god fisk. Spesielt ikke fra den og tilsvarende spekulative sider, som _kun_ konsenterer seg om destruksjon av andre framfor oppbyggelse av alle.

I tillegg syns jeg det er så mye mumbo jumbo, som gjør at jeg nok engang ikke orker å lese/se alt. Eks:
Sitat:
"Mellom senhøsten 1997 (selv om han begynte dette i `91) og opp til nå, er det gjentatte ganger bevist at Hinn har besøkt gravene til Kathryn Kuhlman og Aimee Semple McPherson - noen ganger ifølge med andre. Han har også selv stått i kampanjer og fortalt om dette. Så "bevis" trengs ikke. Han har tilstått.

Ja, da er det offisielt! Benny Hinn HAR TILSTÅTT!! (at han besøker graven til noen han kjenner -- noe som forøvrig mamma, pappa, jeg, alle onklene og tantene og alle i hele slekten min gjør også.. aj aj aj! :P)

Sitat:
Undertegnede har selv sett foto på internett der Hinn kommer med blomster og skal legge på disse gravene. Men det viktigste er at han selv nå taler om det. Hinn er dermed skyldig i å propagandere spiritisme for kristne tilhørerskarer, kristne som kommer i god tro til hans kampanjer, men som blir bedratt gjennom dette.

Ja, ikke bare BESØKER han graven til de han kjenner, men han LEGGER BLOMSTER på også!! (Hmmm, det gjør også hele familien min.. nasty greier dette her, er det en epidemi?). :>




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-5-2004 kl 23:04
poenget med gravene


jonas, poenget med gravene er at Benny Hinn hevder at han får "tilskudd" til "salvelsen" sin derifra...

dvs fra døde personer... merkelig at det faller utenfor det spekteret av ting du ikke vil ta for god fisk...?

jeg synes det er trist, for din egen del, at du mener vi bare er destruktive mennesker og jeg er redd du tar utrolig feil. det jeg merker hos deg, som jeg merker hos alle andre som tar ditt standpunkt for Benny Hinn og gjengen hans er at dere har nøyaktig den samme måten å ordlegge dere på osv, nøyaktig den samme måten å gå rundt grøten i stedet for å sette fingra i den, den samme feigheten og ubesluttsomheten. den samme uviljen og latskapen. den samme reaksjonen på at andre kristne prøver å advare dere mot noe vi absolutt ser er destruktivt for mennesker og da spesielt kristne.

vi er så absolutt destruktive, men for hvem og hva ødelegger vi? hva river vi ned?

vi river ned vranglære og irettesetter vranglærere. vi er destruktive for vranglæren. jeg blir oppriktig trist når kristne sier nei til Bibelens ord og advarsler og heller vil stole på følelsene sine og sin lokale pastor eller sitt forbilde ett eller annet sted på kloden - og den som drar de største massene er visst det største forbildet. som om Gud teller hoder! Han ransaker hjertet, jonas. hjertet. Han ransaker det. ingenting er skjult for Ham.

jeg vil bygge min tros hus på fjellgrunn og med Guds ord som materiale. det tar tid, Gud er saktmodig, men det er jommenmeg verdt det. for nå når trosbevegelsesstormen raser, står det støtt. men de som ikke har en tro rotfestet i Guds ord, er ikke sikkert at vil holde. mange har bygt på sand.

hvis nå Trampe bygger på fjell, med murstein og Dumbo bygger på sand med strå og kvist, og Trampe ser hvor dårlig Dumbos hus står bygt, er det da galt av Trampe å rive ned strå og kvist for å gi ham noen murstein og hjelpe til å bygge? Det går ikke an å legge murstein oppå kvist og strå, da raser alt sammen uansett. Hvis man skal bygge med murstein, må man uansett slippe taket på stråene og kvistene som vegger. Er ikke Trampe som den kloke forvalter som gir ut av det som er blitt betrodd ham så det kan bli til gagn for andre enn ham selv? Dumbos naturlige første reaksjon vil være "Hva er det du gjør! Du river jo ned veggene mine!" og Trampe svarer "Jeg har fått murstein av Herren min og jeg har nok til oss begge. La meg hjelpe deg å bygge!" Kanskje Dumbo vil forsikre seg om at Trampe snakker sant. Da går han til mursteinforhandleren med mursteinen Trampe vil Dumbo skal bygge med og sjekker at det er så prima kvalitet som Trampe lover. Når nå Dumbo merker at dette er sant, ja da løper han tilbake til Trampe og forlater det gamle huset sitt for å bygge ett ved siden av Trampe sitt, så begge står på fjellgrunn.

Nå... Hva er mest omsorgsfullt? Å se andre bygge på sandgrunn med kvist og strå, eller å hjelpe dem så de også kan få sjansen til å bygge på fjell med murstein?

(Håper Disney ikke anmelder meg for bruk av navn... ;))




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 10-5-2004 kl 23:35
Om å besøke graver:


Hei Jonas.

Tror du virkelig at vi er så dumme at vi tror at det å besøke en grav, eller å legge blomster på den, er ensbetydene med å søke kontakt med de døde, eller drive på med spiritisme?

Det er ikke vi i forumet som gjør et stort nummer av Benny Hinns kontakt med de døde, men Benny Hinn selv.

Ved flere anledninger (Siste gang jeg vet om, da han var i Sverige og talte i fjor) så er det han selv som VITNER om at han opplever åndelige opplevelser, og mottar "salvelse" når han besøker graven til bl.a Kathryn Kuhlman og Aimee McPherson.

Benny Hinn selv VITNER om at han har kommunikasjon med, og mottar råd i fra avdøde Kuhlman, og at han både ser henne, og hører stemmen hennes.

Selv om det kanskje ikke er så ineresant for deg, hva vi her på verkstedet mener om dette, så kan du jo kanskje lytte til hva Guds ord sier om slike ting?

Hos deg må det ikke finnes noen som lar sin sønn eller datter gå gjennom ilden, ingen som tar varsler, ingen tegntyder, spåmann eller trollmann. Ingen må drive med besvergelser, spørre gjenferd og spådomsånder til råds eller søke råd hos de døde. For alle som gjør slikt, har Herren avsky for, og det er på grunn av slik styggedom Herren din Gud driver folkene bort fra deg. Helhjertet skal du være i forholdet til Herren din Gud. Disse folkene som du skal drive ut, hører på tegntydere og spåmenn. Men deg har Herren din Gud ikke gitt lov til slikt. 5. Mos 18. 10-14

Spørsmålet du bør stille deg, Jonas. Er om folk som driver med slike ting som Gud selv advarer mot ovenfor, samtidig kan regnes som "Guds menn" eller kristne i det hele tatt?

Kan man være en kristen, og samtidig drive på med spiritsme og okkultisme?

Dersom du svarer ja på dette spørsmålet, så betyr det vel kanskje egentlig at ikke bryr deg så mye om hva folk faktisk lærer eller forkynner, og at du dermed i praksis er åpen for hva som helst?

Vil du da f.eks også kalle Jehovas Vitner, Åndemanere, heksedoktorer, eller Mormonere for "Guds menn"?

Vil du da også kalle websider som f.eks advarer mot Jehovas Vitners lære, eller Nazismen for den saks skyld, for "destruktive"?

Dersom du svarer nei, at man ikke kan være en kristen og drive på med spiritisme og okkultisme, kan vi da fortsatt betegne Benny Hinn som en "Guds mann?"

Dersom han ikke er en Guds mann, men deriomt en spiritist og vranglærer, mener du da at du fremdeles kan hevde at vi "sverter Guds menn" ved å advare andre kristne i mot ham?

Gunnar.



[Edited on 10-5-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 11-5-2004 kl 00:21


Sitat:
Benny Hinn hevder at han får "tilskudd" til "salvelsen" sin derifra... "

Hvis en mann velger å be til Gud ved graven til sine venner ser ikke jeg på det som noe galt. Det er et sted der man gjør ære på sine døde venner, og det kan være et godt sted å be til Gud for disse menneskene, og kjenne på savnet, og legge det fram for Gud. At han føler seg styrket etter dette besøket må han få lov til.
Sitat:
dvs fra døde personer... merkelig at det faller utenfor det spekteret av ting du ikke vil ta for god fisk...?

Det faller ikke utenfor det spekteret: Jeg tar ikke den informasjonen for god fisk. Det burde ikke du heller, uten videre.

Sitat:
vi river ned vranglære og irettesetter vranglærere

Dere irettesetter ingen, dere legger ut store artikler om dem, uten noen form for konfrontasjon. Kanskje dere burde tatt opp ting med de gjeldende menighetene før dere bestemmer dere for å stemple dem som forførelsesmenigheter og å advare folk mot å gå dit? Vil ikke det gi den menigheten muligheten til å svare på anklage, istedet for å "gå bak ryggen", med falske utsagn? Det er greit nok å advare mot noe dere er imot, men sørg for at dere vet at dere er imot det først - få høre DERES side av saken før dere velger å bruke krefter på å sverte dem.

Jeg er uenig i at dere river ned vranglærere, når jeg ser at dere søker etter mer og flere artikler som setter kristne mennesker i dårlig lys - rett og slett fordi dere vil sette dem i dårlig lys, for å fremme saken deres. Hvem som skriver stoffet dere baserer dere på har lite å si, bare innholdet er negativt nok.. lite vet man om det stemmer eller ikke - men med en "riktig" innstilling er jo alt som passer med deres syn helt korrekt.

Sitat:
er at dere har nøyaktig den samme måten å ordlegge dere på osv, nøyaktig den samme måten å gå rundt grøten i stedet for å sette fingra i den, den samme feigheten og ubesluttsomheten. den samme uviljen og latskapen.

Oj. Det må jeg si... Vennligst forklar?:up: Ta gjerne "den samme uviljen og latskapen" f.eks.

Sitat:
jeg vil bygge min tros hus på fjellgrunn og med Guds ord som materiale. det tar tid, Gud er saktmodig, men det er jommenmeg verdt det. for nå når trosbevegelsesstormen raser, står det støtt. men de som ikke har en tro rotfestet i Guds ord, er ikke sikkert at vil holde. mange har bygt på sand.

Jeg lurer på hva som får deg til å si noe sånt. "Trosbevegelsen" er en bevegelse som vil følge Guds ord 100%, og som vil være etterfølgere og forkynnere av Jesus. Likevel spår du "vårt" fall, og ikke nok med det; du/dere fraråder mennesker å nærme seg denne bevegelsen.

Begrunnelse: "En leder i en menighet i USA har gjort og sagt noe som ikke er riktig.. Jeg leste det hvertfall på en side som er "veldig" troverdig. Selv om denne troens kjerne er å følge Bibelen 100% må jeg advare folk mot å ha noe som helst med denne troen å gjøre! .. De gjør jo så mye dumt der?.. Det vil si, jeg har lest på en side et sted om han fyren i USA..!"

Sitat:
jeg blir oppriktig trist når kristne sier nei til Bibelens ord og advarsler og heller vil stole på følelsene sine og sin lokale pastor eller sitt forbilde ett eller annet sted på kloden - og den som drar de største massene er visst det største forbildet. som om Gud teller hoder! Han ransaker hjertet, jonas. hjertet. Han ransaker det. ingenting er skjult for Ham.

Ikke følge Bibelens ord...? (Er du tullerusk?:)) Bibelen er selve SANNHETEN for disse menighetene! Ta f.eks Levende Ord Bibelskole.. Det er en grunn til at det heter Bibelskole - det undervises fra Bibelen hver eneste dag. Bibelen er i sentrum av undervisningen. Tilsvarende kan jeg tenke meg at det er i Benny Hinns menighet.

Sitat:
jeg blir oppriktig trist når kristne sier nei til Bibelens ord og advarsler og heller vil stole på følelsene sine og sin lokale pastor eller sitt forbilde ett eller annet sted på kloden - og den som drar de største massene er visst det største forbildet. som om Gud teller hoder! Han ransaker hjertet, jonas. hjertet. Han ransaker det. ingenting er skjult for Ham.

Ja, han ransaker hjertet..? :> Selv om Gud kjenner alle våre hjerter, så blir han ikke mindre glad for frelst nummer 2 enn frelst nummer 1 - Gud fryder seg over hver og en som blir frelst. Jo flere, jo bedre - selvfølgelig. Derfor er det supert når vi hører at mange blir frelst (dvs, jeg syns det er supert). Hvem som ledet møtet da de ble frelst har ingenting å si i forhold til gleden over mange frelste - det er ikke sant at den som drar flest er det største forbildet. Jesus er det eneste sanne forbildet, og apostlenes lære blir brukt for å forstå dette forbildet. Utrolig hvordan dere har gjort dere bilder av hvordan trosbevegelsen er, og funnet ut at dere vil kjempe mot den på grunnlaget av dette rare bildet dere har.

Sitat:
Nå... Hva er mest omsorgsfullt? Å se andre bygge på sandgrunn med kvist og strå, eller å hjelpe dem så de også kan få sjansen til å bygge på fjell med murstein?

Jeg, som alle andre, vil bygge mitt hus på fjell. At du jager folk vekk fra min type byggeklosser, fordi du på avstand, og gjennom spekulative kilder og begrunnelser har blitt fortalt at mine byggeklosser er dårligere enn dine, er ikke dette omsorgsfullt.

Beklager hvis dere syns jeg er litt krass, det er ikke meningen. :>




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 11-5-2004 kl 00:49


Hei Gunnar, det var et oversiktelig innlegg :>
Å ha blå skrift på bibelvers er ikke en dum idè.

Litt av bibelordet: "Hos deg må det ikke finnes noen som lar sin sønn eller datter gå gjennom ilden, ingen som tar varsler, ingen tegntyder, spåmann eller trollmann."

Ingen som tar varsler, ingen tegntyder - var ikke Josef en tegntyder da han tydet drømmene til Farao?

Er det ikke også mulig at Benny Hinn faktisk har hatt drømmer/syner der han er i kontakt med døde, ved hjelp av Gud? (høyst uvanlig sikkert, men er det ikke likevel mulig?).

Faktum er at det er mulig å være i kontakt med døde, Saul var f.eks det. Bibelverset du quotet sa at man ikke skulle høre på tegntydere og spåmenn, men følge Gud helhjertet. Er det ikke mulig å følge Gud helhjertet, slik som Josef, men likevel (uten å høre på tegntydere eller spåmenn) bli gitt slike "muligheter" av Gud?

Vanskelig å si, kanskje. Men denne mannen har såvidt jeg vet hatt et godt kristent liv og budskap, etter Bibelen, så ting som dette setter meg ikke i umiddelbar tvil om hans integritet (litt fordi han ikke har noen innflytelse på mitt kristenliv nå, og heller aldri har hatt det). Jeg forstår likevel på en måte hvordan dere kan reagere. Jeg er medlem i Levende Ord, og vet veldig godt hvordan bergensavisene og mediene dreier og vrir på sannheten for å framstille menigheten dårligst mulig, og stiller meg dermed forstående til hva Benny Hinn må gjennomgå nå, og jeg passer meg for å dømme han før jeg er sikker i min sak. Avisene/mediene/[noe] har jo faktisk klart å overbevise kristne brødre om at vi er en forførelsesmenighet, og det sier jo sitt.




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-5-2004 kl 07:51


Jeg sa jeg ikke hadde andre bekreftende kilder angående narko-saken. Jeg har nå liggende på min hardisk ett innslag fra en amerikansk nyhetsenning som omtaler dette. Jeg ser på det som en god bekreftelse på at opplysningene er korekt.

Merk: Ingen er så vidt jeg vet dømt, men de er siktet. I andre tilfeller, som i f.eks. helsevesen, politi osv blir personer permitert mens en siktelse behandles. Mens f.eks. Benny Hinn kan fortsette uten problemer...

[Edited on 11-5-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 11-5-2004 kl 13:05
Hallo Jonas!


Sitat:
Originally posted by Jonas
Sitat:
Benny Hinn hevder at han får "tilskudd" til "salvelsen" sin derifra... "

Hvis en mann velger å be til Gud ved graven til sine venner ser ikke jeg på det som noe galt. Det er et sted der man gjør ære på sine døde venner, og det kan være et godt sted å be til Gud for disse menneskene, og kjenne på savnet, og legge det fram for Gud. At han føler seg styrket etter dette besøket må han få lov til.


Det der snakk om er kontakt med døde, kjent frå den såkalla "spiritismen". Dette er klart imot Guds ord.

Sitat:
Originally posted by Jonas
Er det ikke også mulig at Benny Hinn faktisk har hatt drømmer/syner der han er i kontakt med døde, ved hjelp av Gud? (høyst uvanlig sikkert, men er det ikke likevel mulig?).

Faktum er at det er mulig å være i kontakt med døde, Saul var f.eks det. Bibelverset du quotet sa at man ikke skulle høre på tegntydere og spåmenn, men følge Gud helhjertet. Er det ikke mulig å følge Gud helhjertet, slik som Josef, men likevel (uten å høre på tegntydere eller spåmenn) bli gitt slike "muligheter" av Gud?


Imot Guds ord! 5Mos 18:11: "...ingen må venda seg til dei døde for å spørja dei."

Hinn har profetert mange gonger. Her kjem ei "liste" over nokre av Hinns profetiar. "Lista" har eg funne på denne sida: "Vit hva du tror på"

Profeti 1: Fidel Castro skal dø i løpet av 90-åra. Stemmer dette? Nei! Castro lever framleis.

Profeti 2: Gud skal øydeleggja alle homofile (i Amerika) i 1995 - dei som ikkje lot seg bli frelst. Stemmer dette? Nei! Det ser vi mykje til framleis.

Profeti 3: Amerikas østkyst skal øydeleggjast av enorme jordskjelv i løpet av 90-åra. Stemmer dette? Nei, eg trur no vi hadde visst om dette viss det var skjedd!

Og kva seier Bibelen om slike profetar?

"Når det ordet ein profet talar i Herrens namn, ikkje hender og ikkje vert oppfylt, då er det eit ord som Herren ikkje har tala. Det er eit ord som profeten har våga å tala i overmod, of du skal ikkje vera redd han"

Du seier at desse lærer 100% etter Bibelen. Men i følgje Bibelen gjer dei ikkje det!

Kva har du å seie til det?

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 11-5-2004 kl 13:19


Kjære Jonas.

Hvis vi noen minutter ser bort i fra selve debatten vi har ang. Benny Hinn og hva han står for, så må jeg innrømme at det siste innlegget ditt (og hva DU selv mener og sier) bekymrer meg en del.

Dvs. Ikke ditt forsvar av Benny Hinn, men ditt bibelsyn, og dette med å få drømmer eller åpenbaringer i fra Gud.

Å få drømmer eller syn, slik som Josef gjorde er en ting. Å kommunisere med folk som er avgått ved døden noe helt annet. Det finnes INGEN eksempler i bibelen på at Gud lar folk tale med de døde, eller søke råd hos dem.

Det eneste unntaket i bibelen, hvor avdøde mennesker viser seg uten at bibelen framstiller det som galt, er da Moses og Elia viser seg for Jesus og noen av disiplene. Moses og Elia viste seg og talte med Jesus Kristus selv, som jo er Herre over både levende og døde.

Guds ord motsier ikke seg selv, og vi kan derfor ikke la Jesu Kristi spesielle opplevelse i forbindelse med frelsesverket, oppheve Guds alvorlige forbud mot å oppsøke de døde.

Når det gjelder Saul, så ser jeg at du enten ikke vet hva du snakker om, eller at du vrir på skriften med vitende og vilje.

For hva sier bibelen?

Filisterne samlet seg, drog til Sjunem og slo leir der. Da samlet Saul hele Israel og slo leir på Gilboa-fjellet. Men da Saul så filisternes leir, ble han så redd at han skalv. Han bad Herren om råd, men Herren svarte ham ikke, verken gjennom drømmer eller urim eller gjennom profeter. Da sa Saul til mennene sine: «Finn meg en kvinne som kan mane fram gjenferd, så vil jeg gå til henne og rådspørre henne. 2. Sam 28 4-7

Resten av historien kan du jo lese selv, men hva sier Gud om Sauls kontakt med de døde?

Slik døde Saul fordi han hadde vist troløshet mot Herren og ikke hadde holdt seg etter Herrens ord, og fordi han hadde rådspurt dødningeånder istedenfor å søke råd hos Herren 1. Krøn 10. 13-14.

Nå er det ikke lenger bare snakk om Benny Hinn og hva han har gjort eller ikke gjort, Jonas. Nå er det snakk om at du selv, som går for å være en kristen, forfalsker eller feiltolker Guds ord, og åpner dermed døren opp for spiritisme og en åndelig dimensjon som ikke er i fra Gud.

Selv om du er usikker på om historien om Hinn er sann eller ikke, så lærer du jo oss, at man KAN ha kontakt med de døde, og vrenger på Guds ord, for å begrunne din påstand.

I tillegg så sier du, at DERSOM saken med Benny Hinn er sann, så er det allikevel sikkert helt greit for Gud at Hinn taler med de døde. Ja ikke bare det, du påstår til og med at Gud vil kunne føre mennesker inn i slike åndelige opplevelser, som Gud ETTERTRYKKELIG har forbudt i sitt eget Hellige ord!

Dette er en djevlesk forståelse av alt som har med drømmer og syner å gjøre, og kan i verste fall føre deg inn i falske og forførende åndelige opplevelser, som du selv nok vil hevde er i fra Gud, men som bibelen sier er av det onde.

Der bibelen viser oss hvordan Gud fordømte Sauls kontakt med de døde, prøver du å få oss til å tro at Sauls oppførsel er et eksempel på hvordan Gud taler til oss i dag!

Dersom det er en slik bibelforståelse du har lært på LO, så forstår jeg meget godt at du ikke greier å forstå hva vi snakker om her i forumet...

Den som følger Sauls eksempel inn i spiritisme, vil også få uttalt den samme Guds dom over sitt liv. Det er ikke jeg eller andre mennesker som dømmer de som har kontakt med de døde, men Gud selv i sitt eget hellige ord.

Ut i fra alt som du har sagt hittill, så begynner jeg virkelig å lure på om du ville ha reagert mot Benny Hinn, selv om han skulle ha tilbedt Satan rett foran nesen på deg, Jonas!

Gunnar.


[Edited on 11-5-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 11-5-2004 kl 15:18


Gunnar:
Sitat:
Nå er det snakk om at du selv, som går for å være en kristen, forfalsker eller feiltolker Guds ord, og åpner dermed døren opp for spiritisme og en åndelig dimensjon som ikke er i fra Gud.

Gunnar, mener du dette seriøst? Du tror jeg med vilje og viten vil forfalske Guds ord? ...

Når jeg sa "Faktum er at det er mulig å være i kontakt med døde, Saul var f.eks det." sa jeg ikke dette og påstod at Saul var en Guds mann! -- ?? Poenget mitt var (som jeg også skrev): Vi vet at det er "fysisk" mulig å være i kontakt med døde - og som du sier, Jesus har også vært i kontakt med døde. Er Jesus en synder? Har han lov til å gjøre mot sin egen lov, fordi han er allmektig?

Jeg er enig at det å blande inn Saul var unødvendig.

Jeg er selvfølgelig totalt imot spiritisme, og Saul gjorde var HELT feil. Jeg er enig i at det ikke var noe bra poeng, men at du vil gjøre meg til en som vrenger på Guds ord med vilje og viten er rimelig vilt.

HELE poenget mitt er: Det er ingenting som tilsier (av det dere sier) at dette er en påkallelse av ånder, men for alt vi vet kan det være gjennom bønn til Gud at dette har skjedd. HVIS han sier at han påkaller andre ånder, maner fram døde ånder, eller liknende, så tar jeg da selvfølgelig avstand fra det!

Sitat:
Det finnes INGEN eksempler i bibelen på at Gud lar folk tale med de døde, eller søke råd hos dem.

Sitat:
Det eneste unntaket i bibelen,


Heh.. "INGEN!!.. det eneste unntaket er.. " JESUS, som aldri har syndet:)

Sitat:
Ut i fra alt som du har sagt hittill, så begynner jeg virkelig å lure på om du ville ha reagert mot Benny Hinn, selv om han skulle ha tilbedt Satan rett foran nesen på deg, Jonas!
Denne "luringen" din, som som sagt er et resultat av at alle fakta ikke ligger på bordet(eller at jeg/noen har skrevet noe litt vagt/dårlig), ser jeg på som usunn. :/

K-mann:
Jeg sier at menigheter som Levende Ord prøver alt de kan å følge Bibelen 100%. OM en leder i USA gjør noe som ikke er bra eller ikke, rokker ikke ved dette faktum.

Vennligst si hvor bibelversene du skriver er fra, slik at man kan lese og forstå sammenhengen. :>

Jeg vet ikke hvilke profetier Benny Hinn har gjort, og dermed kan jeg heller ikke forsvare disse anklagene dine. Hvis Benny Hinn faktisk er en bedrager tror jeg menigheten hans, og mange mennesker i USA, vil reagere. Det jeg sitter og ser på er en gjeng nordmenn som kritiserer og prøver å gjøre en kristen leder til en stor slem ulv i fåreklær - fra maange mil unna.

Menigheten der han er pastor består av maaange tusen mennesker. Levende Ord består av 2300-2500 eller noe, altså liten i forhold. Likevel har pastoren i denne menigheten jammen fått gjennomgå! Utrolig hvordan anklager og usannheter har flydd gjennom avisene -- og dermed også på forum som dette.
Alle aviser som skrev om det (BT og BA spesielt) klarte å gjøre hans ord: "Jeg vil ikke ta sjansen på at datteren min skal bli opplært og formet av en lærer som er satanist" (Her gir han et eksempel; det finnes jo lærere som er satanister). På alle forsider står det at han sa: "Alle lærere er satanister" og "Enevald Flåten stempler alle lærer som satanister!". Hvor mye flere usannheter vil da ikke den pastoren, i den store menigheten, bli angrepet med?

Når det er sagt.. Jeg vet ikke hvor godt denne diskusjonen vil gjøre oss.. Dere har bygget opp en side, et forum, og en sterk personlig mening som går ut på at Dett og Datt er virkelig fæle greier - og dere vil bruke masse energi på å proklamere det. Ditt og Datt er deler av en svær bevegelse, så da må også hele denne bevegelsen fordømmes. Om det viser seg at Ditt og Datt ikke er fæle greier, eller at denne bevegelsen er til Guds behag, så blir tapet stort. Dere har jo bygd opp dette, dere må jo kjempe for det..? Det blir vanskelig å akseptere sannheten, tror jeg. Dere vil alltid fortsette å *lete* og *søke* etter artikler som kan ødelegge, i troen på at dere gjør noen noe godt (istedet for å konfrontere).

Eller tar jeg feil? .. Det kan hvertfall virke sånn for meg.

Uansett er det ikke meningen å fordømme dere, jeg vil bare få klarhet i dette (jeg vet jo ikke alt om deres grunner). Jeg vil virkelig at dere skal finne sannheten og at dere kan fokusere livet på riktige ting, slik at dere får gode liv med Jesus, på jorden og i evigheten :) Jeg tror at dere ikke gjør riktig i denne heksejakten, men det må bli opp til dere å be om Guds visdom rundt dette, slik som det er opp til meg å be om Guds visdom for meg selv. Jeg skal be om det for dere også, men man må jo selv ville ha den, og søke etter den.




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-5-2004 kl 15:40
Jeg undres


Over at du sammenstiller pressetull som dette med Benny Hinns falske profetier.

Jeg tror absolutt at flertallet i Levende Ord tror de tjener Gud. Og fordi Levende Ord er en menighet som faktisk er ganske, hva skal vi si, lightversjon av Livets Ord, tror jeg det kan finnes frelste mennesker der, som er blitt kjent med Bibelens Jesus. Nå er det igjen slik at et menneskes frelse ikke avhenger av hvilken menighet det tilhører, men hvem man tror på. Tror man på trosbevegelsens Jesus, og tolker Bibelen med trosbevegelsen som utgangspunkt, slik at man klarer å vri ting i den ene og andre retningen, da er man gått i grøften. Studerer man derimot Bibelen med Bibelen som utgangspunkt da er man på den smale sti.

Hva gjelder Benny Hinn, så vil jeg si du er skremmende godtroende overfor ham, da han faktisk må si til deg at han påkalte døde mennesker for at du skal tro det er sant.

Vi har allerede vist at han er en falsk profet. Så lenge han er en falsk profet, lyger han på Gud. Slike skal man ikke høre på. Og det trengs ikke mange forskjellige falske profetier for at Bibelen skal kunne stemple en person som falsk profet. Det trengs faktisk bare én eneste.

En falsk profeti er heller ikke begrenset til noe man sier som ikke skjer. En falsk profeti er enhver spådom man hevder er fra Gud, men som ikke er det.

Hvordan har du tenkt å prøve falske profeter og å være lydhør overfor Jesu advarsler? Ser du tegn og under i Jesu navn - vil du da følge dem for enhver pris?

Vet du at hinduister har gjort det dere kaller Den Hellige Ånds manifestasjoner, som ukontrollerbar latter, gråting, dyrelignende oppførsel, falling i gølvet osv, i årtusener? Vet du at gnostikerne, kristendommens erkefiende, gjorde nøyaktig det samme? Mens i Bibelen finnes det ikke solid grunnlag for å hevde at det kommer fra Gud. Det burde ringe en alarm hos deg et sted og hos mange andre.

Nå havnet jeg ut i en digresjon her, og du sier du er totalt imot spiritisme.

Da må du være så vennlig å definere hva du oppfatter som spiritisme. Bibelen sier at i endetiden skal onde ånder hjelpe falske profeter å utføre tegn og ting skal skje i Jesu navn - "for å føre vill selv de utvalgte, om det var mulig".

Folk biter på som fisk på agn, i stedet for å sjekke om dette eller det er bibelsk. Står det ikke noe om det i Bibelen, sier de "Jammen det står ikke at det IKKE er fra Gud i Bibelen". Man kan ikke basere troen sin på hva som ikke står i Bibelen når den selv sier at man ikke skal legge noe til Guds ord! Så lenge man tror Bibelen er Guds ord, ja da trakker man på Guds evangelium om man legger noe til eller trekker noe fra.

Det er ulikt Gud å gi forbud til menneskene om å legge noe til Bibelen, hvis det finnes ting eller typer ting som Gud gjør, som ikke står der. Da hadde også Bibelen vært unyttig som grunnlag til å prøve noe som helst på.

Mine kjære! Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 11-5-2004 kl 16:26
As I was saying..


Sitat:
Quote fra meg
Jeg vet ikke hvor godt denne diskusjonen vil gjøre oss.. Dere har bygget opp en side, et forum, og en sterk personlig mening som går ut på at Dett og Datt er virkelig fæle greier - og dere vil bruke masse energi på å proklamere det. Ditt og Datt er deler av en svær bevegelse, så da må også hele denne bevegelsen fordømmes. Om det viser seg at Ditt og Datt ikke er fæle greier, eller at denne bevegelsen er til Guds behag, så blir tapet stort. Dere har jo bygd opp dette, dere må jo kjempe for det..? Det blir vanskelig å akseptere sannheten, tror jeg. Dere vil alltid fortsette å *lete* og *søke* etter artikler som kan ødelegge, i troen på at dere gjør noen noe godt (istedet for å konfrontere).


Sitat:
Vi har allerede vist at han er en falsk profet.

Jeg vet jo ikke noe om forholdene rundt det du sier - jeg vet ikke om han har sagt det, og i hvilken kontekst. Har ikke jeg akkurat "vist" at Enevald Flåten tror alle lærere er satanister? Jeg tror alle de tuuuusenvis at kristne menneskene som fortsatt går I Benny Hinns menighet ikke er hjernevasket, men at de både leser og følger Bibelen, og ville reagert hvis han virkelig var som dere påstår -- og som dere påstår fra andre siden av kloden, basert på alskens spekulativ informasjon.

Hva Benny Hinn måtte finne på er uansett ikke grunnlag for å kalle hele "trosbevegelsen", eller spesifikke menigheter som karakteriseres som en del av denne, for forførerske.

Vel,
Jeg signer off nå, antageligvis for siste gang. Jeg ber om Guds velsignelse over deres liv. Men jeg tror at denne diskusjonen ikke fører noensteds (les quoten min igjen, hvis du/dere lurer på hvorfor).

:)




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 11-5-2004 kl 18:40


Hei Jonas.

Selv om det er mulig at du ikke leser dette innlegget så velger jeg å gi deg et lite svar allikevel, i tilfelle du "kommer innom" igjen :)

Det er mye vi er uenige om, og mange av dine påstander om hva vi gjør og hvorfor er vi gjør det, er minst like urimelige og feile, som det du hevder at vi er, når vi prøver å trekke opp grensen mellom det som er sunt og det som er usunt.

Jeg vil uansett be deg om unnskyldning for min påstand om at du aksepterte Sauls kontakt med de døde som noe bra og riktig. Jeg er lei meg for at jeg misforsto poenget ditt med å trekke fram Saul, og glad for å se at du også tar avstand i fra spiritisme. :)

Til slutt så vil jeg bare gi deg litt informasjon om kildene for mye av min kritikk mot trosbevegelsen i USA, og Benny Hinn.

Joseph Champers, er en en forstander i pinsebevegelsen. Han er leder for menigheten Paw Creek Ministries i Charlotte, USA. Han er nå i 60 årene, og har vært leder i denne menigheten i nesten 40 år.

Både han, og mange andre pinsemenigheter i USA har tatt sterk avstand i fra, og et kraftig oppgjør med trosbevegelsen og Benny Hinn.

Over halvparten av mitt materiale og bakgrunnsinformasjon, både av filmer og skriftlig materiale om Trosbevegelsen kommer i fra Paw Creek og Chambers, og derfor DIREKTE i fra den amerikanske pinsebevegelsen selv, og er ikke noe jeg bare har lest på "tilfeldige nettsider" rundt om kring.

Desverre så har ikke den Norske pinsebevegelsen fulgt særlig godt med i den debatten som har pågått i flere år, både om TB og Benny Hinn, blant pinsebevegelsen (og andre kirkesamfunn) i USA.

Jeg har også materiale i fra pastorer, kristenledere, pluss en lærer/professor tilhørende den evangeliske fløyen i USA, samt en baptist pastor. I tillegg så har jeg mye materiale/dokumentasjon i fra en tidligere Anglikansk pastor i England, ved navn Alan Morrison.

Guds fred Jonas.

Du er hjertelig velkommen til å fortsette å bidra med dine synspunkter dersom du skulle ombestemme deg. :)

Gunnar.



[Edited on 11-5-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-5-2004 kl 22:49
Hei Jonas.


ett siste svar fra meg også... med sorg... hvorfor leser du ikke hva vi skriver til deg?


Sitat:

Dere irettesetter ingen, dere legger ut store artikler om dem, uten noen form for konfrontasjon. Kanskje dere burde tatt opp ting med de gjeldende menighetene før dere bestemmer dere for å stemple dem som forførelsesmenigheter og å advare folk mot å gå dit?


du sier selv at du ikke kjenner så mye til f.eks. Benny hinn, som mesteparten av debatten handler om. Da er det kanskje du som argumenterer på tynt grunnlag.
Du sier VI argumenterer på tynt grunnlag, men orker ikke en gang å se hele filmen vår.

Der vill du se at ( vell og merke ikke jeg eller Gunnar, men flere andre ) har konfrontrert f.eks Hinn med hva vi er negative til ved hans lære og praksis. MANGE GANGER og også lenge før for eksempel denne nettsiden ble etablert. Dermed har vi allerde innfridd det "kravet" du stiller til oss.

"dere burde tatt opp ting med de gjeldende menighetene før dere bestemmer dere for å stemple dem som forførelsesmenigheter "

Ja jeg har til og med hørt hans svar til "slike som oss". Svaret består i å plasere en forbannelse over enhver som våger å tale i mot Benny Hinn ministries. Og ikke nok med det, i samme settingen ( for du vill vell ikke ha løsrevne enkeltsitater ) så lover han velsignelse til enhver som støtter HANS "ministries". Ikke enhver som jobber for Gud, men som jobber for HAM. Støtter og hjelper ham, Benny Hinn.

Du sier du antar han er en Guds mann på tross av de ting vi har nevnt om ham. Og at du hittil har opplevd ditt lederskap som ett lederskap som alltid ønsker å følge Gud 100%, og som også advarer mot vranglære.

Derimot viser du ingen interesse for å undersøke våre påstander.

La meg spørre deg: HVIS alt vi sier er riktig, er det da grund til å ta avstand fra Benny Hinns lære? Og HVIS alt vi sier er rett, er det da ett svakhetstegn i din menighet at de aktivt selger Hinns bøker?

Jeg sier HVIS. som en oppfordring til å granske oss, undersøke våre kilder.

Jeg blir lei meg når du vender på våre ord uten å ha skjønt dem, og dømmer oss uten å undersøke. Du faller selv i den fellen du sier vi har falt i.

Sitat:

Om det viser seg at Ditt og Datt ikke er fæle greier, eller at denne bevegelsen er til Guds behag, så blir tapet stort


Ja, om så er tilfelle ville det ver bedre for meg om jeg aldri var født.

Men HVA OM "ditt og datt" faktisk er fæle greier? orker du tanken på det? orker du å undersøke?

Sitat:

Dere vil alltid fortsette å *lete* og *søke* etter artikler som kan ødelegge, i troen på at dere gjør noen noe godt (istedet for å konfrontere).


Vell... vår primære kilde er www.bennyhinn.org og www.tbn.com

Ja, det er korekt at materiellet er bearbeidet med hensikt å få fram vårt poeng. Men... erlig talt, mener du virkelig at det er galt? Mener du vi skulle lagt ut en film på 4000 timer med en bruker manual som sier at etter så og så mange minutter skjer det noe ubibelsk.... osv... ?

Vi ønsker på ingen måte å endre hva som er bra. Men vi ønsker å finne og fjerne enhver liten surdeig.

Hva sier Jesus om DE SMÅ FEILENE?
( selv om vi her hevder de er store... du velger å si de er små... ) Han sier de skal holde seg borte fra "Fariseernes surdeig". Og hva sier Paulus når han tar tak i dette bildet og forklarer det? Jo:
"Litt surdeig syrer hele deigen!" - ( Gal 5.9 )

De vi advarer mot ER konfrontert med sine feil, de har IKKE bekjent dem, de tar IKKE avstand fra dem, og de FORTSETTER med dem. Om du da godtar denne lille surdeigen, så er Bibelens ord at den vil sure hele deigen.

Vi ser akkurat det samme på den "andre siden" av kristenheten. Tro ikke at jeg er en gammeldags benkesliter som kritiserer dette fordi det er nytt og underlig og skremmde. Jeg kritiserer like mye liberalteologien, aksept av homofili, samboerskap, sex før ekteskap, mangel på omvendelse, "syndenes tilatelse" istedenfor syndenes forlatelse osv som vi ser i statskirken med mere. Så kan folk med en annen bakgrunn enn deg komme og si at dette er småfeil som jeg ikke må bry meg med, jeg må jo heller bry meg om å evangelisere og sånt... Men også disse småfeilene vil surne hele deigen for de som aksepterer dem.

Du har også mange ganger enten vridd på innleggene mine, eller misforstått dem. Jeg tok ett eksempel med at 13 av 15 personer i menigheten din bare hører på pastoren som i seg selv har ren lære. Men 2 av de 15 leser også bøkene som selges, ( og som inneholder falsk lære ) og blir gradvis forført.
Hadde du spurt kunne jeg nevnt hvilke bøker jeg tenker på. En av dem er God Morgen Hellig Ånd av Benny Hinn. Jeg antar at du ikke har lest den siden du selv sier at du kjenner lite til Benny Hinn.

Du svarer meg ved å vise til en bok skrevet av din pastor, og den sier du var bra. Vell, jeg har ikke lest den boken, så den kan gjerne være bra. Jeg aner ikke. Men trur du virkelig at en god bok i bokbutikken er en garanti for at alle bøkene der er gode ?

Beklager at du nå trekker deg fra forumet. Men jeg tror desverre det handler like mye om din egen naviditet som om vår trangsynthet.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-5-2004 kl 14:21
Jonas


jeg synes det er veldig beklagelig at du nå reiser fra forumet.

jeg håper du vil ombestemme deg.

mest av alt håper jeg at og ber om at du må søke sannheten og finne den.

Guds fred
-Lionheart




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-10-2005 kl 10:16
This is Your day, fredag 7.10.05


Benny Hinn fortsetter sitt antikristlige korstog.
På denne episoden av This is your day har han en gjestepastor.

Sammen forkynner de fra siste del av Joel 2. Men knapt noe skriftsted blir lest høyt. (Kun henvist til.) Så la oss nå se på teksten.

Joel 2:22-27
22 Frykt ikke, dere markens dyr! For beitene i ødemarken grønnes. Trærne bærer frukt, fikentreet og vintreet gir av sin rikdom.
23 Og dere Sions barn, fryd og gled dere i Herren deres Gud! For han gir dere læreren til rettferdighet, og så sender han regn ned til dere, tidligregn og senregn, som før.
24 Treskeplassene blir fulle av korn, og pressekarene flyter over av most og olje.
25 Jeg godtgjør dere de år da vrimleren åt opp alt – og slikkeren og ødeleggeren og gnageren, min store hær, som jeg sendte mot dere.
26 Dere skal ete og bli mette og prise Herrens, deres Guds navn, han som har handlet så underfullt med dere. Og mitt folk skal aldri i evighet bli til skamme.
27 Og dere skal kjenne at jeg bor midt i Israel. Jeg er Herren deres Gud, og ingen annen. Og mitt folk skal aldri i evighet bli til skamme.

Helt kort fra Lundes Bibelkomentar:


Sitat:

Joel 2:21-27. Frelsens tilstand.
Også dette avsnittet kan tolkes på forbilledlig måte, eller (sammen med Joel 3:1-5) som en profeti om framtidig frelse. Frelsen iinnebærer at Gud tar bort frykten og gir glede, Joel 2:21-23, at han skaper nytt liv der alt var ødelagt (jfr. gresshoppenes ødeleggelse) og gir alt som trengs i overflod, Joel 2:24- 26); og at en får leve i samfunn med Herren og ha et evig håp, Joel 2:27.
Den andre setningen i Joel 2:23 er blitt oversatt på forskjellig vis. Den inneholder et ord som kan oversettes med 'høstregn' (som 1978-overs.). men siden det til forskjell fra de andre ordene for regn har bestemt artikkel og står tilknyttet uttrykket 'til rettferdighet', synes det rettere å oversette i samsvar med ordets vanlige betydning, 'læreren' (1930-overs.). Det må da forstås enten om profeten selv og hans forkynnelse, eller - noe som synes mer rimelig - som en profeti om Messias, jfr. Jes 42:1. 61:3.


Benny Hinn og hans gjest har derimot en totalt motstridende utleggelse av versene.

Først presenterer de den løgn, at de kristne må feire og helligholde den store forsoningsdagen, også kalt Jom Kippur, Dette er intet mindre enn å rakke ned på Jesu Kristi forsoning, og fremstille den som ufullkommen. se her i Lundes bibelleksikon:


Sitat:

Israels store botsdag, er blitt kalt «GTs langfredag» (Frans Delitzsch). Blant jøder betraktes den som den viktigste av GTs høytider. Også i moderne jødedom feires dagen (hebr. jom kippur), men man bærer ikke lenger fram noe offer, ettersom tempelet ikke fins lenger. F. ble feiret på den tiende dagen i den sjuende måneden. Forskriftene for f. fins i 3M 16. Den var en fastedag, 3M 16:31. Se faste. Soningen på f. var en almen soning, noe som kommer til uttrykk ved at ypperstepresten er den eneste som forretter tjeneste i helligdommen denne dagen. Hans soningsgjerning gjelder prestene like så vel som hele det øvrige Israel. Den gjaldt også ham selv, 3M 16:6. Med dette uttrykkes det at alle de sonofrene som ble båret fram på årets øvrige dager, var ufullkomne. Men at f. måtte feires hvert år på nytt igjen, antyder at også de ofrene som da ble båret fram, var ufullkomne, Heb10:1f. Når ypperstepresten har båret fram sitt eget syndoffer, skal han ta de to bukkene som folket har ført fram, og stille dem fram for Herrens ansikt og kaste lodd om dem, «ett lodd for Herren og ett lodd for Asasel» 3M 16:8. Se Asasel. Offerblodet skal på f. bæres inn i det aller helligste, 3M11ff og stenkes på nådestolen. Se ark.
Trolig sikter Jesus på f. i Joh 17:19 (en regner da at uttrykket «Jeg helliger meg» er uttalt i tilslutning til 3M 16:4). Hele Joh 17 er blitt kalt «Jesu yppersteprestlige bønn» fordi Jesus her ber en bønn som likner den bønnen ypperstepresten skulle be på f. hvert år. Men deretter var Jesus selv det offeret som dør stedfortredende for alle Guds folks synder. F. er forbilde på det som er gitt oss gjennom Kristi offer. Men den nytestamentlige oppfyllelsen overgår naturligvis forbildet. «Som ypperstepresten én gang i året gikk inn i det aller helligste, så har Kristus som vår yppersteprest båret fram sonofferet én gang. Rom 6:10. Heb7:26f. 9:12, 26, 28. 10:10. 1Pet 3:18. Som syndene ble lagt på Asasel-bukken, så er Kristus blitt gjort til synd for oss 2Kor 5:21. Som bukken bærer folkets synder, så er Jesus Guds lam, som bærer verdens synd, Joh 1:29. Og som alle andre av GTs soningsforordninger når sitt høydepunkt i f., så er all soning for oss kristne sammenfattet i Kristi kors.» (Møller). Dette er f.s fornemste betydning: den er et forbilde på Kristi fullkomne sonoffer.


Dersom en kristen da, etter å ha sett Benny Hinn, faller for fristelsen og skal helligholde Forsoningsdagen, så er det et uttrykk for, at man ikke lengre er fornøyd med hva Jesus tilbyr. Med andre ord. Man stiller seg selv utenfor den nåden man tidligere har tatt i mot. Man stryker ut følgende fra sin Bibel:

Joh 1:29
29 Dagen etter ser han Jesus komme til seg, og sier: Se der Guds lam, som bærer verdens synd!

Heb 7:26f
26 For en slik yppersteprest var det vi måtte ha – hellig, uskyldig, ren, skilt fra syndere og opphøyet over himlene,
27 en som ikke daglig trenger til, lik yppersteprestene, å bære fram offer, først for sine egne synder og deretter for folkets. For det gjorde han én gang for alle da han ofret seg selv.

Heb 9:12
12 Ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk han inn i helligdommen én gang for alle, og fant en evig forløsning.

Heb 9:25-28
25 Heller ikke gikk han inn der for å ofre seg selv flere ganger, slik ypperstepresten hvert år går inn i helligdommen med fremmed blod.
26 I så fall måtte han ha lidd mange ganger fra verden ble grunnlagt. Men nå er han blitt åpenbaret én gang ved tidenes ende for å bortta synden ved sitt offer.
27 Og likesom det er menneskenes lodd én gang å dø, og deretter dom,
28 så skal og Kristus, etter å være ofret én gang for å bortta manges synder, annen gang bli åpenbaret, ikke for syndens skyld, men til frelse for dem som venter på ham.

Heb 10:5-12
5 Derfor sier han når han trer inn i verden: Offer og gave ville du ikke ha, men et legeme dannet du for meg.
6 Brennoffer og syndoffer hadde du ikke lyst til.
7 Da sa jeg: Se, jeg kommer – i bokrullen er det skrevet om meg – for å gjøre din vilje, Gud.
8 Først sier han altså: Offer og gaver og brennoffer og syndoffer ville du ikke ha, og hadde du ikke lyst til – enda disse blir båret fram etter loven.
9 Deretter sier han: Se, jeg kommer for å gjøre din vilje. Han tar bort det første, for å la det andre stå fast.
10 Ved denne vilje er vi blitt helliget ved at Jesu Kristi legeme ble ofret én gang for alle.
11 Og hver prest står daglig og gjør tjeneste og bærer mange ganger fram de samme offer, de som aldri kan bortta synder.
12 Men Jesus har båret fram ett eneste offer for synder, og har deretter for alltid satt seg ved Guds høyre hånd.

Etter å ha presentert denne løgnen, om at det fremdeles er nødvendig med helligholdelse av forsoningsdagen, så starter de altså sin utleggelse av Joels bok, siste del av kapittel 2.

Ut i fra denne gis det løfter om helbredelse, en "dobbel porsjon" velsignelse, økonomisk vinning og mere til. Ja dersom du har slekt eller venner som sitter på dødscelle vil disse være garantert englebesøk, bare du helligholder forsoningsdagen.

Hvordan de klarer å lese et slikt budskap ut av Joels 2 kan jeg ikke fatte og forstå. Noe slikt sier ikke dette skriftstedet.

Men hvordan helligholder man så forsoningsdagen ? Vell, man skal naturligvis ikke ofre geiter og sauer. Derimot skal man gi penger til Benny Hinn ministries. Og "the spirit" har fortalt denne gjeste pastoren at 120 dollar er den sum folk skal gi. Gud er nemlig meget opptatt av tall, og både tallet 12 og 10 (120 = 12*10) er magiske og mektige for Gud. Derfor 120 dollar. Og når du så har gjort dette, skal Benny Hinn på et senere program flytte litt på en model han har av templet i Jerusalem, knele forran dette, og løfte seernes gaver fram for Gud.

Med andre ord, denne gjesten ilegger Benny Hinn en gammeltestamentlig yppersteprest handling. Men hvem er vår yppersteprest ?

Jo, som vi leste fra Bibelen:

Heb 7:26f
26 For en slik yppersteprest var det vi måtte ha – hellig, uskyldig, ren, skilt fra syndere og opphøyet over himlene,
27 en som ikke daglig trenger til, lik yppersteprestene, å bære fram offer, først for sine egne synder og deretter for folkets. For det gjorde han én gang for alle da han ofret seg selv.

Jesus Kristus er vår yppersteprest i dag.

Benny Hinn gjentar stadig at han forkynner evangeliet til omvendelse. Men jeg forteller deg nå: Evangeliet eksisterte ikke i dette programmet. Kun forfalsket og forvrengt kristendom, ja lovisk kristendom.

Gal 3:2f
2 Bare dette vil jeg få vite av dere: Var det ved lovgjerninger dere fikk Ånden, eller var det ved å høre troen forkynt?
3 Er dere så uforstandige? Dere begynte i Ånd, vil dere nå fullende i kjød?

Gi ikke penger til denne mannen. Dersom du er kristen, gi gjerne penger til utbedrelse av evangeliet. Bibelen inviterer til givertjeneste som ledd i vår oppgave på jorden fram til Jesu gjenkomst. Det trengs penger til spredning av Bibler, mat og helsetilbud, utsendelse av misjonærer, opplæring og menighetsplanting. Men gi ikke dine penger til Benny Hinn. Han er ikke en Guds tjener.

Dersom du ønsker å se programmet jeg skriver om, så ligger det her: http://www.bennyhinn.org/television/tiyd.cfm fra rullemenyen "Watch Archive Shows" velger du "Friday 10/07/05"

[Redigert den 12-10-2005 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-10-2005 kl 13:08


bare en liten ting, Kristnerd. hva mener du med at programmet ble sendt i 2009? (overskriften) ;)

og så tror jeg det stor at Han vant forløsning og ikke fant den, da å finne forløsning vil si det samme som å bli frelst selv, og det trengte jo ikke Jesus da. bare småplukk og ting jeg vet du ikke mener :)

[Redigert den 12/10/2005 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-10-2005 kl 22:47


Overskriften er rettet :p - men jeg må nesten be kvinnen om å sjekke sin Bibel, da du besitter BGO 97 papirutgaven meg bekjent. Det verset du påstår har "vant" ikke "fant", er kopiert direkte fra Norsk Bibels databibel, og oversettelsen av NB88, kryss-sjekking med BGO97 gir at også dette på databibelen bruker ordet "fant". Og min Papirbibel av NB88 bruker fant.
Videre bruker 1930 (databibel) "fant". (kryss-sjekket med 1930 gjengivelser på nettet og ikke bare min lokale databibel.
Dansk Bibel, NT fra 1907 bruker "vant", samme gjør svensk av 1917,

Men den eneste norsk som bruker "vant" er den forhatte 1978 oversettelsen.

Engelske varianter:
Having obtained - brukes av :King James, young people translation, New English, New American standard, 21st centyri king James, og Holman Christian standard,
Amplified Bible bruker "having found and secured" , Bible in basic English, bruker "having got", Wycliff new testament bruker "was found", Darby bruker "having found", The message er totalt omskrevet, New Living bruker "he secured", English standard bruker "thus securing ", Contemporary English er totalt omskrevet, New international readers version er omskrevet, worldwide english version bruker "paid for our sins and made us free"

Så det så ;) - Med andre og færre ord: "fant" er ikke skrivefeil, men direkte kopiering og liming fra databibelen. Og det er overaskende at kun den mest "feialktige" av de norske oversettelsene bruker vant. (Da jeg er enig med deg i at det gir en tydeligere understrekning av det faktiske forhold). Mens dansk og svensk bruker "vant" har man forskjellige varianter på engelsk, men "having obtained" er mest utbrett. Hvorav "to optain" på norsk er beskrevet som "få, få tak i, oppnå, skaffe".

Hehe. :) Hva sier du til det? ;)

[Redigert den 12-10-2005 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-10-2005 kl 23:04


LOL du er ikke sann :D

Bare for de som lurer, så bruker jeg altså 78-oversettelsen mye på norske forum fordi da er det bare å søke, kopiere og lime inn :D, men i andre sammenhenger, hvor oversettelsen virkelig betyr mye, bruker jeg 97-oversettelsen :D




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2006 kl 23:50


Hei Jonas,

siden jeg syns det ville ha vært alt for ille å måtte "selge" deg en cd med all informasjon du trenger (som ikke en gang jeg har vært med å redigere) for å se div. gale ting, så tilbyr jeg deg Ulver i Fåreklær som gratis nedlastning.

http://ehasting.u40.infinology.com/sannhet/

Kos deg gjerne med litt poppkorn eller potetgull... :P

Se på dette, vær kritisk til alt, men prøv også det du ser imot bibelen. Vær ÆRLIG med deg selv, og ærlig med det som står i bibelen.

Dette er rett og slett en rask overskikt over litt fishye ting som skjer i trosbevegelsen. Kapittel 1, innholder mye om "Gudsmannen" Benny Hinn.

Jeg har også en dokumentar (dateline) fra hmm.. 2004 eller 2005. som også omhandler Benny Hinn. Den er med intervjuer gjort bl. annet med en livvakt som jobber hos Benny Hinn når han blir intervjuet.. jeg kan dele denne også om du vil ha (realmedia.. dårlig kvalitet :P).

Ellers har jeg ett hefte jeg har kjøpt som heter Korsets og blodets evangelium, som handler om JDS-læren (det er et bibelstudium). Som jeg kan godt sende deg gratis om du ønsker. Det handler ikke om Benny Hinn i det heletatt. men tar opp en vranglære som er mye brukt i trosbevegelsen.

Jeg tror ingen her i forumet er ute etter å ta noen i det heletatt. Men derimot veldig opptatte av å informere. Men noen ganger kan nok kjødets lyster i debatten ta overhånd.. (jeg kjenner til de kreftene :P)
MEN!! hvilken synd ville det ikke ha vært å tiet når noen fører folk vill?

Desverre er det som nevt en smal og en bred vei... den smale veien er ikke alltid like gøy å gå på.

Lykke til med selvstudiet Jonas!

Bare en liten sluttkommentar. Jeg vet om noen som hadde vært veldig suspekt i mot Benny Hinn, men så hadde hun dratt på et møte.. og da hadde all tvil forsvunnet. For hun hadde _følt_ det hadde vært så bra! så lett kan folk la seg overbevise.. en følelse og man er hekta :). Det viste seg at det ikke var noen teologisk bakgrunn for skepsisen, desverre.




Mvh
Egil

[Redigert den 20-8-2006 av ehasting]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 16-12-2006 kl 19:47


Hei folkens! ;-)

Jeg må si, etter å ha sett et par filmer om benny nå.. og det ser ut som dere har helt rett! Skremmende!

Hmm, skumma litt av det jeg skrev for et par år(?) siden, og ser at jeg er litt.. eplekjekk? Håper dere unnskylder det, si gjerne fra hvis noe ikke er "skvært" opp.

Samtidig.. det å diskutere mennesker vi kun kjenner fra bøker og video er vanskelig, syntes jeg. Vanskelig å vite sannheten. Men med "hardt bevis", er det klart at jeg vil høre og anerkjenne saken. Men bevisene bør testes godt, liksom. :)

Bless you!!!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-12-2006 kl 21:56


Hei.
Kjekt å se deg tilbake Jonas :)
Har ikke så mange andre komentarer til det du skriver. Så :) det får være.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-12-2006 kl 00:32


hei jonas! ja velkommen tilbake :)



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-2-2007 kl 11:46


Ble tungt å lese alt som sto her, siden det begynte med en artikkel som utfoldet seg i krangling som var tung å fordøye og ser her på slutten at Jonas bøyer seg for bevisene han har fått, men dere burde kanskje takke Benny Hinn for å være en sånn person som får dem som støtter ham og dem som ikke støtter ham til å komme sammens for å forstå hverandre bedre, alle burde lære av denne kranglingen, ikke bare at Jonas oppdaget bevisene, men hvordan dere andre negativt trykket ham ned og andre som kanskje er med i levende eller livets eller trosbevegelsen, kanskje er Benny Guds plan for å frelse mange, selv om Benny selv lyver så han tror det selv som mange mener, bra kranglingen foregår hos de troende, fordi det gir mer visdom til å skjønne hvorfor noen ikke vil frelses, de ser bare på kranglingen innad i Guds menighet, sannheten blir iallefall mer og mer åpenbart, og det er til hjelp for dem som ikke har fått det, så takk Gud for Benny Hinn på mange måter, og takk Gud for apologetene på mange måter selv om jeg selv skulle ønske de var mindre negative og ydmyket seg mer så de også kan forstå hva negativt de selv kan være.



Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-3-2007 kl 20:01


Det hadde vært veldig mye enklere å få med seg innholdet i innlegget ditt hvis du hadde brukt punktum mer enn en gang på ni linjer.



Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 2-3-2007 kl 13:41


Jeg tror nå dere bare er utrente i grammatisk analyse .... :cool:

Prøv innledningstalen til Confessio Augustana, de kommer
opp i nesten en hel side før et punktum tillater ny pust.

[Redigert den av Praxis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
Tråden er avtoppet
13-1-2015 kl 21:12

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen