Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Kristen samling - i grevens tid?
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-8-2007 kl 14:01
Kristen samling - i grevens tid?


Hei. :)


Jeg undres over at det er så mye krangling blant kristne hvorav de aller fleste egentlig ønsker evangeliet og den verdensvide kirke alt vel. Det er rett og slett deprimerende i blant at bibeltroende kristne bruker så mye tid på å så splittelse og uenighet blant hverandre.

En skulle tro at de store utfordringene fra de liberale kristne i Vesten, sekulariseringen, umoralen i samfunnet, islam, nyreligiøsitet og andre faktorer var mer enn nok å bruke energien på. Likevel ser en at store deler av kristen-Norge og kristne i Vesten generelt krangler om småting og ytre aspekter framfor å samle seg i den åndelige kampen mot de ovennevnte utfordringene.



Her følger to artikler som illustrerer dette på en passende måte:

Vårt Lands artikkel om kamp blant konservative kristne:
http://www.vl.no/meninger/kommentar/article2902527.ece

Norge I Dags motsvar:
http://idag.no/ledere-oppslag.php3?ID=13068



Jeg håper inderlig at flere og flere kristne som ønsker å ta Bibelen og misjonsbefalingen på alvor etterhvert forstår at vi ikke har tid eller ressurser nok til å stadig angripe hverandre men at vi i stedet må ruste oss sammen mot de krefter som både angriper kristentroen og det frie og gode samfunn for alle mennesker som vi i Norge har vært velsignet med de siste årtiene.



vennlig hilsen

mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeGu
Juniormedlem
*




Innlegg: 17
Registrert: 29-7-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-8-2007 kl 19:08


Jeg tror det er svært sunt med meningsutvekslinger om ymse ting, som fra utsiden kan lett fortone seg som småting og bagateller. Og jeg tror Mhosoy gjør feil i å karakterisere dette for noe det egentlig ikke er: "krangling, splittelse, og angrep."

I vårt moderne samfunn er det den naturligste ting i verden å debattere i åpne fora slik at alle interesserte kan følge med og danne seg en egen oppfatning.

For jeg tror ikke det er mulig å samles om en felles front utad å samtidig feie ens egen overbevisning under teppet. Paulus refset Kefas offentlig. Det var nødvendig. Og slik må vi ha det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-8-2007 kl 19:17


Kristen samling vil det nok aldri bli. Det har alltid vært splittelse, og om du leser Skriften vil du se at det også vil være det på dommedag. Headingen på denne tråden er derfor et eksempel på det dette forum er ment å bekjempe / belyse – nemlig det å ta himmelen på forskudd – dvs. trosbevegelsen.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-8-2007 kl 19:43


Hei LeGu :)

Sitat:
Opprinnelig postet av LeGu
Jeg tror det er svært sunt med meningsutvekslinger om ymse ting, som fra utsiden kan lett fortone seg som småting og bagateller. Og jeg tror Mhosoy gjør feil i å karakterisere dette for noe det egentlig ikke er: "krangling, splittelse, og angrep."


Det er det naturligvis. Jeg sier ikke at kristne ikke skal fortsette å diskutere teologi. Ingen av oss har på noe tidspunkt lytkes å forstå alt sammen. Det er viktig å holde debatten åpen. Det jeg imidlertid mener er at kristne må begynne å konsentrere seg enda mer om å leve Jesus-livet i møte med mennesker rundt oss.

Det er tusenvis og millionvis av mennesker i verden i dag som lever blant kristne mennesker men som aldri får høre evangeliet forkynt eller får tilbud om forbønn eller betjening fra en kristen. Se på hvordan Jesus og apostlene gikk rundt og virket, der kan vi alle lære mye.

Når jeg omtaler krangling etc. så mener jeg at kristne i alt for stor grad har brukt tida på å krangle om ytre ting. For eksempel om en skal stå eller sitte når en synger lovsang, om dans er ok, om moderen musikk er ok, om lekfolk skal få tale etc. Dessuten har det hele tiden pågått en kamp der elementer innenfor kristenheten har syntes å være mer interessert i samfunnsmakt enn å dele evangeliet på en personlig basis, altså større praktisk tro på institusjoner enn på person til person -kontakt.

Sitat:
I vårt moderne samfunn er det den naturligste ting i verden å debattere i åpne fora slik at alle interesserte kan følge med og danne seg en egen oppfatning.


Det er det naturligvis, men er det dermed sagt at kristne skal krange så fillene fyker like for nesen til en vantro og konfliktsøkende presse og politisk etablissement? Hadde ikke kristenheten vært tjent med å ta noen diskusjone innad stedet for å skape inntrykket av at ingen er enige og at det egentlig bare er krangling og ufred å finne hos kristne?

Sitat:
For jeg tror ikke det er mulig å samles om en felles front utad å samtidig feie ens egen overbevisning under teppet. Paulus refset Kefas offentlig. Det var nødvendig. Og slik må vi ha det.


Det har jeg heller ikke sagt. Det handler faktisk om at alle parter må innfinne seg med at mer perifere ting blir tolket litt ulikt fra sammenheng til sammenheng. Samtidig kreves det at en finner sammen om de viktige tingene som det ikke må være noen tvil om.

Jeg foreslår ikke at noen skal måtte feie sin overbevisning under teppet, men jeg foreslår at vi alle viser en større ydmykhet i forbindelse med spørsmål der dette er rimelig og fornuftig.

Når det gjelde åpenbare angrep på det så og si alle kristne samles om så må dette besvares på en skarp måte, det er det naturligvis ingen tvil om.


mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-8-2007 kl 19:47


Heisann Gnagar, det var et skarpt svar du kom med. ;)

Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Kristen samling vil det nok aldri bli. Det har alltid vært splittelse, og om du leser Skriften vil du se at det også vil være det på dommedag. Headingen på denne tråden er derfor et eksempel på det dette forum er ment å bekjempe / belyse – nemlig det å ta himmelen på forskudd – dvs. trosbevegelsen.

-


Jeg har ikke sagt at alle som kaller seg kristne vil samles. Jeg sier kun at de som tar mål av seg at de ønsker å forholde seg til Bibelen på en rimelig måte bør ha et ønske om å bruke mest ressurser på å fullføre misjonsbefalingen framfor å drive intern kristen kultur kamp eller begrepsomtvistelse.

Jeg er fullt klar over at det vil være splittelser like fram til dommedag.

Denne trådnes tittel er absolutt ikke ment å ville ta himmelen på forskudd som du formulerer det. Tråden er imidlertid en framymting om at kristne i Norge må begrense en krangling som går på ytre ting og kultur og i stedet bruke disse kreftene og tid på å spre evangeliet blant folket. Jeg har ikke sagt at de dype teologiske kampene som pågår skal stanses, naturligvis ikke.


mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-8-2007 kl 21:59


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

Denne trådnes tittel er absolutt ikke ment å ville ta himmelen på forskudd som du formulerer det. Tråden er imidlertid en framymting om at kristne i Norge må begrense en krangling som går på ytre ting og kultur og i stedet bruke disse kreftene og tid på å spre evangeliet blant folket.

Hadde vært greit om du kunne vært litt konkret.

Dvs. eksempler på

1. Krangel om ” ytre ting og kultur”.

2. Når og hvordan dette har gått på bekostning av ”å spre evangeliet blant folket”.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-8-2007 kl 23:02


Heisann Gnagar.


Sitat:
Opprinnelig postet av GnagarHadde vært greit om du kunne vært litt konkret.

Dvs. eksempler på

1. Krangel om ” ytre ting og kultur”.


Da tenker jeg for eksempel på hvordan enkelte bevegelser som i og for seg har en konservativ teologisk vinkling dessverre over lang tid satte seg på bakbeina i forhold til dans, drama, pop-musikk etc. f eks NLM etc.

Dette er en organisasjon med stødig teologisk kompetanse og en fin motkultur/samfunnskritikk og fokus på misjonen, men det er trist at bl.a. NLM, Vestlandske IM etc. ikke har hatt et nærmere samarbeid med andre som jobber for evangeliets vel, f eks Misjonsforbundet, Frikirka etc.

Det er altså trist når uenighet om stil etc. fører til at folk ikke en gang prøver å samarbeide. I Trondheim har Frikirka, Misjonsforbundet, Pinsebevegelsen og Normisjon hatt mye samarbeid mens NLM etc. har vært savnet. Dette har nok hatt ytre, kulturelle årsaker. Tenk hvor mye bedre det hadde vært dersom vi hadde stått sammen i stedet for å ergre oss gule og blå over forskjeller i kulturelt uttrykk?

Andre ting som er unødvendige og som kan lukes bort dersom kirkesamfunnene får mer kontakt med hverandre og åpner seg mer for å samarbeide er f eks det klassiske at noen tar litt anstøt av at andre reiser seg, løfter hendene, lukker øynene, beveger seg etc. under lovsang, mens atter andre tar anstøt når det motsatte skjer. Dette er bare trist. Personlig kjenner jeg til personer som har utrolige fordommer mot det ene, og andre som har det motsatt vei. Veldig trist at slike ytre ting bidrar til å vanskeliggjøre et mer smertefritt samarbeid.

Generelle mistanker mot den ene eller andre siden er også utbredt. Mange lutheranere vil være veldig skeptiske til pinsevenner bl.a. pga. tungetale, mens pinsevenner etc. atter vil være skeptiske til mange lutheranere etc. pga. mangel på tungetale i stor grad.

Sitat:
2. Når og hvordan dette har gått på bekostning av ”å spre evangeliet blant folket”.


Slike ting er det trist at skal ta så mye plass i stedet for de dypere ting som alle konservative kristne deler, nemlig troen på at Jesus Kristus er den eneste veien til Gud og at dette må forkynnes for folk som innbiller seg at et formelt "medlemskap" er nok. Det handler ikke om papirer men om et ekte forhold til Skaperen, dette må vi kristne formidle.

Når jeg ser meg om i det norske samfunnet treffer det meg at mange mennesker ikke tror på Jesus. Det er likevel så mange kristne her i landet at det ikke skal være vanskelig for oss å dele den kjærlighet og sannhet som Jesus har pålagt oss. Vårt tidsfordriv med andre ting samt mistenkeliggjøring av hverandre må nok kunne sies å være delaktig i at mange nordmenn i dag ikke aner mye om evangeliet.



Vel, dette var noe av det jeg kom på i farta.


mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2007 kl 00:44


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar

Hadde vært greit om du kunne vært litt konkret.

Dvs. eksempler på

1. Krangel om ” ytre ting og kultur”.


Da tenker jeg for eksempel på hvordan enkelte bevegelser som i og for seg har en konservativ teologisk vinkling dessverre over lang tid satte seg på bakbeina i forhold til dans, drama, pop-musikk etc. f eks NLM etc.

Dette er en organisasjon med stødig teologisk kompetanse og en fin motkultur/samfunnskritikk og fokus på misjonen, men det er trist at bl.a. NLM, Vestlandske IM etc. ikke har hatt et nærmere samarbeid med andre som jobber for evangeliets vel, f eks Misjonsforbundet, Frikirka etc.


Er det ikke greit nok at de forskjellige organisasjonene selv bestemmer hvordan de vil forholde seg til diverse adiafora? Eller mener du enkelte bør oppgi sin personlige overbevisning om hva som er best for misjonens sak på samarbeidets alter? Har du gjort det? Du sier at dette førte til krangel, men du gir ingen eksempler. Det var det jeg bad om. Og når du først er i gang så ikke glem at jeg også ba om KONKRETE eksempler på hvordan den påståtte krangel har gått på bekostning av ”å spre evangeliet blant folket”. Du skriver mye og langt om ting du kommer ”på i farta”, men det jeg ber om er at du prøver å begrunne dine påstander litt mer konsist. Generell svada holder ikke.


Lykke til! :)






[Redigert den 8-8-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2007 kl 01:45


Sitat:

I Trondheim har Frikirka, Misjonsforbundet, Pinsebevegelsen og Normisjon hatt mye samarbeid mens NLM etc. har vært savnet. Dette har nok hatt ytre, kulturelle årsaker. Tenk hvor mye bedre det hadde vært dersom vi hadde stått sammen i stedet for å ergre oss gule og blå over forskjeller i kulturelt uttrykk?


Jeg gikk i Trondheim Frikirke tidligere. 3 år fra 2003 til 2006.
Jeg går nå i NLM sin byforsamling, og må si jeg er heller skeptisk dersom det kommer opp at man skal "samarbeide" med Frikirken eller Normisjon her lokalt i Trondheim.

At jeg sluttet i Frikirken har noen praktiske menneskelig årsaker. Jeg flyttet til motsatt side av byen, og var derme kortere til Betania (NLM i Trondheim), enn til Frikirken. Jeg hadde også endel bekjente i ungdomsmiljøet til Betania som jeg kjente fra tidligere, men hadde lite med å gjøre mens jeg gikk i Frikirken. Frikirken på sin side hadde (og har?) ikke noe særlig "tilbud" til ungdommer i studentalder.

Men det var også en teologisk vurdering med som grunn til bytte av forsamling. En årsak jeg ikke har fortalt så mye om til folk i frikirken, da det rett og slett er vanskelig å snakke om slikt ansikt til ansikt. Det er fort masse følelser inn i bilde. Trist at jeg skal være så feig, men i og med at spørsmålet kommer opp her så kan jeg godt ta det skriftlig, skjult bak en PC.

Det sammerbeidet du snakker om er fellesmøter hvert år i pinsen. Bortsett fra disse fellesmøtene er det ikke noe samarbeid mellom "Frikirka, Misjonsforbundet, Pinsebevegelsen og Normisjon". I disse pinsemøtene er også Vineyard menigheten med. Flere ganger har gjestetalerne her vært personer som internasjonalt sett har vært sterkt assosiert med "torontomanifestasjonene".
Pinsen 2006 var taleren på møtene en herre med navn David Pytches.
Han er tidligere Anglikansk biskopp og misjonær, blant annet fra søramerika.
Fra personer som var tilstede på møtene i misjonskirken fortelles det om tilstedeværelse av manifestasjoner som f.eks. "falling i ånden". Riktignok i en "rolig versjon", og ikke like voldsomt som man ser på vår film, men likefult.

Jeg var ikke selv tilstede på disse møtene, med untak av søndags formidagsmøtet i Trondheim Frikirke. Talen der husker jeg deler av svært gått. D. Pytches tok utganspunkt i teksten om "de døde bein". (Esekiel 1). Videre fortalte han om hvordan han fikk være tilstede i Toronto, om hvordan en annen anglikansk prest hjemme i England hadde hatt besøk av John Wimber og tilstedeværelsen av alle lattervekkelsens manifestasjoner, og om hvordan han selv senere fikk besøk av John Wimber og alle lattervekkelsens manifestasjoner kom til hans egen menighet i England. Videre hvordan disse manifestasjoner hadde fulgt ham og hans misjonsvirksomhet videre. Fortellingen om ham selv, hans tjeneste, og manifestsjonene fra John Wimbers "power evangelism" og de som senere blomstret fult ut i toronto, utgjorde en stor del av prekenen.
Koblingen til Esekiel 1 var kort og greit, "tror du ikke Esekiel synes det var ganske rart å få beskjed om å snakke til døde bein?" og videre "noen ganger gjør Gud rare ting, og ber deg gjøre rare ting. Da skal du ikke stille spørmål, men bare gi deg inn i det Gud ber deg om å gjøre".

På mange måter kan du si at jeg der og da viste at jeg skulle komme til å slutte i Trondheim Frikirke. Jeg gikk der noen uker til, men ble mer og mer klar over at dette ikke var et sted jeg burde bli værende.

Jeg laster fremdeles ned ukentlig prekene og hører disse. De fleste er "gode". Både Thomas og Bjørn står klart i luthersk tradisjon på mange områder. Og forkynner rett om forsoningen og frelsen. Men straks man kommer til den Hellige Ånd synes det som om man ikke trenger noen bevisthet og helhetlig teologi, da Gud åpenbart gjør nye ting rett som det er.
All verdens underlige eppisoder og manifestasjoner er på ingen måte dagligdags i Trondheim Frikirke, heller tvert i mot. Jeg trur man godt kan gå der i årevis uten å se noen av dem. Men jeg har skjønt at lederskapet der likefult er blinde på dette punkt, slik at dersom det nå skulle komme noen med okulte manifestasjoner vil disse bli ønsket velkommen med åpne hender og uten motspørsmål.

Hva gjelder Salem (Normisjon i Trondheim), er ikke det en menighet jeg kjenner personlig spesielt godt. Men jeg har forstått at de lytter mye og ser mye til hva "idealmenigheten" IMI-kirken (normisjon) i Stavanger driver med.
IMI-Kirken som ved sin pastor Martin Cave var en av tre hovedintiativtakere til å få over lederskolen og "soaking prayer school" fra Toronto-Airport-Christian-Fellowshipp. Flere ganger siste året har John og Caroll Arnott vært i Stavanger og IMI-kirken med seminarer, "skoler", og etc.

Denne "strømmen fra Toronto som har komt i roligere farvann" blir nå spredd med Normisjon som en av sine hovedkanaler.

I Betnia i Trondheim finnes det enkelte personer som ivrer veldig for å samarbeide tettere med spesielt Salem. Fra disse har jeg fått forståelse av at Salem selv har hatt lederskap nedover på seminarene i IMI, og at "Soaking" nå på mange måter "innføres" i Trondheim.

Pinsemenigheten Betel har jeg ikke veldig god kjennskap til, annet enn at jeg har forstått det slik at de flere ganger de siste årene har hatt besøk fra endel trospredikanter. Fra bokbordet selges også bøker av flere trospredikanter.

Min konklusjon er derfor, desverre, at disse to retninger jeg har blitt overbevist om at er ett stort ledd i Djevelens forførelse, nemlig "strømmen fra Toronto" og Trosbevegelsen, har et svært stort fotfeste i både Frikirken, Normisjon og Pinsebevegelsen i Trondheim.

Nettopp fordi jeg tror disse ting er ledd i Djevelens forførelse kan jeg heller ikke anbefale at min nåværende forsamling, Betania (NLM), samarbeider lokalt med disse.

Så er det slik at forskjellene innad i de forskjellige samfunn gjerne er svært store fra ett sted til ett annet. Ja kanskje større forskjell innad i et sammfunn enn forskjellen mellom forskjellige samfunn. Hvilket gjør at andre steder samarbeider NLM svært gått med både Frikirken og Normisjon. Og jeg har heller ingen invendinger mot samerbeidet.

Av samarbeid som NLM i Trondheim er med på kan nevnes predikantringen og bønneuke for byen. Begge deler kan diskuteres fruktbarheten av, men der er ihvertfall NLM med. Det er altså ikke slik at "vi" nekter ethvert samarbeid. Men man er mere forsiktig til å hoppe på enhver ny trend. Hvilket jeg vil si er en av de ting ved NLM jeg setter størst pris på.

Hvis jeg så tilslutt skulle si noe om hvilke grupper det lokalt i Trondheim vil være mest naturlig for NLM å samarbeide med, så vil jeg peke på Den Indre Sjømannsmisjon som på tross av mye motgang holder ukentlige møter på søndagskvelder. Muligens er også baptiskirken en akutell samarbeidspart, uten at jeg kjenner særlig til den. Fra noen avisinnlegg har jeg forstått at pastoren der er konservativ og søker å holde en Bibeltro linje. Baptistkirken er heller ikke med i det samarbeid du nevner, uten at jeg vet hvorfor.
Metodistkirken er en konfesjon som historisk sett dukket opp paralelt med luthersk lekmansbevegelse, og har flere likhetstrekk og fellespunkt med denne. Selv om også endel ting er markant forskjellig.
Hadde det ikke vært fordi den norske metodistkirken gjennom de få glimt som har vært i media (er ikke så ofte vi hører fra dem), framstår som heller liberalt, så kunne de vært en aktuell samarbeidspart.

Det kan kanskje virke som om jeg mener NLM og "IndreSjø" er de enste værende steder i Trondheim. Vell, som sagt hører jeg ukentlig prekene fra Trondheim frikirke via web. Jeg har også hørt mye fra Salem på web. Det er mye bra. Jeg trur og håper at folk kan bli frelst i disse forsamlinger.
Desverre trur jeg også at de har åpnet seg såppas mye for usunn karismatikk, at de som eventuelt blir frelst i disse forsamlinger kan risikere å bli stygt forført i de samme forsamlinger. I fjor var det f.eks. en tale på et av ungdomsmøtene i Salem (som jeg har hørt på web), som handlett om hvordan DHÅ leder oss. Denne talen var så ullen og intetsigende at dersom man skulle prøve å konkludere ut av den, så må konklusjonen være at DHÅ leder oss helt vilkårlig og tilfeldig. Riktignok ble Bibelen nevnt. Men at ordet skulle være noen rettesnor for sannheten ble overdøvet av alt snakket om drømmer og syner.

NLM samarbeider noe med Salem. På ungdomsmøtene har vi hatt bibelgruppe forum med representanter fra Salem som fortalte om den modellen som brukes der. Personer fra Betania har også vært på lederforum i Salem så vidt jeg har skjønt. Men det er flere gode grunner til at samarbeidet ikke er større og tettere enn det er.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2007 kl 18:59


Hei Krist-nerd. ;)


Sitat:
Opprinnelig postet av KristnerdJeg gikk i Trondheim Frikirke tidligere. 3 år fra 2003 til 2006.
Jeg går nå i NLM sin byforsamling, og må si jeg er heller skeptisk dersom det kommer opp at man skal "samarbeide" med Frikirken eller Normisjon her lokalt i Trondheim.


Okei. Jeg kjenner ikke Frikirka og Salem så godt egentlig utover at jeg kjenner til at de har samarbeidet med andre menigheter i Trondheim bl.a. om pinsemøter. Jeg tilhører selv Misjonskirka, DNM.

Sitat:
At jeg sluttet i Frikirken har noen praktiske menneskelig årsaker. Jeg flyttet til motsatt side av byen, og var derme kortere til Betania (NLM i Trondheim), enn til Frikirken. Jeg hadde også endel bekjente i ungdomsmiljøet til Betania som jeg kjente fra tidligere, men hadde lite med å gjøre mens jeg gikk i Frikirken. Frikirken på sin side hadde (og har?) ikke noe særlig "tilbud" til ungdommer i studentalder.


Ok, akkurat. Jeg kjenner også til mange i Betania. Utenom Misjonskirka er nok NLM Betania den gjengen jeg kjenner best, derfor har jeg også undret meg litt over at de i stor grad har holdt seg for seg selv. Jeg har gått på en av NLMs skoler og har gode erfaringer med dem.

Sitat:
Men det var også en teologisk vurdering med som grunn til bytte av forsamling. En årsak jeg ikke har fortalt så mye om til folk i frikirken, da det rett og slett er vanskelig å snakke om slikt ansikt til ansikt. Det er fort masse følelser inn i bilde. Trist at jeg skal være så feig, men i og med at spørsmålet kommer opp her så kan jeg godt ta det skriftlig, skjult bak en PC.


Ok...

Sitat:
Det sammerbeidet du snakker om er fellesmøter hvert år i pinsen. Bortsett fra disse fellesmøtene er det ikke noe samarbeid mellom "Frikirka, Misjonsforbundet, Pinsebevegelsen og Normisjon". I disse pinsemøtene er også Vineyard menigheten med. Flere ganger har gjestetalerne her vært personer som internasjonalt sett har vært sterkt assosiert med "torontomanifestasjonene".


Akkurat. Jeg har ikke deltatt noe særlig på disse møtene faktisk grunnet eksamener og andre ting. Urovekkende at Toronto-bevegelsen angivelig har hatt så mye innflytelse...

Sitat:
Pinsen 2006 var taleren på møtene en herre med navn David Pytches.
Han er tidligere Anglikansk biskopp og misjonær, blant annet fra søramerika.
Fra personer som var tilstede på møtene i misjonskirken fortelles det om tilstedeværelse av manifestasjoner som f.eks. "falling i ånden". Riktignok i en "rolig versjon", og ikke like voldsomt som man ser på vår film, men likefult.


Akkurat. Jeg har ikke hørt noe om dette men det kan jo tenkes at relativt få møtedeltakere egentlig tilhørte Misjonskirka (i og med at det var felles).

Sitat:
Jeg var ikke selv tilstede på disse møtene, med untak av søndags formidagsmøtet i Trondheim Frikirke. Talen der husker jeg deler av svært gått. D. Pytches tok utganspunkt i teksten om "de døde bein". (Esekiel 1). Videre fortalte han om hvordan han fikk være tilstede i Toronto, om hvordan en annen anglikansk prest hjemme i England hadde hatt besøk av John Wimber og tilstedeværelsen av alle lattervekkelsens manifestasjoner, og om hvordan han selv senere fikk besøk av John Wimber og alle lattervekkelsens manifestasjoner kom til hans egen menighet i England. Videre hvordan disse manifestasjoner hadde fulgt ham og hans misjonsvirksomhet videre. Fortellingen om ham selv, hans tjeneste, og manifestsjonene fra John Wimbers "power evangelism" og de som senere blomstret fult ut i toronto, utgjorde en stor del av prekenen.


Hmm, akkurat. Jeg kjenner ikke til lattervekkelsen og Toronto egentlig, det har aldri interessert meg, og jeg har heller aldri kommet over det på noe møte jeg har deltatt på (som fortrinnsvis har skjedd i DNMs regi). Jeg har imidlertid sett "Ulver i fåreklær", en film om vranglære som jeg mottok av en bekjent i Betania. Den var veldig interessant.

Sitat:
Koblingen til Esekiel 1 var kort og greit, "tror du ikke Esekiel synes det var ganske rart å få beskjed om å snakke til døde bein?" og videre "noen ganger gjør Gud rare ting, og ber deg gjøre rare ting. Da skal du ikke stille spørmål, men bare gi deg inn i det Gud ber deg om å gjøre".


Hmm...

Sitat:
På mange måter kan du si at jeg der og da viste at jeg skulle komme til å slutte i Trondheim Frikirke. Jeg gikk der noen uker til, men ble mer og mer klar over at dette ikke var et sted jeg burde bli værende.


Jeg skjønner. Frikirka hadde altså vært preget av disse tingene. Jeg har alltid innbilt meg at Frikirka (som luthersk) ville være mer lik NLM og Normisjon enn f eks Vineyard og Pinsebevegelsen.

Sitat:
Jeg laster fremdeles ned ukentlig prekene og hører disse. De fleste er "gode". Både Thomas og Bjørn står klart i luthersk tradisjon på mange områder. Og forkynner rett om forsoningen og frelsen. Men straks man kommer til den Hellige Ånd synes det som om man ikke trenger noen bevisthet og helhetlig teologi, da Gud åpenbart gjør nye ting rett som det er.


Hmm...

Sitat:
All verdens underlige eppisoder og manifestasjoner er på ingen måte dagligdags i Trondheim Frikirke, heller tvert i mot. Jeg trur man godt kan gå der i årevis uten å se noen av dem. Men jeg har skjønt at lederskapet der likefult er blinde på dette punkt, slik at dersom det nå skulle komme noen med okulte manifestasjoner vil disse bli ønsket velkommen med åpne hender og uten motspørsmål.


Såpass ja... Så du har helt mistet troen på deres vurderingsevne da? (Uten at jeg har noen kjennskap til den fra før av selv)

Sitat:
Hva gjelder Salem (Normisjon i Trondheim), er ikke det en menighet jeg kjenner personlig spesielt godt. Men jeg har forstått at de lytter mye og ser mye til hva "idealmenigheten" IMI-kirken (normisjon) i Stavanger driver med. IMI-Kirken som ved sin pastor Martin Cave var en av tre hovedintiativtakere til å få over lederskolen og "soaking prayer school" fra Toronto-Airport-Christian-Fellowshipp. Flere ganger siste året har John og Caroll Arnott vært i Stavanger og IMI-kirken med seminarer, "skoler", og etc.


Nei, jeg kjenner den heller ikke så godt. Jeg har forøvrig hørt mye godt om IMI-kirka uten at jeg kjenner noe mye til den heller.

Sitat:
Denne "strømmen fra Toronto som har komt i roligere farvann" blir nå spredd med Normisjon som en av sine hovedkanaler.


Akkurat. Dette høres jo urovekkende ut da.

Sitat:
I Betnia i Trondheim finnes det enkelte personer som ivrer veldig for å samarbeide tettere med spesielt Salem. Fra disse har jeg fått forståelse av at Salem selv har hatt lederskap nedover på seminarene i IMI, og at "Soaking" nå på mange måter "innføres" i Trondheim.


Hmm... Det finnes altså krefter som ønsker samarbeid da, det er jo i og for seg positivt, men naturligvis ikke dersom det fører til innblanding av vranglære.

Sitat:
Pinsemenigheten Betel har jeg ikke veldig god kjennskap til, annet enn at jeg har forstått det slik at de flere ganger de siste årene har hatt besøk fra endel trospredikanter. Fra bokbordet selges også bøker av flere trospredikanter.


Jeg kjenner den heller ikke så godt men jeg har noe kjennskap til den. Som ung tenåring gikk jeg på ungdomsmøter der en tid, men jeg trakk meg bort derfra etterhvert da jeg følte at det ikke var helt min stil. Jeg fikk veldig stor interesse for bibel-lesing som 15-åring så jeg ble aldri helt dratt med på de mer avanserte åndelige greiene.

Sitat:
Min konklusjon er derfor, desverre, at disse to retninger jeg har blitt overbevist om at er ett stort ledd i Djevelens forførelse, nemlig "strømmen fra Toronto" og Trosbevegelsen, har et svært stort fotfeste i både Frikirken, Normisjon og Pinsebevegelsen i Trondheim.


Akkurat. Trist å høre ja. Så vidt jeg vet så har disse retningene ikke noe fotfeste i Misjonskirka, og jeg vil selv jobbe for at de ikke skal få det.

Sitat:
Nettopp fordi jeg tror disse ting er ledd i Djevelens forførelse kan jeg heller ikke anbefale at min nåværende forsamling, Betania (NLM), samarbeider lokalt med disse.


Nei, det er jo fullt ut forståelig. Du anser altså disse tre menighetene som forført av Djevelen? Hva med de folkene som går der?

Sitat:
Så er det slik at forskjellene innad i de forskjellige samfunn gjerne er svært store fra ett sted til ett annet. Ja kanskje større forskjell innad i et sammfunn enn forskjellen mellom forskjellige samfunn. Hvilket gjør at andre steder samarbeider NLM svært gått med både Frikirken og Normisjon. Og jeg har heller ingen invendinger mot samerbeidet.


Ja, det er bra.

Sitat:
Av samarbeid som NLM i Trondheim er med på kan nevnes predikantringen og bønneuke for byen. Begge deler kan diskuteres fruktbarheten av, men der er ihvertfall NLM med. Det er altså ikke slik at "vi" nekter ethvert samarbeid. Men man er mere forsiktig til å hoppe på enhver ny trend. Hvilket jeg vil si er en av de ting ved NLM jeg setter størst pris på.


Ja, de to tingene har jeg hørt om, det er bra saker. Det er nok også bra å være litt forsiktig i forhold til å hoppe på nye trender ja.

Sitat:
Hvis jeg så tilslutt skulle si noe om hvilke grupper det lokalt i Trondheim vil være mest naturlig for NLM å samarbeide med, så vil jeg peke på Den Indre Sjømannsmisjon som på tross av mye motgang holder ukentlige møter på søndagskvelder. Muligens er også baptiskirken en akutell samarbeidspart, uten at jeg kjenner særlig til den. Fra noen avisinnlegg har jeg forstått at pastoren der er konservativ og søker å holde en Bibeltro linje. Baptistkirken er heller ikke med i det samarbeid du nevner, uten at jeg vet hvorfor.


Sjømannsmisjonen kjenner jeg ikke mye til, men Baptistkirka kjenner jeg ettersom Misjonskirka har en del samarbeid med dem (vi er naboer). Jeg har spesielt sansen for det sterke fremmedkulturelle innslaget i Baptistkirka, vi i Misjonskirka har selv noen få innvandrere men ingenting sammenlignet med f eks baptistene eller Betel.

Sitat:
Metodistkirken er en konfesjon som historisk sett dukket opp paralelt med luthersk lekmansbevegelse, og har flere likhetstrekk og fellespunkt med denne. Selv om også endel ting er markant forskjellig.
Hadde det ikke vært fordi den norske metodistkirken gjennom de få glimt som har vært i media (er ikke så ofte vi hører fra dem), framstår som heller liberalt, så kunne de vært en aktuell samarbeidspart.


Jeg kjenner ikke til Metodistkirka noe særlig. Jeg føler at den er ganske anonym i kristen-Norge og i Trondheim generelt.

Sitat:
Det kan kanskje virke som om jeg mener NLM og "IndreSjø" er de enste værende steder i Trondheim. Vell, som sagt hører jeg ukentlig prekene fra Trondheim frikirke via web. Jeg har også hørt mye fra Salem på web. Det er mye bra. Jeg trur og håper at folk kan bli frelst i disse forsamlinger.


Tja, det kan jo høres slik ut. Her i Misjonskirka har vi i alle fall opplevd vekst i det siste, spesielt på barne-, ungdoms- og studentfronten. Jeg tror at vi i min menighet i alle fall har flere personer som står fast på Bibelen framfor alskens åndelige strømninger.

Sitat:
Desverre trur jeg også at de har åpnet seg såppas mye for usunn karismatikk, at de som eventuelt blir frelst i disse forsamlinger kan risikere å bli stygt forført i de samme forsamlinger. I fjor var det f.eks. en tale på et av ungdomsmøtene i Salem (som jeg har hørt på web), som handlett om hvordan DHÅ leder oss. Denne talen var så ullen og intetsigende at dersom man skulle prøve å konkludere ut av den, så må konklusjonen være at DHÅ leder oss helt vilkårlig og tilfeldig. Riktignok ble Bibelen nevnt. Men at ordet skulle være noen rettesnor for sannheten ble overdøvet av alt snakket om drømmer og syner.


Hmm... Jeg skjønner. Det der hørtes ikke bra ut nei. Det er naturligvis viktig å rette forkynnelsen etter Bibelen.

Sitat:
NLM samarbeider noe med Salem. På ungdomsmøtene har vi hatt bibelgruppe forum med representanter fra Salem som fortalte om den modellen som brukes der. Personer fra Betania har også vært på lederforum i Salem så vidt jeg har skjønt. Men det er flere gode grunner til at samarbeidet ikke er større og tettere enn det er.


Akkurat.



mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2007 kl 19:10


Sitat:
Opprinnelig postet av GnagarEr det ikke greit nok at de forskjellige organisasjonene selv bestemmer hvordan de vil forholde seg til diverse adiafora? Eller mener du enkelte bør oppgi sin personlige overbevisning om hva som er best for misjonens sak på samarbeidets alter? Har du gjort det?


Forsåvidt er det greit men det er dumt hvis ytre ting fører til at folk ikke vil snakke sammen og forstå hverandre. Ingen skal tvinges til å oppgi sin personlige overbevisning på samarbeidets alter, men det går an å komme i dialog med andre. Noen ganger finner en nemlig ut at en egentlig er mer enig enn det en først antok - fordi en holdt så stor avstand at en ikke var i stand til å se hva som var sammenfallende.

Sitat:
Du sier at dette førte til krangel, men du gir ingen eksempler. Det var det jeg bad om. Og når du først er i gang så ikke glem at jeg også ba om KONKRETE eksempler på hvordan den påståtte krangel har gått på bekostning av ”å spre evangeliet blant folket”.


Jeg er ennå for ung til å kjenne inngående til disse tingene (som har pågått tidligere), men jeg har oppfattet noe. Det jeg først og fremst prøver er å appellere til folks tanker om samtale og samarbeid.

Sitat:
Du skriver mye og langt om ting du kommer ”på i farta”, men det jeg ber om er at du prøver å begrunne dine påstander litt mer konsist. Generell svada holder ikke.


Siden jeg ikke sitter inne med veldig mye konkret informasjon blir det mye generelle betraktninger fra meg. Hovedsaken min er å prøve å oppfordre til å vise åpenhet og å søke samtale kirkesamfunnene i mellom.

Dels kommer dette etter at jeg ser på alle de samfunnsdebatter som ruller i Norge i dag der kristenheten ikke synes å stå samlet. Bl.a. homofili-debatten, ekteskap, samboerskap, helvete, islam, nyreligiøsitet, katolisisme, økumenikk, trosfrihet.

Det undrer meg lite at mange ikke-kristne ser på de kristne som en eneste stor hønseflokk som kun krangler og ikke står samlet om noe særlig. Mitt håp er jo at kristne som ønsker å ta Bibelen og evangeliseringen på alvor prøver å snakke sammen og får unna misforståelser slik at vi i størst mulig grad kan gå sammen for å dele evangeliet.

Det er bare dumt dersom kristne skal la seg framstille som fiender når vi i mange ting er helt enige. Det er bedre om alle de som faktisk er enig om de dype åndelige sannhetene snakker mer sammen om de mer perifere tingene og velger å fronte de viktige sannhetene i fellesskap. Eller hva tror du om det?


mhusoy ;)


(enda litt mer svada fra meg) :smilegrin:




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2007 kl 19:41


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

Det er bare dumt dersom kristne skal la seg framstille som fiender når vi i mange ting er helt enige. Det er bedre om alle de som faktisk er enig om de dype åndelige sannhetene snakker mer sammen om de mer perifere tingene og velger å fronte de viktige sannhetene i fellesskap. Eller hva tror du om det?

Jo da, det er jo innmari dumt med krig og fred og sånn,
men neppe til å unngå – jfr. 1 Kor 11,19.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 8-8-2007 kl 20:32
Konstantinismen - i fyrstens tid


'Kristne' er ikke på noe plan noen beskyttet eller
lovregulert kvalifikasjon.

Tvertimot - alle i Norge må antas å ha 'rett til kristennavn'.
Det er som keiseren bestemte for en 1600 år siden.

I skolens geo-undervisning ble Norge nevnt som et kristent land.


Alle i Norge er kristne: Lovens bokstav vil først slå oss over
fingrene hvis vi skulle si om noen at 'han kan ikke være kristen'.

Straffeloven vil da kunne føle at vi
Sitat:

i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til
å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for
hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring
fornødne tillit,
eller .. medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel
inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i
kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende
omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes. (...) (§ 247)


'Kristennavnet' hører da til arvegodset som skal ikle oss
"den for .. stilling eller næring fornødne tillit".

Ordet betyr altså i vårt samfunn 'hedersborger',
enhver som har offentlig anseelse i uplettet stand.

Det er svært fri adgang til å stifte kristne partier, foreninger
og trossamfunn etc. - det er fint lite reell offentlig prøving.
Takk for det, så lenge den friheten varer!


Men da naturligvis liten grunn til å tro at kristen fraksjon A
skal føle seg videre forpliktet av kristen fraksjon B.


Med disipler av Jesus er det nokså annerledes, men de søker
ikke det offentlige om anerkjennelse eller privilegier.

De følger ikke fremmede hyrdestemmer -
men finner hverandre i Ånden.

Sitat:

Og de holdt trolig fast ved apostlenes lære og ved samfundet,
ved brøds-brytelsen og ved bønnene.

hele flokken av dem som var kommet til troen, hadde ett hjerte
og en sjel, og ikke en sa om noe av sitt gods at det var
hans eget - de hadde alt felles.




Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.

(Esek 44)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2007 kl 00:12


Sitat:
Opprinnelig postet av GnagarJo da, det er jo innmari dumt med krig og fred og sånn,
men neppe til å unngå – jfr. 1 Kor 11,19.

-


Ja, dette verset kjenner jeg naturligvis til.

"For det må vel være oppsplitting i grupper blant dere, så det kan bli klart hvem som holder mål."


Sånn sett har du rett i at vi aldri kan forvente oss noen fullkommen enhet blant alle som kaller seg kristne. Så visst ikke. Det jeg imidlertid håper er at vi etterhvert vil få utkrystallisert mer og mer hvem som virkelig vil evangeliet vel, blant annet ved å lide for det.


mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2007 kl 00:14


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
'Kristne' er ikke på noe plan noen beskyttet eller
lovregulert kvalifikasjon.

Tvertimot - alle i Norge må antas å ha 'rett til kristennavn'.
Det er som keiseren bestemte for en 1600 år siden.

I skolens geo-undervisning ble Norge nevnt som et kristent land.


Alle i Norge er kristne: Lovens bokstav vil først slå oss over
fingrene hvis vi skulle si om noen at 'han kan ikke være kristen'.

Straffeloven vil da kunne føle at vi
Sitat:

i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til
å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for
hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring
fornødne tillit,
eller .. medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel
inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i
kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende
omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes. (...) (§ 247)


'Kristennavnet' hører da til arvegodset som skal ikle oss
"den for .. stilling eller næring fornødne tillit".

Ordet betyr altså i vårt samfunn 'hedersborger',
enhver som har offentlig anseelse i uplettet stand.

Det er svært fri adgang til å stifte kristne partier, foreninger
og trossamfunn etc. - det er fint lite reell offentlig prøving.
Takk for det, så lenge den friheten varer!


Men da naturligvis liten grunn til å tro at kristen fraksjon A
skal føle seg videre forpliktet av kristen fraksjon B.


Med disipler av Jesus er det nokså annerledes, men de søker
ikke det offentlige om anerkjennelse eller privilegier.

De følger ikke fremmede hyrdestemmer -
men finner hverandre i Ånden.

Sitat:

Og de holdt trolig fast ved apostlenes lære og ved samfundet,
ved brøds-brytelsen og ved bønnene.

hele flokken av dem som var kommet til troen, hadde ett hjerte
og en sjel, og ikke en sa om noe av sitt gods at det var
hans eget - de hadde alt felles.


Ja, her har du mange kjempepoenger som jeg naturligvis stiller meg bak. Det viktige for oss vil alltid måtte være å følge Jesus framfor å forsøke å tilfredsstille samfunnskreftene (som dypest sett er i konflikt med Jesus).


mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2007 kl 00:24


Hei Mhusoy, jeg skal gå igjennom svaret ditt med nye spørsmål, og prøve å besvare dem en dag. Slik tidskjemaet mitt ser ut for resten av uka så trur jeg det kan skje natt fra fredag til lørdag ;)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2007 kl 02:45


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar

Jo da, det er jo innmari dumt med krig og fred og sånn,
men neppe til å unngå – jfr. 1 Kor 11,19.

-


Ja, dette verset kjenner jeg naturligvis til.

"For det må vel være oppsplitting i grupper blant dere, så det kan bli klart hvem som holder mål."


Sånn sett har du rett i at vi aldri kan forvente oss noen fullkommen enhet blant alle som kaller seg kristne. Så visst ikke. Det jeg imidlertid håper er at vi etterhvert vil få utkrystallisert mer og mer hvem som virkelig vil evangeliet vel, blant annet ved å lide for det.

Mhusoy
Det kan virke som du tror kristen enhet er det motsatte av oppslitting i grupper. Du tar i så fall feil. Kristen enhet er først og fremst åndelig, og går på kryss og tvers mellom alle kirkesamfunn, organisasjoner og grupperinger. Den er m.a.o. ikke noe som primært organiseres fram ved felleskristne tiltak. Kanskje tvert imot. Sann enhet trives best i sannhet.




[Redigert den 9-8-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-8-2007 kl 09:12


For å enes, må man jo enes om noe.

Dette "om", hva er det?

Paven sier "Treenighetslæren samler oss..."

Javel... da har de eksludert meg.

Det eneste jeg kan enes med noen om er Guds Ord.

Vil vel Gud på dommens dag dømme oss etter den Katolske Kirke? Eller den lutherske? Eller metodistkirken? Eller baptistkirken? Eller pinsebevegelsen?

Nei, Han vil dømme oss etter Guds Ord.

Ekte åndelig enhet kan bare finne sted på Guds Ords grunvoll, og alt som viker fra det fundamentet er ikke i enhet med Legemet, som består av Guds folk.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2007 kl 13:38


Sitat:
Opprinnelig postet av GnagarMhusoy
Det kan virke som du tror kristen enhet er det motsatte av oppslitting i grupper. Du tar i så fall feil. Kristen enhet er først og fremst åndelig, og går på kryss og tvers mellom alle kirkesamfunn, organisasjoner og grupperinger. Den er m.a.o. ikke noe som primært organiseres fram ved felleskristne tiltak. Kanskje tvert imot. Sann enhet trives best i sannhet.

[Redigert den 9-8-2007 av Gnagar]


Hei igjen.

Kristen enhet trenger ikke nødvendigvis å være det motsatte av oppsplitting i grupper. Jeg mener absolutt at det er fint at vi har forskjellige menigheter som treffer forskjellige mennesker ut i fra forskjellig stil og uttrykk. Det er bare positivt. Jeg håper imidlertid at det ikke eksisterer noe fienskap mellom ulike kristne sammenhenger.

Det er ikke noe poeng å tvinge fram felleskristne greier dersom dette går på bekostning av samvittigheten nei. Likevel vil det jo føles litt kunstig å gå rundt å føle enhet med folk som (for alt en vet) like godt ønsker deg til helvete.


Men, men, jeg tror jeg forstår deg litt bedre nå.


mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2007 kl 14:13


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

Men, men, jeg tror jeg forstår deg litt bedre nå.

Det er bra. Skulle det være mer du lurer på så er det bare å spørre :)

Ha ein god dag!

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2007 kl 02:35


Hei mhusoy.
Da skal jeg prøve å besvare deg :) Men du får ha tålmodighet, for det ble langt :D

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

Sitat:
Opprinnelig postet av KristnerdJeg var ikke selv tilstede på disse møtene, med untak av søndags formidagsmøtet i Trondheim Frikirke. Talen der husker jeg deler av svært gått. D. Pytches tok utganspunkt i teksten om "de døde bein". (Esekiel 1). Videre fortalte han om hvordan han fikk være tilstede i Toronto, om hvordan en annen anglikansk prest hjemme i England hadde hatt besøk av John Wimber og tilstedeværelsen av alle lattervekkelsens manifestasjoner, og om hvordan han selv senere fikk besøk av John Wimber og alle lattervekkelsens manifestasjoner kom til hans egen menighet i England. Videre hvordan disse manifestasjoner hadde fulgt ham og hans misjonsvirksomhet videre. Fortellingen om ham selv, hans tjeneste, og manifestsjonene fra John Wimbers "power evangelism" og de som senere blomstret fult ut i toronto, utgjorde en stor del av prekenen.


Hmm, akkurat. Jeg kjenner ikke til lattervekkelsen og Toronto egentlig, det har aldri interessert meg, og jeg har heller aldri kommet over det på noe møte jeg har deltatt på (som fortrinnsvis har skjedd i DNMs regi). Jeg har imidlertid sett "Ulver i fåreklær", en film om vranglære som jeg mottok av en bekjent i Betania. Den var veldig interessant.


Takk for at du gjennom det du skriver (også det jeg ikke har sitert med) lar meg bli litt kjent med deg. :) Jeg har selv gått på to av NLM sine skoler (Drottningborg og Fjelltun), så da har vi noe felles. Siden du kjenner endel i Betania har vi også endel felles bekjente. Jeg vil først som sist invitere deg til å møtes engang og prate ansikt til ansikt. Hva "Ulver i fåreklær" handler om så starter den med trosbevegelsen, Hagin og hans lattervekkelse og hvordan denne spres videre av blandt annet Benny Hinn. Den siste delen av den handler mest om Toronto. På mange måter bør man "kirkehistorisk" sett behandle trosbevegelsen og toronto-manifestasjonen/vekkelsen som to forskjellige ting. Men de er likevel soppas like, og med en beviselig historisk kobling slik at Ulver i fåreklær er fullstendig korekt når den kobler de to sammen. Jeg har et slags "fåredrag" i hodet rundt dette, men har ikke klart å få det ned på papir ennå. Hvis du er villig til å høre på en lang enetale over en middag så kan jeg fortelle deg :) . Hvis det virker utrolig kjedelig så kan vi heller møtes for å bare bli kjent og snakke om helt andre ting :)
Uanset bør du merke deg at "også Det Norske Misjonsforbund har blitt "berørt" av manifestasjonsytringene" i følge Norsk karismatikk.pdf (Artikkel på 13 sider, pdf dokument. Forøvrig en god artikkel å starte med om man vil ha en intruduksjon.)
Det er nok helt riktig at du ikke ser noe av det i møtene nå, slik er det også de fleste andre steder. Det kom som en "vind", som så blåste videre og det hele døde ut. Etterpå var "alt som før". Med ett untak; i de forskjellige forsamlinger sitter det en og annen, både ibland lekfolk og lederskap, som er positiv til det hele og vil ønske det tilbake om det skulle dukke opp på nytt. Jeg kjenner ikke DNMs i Trondheim, men jeg antar generelt at dette er situasjonen mange steder. Hvis det ikke er situasjonen i DNMs så er du svært heldig :)


Sitat:


Sitat:
Koblingen til Esekiel 1 var kort og greit, "tror du ikke Esekiel synes det var ganske rart å få beskjed om å snakke til døde bein?" og videre "noen ganger gjør Gud rare ting, og ber deg gjøre rare ting. Da skal du ikke stille spørmål, men bare gi deg inn i det Gud ber deg om å gjøre".
...
På mange måter kan du si at jeg der og da viste at jeg skulle komme til å slutte i Trondheim Frikirke. Jeg gikk der noen uker til, men ble mer og mer klar over at dette ikke var et sted jeg burde bli værende.


Jeg skjønner. Frikirka hadde altså vært preget av disse tingene. Jeg har alltid innbilt meg at Frikirka (som luthersk) ville være mer lik NLM og Normisjon enn f eks Vineyard og Pinsebevegelsen.



Det er dette som gjør det hele så utrolig vanskelig å forholde seg til. Jeg har ikke opplevd noe av dette «i sin fulle blomst» i Trondheim Frikirke. Det vil være løgn å si at «Trondheim frikirke driver med Torontomanifestasjoner». Det gjør de nemlig IKKE. Forkynnelsen er også god. Med untak av David Pytches som gjestetaler har jeg nemlig aldri hørt noe fra talestolen der jeg har reagert på. Jeg har vært uenig i fokus/vektlegging av tema, eller tenkt at «jeg ville ikke sagt det slik selv». Men det har ikke forekommet noe jeg kan si jeg har vært direkte uenig i, eller som jeg kan slå fast at er vranglære. Både Thomas og Bjørn er godt skolerte pastorer. Thomas Bjerkholt er også en ressurs som brukes langt utover bare frikirken som gjestetaler og skribent etc. Eksempelvis kan det nevnes at han har bidratt i bok redigert av E.Ottesen, informasjons leder i NLM. Samt talt på seminarer og konferanser hvor også personer fra NLM og andre grupper har deltatt. På tema rundt ekteskap, sexualmoral etc. er han person jeg gjerne siterer om jeg skal skrive en artikkel. Thomas har også vært gjest på ungdomsmøtene i Betania. Jeg var tilfeldighvis ikke tilstede på det møtet, men har hørt det var en god preken. Noe jeg også tror at det var.
På mange måter fortjener Thomas min store respekt som en godt Bibellærd person og en god pastor. Men, det er et stort et stort MEN. Over kaffekoppen i på mannsweekend, når jeg var å vasket i frikirken, eller i bibelgruppen eller kirkekaffen osv. har det komt små komentarer som jeg tolker «toronto vennlig». Dette sammen med at det ikke ble gjort noen form for inngripen fra Thomas eller andre i eldsterådet ovenfor David Pytches sin promoteringskampanje for Torontomanifestasjonene (det var mitt inntrykk av hans to prekener i Frikirken, den ene var jeg tilstede på, den andre har jeg opptak av) gjør at jeg opplever dem som totalt åndelig blinde på dette området.

Sitat:

Sitat:
Jeg laster fremdeles ned ukentlig prekene og hører disse. De fleste er "gode". Både Thomas og Bjørn står klart i luthersk tradisjon på mange områder. Og forkynner rett om forsoningen og frelsen. Men straks man kommer til den Hellige Ånd synes det som om man ikke trenger noen bevisthet og helhetlig teologi, da Gud åpenbart gjør nye ting rett som det er.


Hmm...

Sitat:
All verdens underlige eppisoder og manifestasjoner er på ingen måte dagligdags i Trondheim Frikirke, heller tvert i mot. Jeg trur man godt kan gå der i årevis uten å se noen av dem. Men jeg har skjønt at lederskapet der likefult er blinde på dette punkt, slik at dersom det nå skulle komme noen med okulte manifestasjoner vil disse bli ønsket velkommen med åpne hender og uten motspørsmål.


Såpass ja... Så du har helt mistet troen på deres vurderingsevne da? (Uten at jeg har noen kjennskap til den fra før av selv)


På dette spesifikke området, ja.

Sitat:


Sitat:
Hva gjelder Salem (Normisjon i Trondheim), er ikke det en menighet jeg kjenner personlig spesielt godt. Men jeg har forstått at de lytter mye og ser mye til hva "idealmenigheten" IMI-kirken (normisjon) i Stavanger driver med. IMI-Kirken som ved sin pastor Martin Cave var en av tre hovedintiativtakere til å få over lederskolen og "soaking prayer school" fra Toronto-Airport-Christian-Fellowshipp. Flere ganger siste året har John og Caroll Arnott vært i Stavanger og IMI-kirken med seminarer, "skoler", og etc.


Nei, jeg kjenner den heller ikke så godt. Jeg har forøvrig hørt mye godt om IMI-kirka uten at jeg kjenner noe mye til den heller.


IMI-Kirken, opprinnelige Stavanger IndreMIsjon (derav IMI navnet), er organisert på samme vis som Salem og Storsalen. Som en menighet under/innen den norske kirke, men også innenfor Normisjon, og med et friere forhold til DNK enn tradisjonelle sognekirker. Det var vell den første menigheten til Normisjon organisert på denne måten så vidt jeg vet.
Stavanger indremisjon nevnes i overnevnte artikkel som et av de stedene som ble «berørert» av Toronto manifestasjonene i 1994. De er også det norske «sentrum» for soaking trenden som spres nå.
Det «gode» med IMI-kirken er at de er store, de er «livsnære», de har «levende småfelleskap», de arangerer konferanser med mye folk. Deriblandt er de opphavet til Impuls festivalene som nå er i tre byer på vårparten, pluss egen sommerfestival. De er nytenkende og eier norges største bedehus, et digert konferanse/menighets senter, bygd i sokkeletasjen til et av Stavangers største hotel. Med ytterligere møte/konferansesenter som nærmveste nabo. Deler av byggingen ble finansiert med samarbeid her, og de har også leieinntekter her. I kontorfelleskapene oppover i etasjene finner du blandt annet Alpha Norge, og andre «tverkirkelige». Og ikke minst, de har mange medlemmer.
Det er «der det skjer», et «kraftsenter», det er trivelig der (og jeg er ikke sarkastisk nå, det er virkelig en god og avslappet og trivelig stemning i salen, ihvertfall på de møtene jeg var tilstede på i 2002/03). Men alt dette hjelper lite når jeg mener de er med å spre noe jeg er svært skeptisk til.

Det du kan si er noe av det skumleste med både IMI og Frikirken, er at det tilsynelatende ikke finnes noen teologi om disse ting. De bare skjer, og man lar det skje. Nå er nok prekenene i IMI hakket mere karismatiske enn i frikirka, men likevel klarer de å balansere slik at jeg ikke finner noe soleklart å anklage dem for i det de har sagt når jeg har hørt. Men denne «strømmen fra Toronto», aksepteres uten at man lager noen teologi om den. Innvendinger ties i hjel eller bortforklares lettvindt. Du kan godt si at det gale er ikke så mye i hva de sier, men mest i hva de ikke sier. Alt det som gjøres og bare skal aksepteres uten noen begrunnelse.

Jeg hopper nå videre over endel av dine komentarer, da jeg ikke synes alle trenger et svar.

Sitat:

Sitat:
Min konklusjon er derfor, desverre, at disse to retninger jeg har blitt overbevist om at er ett stort ledd i Djevelens forførelse, nemlig "strømmen fra Toronto" og Trosbevegelsen, har et svært stort fotfeste i både Frikirken, Normisjon og Pinsebevegelsen i Trondheim.


Akkurat. Trist å høre ja. Så vidt jeg vet så har disse retningene ikke noe fotfeste i Misjonskirka, og jeg vil selv jobbe for at de ikke skal få det.

Sitat:
Nettopp fordi jeg tror disse ting er ledd i Djevelens forførelse kan jeg heller ikke anbefale at min nåværende forsamling, Betania (NLM), samarbeider lokalt med disse.


Nei, det er jo fullt ut forståelig. Du anser altså disse tre menighetene som forført av Djevelen? Hva med de folkene som går der?


Vet sannelig ikke helt hvordan jeg skal forklare dette. Men... hm... Jeg prøver ;) så får du heller spørre opp om det er helt uforståelig.
Jeg anser IKKE menighetene (Salem og Frikirken) som sådan å være forført av Djevelen. Jeg kan si jeg vet gjennom prekener på web, at det forkynnes mye riktig og godt i begge to. Jeg trur det er frelste brødre og søstre i begge menighetene, og jeg trur nye som kommer til kan bli frelst av forkynnelsen i dem.
Samtidig trur jeg, at når det kommer til spørsmålet om DHÅ's gjerninger og vesen, så har lederskapet åpnet seg for en linje som jeg ikke trur er riktig. Jeg trur det finnes en aksept for manifestasjoner, som ikke er der daglig men som ønskes velkommen dersom de skulle dukke opp. Manifestsjoner jeg vurderer som forførende. Enten som massesugesjon og hysteri, eller at de rett og slett er demoniske. Jeg trur lederskapet i både frikirka og Salem har en blindhet på dette området. Jeg trur de vurderer disse tingene galt, og åpner for ting som under påskudd å være DHÅ vil kunne forføre personer.

Det er «trosbevegelsen» og «strømmen fra Toronto» jeg mener er ledd i Djevelens forførelse. Jeg mener ikke umiddelbart at hverken Salem eller Trondheim Frikirke er «forført av djevelen». Men de har åpnet døra mot to karismatiske strømninger, og da særlig «toronto»retningen, som jeg mener er forførende.

Når jeg startet i frikirken var jeg såvidt blitt kjent med Gunnar. Han gikk også tidligere i frikirken, men hadde forlatt denne en god stund før jeg begynte. Han ville ikke direkte anbefale meg å la være å gå der. Men han ba meg om å være på vakt. Talen til David Pytches gjorde at jeg ikke lengre følte meg konfertabel med å gå der. Og dersom de ting som David Pytches reklamerte for blir introdusert i frikirken for fullt, vil jeg måtte si til folk at jeg ikke under noen forhold kan anbefale dem å gå der. Inntil videre er jeg litt avventende til utviklingen. Hvis du kan se for deg et trafikkskilt som er i ferd med å skifte fra gult til rødt, så har du slik jeg ser for meg frikirken. Så gjør jeg et hopp nedover i komentarene dine igjen :)

Sitat:


Sitat:
Det kan kanskje virke som om jeg mener NLM og "IndreSjø" er de enste værende steder i Trondheim. Vell, som sagt hører jeg ukentlig prekene fra Trondheim frikirke via web. Jeg har også hørt mye fra Salem på web. Det er mye bra. Jeg trur og håper at folk kan bli frelst i disse forsamlinger.


Tja, det kan jo høres slik ut. Her i Misjonskirka har vi i alle fall opplevd vekst i det siste, spesielt på barne-, ungdoms- og studentfronten. Jeg tror at vi i min menighet i alle fall har flere personer som står fast på Bibelen framfor alskens åndelige strømninger.
mhusoy :)


Det høres veldig bra ut :) Jeg var innom sammen med ei venninde fra Kr.sund og ei fra Betania på et nystartet studentmøte opplegg dere har i Misjonskirka. Det var søndagskvelder sant? Kan godt tenkes jeg stikker innom en gang igjen, hvis du tør å invitere en fyr som meg dit ;)
Ellers vil jeg som sagt gjerne møte deg. Så jeg inviterer deg likegodt på middag. Om du er interesert kan vi avtale tid og sted på U2U. Betania starter snart opp med ungdoms(student) møtene på lørdager igjen, du er alltid velkommen dit. Og kanskje har jeg også sett deg uten å vite hvem du var, siden du har bekjente der og har vært innom.

Med det avslutter jeg et langt og forvirrende innlegg. Mvh. Kristnerd.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2007 kl 22:12


Hei igjen Kristnerd. :)



Interessant og oppklarende det du skriver. For min egen del så har jeg verken opplevd eller betraktet mye av den vranglæren du refererer til, men jeg kjenner til noe om det (bl.a. gjennom filmen "Ulver i fåreklær"), og jeg har ingen problemer med å dele dine bekymringer på våre medkristnes vegne.

Når du never Toronto og 1994 minner dette meg om noe som skjedde i Misjonskirka også der datidens pastor og mange medlemmer kastet seg på bølgen. Siden jeg var altfor ung til å huske noe om hva som skjedde den gangen (jeg har kun fått høre om deler av det de siste årene) skal jeg ikke utbrodere eller spekulere i hvem/hva/hvor, men jeg bekrefter at Misjonskirka ble infiltrert av disse tankene på starten av 1990-tallet. Denne pastoren og støttespillerne hans gikk ut og laget en ny menighet da de ikke fikk støtte fra flertallet, så jeg tror at Misjonskirka har vært relativt fri fra Toronto etc. de siste 10-12 årene.

Per i dag kjenner jeg ikke til at folk som støttet opp om Toronto har noen nevneverdig innflytelse i menigheten. For min egen del er jeg tungt inne i ungdoms- og studentarbeidet, og i den grad det er opp til meg vil jeg være på vakt i forhold til usunne lærer.




Forøvrig, min fortkortelse "DNM" står for "Det Norske Misjonsforbund", som altså er det riksdekkende nettverket for misjonsmenighetene. I Trondheim heter menigheten "Misjonskirka" (eller: "Trondheim Misjonsmenighet"). (DNMs er dermed kun DNM med en genitivs-S). DNM var den første ikke-lutherske kristne sammenheng i Norge, (foruten Den Romersk Katolske Kirke og Den Russisk Ortodokse Kirke). Norge fikk en stor grad av religionsfrihet i 1845 med dissenterloven, og i 1856 ble DNMs moder-organisasjon dannet av overløpende statskirkeprester. Vi feiret 150-årsjubileum i fjor.

Etter DNM kom andre bevegelser til, f eks De Frie Evangeliske Forsamlinger og etterhvert Pinsebevegelsen. De lutherske misjonsforeninger under DNK ble i mange tilfeller dannet før DNM men dette har sammengheng med DNKs religionsmonopol i Norge fram til 1845 (som forbød ikke-luthersk kristendom). DNM praktiserer i stor grad samvittighetsfrihet i mange spørsmål, f eks dåp, nattverd etc. i tillegg er DNM veldig liberale på ytre uttrykk, som bl.a. dans, drama, moderne musikk etc.

Selv om det er stor misjonsiver og Bibelfundamentalisme så har det tradisjonelt sett vært en åpen holdning utad mot andre kristne og i forhold til de nevnte ytre uttrykkene. Bl.a. var DNM en av de eneste organisasjonene som åpnet sine dører for de som ble kristne i forbindelse med Hippie-vekkelsene (som møtte mye skepsis fra andre i kristen-Norge). Til tross for denne åpenheten mot folk så har DNM alltid hatt et konservativt og stødig Bibelsyn. Jeg vil tro at lutheranere vil kunne kjenne seg igjen i teologien som generelt sett ikke er preget av trosbevegelse og co.



mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2007 kl 22:45


Mhusoy
Du sier DNM har et ”stødig Bibelsyn”, men kan det også karakteriseres som litt diffust? Grunnen til at jeg spør er det du sier om praktisering av ”samvittighetsfrihet i mange spørsmål, f eks dåp, nattverd etc.”?

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2007 kl 00:24


Hei igjen du. :)



Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Mhusoy
Du sier DNM har et ”stødig Bibelsyn”, men kan det også karakteriseres som litt diffust? Grunnen til at jeg spør er det du sier om praktisering av ”samvittighetsfrihet i mange spørsmål, f eks dåp, nattverd etc.”?

-


Ja, det kan det nok. På disse punktene er det en viss åpenhet. På en måte er jeg glad for det. I den verdensvide kirke er det forskjeller på nettopp disse punktene. Lutheranere og evangelikale er til en viss grad uenige om dåpssynet, ellers er disse to gruppene mye enig om teologien. DNM har sånn sett en fin innfallsvinkel til andre menigheter. Nattverdssyn er nok mer aktuelt i forhold til de historiske kirkene, men det er vel også slik at evangelikale ofte har et noe annet syn enn lutheranere på dette området. Jeg antar at mange evangelikale heller mot kalvinisme etc.

Det kan nok også oppfattes som noe diffust. Sett fra denne vinkelen er kanskje ikke åpenheten i DNM den heldigste, men husk at denne åpenheten kun gjelder de mer omdiskuterte tingene.

Seksualmoral etc. har DNM et vanlig kristenkonservativt syn på. Så vidt jeg husker fikk ikke DNM mye hjelp fra konservative lutheranere eller karismatikere da organisasjonen ble kjørt hardt på homofilisynet i media da Høybråten (DNMer) tok over som partileder i KrF. Det bør ikke herske noen tvil om at DNM står ganske stødt når det gjelder slike spørsmål.


Selv om jeg nok kan være enig i at det er til det beste å ha avklarte standpunkter på så og si alt så er det likevel lurt å erkjenne at en ikke har forstått absolutt alt til det fulle (jfr. 1Kor 13). Når DNM inntar en litt mer åpen stilling til noe få spørsmål så mener jeg at dette føres inn under en viss ydmykhet i forhold til det å være menneske (og relatert til det Paulus beskriver i 1Kor 13). (Det finnes jo også flere eksempler i NT på at ting noen ganger kan være vanskelige å forstå).

Selv om det er en stund siden jeg var noe involvert i diskusjoner rundt dåpsspørsmål så har jeg hørt veldig gode argumenter fra begge sider (lutheranere og karismatikere/pinsevenner). Det er vanskelig for meg å avgjøre hvem som har mest rett angående dette.



Det hadde derfor vært fint om disse gruppene kunne sette seg ned å se hva uenighetene egentlig dreier seg om. Jeg mener bestemt at det er åndelig-teoretisk mulig å forstå slike ting. Gud ønsker nok det og han vil hjelpe. Det krever imidlertid at kristne kommer sammen og går gjennom ting på en grundig måte (som jeg nettopp oppfordrer til i denne tråden...)



mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2007 kl 05:35


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

Selv om det er en stund siden jeg var noe involvert i diskusjoner rundt dåpsspørsmål så har jeg hørt veldig gode argumenter fra begge sider (lutheranere og karismatikere/pinsevenner). Det er vanskelig for meg å avgjøre hvem som har mest rett angående dette.



Det hadde derfor vært fint om disse gruppene kunne sette seg ned å se hva uenighetene egentlig dreier seg om. Jeg mener bestemt at det er åndelig-teoretisk mulig å forstå slike ting. Gud ønsker nok det og han vil hjelpe. Det krever imidlertid at kristne kommer sammen og går gjennom ting på en grundig måte (som jeg nettopp oppfordrer til i denne tråden...)

Mhusoy
Din tro på dette med å sette seg ned å snakke blir nesten litt komisk. Etter som jeg kan se av innlegget ditt så virker det jo ikke som det har hjulpet deg så mye med å finne ut av dette med dåp i alle fall – så hvorfor skulle det da være så mye mer fruktbart i større sammenheng?



[Redigert den 12-8-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2007 kl 13:46


Sitat:
Opprinnelig postet av GnagarMhusoy
Din tro på dette med å sette seg ned å snakke blir nesten litt komisk. Etter som jeg kan se av innlegget ditt så virker det jo ikke som det har hjulpet deg så mye med å finne ut av dette med dåp i alle fall – så hvorfor skulle det da være så mye mer fruktbart i større sammenheng?



[Redigert den 12-8-2007 av Gnagar]


Ja ja, så får du mene det.

En grunn til at jeg f eks ikke har funnet ut mer om bl.a. dåp er jo nettopp at folk ikke snakker sammen, men begge dikterer sin egen monolog. Derfor oppstår misforståelser.

Du ser jo f eks at apostlene kom sammen da de var uenige og snakket ut. Apg 15 etc. Det hjalp jo veldig ettersom det ledet fram til en felles forståelse, f eks i forhold til hvilke religiøse krav som ble stilt til hedningene.



mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2007 kl 14:15


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

En grunn til at jeg f eks ikke har funnet ut mer om bl.a. dåp er jo nettopp at folk ikke snakker sammen, men begge dikterer sin egen monolog. Derfor oppstår misforståelser.

Du ser jo f eks at apostlene kom sammen da de var uenige og snakket ut. Apg 15 etc. Det hjalp jo veldig ettersom det ledet fram til en felles forståelse, f eks i forhold til hvilke religiøse krav som ble stilt til hedningene.

Min erfaring er, mhusoy, at skal man finne ut av noe så må en faktisk være villig til å arbeide litt selvstendig med stoffet også. Vil tro apostlene også gjorde det – de hadde neppe kommet fram til noe ellers :)



[Redigert den 12-8-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2007 kl 14:35


Behøver det ene: ”å arbeide selvstendig med stoffet” utelukke det andre: "snakke ut sammen” da?

Siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2007 kl 15:45


Sitat:
Opprinnelig postet av Siggen
Behøver det ene: ”å arbeide selvstendig med stoffet” utelukke det andre: "snakke ut sammen” da?

Siggen

Neida, men jeg tror bare det blir litt feil om man gjør felleskristne løsninger / svar til egne – uten selvstendig refleksjon. Det kan muligens være lett og behagelig å følge endetidens økumenske hovedstrøm, men at det skulle være selve veien? – jfr. Matt 7,13-14.



[Redigert den 12-8-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 16:42


Sitat:

En grunn til at jeg f eks ikke har funnet ut mer om bl.a. dåp
er jo nettopp at folk ikke snakker sammen
men begge dikterer sin egen monolog


Har du da funnet ut alt Skriften har å si om dåp,
og så er du hindret i å "komme videre"?

Kan hende, hvis de andre bare vil diskutere og ikke praktisere ...

derfor er ett av de få slagord jeg kan like, at
"vi diskuterer ikke dåpen, vi utfører den."
(kilde pinselig, og bra bibelsk Mt 3:15)

men,

en kunne få inntrykk av at du ikke vil kalle det å
"snakke sammen" før det er rørt sammen en aritmetisk
gjennomsnittlig miks av foreliggende meninger,
og så kan miksen opphøyes til Åndens veiledning i
vedkommende spørsmål?

Ser ut som det er dogme hos mange, i alle fall, mer eller
mindre bevisst.

Tror ikke det var apostlenes vei til å søke ledelse?

ApGj 15 konkluderte ikke med vår typiske
kompromiss-innstilling fra en komite, akkurat...

mer veiledelse her -->

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2007 kl 22:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Sitat:

En grunn til at jeg f eks ikke har funnet ut mer om bl.a. dåp
er jo nettopp at folk ikke snakker sammen
men begge dikterer sin egen monolog


Har du da funnet ut alt Skriften har å si om dåp,
og så er du hindret i å "komme videre"?

Kan hende, hvis de andre bare vil diskutere og ikke praktisere ...

derfor er ett av de få slagord jeg kan like, at
"vi diskuterer ikke dåpen, vi utfører den."
(kilde pinselig, og bra bibelsk Mt 3:15)

men,

en kunne få inntrykk av at du ikke vil kalle det å
"snakke sammen" før det er rørt sammen en aritmetisk
gjennomsnittlig miks av foreliggende meninger,
og så kan miksen opphøyes til Åndens veiledning i
vedkommende spørsmål?

Ser ut som det er dogme hos mange, i alle fall, mer eller
mindre bevisst.

Tror ikke det var apostlenes vei til å søke ledelse?

ApGj 15 konkluderte ikke med vår typiske
kompromiss-innstilling fra en komite, akkurat...

mer veiledelse her -->

.


Hehe. Du er flink til å kverulere, men jeg er enig med deg...

Jeg akter faktisk å sette meg mer inn i disse tingene på egen hånd. Faktum er forsåvidt at jeg personlig studerte Bibelen ganske inngående i mange år i tenårene og at jeg så visst ikke hadde noen over skulderen min og dikterte.

Når jeg likevel synes det kan være greit å høre på andre så har det å gjøre med at jeg ikke hevder å vite absolutt alt selv, og erkjenner at jeg faktisk kan lære en del av andre kristne. Vi er jo tross alt et legeme, ikke kun et lem.


mhusoy :wink2:




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 21-8-2007 kl 21:26


Sitat:

Når jeg likevel synes det kan være greit å høre på andre
så har det å gjøre med at jeg . . . . erkjenner at jeg
faktisk kan lære en del av andre kristne.
Vi er jo tross alt ett legeme


Det er et konstruktivt utgangspunkt!


Dermed spørs det om vi skal ha størst forventninger
(og planlegge deretter..)

til at legfolket får for vane å møtes ofte med
hverandre i små grupper, privat --


eller om det spennende og forvandlende ligger i at de
mediafokuserte 'Stort Navn' kristenledere,
Generalsirkulærer (eh, -sekulærer?) og mahatmaer

i en passende? legering av navneretninger og regimer



fortsetter å møtes i gåtefulle strategimøter for å begå
komite- og kompromiks-utredninger og kampanjer
med videre,
som vi siden møter som ferdig "saltløst blandingsfôr"


Kan det hende at her foreligger langt mer omfattende
erfaringer med den ene typen foringsforsøk / samtaler,
enn den andre? eller omvendt?


Sitat:

Then they that feared the LORD
spoke often one to another
Mal 3:16 KJV
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen