Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Tre syn på endetiden
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2180
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-2-2004 kl 05:27
Tre syn på endetiden


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-2-2004 kl 10:51


Dette er vell i tråd med de tre hoved måter å fortolke Johannes åpenbaring:

Tolkningsmetoder av åpenbaringen:

Tidshistorisk; ut i fra samtiden. Antikrist blir da keiser Dominitans. Kapittel 1-3 vil være riktig å se delvis tidshistorisk på.

Kirkehistorisk; profetier om epoker i kirkehistorien. Da blir paven pekt ut som antikrist, særlig i middelalderen. Med dette syn vil vi nå befinne oss etter tusenårsriket.

Tydelig esjatologisk. (1,3 22,7) Peker på kommende hendelser i endetiden. Antikrist – dyret – ennå ikke kommet.

Sammenheng:
Ikke direkte GT sitater, men 400 hentydninger.
Danielsbok, Matt 24-25. 2.Tess med flere.

________

(fra mine notater fra Bibelskole året )

Den mest vanlige fortolkningsmåten i "mine kretser" er en, skal vi si "utydelig esjatologisk". Der man forstår de syv sendebrevene som "kirkehistorisk", men at de stadig gjentar seg i enhver menighet. De er samtidig OGSÅ tidshistorisk til helt konkrete menigheter ved nedskrivningen, altså med en dobbel betydning.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mlehu
Juniormedlem
*




Innlegg: 22
Registrert: 9-2-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-3-2005 kl 16:09


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Dette er vell i tråd med de tre hoved måter å fortolke Johannes åpenbaring:

Tolkningsmetoder av åpenbaringen:

Tidshistorisk; ut i fra samtiden. Antikrist blir da keiser Dominitans. Kapittel 1-3 vil være riktig å se delvis tidshistorisk på.

Kirkehistorisk; profetier om epoker i kirkehistorien. Da blir paven pekt ut som antikrist, særlig i middelalderen. Med dette syn vil vi nå befinne oss etter tusenårsriket.

Tydelig esjatologisk. (1,3 22,7) Peker på kommende hendelser i endetiden. Antikrist – dyret – ennå ikke kommet.


Det er da vel mulig å tro på alle de tre tolkningene... For alt vi vet kan Joh Åp ha pekt på først Romerriket, så pavene, og til slutt på den siste store Antikrist som skal oppstå ved enden.. for min del gir det mest mening..

mange bibelske profetier taler om mange hendelser.. f eks ang. Israel. Juda ble jo ødelagt, men på grunn av Guds løfte til David, ble riket oppresit igjen først da Babylon falt, så da Jesus kom, staten Israel ble opprettet, og jødene vil egngang omvende seg å tro på Jesus... altså mange hendelser gjennom kronologien..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-3-2005 kl 01:18


skal ikke protestere på at flere fortolkningsmetoder, ihvertfall tildels, kan være samtidig riktige.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen