Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Nåde er godt!
SnorreMANO
Juniormedlem
*




Innlegg: 16
Registrert: 25-1-2005
Brukeren er frakoblet


saint.gif opprettet den 1-9-2006 kl 13:42
Nåde er godt!


Nåde er godt!

2. Kor. 5.17:

"Nei, den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til! 18 Men alt er av Gud, han som ved Kristus forsonte oss med seg selv og ga oss forsoningens tjeneste. 19 For det var Gud som i Kristus forsonte verden med seg selv, slik at han ikke stiller dem til regnskap for deres misgjerninger, og han betrodde budskapet om forsoningen til oss. 20 Så er vi da utsendinger for Kristus, og det er Gud selv som formaner gjennom oss. Vi ber dere på Kristi vegne: La dere forsone med Gud! 21 Han som ikke visste av synd, har han gjort til synd for oss, for at vi i ham skulle få Guds rettferdighet."

Her er det verdt å studere Skriften inngående, ettersom denne passasjen inneholder mange sterke grunnsannheter.

Om innholdet i frelsen.
Om forsoningen.
Om Guds løsning på synd og misgjerninger.
Om vårt oppdrag og misjon.
Om Guds forhold til verden.
Om hvordan Gud gav frelsen.
Om evangeliet, de GODE NYHETENE.


Dette er sterk lesning, som jeg elsker å tygg på i timesvis.

:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 1-9-2006 kl 13:51


:bisou:



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2006 kl 14:02


Veldig bra vers.. fint å "tygge" på :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2006 kl 18:09


Jo, det er et fint vers. Men slik jeg kjenner Snorre, mener han verset betyr at en ikke skal kunne tale andre til rette. Det mener han er det samme som å fordømme dem.

Men jeg mener at en menighet bør beholde en viss standard, hvis noen blir såret av bibelske sannheter så får de heller bli det. Guds ord er skarpere enn noe tveegget sverd.
Snorre svarer vel da at det finnes mange tolkninger, ikke minst sett i forhold til uenigheten i bispekollegiet. Men husk at disse personene er uvanlig liberale, og er påvirket av moderne ikke-kristne teorier.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 1-9-2006 kl 19:20


Ja, hva svarer du til dette Snorre?



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 1-9-2006 kl 19:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
Jo, det er et fint vers. Men slik jeg kjenner Snorre, mener han verset betyr at en ikke skal kunne tale andre til rette. Det mener han er det samme som å fordømme dem.


???

For alt det jeg vet så er det kanskje mulig at din vurdering av SnorreMANOs oppfatning stemmer.

I dette tilfellet så lurer jeg imidlertid på om du ikke legger ordene litt i munnen på ham? Han sier jo ingenting om de tingene du tar opp ovenfor..

Og hva sier du SnorreMANO, hvilke tanker kommer fram etter "tyggingen" din av disse versene?

Gunnar :)




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2006 kl 21:47


Hvis du ser på bare denne tråden, virker min reaksjon noe surmaget ja.
Men jeg har fulgt godt med på Snorres aktivitet på forumet til JesusOnline i det siste.
Her på Apologetisk har han også noen innlegg der han avskriver apologetene her som fordømmende, siden hensikten med forumet er å advare mot andre kristendomsformer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2006 kl 01:37
I nådens rike oppdager en at frelsen er Guds sak. Nåden er hans ide, Hans verk og går på Hans bekostning. Han tilbyr den til den han vil, når han vil.
Vår oppgave i denne prosessen er og opplyse folk om dette, ikke å sile dem ut.


For det som var umulig for loven det gjorde Gud. Han gjorde det ikke ved å sende en ny kraft til å oppfylle loven. Han sendte sin Sønn for å forsone hele verdens synder gjennom et evig gyldig offer. Det åpnet en helt ny vei til Gud. Det er ikke loven som har det siste ordet. Når den har feldt sin dom, har Gud enda det viktigste å si.

Slik som det gikk for Peter, slik går det for alle som blir troende på denne jord. I sin ytterste nød, når synden truet med å knuse han, finner han at det er en annen som bærer hans byrde og lider i hans sted. Han finner en som rettferdiggjør den ugudelige, som er trofast mot den troløse,som kjøper det fortapte fri med sitt eget blod. Han/Hun oppdager forsoningens og nådens hemmelighet og gave.

Men vi er rådet til å prøve alt. Det er forskjell på å dømme og be-dømme!

mvh Bror :saint:



[Redigert den 1-9-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
SnorreMANO
Juniormedlem
*




Innlegg: 16
Registrert: 25-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2006 kl 08:54


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
Jo, det er et fint vers. Men slik jeg kjenner Snorre, mener han verset betyr at en ikke skal kunne tale andre til rette. Det mener han er det samme som å fordømme dem.

Man kan godt "tale folk til rette". Jeg mente ikke noe mer enn det som stod i det skriftstedet.
Hva enn man gjør, hvis man gjør det i kjærlighet, så vil nok mottageren oppleve at motivet bak er godt. Forhåpentligvis.

Men grunnleggende så oppfatter jeg det som Paulus mener at vårt hovedbudskap til verden er "Ordet om forsoningen".
Da blir jo spørsmålet hva dette budskapet inneholder...?


Sitat:

Men jeg mener at en menighet bør beholde en viss standard, hvis noen blir såret av bibelske sannheter så får de heller bli det. Guds ord er skarpere enn noe tveegget sverd.

Vel. Mulig det.
Men jeg mener at man også kan være viselig og smart i slike spørsmål, slik som Jesus var med den kvinnen som ble tatt i hor.
Skriften sa at en slik kvinne skulle steines.
Jesus løste den saken på en brilliant måte.
Jeg tror det er viktigere å være et medmenneske først, og så en "skriftlærd"...
Klart at Skriften inneholder mye gull og edelstener som er ment til å velsigne, hjelpe og rettlede mennesker...

...men man må gjerne "vinne" menneskers tillit og respekt før en kan komme dit at en kan vise i kjærlighet og respekt hva Bibelen sier om dette og hint...


Sitat:

Snorre svarer vel da at det finnes mange tolkninger, ikke minst sett i forhold til uenigheten i bispekollegiet. Men husk at disse personene er uvanlig liberale, og er påvirket av moderne ikke-kristne teorier.

Jeg synes ikke disse bibelversene er uklare på noen måte, så jeg mener ikke at det grunnlag for mye "tolkning".
Hva "bispekollegiet" skulle mene om noe som helst, er for meg av utrolig liten interesse... :lol:


Jeg skrev innlegget for å peke på at i dette verset så ligger det veldig mye interessant åpenbaring om Gud og frelsen og vårt oppdrag.

Jeg tror det er mye viktige og fine aktiviteter vi troende kan holde på med, men at "budskapet om forsoningen" skulle være det mest grunnleggende og i det minste undertonen i alt verden får høre av oss... ;)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 4-9-2006 kl 02:39


:grin:



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-9-2006 kl 23:18


Og budet med stor b er at vi skal elske hverandre, i ord og gjerning... og selvsagt helst i tankene også!

Det burde være vår rettesnor i all vår ferd. Nemlig kjærlighetsbudet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-10-2006 kl 00:13


Sitat:
Opprinnelig postet av SnorreMANOJeg tror det er viktigere å være et medmenneske først, og så en "skriftlærd"...
Klart at Skriften inneholder mye gull og edelstener som er ment til å velsigne, hjelpe og rettlede mennesker...

...men man må gjerne "vinne" menneskers tillit og respekt før en kan komme dit at en kan vise i kjærlighet og respekt hva Bibelen sier om dette og hint...




Akkurat det jeg skulle til å si.
Kanskje ikke, men er svært enig her.
Klok som en due, og enfoldig som en slange, frelsen er jo det mennesker trenger, og vi har den for å dele den.




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-10-2006 kl 00:17


Verden er jo så lei av lovene som skal styre dem, og de dømmende øynene, de blir rett så slett syke.



Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen