Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Kort register over kristne, og "kristne" trossamfunn, menigheter og sekter
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2004 kl 00:57
Kort register over kristne, og "kristne" trossamfunn, menigheter og sekter


Hva med å lage en kort leksikonoversikt over diverse trossamfunn, menigheter og sekter vi kjenner til at finnes i dette landet, der det kortfattet står hva de står for, og hva deres særegenheter er.

Jeg tenker spessielt med hensyn til at det finnes en rekke internasjonale "kristne" trossamfunn med noen få små menigheter i Norge, som da ingen vet om er sunne kristne menigheter eller ikke fordi de er så ukjente.

Jeg kjenner til at det finnes Branham-menigheter, den reformerte apostolistiske kirke, apostolic faith, annet sært apostolisk pinsesamfunn osv.

Her er noen linker:

http://upcscandinavia.org - "United Pentecostal Church International" .apostolistisk ikke-trinialsk pinsesamfunn med ca. 7 menigheter i Norge. Døper bare i Jesu navn. Dans i ånden. Alle ber (skriker) høyt samtidig, falling i ånden osv.


http://www.mamut.com/apostrof - Apostolistisk tro, en avlegger av "apostolic faith mission". Har 5 menigheter i Norge. Bekjenner seg til helligjøringslæren.

http://www.budskapet.no/ - "Endetidens Budskap" .Branham-menigheter (pinsesamfunn). Har Gudstjenester fast en rekke steder i landet. (Skien, Moss, Sarpsborg, Kristiansand, Oslo er de stedene jeg foreløpig har funnet frem til) Ganske sikker på at de bare døper i Jesu navn.

http://www.oslokristiforsamling.no/ - en direkte sekt, og avlegger av "International Churches of Christ". Ser på seg selv som eneste kristne menighet osv. men fremstiller seg gjerne som en helt vanlig menighet, og oppfattes av de fleste Norske kirkesamfunn også som en vanlig menighet pga. uvitenhet.

http://www.nardus-menighetene.no - Ikke-trinialsk Pinsesamfunn. Holder møter 11 steder i landet. Døper bare i Jesu navn.

http://www.dnak.no/ - Den Nyapostoliske Kirke. Apostolistisk kirkesamfunn. Utkastet av "Den katolsk-apostolske kirke" som før hadde en rekke menigheter i Norge. Ble kastet ut fordi de utnevnte nye apostler fordi DKAL nektet å utnevne nye apostler etter de opprinnelig utnevnte.

http://www.nccg.org/gnpk/ - "Guds Nye Pakts Kirke" Veldig sært. F. eks eneste Norske trossamfunn som går god for flerkoneri.

http://www.csherald.com/GV/CSPS/HERALD/norwegian/norwegian.j... - Kristen Vitenskaps Kirke. Har aktivitet noen steder i landet. Først og fremst Oslo der deres hovedkvarter med eget kirkebygg osv. ligger. Er kjent for sin fornektelse av av materiens eksistens til fordel for åndens eksistens. Mener at du kan påvirke det fysiske psykisk.






PS: Ikke ta alt jeg har skrevet for god fisk. Jeg må skrive etter hukommelse når jeg bare skal skrive kort om dem fordi jeg linker i et innlegg...

[Edited on 7-3-2004 by Larss]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2004 kl 00:58


Om noen kunne kommet med flere eksempeler (gjerne uten nettadresse) hadde det vært fint :-)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 7-3-2004 kl 02:18
To sjeler og en tanke!


Hei Larss, og tusen takk for hjelpa!

Vi har lenge planlagt å lage en egen database, med oversikt over kulter og sekter, menigheter og forkynnere, med oversikts info over hva de står for, i hvilken sammenheng de er i, og hva de lærer/forkynner.

Vi har også tenkt å spørre om hjelp i fra dere i forumet, om bidrag til å utfylle databasen med info og/eller egne artikler. Du har jo allerede nå, bidratt med litt hjelp til dette! :)

På grunn av vi nå har klipping, og oversetting av film som høyeste prioritet, vil det nok ta ennå en stund før vi konstenterer oss noe særlig om databasen, men det er dette vi har tenkt å bruke mest tid på, etter at filmen er ferdig.

I mellomtiden så er det bare å komme mer informasjon her i forumet!

Guds fred
Gunnar :)






[Edited on 7-3-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2004 kl 23:28


Jeg kom på en til:

http://www.samfundet.org

En ekstrem luthersk menighet med 5 kirker og 4 skoler som bekjenner seg mer eller mindre som den eneste sanne menighet i Norge.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2004 kl 23:40


Hei Larss...

Takk for oversikten.
Overraskende for meg å se så mange "pinse" grupper som benekter treenighetslæren. Men som vanlig finner jeg det vanskelig å finne "vranglæren" på deres egne nettsider.

Tips: når du redigerer innlegget ditt kan du gjerne slette "Editetd on..." beskjeden. Nok at det står en av dem. Eventuelt kan du notere hvor mange ganger du har redigert.

Ellers nevner jeg igjen kirkesamfunnet som har "kapret"
www.jesus.com - og deres visjon om å rett og slett tilate homofilie ekteskap og vielser i ett hvert land hvor de har etablert menigheter.
Deres utlegninger av Bibelen for å forsvare sine serdeles liberale syn på det meste vitner om meget overdreven "historisk kritisk Bibelsyn".

Jeg undress... om det, og det, og det, og det, og også det skrivstedet ikke gjelder pga kultur forandring. Hvorfor i all verden kan vi vite at det og det og det og det skriftstedet gjelder?

Vi kritiserer mange for å legge ting til Bibelen. Her har vi ett kroneksempel på det motasatte, at man trekker fra mye. Og det er ikke det hakk bedre.

[Edited on 7-3-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-3-2004 kl 22:54


Her er enda en:

www.kristensamfunnet.no

"kirkesamfunn" som i stor grad er tilknyttet Steiner-skolene. De har en lære som er et sammensurium av diverse sære læresetninger, og tror dessuten på reinkarnasjon.

__________
fikset link - Kristnerd. Ingen andre endringer gjort.

[Edited on 17-3-2004 by Kristnerd]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2004 kl 00:53


Når denne tråden først er kommet ( og det er som Gunnar sier, kjempebra. ) Så vil jeg etterlyse så tydelige som mulige linker mellom "kristne" og kristne gruperinger - og over til frimurelogen, og andre "gutteklubber" av samme art.
Tempelridder ordenene erkjenner seg f.eks. som etterfølgere av ett korstog, og er dermed "katolsk", KKK er en annen rar gruppe, og i tilleg til disse kjente er det helt sikkert en drøss med mellomstadier. Og noen hevder seg slektskap til grupper som ikke erkjenner seg slektskapet gjensidig osv... Om noen der ute sitter på kunnskap om dette så haddet det vert kjekt å få tilgang på det.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2004 kl 05:23


Har sittet å tittet på de linkene du la inn Larss. Tilater meg å dele en helt rask oppsumering. Hva jeg merker meg er:

"Nardus menighetene" - nettsiden legger vekt på å vise at det ikke er likegyldig hvilken menighet du tilhører. Uten å direkte kritisere så legges det veldig opp til at det er DENNE menigheten som er den rette. - Spesiell brådd synes å være mot adventkirken, i og med at siden spesielt tar opp fotvaskingen og sabbats spørsmålet.

"Budskapet.nu" - Veldig fokus på at Gud startet ett "restaureringsarbeid" av sin kirke fra og med Luther, via Wesley, pinsebevegelsen. Det ligger i luften at det er W. Branham sitt budskap som er med å avslutte denne restaureringen. Uten at det er skrevet i klartekst er det altså denne menigheten som er den riktige å være medlem av om man skal stå i Guds tjeneste.
Restaureringstanken kjenner vi igjen fra "latter rain" og trosbevegelsen, men jeg vet ikke om de erkjenner hverandre som å være på samme ledd i "restaureringen".
Videre så tolker "Budskapet.nu" sendebrevene i Johannes Åpenbaring som at de omhandler forskjellige tidsepoker som den kristne kirke skal igjennom. Dette kalles en Kirkehistorisk fortolkning, mens det mest vanlige i dag er "Tydelig esjatologisk." fortolkning. ( Se :Annet tråd i dette forumet. )

"Menigheten Apostolisk Tro" - uten å utdype mere hva de forskjellige "ledd" innebærer nevner de at de stammer fra 1: Metodistkirken 2: "Pinsevekkelsen" i Los Angeles 1906, 3: Hellighetsbevegelsen. ( William Booth )
Ellers merker jeg meg at de nevner "Åndens dåp", og jeg antar ( det er ikke nermere spesifisert på deres egen side ) at de her skiller seg noe fra metodistkirken, og nermer seg mere pinseretning. Forøvrig ser det ut som om de praktiserer fotvasking. ( I likhet med adventkirken )

"United Pentecostal Church International" - alt er på engelsk, så jeg antar det er menigheter som i første omgang retter seg mot engelskspråklige bosatt i norge. - Forøvrig ser det ut som om de er nærmere trosbevegelsen enn "Pinsebevegelsen". ( Pinsebevegelsen har for meg etterhvert blitt ett meget relativt og lite spesifiserende ord... men når jeg bruker det tanker jeg stort sett på hva du finner på www.pinsebevegelsen.no - ( utgiver av korsets seier osv... ) )

"Samfundet" - Det står at de ikke godtok Den Norske Kirkes "endring" av dåpspraksisen som gjorde at man døpte en "annen" dåp en Johannesdåpen. Uten å lage ett foredrag om dåp, så må jeg si jeg er totalt uenig med "Samfundet" her. Jeg kan ikke på noen punker være enig i at den dåp som Jesus formaner oss til å døpe til i Matteus 28 IKKE er en annen dåp en den som døperen Johannes praktiserte. Overasker meg spesielt at en "luthersk" gruppe har holdt fast på dette. Det er nemlig spesielt lutherske grupper som pleier å ta fram forskjellen mellom Johannesdåpen og Jesu dåp, for å forklare hvorfor man døper barn. Når så en luthersk grupering skriver på sine nettsider at de døper i Johannes dåpen... vell... det undrer meg. Ellers så er det "småpirk" som skiller dem etter min forståelse. Men de vil nok ikke kalle det småpirk selv. Det meste handler om vektlegging i forkynnelse, mellom de tre personer i Guddomen, og på lov/evangelium. Må si jeg opplever det som en grupering med "litt mye lov og litt lite evangelium", når jeg studerer sidene deres. Er en veldig fastholdelse av de gamle oversettelse av katekismene, gamle salmer, gamle ditt gamle datt... Er ikke noen direkte vranglære med denne gruppen, men uheldig vektlegging mellom lov og evangelium. De framstår også som at de ser på seg selv som "de sanntroende". Min vurdering er at denne gruppen grenser mot sekterisme, og jeg anbefaler ikke noen å gå i den.

"Kristensamfunnet" - Trenger ikke noe nærmere grublerier på disse. Man "døper" med vann, salt og aske, og lærer reinkarnasjon... mere underlig blanding enn dette skal man lete lenge etter. Det er forøvrig veldig stor vekt på det sakrale, får nesten en "katolsk opplevelse" av å lese om dåp, konfirmasjon, ekteskap, prestevigsel og den siste olje. Men når jeg ser omtalen av konfirmasjonen som noe som skal "styrke dets gryende indre kraft" så ledes jo tankene også til new age.

Takk for linkene Larss. Om jeg nå får lov til å tillate meg å bruke litt magefølelse etter en såppas overlfladisk gjenomgang, så tror jeg den eneste av disse menighene jeg ville deltatt på Gudstjenester i måtte bli "Apostolisk tro".

Ville gjerne dele disse tankene med dere, men la meg presisere at det er en overfladisk gjenomgang, og en på alle måter subjektiv vurdering.

Komentar: 13.09.04 leste jeg igjennom mitt eget innlegg her, og fant det passende å rette noen skrivefeil, samt presisere min holdning til "Samfundet" noe ytterligere. Det er altså dette endringene består i

[Edited on 13-9-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2004 kl 05:32
Beslektet tråd.


For å gjøre navigeringen litt enklere lager jeg en link til forum tråden "Mer åpenbar vranglære", en tråd som ble startet for lenge siden, men som til en viss grad ( ikke 100% ) har samme tematikk som denne. Merk... hvis du trykker linke så flytter du deg i forumet, pass på hvilken tråd du svarer i... :D

- Til tråden "Mer åpenbar vranglære"




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2004 kl 12:48


Jeg kan godt gi deg flere linker til UPC sine menigheter, oftest heter "et Bibelsk navn" "bynavn" apostoliske menighet.

Altså er ikke dette et engelsktalende fenomen.

www.antiokia.org (Antiokia Kristiansand Apostolske Pinsemenighet)
(med 4 undermenigheter om jeg ikke husker feil)

Og så har man Livets Tabernakel som også har egne hjemmesider som du kan finne fra adressen jeg opprinnelig ga. Livets Tabernakel ligger på samme sted som landets eneste engelsktalende UPC menighet ledet av misjonær Tilley. (husker ikke fornavnet hans i farta)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-3-2004 kl 17:13
DELK


Litt om Delk siden jeg antar de er ukjent for de fleste.

Ett av de første lutherske kirkesamfunn som gikk ut av DNK, har vært veldig lukket og små i mange år, er fremdeles små men åpner seg mot resten av "Kristen Norge". Har blandt annet påskeleir sammen med Frikirken på trysil. Jeg har hatt ett gratis abonemang på deres blad en stund, og finner en veldig god forkynnelse i bladet. Menighetsmessig har de ingenting i nærheten av meg så det kjenner jeg ikke til. De skriver en god del om forhold til andre menigheter og økumenikk. Håper å ber om at den åpningen de nå gjør må bli en sunn åpning, og gi ett mindre lukket og "sært" kirkesamfunn, uten at de blir åpne for de mange grupper av vranglære som finnes.

Vil anta at de fleste som kjenner til Delk uten å være medlemmer kjenner dem igjennom skoledriften på østlandet. Årsaken til bruddet med DNK var i sin til synet på kristendomsundervisning i offentlig skole. Og dette var LENGE før KRL faget var en tanke.

www.delk.no - Det Evangeliske Lutherske Kirkesamfunbn




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-3-2004 kl 17:23
Den Lutherske Bekjennelseskirken


http://luthersk-kirke.no/

Den Lutherske bekjennelseskirken har to menigheter, ( i Avaldsnes og i Stavanger )
og forsamlingsarbeid i Bergen.

Ser ut som de oppsto som en protest mot liberalteologi og mangel på krav om personlig bekjennelse i diverse kirkelige sammenhenger.

Stor ros for veldig åpenhet om hva de mener, detaljerte sider om hva de står for og hvorfor.

Kirkesamfunnet står sterkt i Sverige.

[Edited on 19-3-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-3-2004 kl 21:14


Det bør nevnes at jeg her bare har nevnt usunne menigheter som man ikke burdte gå i.

Når det gjelder DELK så har de åpnet seg ekstremt mye. DELK som inntil nylig het "Den Jarlsberske frimenighet", etter et område i Tønsberg som heter Jarlsberg.

Jeg bor forøvrig i Sandefjord der de har kirke og skole, og kjenner derfor litt til dem.

Det kan F. eks nevnes at deres kvinnelige medlemmer nå får lov til å gå med bukser, og etter hva jeg ser får de også lov til å klippe håret. (ihvertfall så gjør de det)

De har også begynt å få færre ungekull enn de enorme ungekullene de fikk før under "mottoet" at vi skal befolke verden.

DELK og de Læstadianske samfunnene har store ytre og utviklingsmessige fellestrekk. DELK oppstod vistnok blant Haugianerne i Vestfold.

En av pastorene i DELK, (pastor i Bergen?) Jan Bygstad er foresten leder av "For Bibel og bekjennelse"
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-3-2004 kl 21:21


Den Nordisk Katolske Kirke kan jo også nevnes som en kuriositet, når vi snakker om kirkesamfunn som ikke nødvendigvis er usunne.

http://www.dnkk.no/

DNKK er kort fortalt utbrytere fra DNK som søkte allianse med et polsk katolsk kirkesamfunn ettersom at de mente DNK hadde blitt for liberale. De regner seg som både lutherske og katolske.

Det var vistnok viktig for dem å være en del av et internasjonalt kirkesamfunn.

De er veldig katolske i møteform og liturgi med lutherske i teologi kan man godt si.

Den Katolske kirke saksøkte dem, og prøvde å nekte dem å bruke navnet "katolsk" i navnet sitt.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-3-2004 kl 21:23


DNKK, Bekjennelseskirken, Strandebarm prosti, DELK og "For Bibel og bekjennelse" har begynt å snakke om å danne et felles kirkesamfunn.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2004 kl 02:32


"Den Katolske kirke saksøkte dem, og prøvde å nekte dem å bruke navnet "katolsk" i navnet sitt."

Artig du... spesielt med tanke på at ordet bare betyr "alminnelig", og dermed er ALLE kirkesamfunn som inkluderer den apostoliske trosbekjennelse egentlig å regne som katolske. ( "Jeg tror på en hellig almenn kirke..." )

Men, de romersk katolske skal jo ha ting for seg selv ja.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2004 kl 02:37
Mere om Delk


Ja, jeg har nok også hørt påstandene om at delk har hatt store likhetstrekk med Smiths venner. Desverre kjenner jeg bare Delk slik de er i dag, og også det i begrenset omfang. Jeg kjenner ingenting til deres fortid. Om likhetene med Smiths venner er korekt vill jeg si at en åpning er utelukkende positiv. MEN; ulempen med å åpne seg er at man blir mulig for nye impulser, man kan risikere at man fjerner en del usunn lære og praksis, bare for rett og slett ta inn over seg ny, men av en annen art. La oss håpe og be om at det ikke skjer.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 20-3-2004 kl 09:13


Noe jeg fant i en text fil.
Sidene som linkene nedenfor viser til har litt informasjon samt alfabetisk rekkefølge over kristne samfunn. Hakke kikket så mye på det, skal på jobb snart :P
Men iaf hf leiting igjennom.



The following is a list of readers and general background literature on new religious movements that contain various useful articles, many of them also listed under required and additional readings:

Bainbridge, W. 1997. The Sociology of Religious Movements. New York and London: Routledge.
Barker, E., and M. Warburg (eds) 1998. New Religions and New Religiosity. Aarhus: Aarhus University Press.
Barrett, D. V. 2001. The New Believers: Sects, "Cults" and Alternative Religions. London: Cassell Illustrated.
Beckford, J. (ed.) 1986. New Religious Movements and Rapid Social Change. London: Sage.
Beckford, J, and T. Luckmann (eds) 1991 [1989]. The Changing Face of Religion.
Bromley, D., and A. D. Shupe Jr. (eds) 1981. Strange Gods: The Great American Cult Scare. Boston: Beacon Press.
Bromley, D., and J. G. Melton (eds) 2002. Cults, Religion and Violence. Cambridge: Cambridge University Press.
Dawson, L. (ed.) 1998. Cults in Context: Readings in the Study of New Religious Movements. New Brunswick and London: Transaction Publishers.
Enroth, R. et al 1983. A Guide to Cults and New Religions. Downers Grove: InterVarsity Press.
Hammond, P. E. (ed.) 1985. The Sacred in a Secular Age: Toward Revision in the Scientific Study of Religion. Berkeley: University of California Press.
Lindstrom, L. 1993. Cargo Cult: Strange Stories of Desire from Melanesia and Beyond. Honolulu: University of Hawaii Press.
Miller, T. (ed.) 1995. America's Alternative Religions. Albany: State University of New York Press.
Robbins, T., and D. Anthony (eds) 1983 [1981]. In Gods We Trust: New Patterns of Religios Pluralism in America. New Brunswick: Transaction Books.
Robbins, T., and S. Palmer (eds) 1997. Millennium, Messiahs, and Mayhem: Contemporary Apocalyptic Movements. London and New York: Rotledge.
Saliba, J. 1995. Perspectives on New Religious Movements. London: Geoffrey Chapma.
Saliba, J. 2003. Understanding New Religious Movements. Walnut Creek: Altamira Press.
Stark, R., and W. S. Bainbridge 1987. A Theory of Religion. New York: Peter Lang.
Stark, R., and W. S. Bainbridge 1996. Religion, Deviance and Social Control. New York and London: Routledge.
Trompf, G. W. (ed.) 1990. Cargo Cults and Millenarian Movements: Transoceanic Comparisons of New Religious Movements. Berlin, New York: Mouton de Gruyter.
Wallis, R. 1984. The Elementary Forms of the New Religious Life. London: Routledge & Kegan Paul.
Wallis, R., and S. Bruce 1986. Sociological Theory, Religion and Collective Action. Belfast: The Queens University.
Weber, E. 1999. Apocalypses: Prophecies, Cults, and Millennial Beliefs through the Ages. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Wilson, B. 1970. Religious Sects: A Sociological Study. London: Wedienfeld and Nicolson.
Wilson, B. 1975. Magic and the Millenium. Frogmore: Paladin.
Wilson, B. 1976. Contemporary Transformations of Religion. Oxofrd: Oxford University Press.
Wilson, B. (ed.) 1981. The Social Impact of New Religious Movements. New York: The Rose Sharon Press.
Zablocki, B., and T. Robbins (eds) 2001. Misunderstanding Cults: Searching for Objectivity in a Controverial Field. Toronto: University of Toronto Press.
Zaretsky, I., and M. Leone 1974. Religious Movements in Contemporary America. Princeton: Princeton University Press.

You can also find a number of useful articles, mostly about the religious movements in non-Western societies, in the following anthropological readers of religion:

Lambek, M. (ed.) 2002. A Reader in the Anthropology of Religion. Oxford and Malden, MA: Blackwell Publishers.
Lehmann, A.C. and J. E. Myers 2001. Magic, Witchcraft, and Religion. Toronto: McGraw-Hill/ Mountain View, CA: Mayfield Publishing Co.
Lessa W., and E. Vogt (eds) 1979. Reader in Comparative Religion: An Anthropological Approach. Boston, MA: Addison-Wesley.

There are various useful websites on NRMs that you could use (and many more that are not so useful and reliable). Here are a few that I would recommend:

University of Virginia: NRMs Homepage Project
[url=(http://religiousmovements.lib.virginia.edu/)]religiousmovements.lib.virginia.edu[/url]
Religious Movements Gateway
[url=(http://www.academicinfo.net/nrms.html)]www.academicinfo.net[/url]
Center for Studies of New Religions
cesnur
Apologetics Index
apologeticsindex
Search engine for alternative religious beliefs
avatarsearch
Cultwatch
index
American Academy of Religion: NRMs Group
aar-nrm
A Bibliography on NRMs
nanninga
A Bibliography on NRMs
nrmssupplementarybibliog
University of Calgary: Cults and Religion website
Nurelweb
Hartford Institute for Religion Research
Faith new religious movements
Religious groups in Finland
tutkimustilastoja
Religious groups in Finland
suomiuskonnot

[Edited on 20-3-2004 by Thomas]




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2004 kl 10:06


Det er alikevel kanskje greit å begrense det til kirkesamfunn, sekter og menigheter som vi vet finnes i Norge?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2004 kl 12:36


tja, det blir vell om til deg siden du startet tråden :) -Som Gunnar sa så blir nok en del av det som kommer fram her brukt i en database en gang i framtiden... men... ting tar tid, og ideer forandres...

Uansett... det er gjort en endring i forumet som du synes å ikke ha fått med deg. Skal ting bli vist som linker nå så må du legge dem inn som link. Dette gjøres med "jordklode knappen" som har teksten "insert hyperlink" når du tar musa over den. Jeg fikset en link på denne måten tidligere, men det ser mye bedre ut at du selv har "edited" innlegget enn at en moderator har gjort det...




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 20-3-2004 kl 17:47


Har lest det men tenkte ikke over det idagtidlig er jeg redd. Skal fikse det.:)



(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Tenkeren
Medlem
**




Innlegg: 38
Registrert: 20-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2004 kl 19:17
Legger med en...


...lenke til en støttegruppe for tidl. medl av Kristi forsamling (ICC). Farlige saker...

http://www.reveal.org
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2004 kl 21:28


er støttegruppen farlig ? :P



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tenkeren
Medlem
**




Innlegg: 38
Registrert: 20-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2004 kl 10:12


Hehe... tar poenget. Det var en dårlig setning, men siden til støttegruppen den er bra :-)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 14-4-2004 kl 00:16
Gjøre tilgjengelig på verkstdet?


Sitat:
Originally posted by Larss
Hva med å lage en kort leksikonoversikt over diverse trossamfunn, menigheter og sekter vi kjenner til at finnes i dette landet, der det kortfattet står hva de står for, og hva deres særegenheter er.

Jeg tenker spessielt med hensyn til at det finnes en rekke internasjonale "kristne" trossamfunn med noen få små menigheter i Norge, som da ingen vet om er sunne kristne menigheter eller ikke fordi de er så ukjente.

Jeg kjenner til at det finnes Branham-menigheter, den reformerte apostolistiske kirke, apostolic faith, annet sært apostolisk pinsesamfunn osv.


Dersom noen føler seg kallet til å systematisere og gjøre tilgjengelig til bruk på internett, det som kommer fram i denne tråden, (og eventuell annen info som man har om menigheter og sekter), så er det bare å sette i gang..

Vi tar i mot all hjelp med glede :)

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-4-2004 kl 20:46


Jeg har glemt Den Kristelige Menighet AKA "Smiths Venner":

http://www.brunstad.org
Les gjerne også nettstedet
(Brunstad er deres verdenshovedkvarter og verdens-stevnested i Stokke, Vestfold)

Men det skal nevnes at jeg vil anbefalle DKM fremfor mange av de andre sektene som er nevnt her.

Det er også interresant å se at stevnet på Brunstad er nevnt i "Norge IDAG"s oversikt over kristne stevner.

Les gjerne også www.forlosning.com som er et veldig bra DKM\SV-kritisk nettsted.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 13-9-2004 kl 10:15


Sitat:
Originally posted by Larss
Jeg kom på en til:

http://www.samfundet.org

En ekstrem luthersk menighet med 5 kirker og 4 skoler som bekjenner seg mer eller mindre som den eneste sanne menighet i Norge.


Eg synst ikkje dei var så «fæle». Det einaste eg reagerte på var dåpssynet. Dei bruker Johannesdåpen, men dette er feil.

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2004 kl 11:32


Tja, i Kristiansand er det (der de har sitt opphav) er det ihvertfall en vedtatt sannhet at dette er en sekt.

De blir forøvrig ofte kalt Lomelendere. (gjerne oftere enn samfundet)

Dette begrepet bruker de faktisk ofte selv om seg selv istedenfor samfundet også.

Jeg tror bakgrunnen er at en av stifterne av denne menigheten het lomeland...

Her kan du foresten lese litt om Lomelenderne\samfundet:

http://www.fedrelandsvennen.no/meninger/kommentar/article119...



Ellers finner du masse artikler hvis du søker på "samfundet" på Fedrelandsvennens hjemmeside:

http://www.fedrelandsvennen.no/sok/


Menigheten deres er ganske stor, noe som vises klart ved at deres skole i Kristiansand har 180 elever.

[Edited on 13-9-2004 by Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2004 kl 13:56


skolen er kun for barn i menigheten ?



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2004 kl 14:07


Kristnerd:

Det vet jeg ikke, men menigheten betraktes som svært lukket og mediesky, så jeg tviler på at det går noen som ikke er med i menigheten på skolen.

Lærerne deres er utdannet på Samfundets egen lærerskole osv.

Det er dessuten først nylig at det har blitt delvis akseptert at kvinner kan gå¨med bukse.

Så ja, slik jeg har forstått det er Samfundet sin skole en menighetsskole der først og fremst, eller bare de som er døpt på deres måte er elever.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2004 kl 14:19


Noen grupper/menigheter jeg vet tilnærmet ingenting om og som jeg gjerne skulle ønske noen kunne fortelle meg om er:

1)
Livets Senter. Lillehammer. Med nyplantet menighet i Gjøvik. Av det lille jeg vet er at de i Lillehammer har en del uformelt samarbeid ( fellesmøter ) med blandt annet baptistkirken. Tar forbehold om at jeg har misforstått/tatt feil noe her.

2) Livets Senter Trondheim. Jeg tror ikke disse har noe med menigheten i Lillehammer å gjøre, på tross av samme navn. Grunnen til at jeg tror dette er at gruppen i Trondheim ikke blir nevnt i noe som helst av det, tross alt begrensede, jeg har funnet om menigheten i Lillehammer.
Noe av det lille jeg vet om gruppen i Trondheim er: De har ( har hatt? ) lokaliteter på moholt. ( men hvor ? Jeg er en del på moholt, min egen menighet ligger der. Har ikke klart å funne ut hvor Livets Senter leier, eller har leid. ) Og pastoren der har gått "i skole" under Enevald Flåten. Jeg kjenner til 1 person som brøt med menigheten pga. Lederstil, men vedkommende mener at det bare er bra at folk ikke vet at menigheten eksisterer, og er ikke lysten i å hjelpe meg med å finne ut mere om den.

3)
Livets vann menighet Stathelle, ( ser at blandt annet Langesund menighet i den norske kirke har en del samarbeid med disse.
Del av Foursquare kirkesamfunnet som har fire menigheter i Norge. Jeg vet heller ingenting om kirkesamfunnet generelt.

Setter pris på om noen har kjennskap til disse og vil fortelle om dem. Start gjerne en egen tråd.

[Edited on 13-9-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2004 kl 14:48


Komentar:
13.09.04 ( i dag ) leste jeg igjennom mitt eget innlegg her, ( som står tidligere i tråden her ) og fant det passende å rette noen skrivefeil, samt presisere min holdning til "Samfundet" noe ytterligere. Det er altså dette endringene består i. Jeg trur jeg har klart å gjøre dette på en måte som ikke skaper problemer for kontinuitet i tråden.

[Edited on 13-9-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2004 kl 15:29


Kristnerd:

Vil du vite noe om Foursquare anbefaller jeg deg å lese følgende artikkel:

http://www.refleks-publishing.com/Files/Foursquare.pdf

Dette forutsetter at din datamaskin kan lese .pdf , men er du den nerden du skryter av å være så tar vel datamaskinene din det :)




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2004 kl 15:32


pdf har ikke noe med datamaskinen (altså hardware ) å gjøre, men av programvaren på datamaskinen. Og selvfølgelig har jeg acrobat reader innpå. Desverre er jeg ikke nerd nok til å ha lært meg å lage pdf filer selv ennå ;) Refleks publishing er bra side det. Men har ikke sett på den artikkelen der ennå. takk for tips.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen