Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Er Jesu rettferdighet min rettferdighet?
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-6-2006 kl 21:21
Er Jesu rettferdighet min rettferdighet?


Jeg hadde en drøm her en dag, og våknet fylt av lettelse og glede. Jeg hadde drømt at når jeg en dag skal stå til rette for Gud, så er det ikke med min rettferdighet, men med Jesu rettferdighet jeg blir ført frem for Guds domstol.

Jeg lurer litt på nå om det er riktig å uttrykke det slik?

Når jeg tror at Jesus er Guds sønn, så blir hans rettferdighet tilregnet meg? Det er jo i så fall helt fantastisk!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 2-6-2006 kl 22:32


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Jeg hadde en drøm her en dag, og våknet fylt av lettelse og glede. Jeg hadde drømt at når jeg en dag skal stå til rette for Gud, så er det ikke med min rettferdighet, men med Jesu rettferdighet jeg blir ført frem for Guds domstol.

Jeg lurer litt på nå om det er riktig å uttrykke det slik?

Når jeg tror at Jesus er Guds sønn, så blir hans rettferdighet tilregnet meg? Det er jo i så fall helt fantastisk!


AMEN! :yes:

Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uavhengig av loven. Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell, for alle har syndet og mangler Guds herlighet. Men ufortjent og av hans nåde blir de erklært rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus. Ham har Gud stilt synlig fram for at han ved sitt blod skulle være soningsstedet for dem som tror. Slik viste Gud sin rettferdighet. For han hadde tidligere i tålmodighet holdt tilbake straffen for de synder som var begått. Men i vår tid ville han vise sin rettferdighet, både at han selv er rettferdig, og at han erklærer den rettferdig som tror på Jesus. Hva har vi da å være stolte av? Ingenting! Hvilken lov sier det? Gjerningenes lov? Nei, troens lov. For vi hevder at mennesket blir rettferdig for Gud ved tro, uten lovgjerninger. Rom 3, 21-28

:singing:


* * * *

[Redigert den 2-6-2006 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2006 kl 17:40
Det ER helt fantastisk!


Eg kjenner meg igjen i din følelse av glede over drømmens innhold Everaldo. Det som er helt fantastisk er jo at dette er kristendommens fundament. Det som er synd er at dette ikke får den plass det fortjener i dagens forkynnelse.

De forløsende ord for meg ble Romerne 5,18-18:Altså, likesom en manns fall ble til fordømmelse for alle mennesker, så fører en manns rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle. Likesom de mange ble syndere på grunn av det ene menneskes ulydighet, skal nå de mange stå som rettferdige på grunn an den enes lydighet.

Reformasjonens hovedsak var også: En iboende, eller ikke iboende rettferdighet.

Fra Konkordieboken: "Vi frelses ved Kristi rettferdighet utenfor oss selv - ikke ved en rettferdighet som er iboende vår person."

"Det er falsk å lære at troen ikke henholder seg til Kristi lydighet, men derimot til hans gudommelige natur slik den bor og virker i oss, og at det er ved denne iboen i oss vår synd blir tildekket for Gud."

Drømmen forteller det som er vår eneste trøst som gir frelsesvisshet både i gode og onde dager. Betingelsen for å vinne evig liv er med andre ord under den nye pakt de samme som under den gamle, fulkommen lydighet.
Gjennom den nye pakt har Kristus oppfyldt loven for overtrederne av loven. Dette kommer oss til gode dersom vi gir etter for Nådens Ånd og tar imot Jesus som vår personlige frelser. Eg tror vårt navn blir skrevet i "Livets bok" når Gud viser oss dette. Oppfatter det også som "Lammets sang" når Gud på forskjellige måter viser og minner oss om dette.

Takk for at du delte dette med oss. Eg stemmer også i med et Amen!

mvh Bror :singing:

Da eg for første gang fikk se dette gråt eg av glede.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2006 kl 01:15


Det står en del i Skriften om den tilregnede rettferdighet. Dvs. at vi står for Gud tilregnet Jesus rettferdighet framfor vår egen. Men det som først og fremst dukket opp i tankene mine - da jeg las denne tråden - var noe av det vi får i tillegg til tilregnet rettferdighet. Noe som i følge Skriften ser ut til å følge denne rettferdighet som en skygge. Nemlig lidelse.

”Her har jeg ikke min egen rettferdighet, den som loven gir, men den rettferdighet jeg får ved tro på Kristus, den som er fra Gud og bygger på tro. 10 Da kjenner jeg ham og kraften av hans oppstandelse, får del i hans lidelser..” Fil 3, 9 – 10.

”Alltid presset, men ikke knekket..” 2 Kor 4, 8.

Vel, dette var bare en tanke jeg fikk.

Lykke til!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Ekrist
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 10
Registrert: 2-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2007 kl 13:31


"Dette er det navn som Han skal kalles med: Herren, vår rettferdighet." (Jer 23,6).
Dette sies om Ham allerede hos profeten Jeremia.
"Din" rettferdighet, det er selve Hans navn!
Det kan du jo tenke på neste gang du påkaller Jesu navn!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-2-2007 kl 11:35


Amen ja!

Dette med lidelser da, et Guds hjerte lider mer i ondskapen i denne verden, men hold ut og få livets seierskrans.




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen