Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  
Forfatter: Tittel: Tibudsloven i protestantismen
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-1-2006 kl 13:39
Tibudsloven i protestantismen


Gjelder Bibelens tibudslov fremdeles, eller ikke?

Bakgrunnen for at jeg stiller dette spørsmålet er de mange forvirrende uttalelser fra ulike kirkesamfunn innen protestantismen.

Et av eksemplene på denne totale forvirring er at Bibelens andre bud i tibudsloven - det budet som forbyr "å lage seg utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden" - ikke er med i katekismen.

Ellers er katekismens utgave av tibudsloven svært mye forandret, ja så mye at det er øvet vold på symbolikken på Guds fullkommenhet.

De mange uklare og ulike forståelser innen protestantismen er så stor at det er på sin plass å snakke om "Babels forvirring".Derfor ville det vært greit å høre dere andres maning om tibudslovens gyldighet og hvorfor tibudsloven fortsatt har sin plass i Luthers Katekisme som er en viktig del av trosgrunnlaget innen Den norske kirke.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 29-1-2006 kl 14:08


Den gjelder for dem den gjelder. Den gjelder ikke for meg.
Men de fleste av budene er allmengyldige i den forstand at de er ypperlige leveregler.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-1-2006 kl 14:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Den gjelder for dem den gjelder. Den gjelder ikke for meg.
Men de fleste av budene er allmengyldige i den forstand at de er ypperlige leveregler.


Hvorfor gjelder den ikke for deg, Elgkjøtt, men gjelder for mange andre?

Hva mener du når du sier "de fleste av budene" er allmengyldige i den forstand at de er ypperlige leveregler? Er ikke også det andre budet i Bibelen også en "ypperlig leveregel"?

Og hva med hviledagsbudet? Gjelder det fortsatt i dag?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2006 kl 15:16


hvor mange ganger må hver enkelt av oss angi vår stilling til loven før vi blir forstått?

loven gjelder på den måten at den kan fordømme alle som ikke er i Kristus. ser de seg som fordømte i dette livet og kommer til Kristus, da er de salige, for det finnes ikke fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus.

loven kan ikke fordømme den som er i Kristus, og det mener jeg å være, Guds nåde være takk. for den som er i Kristus er loven en god veileder og pekepinn, men den skal ikke få plage ens samvittighet som holder seg til Kristus og Hans rettferdighet. Gud sendte Sin Sønn for å oppfylle loven I MITT STED og for så å ta min straff. Tror du Gud krever det samme av meg når jeg - i Hans øyne - allerede har gjort alt Han krever fordi JESUS har gjort alt Han krever i mitt sted? Jesus har betalt alt og hva gjelder hviledagen så ER Kristus min hvile. og hvor mange ganger har jeg ikke vist til Rom 14 når du spør om hviledagen? det handler ikke om slike ting som dager og år lengre, willy, det handler om å være i Kristus. og å være i Kristus er intet annet enn å ta vare på Hans ord - og hva sier Hans ord?

Den som holder seg til lovgjerninger er under forbannelse, men synderen tilregnes rettferdighet ved at han tror på Ham som rettferdiggjør den UGUDELIGE.

Det er ikke de selvsikre, egenrettferdige Han rettferdiggjør, for de ser jo slett ikke ut til å trenge det, selvom saken er en ganske annen. Det er de UGUDELIGE Han rettferdiggjør. De som vet at de er ugudelige, syndige, ikke eier muligheten eller dyktigheten til å holde ett eneste av Hans bud.

Jeg skal si deg det Willy at jeg er en ENORM synder fra før av, men om jeg var 1000 ganger verre enn jeg allerede er - om det er mulig - så er fortsatt Kristus min rettferdighet og jeg har evig liv - FULLSTENDIG UFORTJENT - i HAM.
'
tror du Jesus løy da Han sa til fariseerne: "Tollere og skjøger kommer før inn i Guds rike enn dere!" ??

[Redigert den 30/1/2006 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2006 kl 15:35


Det er ingen fordømmelse for den som er i Kristus for da er Han også i deg og da kan man ikke synde. Man holder Guds lov og elsker sin neste som seg selv guddommelig som kun er mulig med Ånden i seg og merk Ånden elsker skaperverket og fullendelsen av den Den Syvende Dag Sabbaten. Og alt er bare godt i Ånden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 30-1-2006 kl 20:24


Med hvilken rett har du LeifG å anklage troende mennesker for ikke å holde loven?
Det er OK at du holder Sabbaten, det er ikke OK at du anklager meg for ikke å holde sabbaten helligere enn de andre ukedagene.
Selv djevelen har ikke rett til å gjøre dette. Anklageren ble grundig avkledd og latterliggjort på korset, da gjeldsbrevet pga budene ble SLETTET :)

Som hedning trenger jeg ikke forholde meg til loven i det hele tatt.
Vi hedningekristne er i følge både Paulus og Peter FRI, og de formaner oss til å ikke misbruke denne FRIHETEN.
De første kristne hedningene ble pålagt av Den Hellige Ånd å holde seg borte fra noen ytterst få ting; hor, blodmat og avgudsoffer. Grunnen til disse restriksjonene var ifølge Ap.gj. at loven ble opplest i synagogene rundt omkring i hedningeland hver sabbat. Det var rett og slett for ikke å vekke anstøt hos jødene som levde i utlendighet! :shocked2:

Paulus forklarte siden at hedningene egentlig kunne hive i seg offerkjøtt, vin, kaffe etc, bare det ikke førte andre til fall. :)

Som sagt før: jeg hverken horer, myrder eller dyrker andre guder, men det er ikke fordi loven forbyr meg dette. Jeg er 100% FRI, halleluja!

[Redigert den 30-1-2006 av Elgkjøtt]

[Redigert den 30-1-2006 av Elgkjøtt]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2006 kl 23:36


Elsker man sin neste hvis man ikke holder Sabbaten da? Elsker du da Gud og hva fører det til å ikke gi Gud ære?

Hvis man ikke gjør som profetene sier i GT at Guds folk gjør før Hans andre komme, elsker man da Gud?

Er det ikke å følge sitt eget hjerte hvis man foretrekker noe annet enn det Gud sier? Fører ikke det til, eller er ikke det stolthet å ikke bøye seg for Herren? Fører ikke det til smerte for din neste å elske seg selv høyere enn Herren?

Men du og jeg er jo fri til å gjøre det vi vil og jeg vil følge Herrens ord og Ånd.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 31-1-2006 kl 02:20


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Elsker man sin neste hvis man ikke holder Sabbaten da? Elsker du da Gud og hva fører det til å ikke gi Gud ære?

Ja, selvsagt kan man elske sin neste og Gud uten å holde sabbaten. Jeg snakker av erfaring :)

Sitat:
Hvis man ikke gjør som profetene sier i GT at Guds folk gjør før Hans andre komme, elsker man da Gud?

Vet ikke helt hva du sikter til her, men livet med Jesus er noe helt annet enn gjerningsreligion.

Sitat:
Er det ikke å følge sitt eget hjerte hvis man foretrekker noe annet enn det Gud sier? Fører ikke det til, eller er ikke det stolthet å ikke bøye seg for Herren? Fører ikke det til smerte for din neste å elske seg selv høyere enn Herren?

Jeg merker at du igjen forsøker å ta jobben som djevelen ikke lenger har rett til å gjøre, nemlig å anklage en troende person for ikke å holde budene.

Hvorfor kan ikke djevelen lenger innta anklagerrollen?

Paulus forklarer at gjeldsbrevet som gikk imot oss på grunn av lovens bud, strøk han ut og tok det bort ved å nagle det til korset. Han AVVÆPNET maktene og myndighetene (det betyr at Satan og hans hær mistet sitt våpen, nemlig anklagepunktene som fulgte av budene) og stilte dem fram til spott og spe da han triumferte over dem på korset. Og fortsettelsen står i sammenheng med forrige vers: SÅ LA DA INGEN DØMME DERE for det dere spiser eller drikker, eller når det gjelder høytider, nymånedag eller sabbat.

Når ikke Djevelen har noe juridisk grunnlag for å anklage meg for ikke holde sabbaten eller for å drikke for mye vin eller for å bryte et hvilket som helst bud, har hvertfall ikke du, LeifG, det.

Sitat:
Men du og jeg er jo fri til å gjøre det vi vil og jeg vil følge Herrens ord og Ånd.

Jeg følger Herrens ord om hedningenes frihet, og har nettopp vist deg ett av dem. Jeg er ikke litt eller ganske fri. Ikke engang nesten helt fri, men 100% FRI. Det er mitt privilegium og mitt ansvar å forvalte denne friheten. Jeg fatter ikke at du tør å dømme meg for min FRIHET.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-1-2006 kl 09:50


Du er fri til ikke å følge Herren Elgkjøtt og jeg dømmer deg ikke. Det er du selv som dømmer deg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 31-1-2006 kl 10:10


Når du sier jeg ikke følger Herren, har du allerede dømt meg.

Det virker ikke som om du leser innleggene mine egentlig. Du kommer jo ikke med et eneste vettugt motargument.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-1-2006 kl 14:31


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Du er fri til ikke å følge Herren Elgkjøtt og jeg dømmer deg ikke. Det er du selv som dømmer deg.


Hvem er du som kan gi uttrykk for at Elgkjøtt ikke følger Herren?

Vær klar over det, Leif, at Elgkjøtt har et godt poeng når han sier at du har tatt på deg den anklager rollen Djevelen har mistet. Du går her ikke i Herrens fotspor, men i Djevelens!

Det er merkelig hvor firkantet og bokstavelig du tar det Guds ordet som til enhver tid passer deg, men gir blaffen i det Gudsordet som taler imot deg. Du opptrer og skriver som en farriseer.

Så til sist, Leif vil jeg si at jeg deltar i en bibelgruppe her i Haugesund SDA menighet, arrangert av et menighetsmedlem. I går kveld fikk jeg et vitnesbyrd fra en bror som også deltar i gruppa, men som ikke er adventist. Han hadde fått låne bokserien Alfa & Omega av medlemmet som er ordstyrer for gruppa. Vitnesbyrdet var at han oppfattet Ellen White sine uttalelser om de som ikke holder sabbat på lørdag, som svært fordømmende og ville ikke lese mer av forfatteren som har en så fordømmende holdning overfor andre troende mennesker.

Adventister som tenker og snakker like fordømmende som deg og adventistprofeten Ellen White gjør det motsatte av å evangelisere. Dere "evangeliserer" løgn, Leif. Helligholdelsen av den syvende ukadagen frelser ikke et eneste menneske. Dessuten er Bibelen klar på budskapet at GT's sabbatslover ikke gjelder etter bokstaven lenger. Hvis du ikke har sett det kjenner du ikke til budskapet i Guds ord.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-1-2006 kl 16:38


Det er stoltheten som gjør at folk føler seg fordømt, ikke Guds ord.


1Joh 3:19-24
På dette skal vi vite at vi er av sannheten, og vi skal stille vårt hjerte til ro for hans åsyn.

For om vårt hjerte fordømmer oss, så er Gud større enn vårt hjerte og kjenner alle ting.

Mine kjære! Dersom vårt hjerte ikke fordømmer oss, da har vi frimodighet for Gud,
og hva vi enn ber om, det får vi av ham, fordi vi holder hans bud og gjør det som er til behag for ham.

Dette er hans bud, at vi skal tro på hans Sønns, Jesu Kristi navn og elske hverandre, slik han bød oss.

Den som holder hans bud, blir i ham, og han i ham. Og på dette kjenner vi at han blir i oss: av den Ånd som han gav oss.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 31-1-2006 kl 17:00
Sabatten - hvilen i den Hellige Ånd


Hei LeifG,

Det jeg har prøvd å bringe frem vedrørende loven om sabatten tidligere, og som du også tildels har applaudert er følgende:

Å holde Sabatt betyr

1) i GT det å helligholde en spesiell hviledag - nemlig lørdagen.

2) i NT å komme inn i hvilen - nemlig gjennom dåpen i den Hellige Ånd.

Siden du fremdeles holder deg til GTs praksis finner jeg det nødvendig å igjen forsøke å formidle mitt syn på hva Sabatten egentlig går ut på.

Kanskje disse eksemplene kan være forklarende:

GT: man ofret et lam - lovgjerning
NT: Gud ofret Sitt Lam - nåde

GT: Blodet fra offerlammet dekket over syndene, men forandret ikke livet til den som ofret og slettet heller ikke ut syndene.
NT: Blodet fra Guds Lam Jesus Kristus slettet ut våre synder, og forandrer våre liv. HVORDAN?

GT: Blodet til sauer og geiter i GT overførte ikke LIVET i blodet til den troende.
NT: Blodet til Jesus Kristus overførte LIVET i BLODET til den troende! DETTE SKJER VED DÅPEN I DEN HELLIGE ÅND, NÅR LIVET KOMMER INN I DEN TROENDE SOM BEVIS PÅ AT EN AKSEPT FOR OFFERET HAR FUNNET STED.

GT: Å holde Sabatt er å ha hvile en dag i uken. Det å holde lørdag som hviledag gir fysisk hvile.
NT: Å holde Sabatt er å ha kontinuerlig hvile hele uken. Det å ha Guds liv boende i seg ved en personlig opplevelse av dåpen i DHÅ gir åndelig hvile.

Det er å komme inn i hvilen. Det er ekte Sabatt. Noe annet blir kjødelige fortolkninger og Å VÆRE BLIND FOR AT PAULUS SELV SA AT SABATTEN VAR ET SKYGGEBILDE PÅ DET SOM SKULLE KOMME. Den Hellige Ånd!

Ja, den Hellige Ånd vil - etterhvert som den vinner kontroll over vår egen ånd - få oss til å leve liv som er ifølge Guds Ord. Ikke at vi kommer til å begynne å ofre sauer igjen, for det var jo et skyggebilde på det som skulle komme og som allerede er gjort. Heller ikke å holde Sabatt på lørdag, noe som var et skyggebilde på det som skulle komme.

Beviset på den HEllige Ånds dåp vil være at man tror ET HVERT Ord i Bibelen, og "the PRESENT Truth" som Peter kalte det, altså Ordet åpenbart for vår tid. Et videre bevis - siden man kan ha en intellektuell tro - vil være at man bærer Åndens frukter, et hellig liv, som blir mer og mer likt Jesu Kristi eget liv.

Jeg tror ikke at rettferdiggjørelse ved tro alene (Luther) er et substitutt for å leve et hellig liv, noe som innebærer at jeg tror på helliggjørelse (Wesley). Heller tror jeg ikke at helliggjørelsen, altså renselsen av hjertet, feier rent vårt hjerte uten at noe skal ta bolig der. Altså tror jeg på dåpen i den Hellige Ånd (Pinsevekkelsen) som en konkret opplevelse hvor Gud selv i form av den Hellige Ånd tar bolig i et renset hjerte. Med Gudslivet i hjertet vil helliggjørelsen fortsette, og man kan som nyfødt (født på ny ved rettferdiggjørelsen, helliggjørelsen og dåpen i den Hellige Ånd - vann, blod, ånd) vokse til en fullkommen manns skikkelse, mot fullkommenheten, som ikke betyr syndeløs fullkommenhet, men modenhet i Kristus. Uten dette hjelper våre anstrengelser med å holde lover ingen ting.

[Redigert den 31-1-2006 av Lance]

[Redigert den 31-1-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-1-2006 kl 18:19


I Gt ofret man ett lam ja, som var ett bilde på Jesus. Uten blod ingen tilgivelse. Det var ett bilde på at man skulle legge handen på lammet og bekjenne sin synd, akkurat som vi skal legge vår synnd på Jesus ved å bekjenne vår synd for Ham. Jødene forstod ikke dette, derfor kom Jesus selv ned for å vise oss og for å være det mennesket vi ikke klarte. Han tok også med deette på seg ansvaret for hele skaperverket også synden som oppriktig angres. Det er nåde og den er ufortjent men rettferdig.

Dette viste jo Jesus fra før av men mennesket måtte selv gå dene veien for at det også skal være rettferdig fra alle vinkler uansett ståsted. Så helligdomstjenesten var ett sant bilde på Jesus. Tro Moses og profetene. Det er denne veien vi skal gå som jødene ikke klarte fordi de ikke døde fra selvet, de tjente stoltheten.
Så vi skal ofre vårt selv som Jesus gjorde ved å la Guds Ånd lede seg og ikke eget kjød eller sin egen guddommelige Ånd/ natur. Vi slipper unna med vår egen syndige natur å dø fra, enkelt i forhold til hva Jesus gjorde for oss og de da som ikke tror at loven er mulig å holde har ikke dødd fra selvet og ønsker det heller ikke.

Så nåden er en sann dyp gave som vi i tro blir rettferdiggjort til ved gjernionger som skyldes Guds kraft og kjærlighet. Ser du Hans rretterdige sanne offer vil du elske å vandre Hans vei og da helliggholde og ære Ham spesielt på Sabbaten og da er hele uken også en hvile.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 31-1-2006 kl 19:51


Hehe... vi blir rettferdige ved gjerninger, særlig på sabbaten.... Det er litt av en nåde du presenterer.

Rom. 3,20:
For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne.

Rom. 3,28:
For vi hevder at mennesket blir rettferdig for Gud ved tro, uten lovgjerninger.

Rom. 4,1-2:
Hva skal vi da si om Abraham, vår stamfar? Hva oppnådde han? Dersom han ble rettferdig ved sine gjerninger, da hadde han jo noe å være stolt av. Men overfor Gud har han ikke det.

Rom. 4,4-6:
Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, ikke av nåde. Men den som ikke har det, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror. Slik priser også David et menneske salig når Gud regner det som rettferdig uten at det har gjerninger...

Rom. 11,6:
Og er det av nåde, er det ikke på grunn av gjerninger. Ellers var ikke nåden lenger nåde.

Gal. 2,16:
Men vi vet at ikke noe menneske blir rettferdig for Gud ved gjerninger som loven krever, bare ved troen på Jesus Kristus. Derfor satte også vi vår lit til Kristus Jesus, så vi skulle bli erklært rettferdige ved troen på Kristus og ikke ved lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig ved lovgjerninger.

Gal. 3,2:
Svar meg på én ting: Fikk dere Ånden ved lovgjerninger eller ved å høre og tro?

Gal. 3,5:
Han som gir dere Ånden og gjør under blant dere, gjør han det ved lovgjerninger eller ved at dere hører og tror?

Ef. 2,8-9:
For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv.


Det er så massiv bibelsk dokumentasjon på at nåden er betingelsesløs, at det skal en grundig hjernevask til for å benekte dette.

Sitat:
De som ikke tror at loven er mulig å holde har ikke dødd fra selvet og ønsker det heller ikke.


For det første:
Dette er en håpløs, tydeligvis indoktrinert læresetning, som ikke har noen rot i skriften.

For det andre:
Tror du om deg selv at du holder hele loven? :bigsmile:

For det tredje:
Det er en hån mot Jesus, og medfører forbannelse, å i det hele tatt forholde seg til loven:

Gal. 3,10:
Men de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-1-2006 kl 20:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Sitat:
De som ikke tror at loven er mulig å holde har ikke dødd fra selvet og ønsker det heller ikke.


For det første:
Dette er en håpløs, tydeligvis indoktrinert læresetning, som ikke har noen rot i skriften.

For det andre:
Tror du om deg selv at du holder hele loven? :bigsmile:

For det tredje:
Det er en hån mot Jesus, og medfører forbannelse, å i det hele tatt forholde seg til loven:

Gal. 3,10:
Men de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse.


Dette har du forstått, Elgkjøtt.
La soss alle ha Leif med i våre bønner og be Gud mykne hans hjerte at også han kan bli åndelig seende.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-1-2006 kl 21:40


Elgkjøtt, Abel trodde og gjorde, Abraham trodde og gjorde Moses trodde og gjorde, alle profetene trodde og gjorde/ gjør. Alle som tror noe gjør det de tror og tror du Guds lov er god gjør man etter den fordi det fryder hjerte å følge Ham. Jeg elsker Herren for Han alene er god og jeg hater ondt for jeg har smakt nok av smerter og ondt.

Det å holde loven i en sllik tilstand er ikke lovgjerninger det er en fryd fordi man elsker Herren og Hans dype kjærlighet uten bunn.

Må Herren være med oss alle.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 00:20


Abraham trodde og handlet på sin tro. Men det var TROEN ALENE som gjorde ham rettferdig, det er jo nettopp det Paulus poengterer her:

Rom. 4,1-2:
Hva skal vi da si om Abraham, vår stamfar? Hva oppnådde han? Dersom han ble rettferdig ved sine gjerninger, da hadde han jo noe å være stolt av. Men overfor Gud har han ikke det.


Troen fører til gjerninger. Jepp. Men det endrer ikke det faktum at jeg som frelst hedning ikke er underlagt noen lov, bortsett fra Kristi lov. Den Hellige Ånd bestemte å legge et minimum av byrder på hedningene, som ikke hadde for vane å feire sabbat, de spiste ting som jødene avskydde etc.

Det du skriver her er forsåvidt greit, i motsetning til denne quoten, som Paulus i galaterbrevet karakteriserer som et annet evangelium!
Sitat:
Så nåden er en sann dyp gave som vi i tro blir rettferdiggjort til ved gjerninger som skyldes Guds kraft og kjærlighet.


Ser du ikke selvmotsigelsen og det ubibelske i det du sier?
Nåden, som Paulus definerer som en ufortjent gave, skal vi gjøre oss fortjent til/rettferdiggjort til ved gjerninger?

***

Har du noen forresten en kommentar til det glade budskapet som DHÅ og apostlene overleverte til hedningene?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 01:16


Så hva skjer da når man tror og ikke gjør det ens Herre og Hans folk Israelittene gjør?

De fikk og jødene sammen med de minstekrav om visse ting, ja men det er aldri snakk om Sabbaten. Den er en selvfølge og omtales ikke her, streifer ikke deres tanker engang for søndagen er uaktuell. Aktuell nå, ja etter at hedenskapen er økumenisert inn i troen.

Tilbake til skriften.

Den gir ikke rom for søndagstilbedelse så lenge en er blant Guds folk, da er man utenfor muren og muren er loven som stenger hedningene ute fra friheten innenfor. Det er dette Paulus snakker om, ikke at loven er borte bare man tror. Man må ha en tro som gjør den levende slik at man blir endel av troen ikke endel av lovløsheten. Hvis man tror Herren er man rettferdiggjort, det finnes ikke noen vei utenom tro. Så hva er tro? Bare tro og lev videre? Herren er vår Skaper, dette er Hans eiendom og vi har fått ansvaret for den, for en gave og vi tramper på den og Han ved å gjøre det som faller oss inn om enn det er synd. Jesus tar ikke slik synd på sine skuldre, Han tar den synd som vi i vår svakhet erkjenner feil og kommer frem for Ham i tro på at Han tar den bort og I tro at Han sørger for at vi skal slippe å lide i den synd igjen fordi vi ser hvor galt det er. Det er ikke i egen kraft og egne gjerninger men tro på en Skaper som Skaper ett nytt hjerte i oss som aldri vil såre oppriktige igjen.


Det er bare ett evangelium og det er Jesus Kristus korsfestet for vår skyld i Hans sanne kjærlighet slik at også vi kan finne en vei hjem til Ham via Ham.
Helligdomstjenesten er veien Jesus gikk og jødene ikke ville gå fordi den ydmyket hjertet, en kan ikke ta med stolthet igjennom der.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 01:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
hvor mange ganger må hver enkelt av oss angi vår stilling til loven før vi blir forstått?

loven gjelder på den måten at den kan fordømme alle som ikke er i Kristus. ser de seg som fordømte i dette livet og kommer til Kristus, da er de salige, for det finnes ikke fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus.


Lionheart, du har misforstått meg litt nå. Aller først vil jeg si at jeg egentlig er enig med deg i det meste du sier om loven og vårt forhold til loven. Men hvis du ser litt nøyere på mitt innledende innlegg så oppgir jeg en bestemt grunn til at jeg stiller spørsmål ved om vi protestanter virkelig tror at tibudsloven fremdeles gjelder. Grunnen er at i Katekismen beskrives det som er grunnlaget for den Lutherske tro, altså protestantismens trosbekjennelse.

Jeg stiller spørsmål ved hvordan protestanter kan gi sin tilslutning til den utgaven av tibudsloven katekismen gjengir der Bibelens andre bud - budet som forbyr "å lage seg utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden" - er utelatt? Dette er jo en forfalskning av Guds ord Bibelen. For hvor i katekismens utgave av tibudsloven finner vi Bibelens andre bud som forbyr å gjøre seg noe utskåret bilde og tilbe dem?

Jeg vet ikke når eksakt dette budet ble fjernet eller endret, men jeg vet at slik endring – eller fjerning av budet – var nødvendig fordi kirken ønsket å innføre helgentibedelse. Kanoniseringen, også kalt ”kanonisasjon” eller ”helgenkåring” gjorde sitt inntåg i kirken.

Den katolske kirke praktiserer tilbedelse av disse helgener og de er representert ved hver sin billedstøtte/avbildning i kirken. Jeg har opplevd å se hvordan katolikkene går frem og kysser disse billedstøttene og ber direkte til dem. Dette er billeddyrkelse, avgudsdyrkelse som nettopp det budet som er fjernet - det andre budet i Bibelen - og ikke gjengitt i Katekismen - er ment å forby!

Ta litt tid å tenke over følgende:
Hvordan ville kristne reagert om katekismens gjengivelse av tibudsloven bare besto av 9 bud?
Ville det vært ok?
Men det er faktisk hva kirken har gjort! Kirken fører den troende bak lyset ved å dele opp det siste budet slik at man forhåpentligvis ikke vil reagere så sterkt på fjerningen av Bibelens andre bud, som forbyr oss å gjøre noe utskåret bilde eller noen avbildning kanonisering og tilbedelse av helgener.

Nettstedet http://da.wikipedia.org/wiki/Helgen forklarer følgende om Helgen "En helgen er en person som den Katolske Kirke eller en af de ortodokse kirker har ophøjet til denne særlige status efter vedkommendes død. Grunden kan være et fromt levned eller en død som martyr, og personen har derved fået del i den evige salighed og kan derfor æres som forbillede og påkaldes som fortaler hos Gud. Kirken anerkender dette efter at grundige undersøgelser i en såkaldt helgenkåringsproces har givet positivt resultat , hvorefter der er sket en helgenkåring (kanonisering)".

Den katolske kirke praktiserer tilbedelse av disse helgener og de er representert ved hver sin billedstøtte i kirken. Jeg har opplevd å se hvordan katolikkene går frem og kysser disse billedstøttene og ber direkte til dem. Dette er billeddyrkelse, avgudsdyrkelse som nettopp det budet som er fjernet - det andre budet i Bibelen - og ikke gjengitt i Katekismen - er ment å forby!

Nu er jeg spent på å lese innspill med forklaring til hvordan man som protestant kan forsvare å akseptere den katolske forfalskningen av Guds lov som del av grunnlaget for sin tro? Dette tar jeg personlig sterk avstand fra! På dette punktet vil jeg heller følge jødedommen og adventismen som begge tar avstand fra denne menneskelige forfalskning av et sentralt skriftsted i Bibelen. Ingen oppriktig og våken kristen kan akseptere en så grov forvrengning av meningen i Bibelen. Jeg gjør det ikke! Jeg velger heller å fortsette reformasjonen der Martin Luther slapp, selv om jeg vet at jeg vil møte like mye motstand fra kirkens folk som Luther gjorde. Det har gjennom hele historien kostet blod å være tilhenger av sannhet og beskytte Guds ord mot forvrengning! Hvilke forfølgelser var det vel ikke kirken satte i gang mot tilhengerne av reformasjonen? Hvor mange hundredetusener ble vel ikke drept på kirkens befaling om ”hellige krig” mot ”kjettere”? ("Kjetter" er betegnelse for en person eller en gruppe (kjetterbevegelse) hvis forkynnelse, tro, og/eller religiøse praksis avviker fra den til enhver tid autorative og ortodokse lære.)

Klippet fra Adresseavisa, http://www.adressa.no/forbruker/reiseliv/article603211.ece: ”«Drep dem alle. Herren vil gjenkjenne sine», lød pavens bud til soldatene rundt byen Bezier i 1209. Som sagt så gjort: 20 000 mennesker ble massakrert i Guds navn.”

Hvordan kan en protestant - som er etterfølger av Luthers oppgjør med vranglæren i den katolske kirke – være så blind å ikke se at sentrale elementer fra den katolske vranglære fremdeles inngår i det protestantiske trosgrunnlag? Mon tro om vi ikke heller burde videreføre den reformasjonen av kirkens lære som Luther var så helhjertet engasjert i, men som han ikke rakk å fullende.

Kan det forsvares å fjerne budets bestemmelse om hvilken dag det gjelder for så å erstatte den med den første dag i uken som ikke fyller samme symbolikk som den syvende? Jeg kan vanskelig tenke meg at Gud kan se med blide øyne på at vi omgjør hans befaling til å bli sammenfallende med hedensk religion. Kan du?

Ingen mennesker har lov til å gjøre så dramatiske forandringer i Guds ord at den opprinnelige meningen blir borte og menneskelig forordning settes inn i stedet. Eller hva sier du?

Hva om vi for eksempel forandret den syvarmede lysestaken Bibelen omtaler til å bli enarmet? Tror du vi fremdeles ville få samme forståelsen ut av symbolikken ved bruk at tallet én i stedet for tallet syv? Hvem kunne da tilegne seg Bibelens lære om forsoningsdagen (7 x 7) – en helt sentral lære i Bibelen?

Kan du, Lionheart - eller noen av dere andre i forumet som er kristne -, svare meg på hvem som først bestemte at ukens hviledag skulle endres fra den syvende til den første dag i uken, og hvorfor dette ble gjort?

Si meg også om du/dere mener Guds tillater en slik endring av betydningen, fra den 7. dag til den 1. dag?

Med hilsen

Tror du/dere Bibelen legger en annen betydning i symbolikken i den 7. dag fremfor den 1. dag?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 01:48


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
.......
Den gir ikke rom for søndagstilbedelse så lenge en er blant Guds folk, da er man utenfor muren og muren er loven som stenger hedningene ute fra friheten innenfor. Det er dette Paulus snakker om, ikke at loven er borte bare man tror.


Hvilken SDA-menighet er du tilknyttet LeifG?
Jeg spør fordi jeg kjenner adventismen og den lære svært godt og det du sier i denne debatten er ikke den lære som gjelder i dagens SDA-menigheter.

Er du en av de såkalte "utbryterne" - slike som Berglund og Struksnes som mener Adventistsamfunnet i dag har forlatt læren kirkesamfunnet bygde på i de tidlige år av adventistenes historie.

Hvilken menighet tilhører du så, LeifG?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 02:54


Etter min mening kjenner ikke du SDA godt nok, du kjenner bare den delen du søker.

Og det jeg sier her er SDA grunnleggende hvis man studerer SDA godt. Du må slutte å høre på andre og så danne deg en bakgrunn for hva SDA står for. Gransk skriften objektivt, oppriktig og vær ærlig mot deg selv og din neste. Ikke døm Herrens menighet ut ifra hva enkelte sier og gjør, da vil du blli skuffet uansett hvor du er. SDA er den eneste menighet som gjør etter Guds ord på papiret og om mennesker innad svikter deg og om menigheten har sine ulver så advarer også skriften om det.

Skriften vitner om at dette er den siste menighet og EGW sier også at den ser ut til å falle men gjør det ikke, den som tviler på menigheten vil gå seg vill. Menigheten er Jesus og da fordi om mennekser tilsynelatende prøver å ødelegge den ved innad å skuffe mennesker skal vi ikke se på de, vi skal fokusere på jesus og bringe de oppriktige og menighetens oppriktige videre.

Jeg er ingen utbryter men kjenner både Berglund og Struksnes familien, sistnevnte best men har ikke sosial omgang med dem til vanlig. Jeg respekterer dem for deres valg og liker dem godt men og er enig i mye men ikke alt. Jeg er heller ikke enig med SDA i alt hvordan ting gjøres men som sagt det er ulver overalt også innenfor menigheten. Vet heller ikke om jeg er enig i karakteristikken utbrytere om Struksnes familien, vil heller si slik jeg ser det en fot i livbåten og en i skipet. Du da Willy? Du har forlatt skipet og ser/ skuer kun med kikkert år det passer deg. Ett lite vindpust og du går under.......eller forsvinner i horisonten...


Årsaken til at denne lære ikke gjelder Willy er at mennesker ikke studerer/ gransker lengre. Den er likefult sann fordi om man ikke snakker om det og i det miljøet jeg går i kjenner de fleste til dette. Jeg har som sagt vært SDAer i tre år nå og det er ikke mye.


Må Herren være oss fortsatt nådige og gi oss lys slik at vi ikke faller.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 03:56


Rom. 4,4:
Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, ikke av nåde. Men den som ikke har det, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror.


:) Hva var det jeg sa? :) - Skriftsted på skriftsted bekrefter det jeg sier.

Sitat:
da er man utenfor muren og muren er loven som stenger hedningene ute fra friheten innenfor.


...Muren ja, hva skjedde med den egentlig? Er det egentlig mulig for oss frelste hedninger å være utenfor muren idag?

Ef. 2,14-15:
For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og rev ned den muren som skilte, fiendskapet.
Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Gir det mening når du påstår at jeg er utenfor en mur som er revet ned og dermed ikke lenger eksisterer??? NEI!

Paulus sier faktisk også her at budene er opphevet. Og sabbatsbudet er et av budene. Djevelen eller mennesker som løper hans ærend kan ikke med loven i hånd anklage meg om jeg jobber på en lørdag. Noen gjør det likevel, men jeg vet at loven og budene ble grundig parkert på korset, og har fullstendig mistet sin brodd.


Gal. 3,12-13:
Loven spør ikke etter tro, men sier: Den som holder BUDENE, skal leve ved dem. Men Kristus kjøpte oss FRI fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld.

Du må være åndelig svaksynt dersom du ikke ser at vi er fri fra budenes tvang og forbannelse.

Jeg har vist deg sikkert 20 skriftsteder som alle sier det samme, nemlig at ingen gjerninger kan føre deg en millimeter nærmere Gud, og du begynner plutselig å snakke om søndagen... du er som en dissete lutefisk, skvetter unna sannheter som ikke harmonerer med din teologi :) Det er bortkastet tid å begynne å snakke om søndagen til meg, jeg holder den ikke som noe helligere enn en hvilken som helst annen dag.

Sitat:
SDA er den eneste menighet som gjør etter Guds ord på papiret.... ...Skriften vitner om at dette er den siste menighet... ...Du har forlatt skipet og ser/ skuer kun med kikkert år det passer deg. Ett lite vindpust og du går under.......eller forsvinner i horisonten...

Du viser her en svært syk holdning til din egen menighet og ikke minst til andre kristne.
SDA er etter hva jeg har fått med meg offisielt ikke lenger definert som en sekt, men det du sier her beviser det motsatte desverre.

Sitat:
Må Herren være oss fortsatt nådige og gi oss lys slik at vi ikke faller.

Må Herren være oss nådig? Ja. Det har vi hans ord på: Er vi troløse, er han trofast, for han kan ikke fornekte seg selv.

[Redigert den 1-2-2006 av Elgkjøtt]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 12:33


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Tilbake til skriften.


Hvor ble det av skriften vi skulle tilbake til? Det er et stort vakum av manglende Bibelreferanser på dine påstander. Du makter jo ikke å komme med Bibelsitater selv en gang. Proklamerer "tilbake til skriften" for så å fortsette med egne ord og utleggelser, uten et eneste skriftsitat.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 14:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Tilbake til skriften.


Hvor ble det av skriften vi skulle tilbake til? Det er et stort vakum av manglende Bibelreferanser på dine påstander. Du makter jo ikke å komme med Bibelsitater selv en gang. Proklamerer "tilbake til skriften" for så å fortsette med egne ord og utleggelser, uten et eneste skriftsitat.


Men Leif har jo referert tanker fra skriften. Det er bare litt vanskelig for ikke-adventister å skjønne at han sikter til profeten Ellen White's skrifter. Disse er ifølge utdypelsen av adventistenes egne trospunkter (Boka: Sådan tror vi ...) å likestille med Bibelen.

Her kommer sitater fra Ellen White som støtter tanken Leif deler med oss fra "skriften" han omtaler:

Alfa & Omega, bind 3, Kapittel 9: Et Elia-budskap i vår tid

En lojalitetsprøve

Side 68, 2. spalte, 3. avsnitt: ”… Så lenge de (Israel) holdt sabbaten på rett måte, ville avgudsdyrkelse være umulig, men hvis dette bud i loven ble tilsidesatt som uforpliktende, ville menneskene glemme Skaperen og dyrke andre guder.”

Side 69, 1. spalte, 3. avsnitt: ”Da Kristus var på jorden, la han vekt på gyldigheten av sabbatsbudet. I hele sin undervisning viste han ærbødighet for den ordning han selv hadde innført. Kristus avviste den falske læren som var innført av mennesker som hevdet at de kjente Gud. …., men (Jesus) holdt sabbaten i samsvar med Guds lov.”
(Det er sikkert bare jeg som ikke har funnet eksempler på Jesu sabbatshelligholdelse i Bibelen?)

Side 69, 1. spalte, 4. avsnitt: ”På en utvetydig måte viste han (Jesus) sin ærbødighet for Guds lov," Matt 5:17-19 "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen. Den som da bryter et eneste av disse minste bud, og lærer menneskene dette, han skal kalles den minste i himlenes rike. Men den som holder dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike." (Her sier MIN bibelforståelse at Jesus snakker om HELE Moseloven OG profetene)

Hviledagen i fokus

Side 69-70,
I den kristne tidsalder har den store fienden av menneskenes lykke rettet sine spesielle angrep på hviledagen som er omtalt i det fjerde budet. (Willy's kommentar: Det følgende er ren fabel – oppdiktning av forfatteren selv) Satan sier: "Jeg vil motarbeide Guds planer. Jeg vil gi mine etterfølgere makt til å fjerne Guds minnesmerke, sabbaten, den sjuende dag. På den måten vil jeg vise verden at den dagen som Gud velsignet og lyste hellig, er blitt forandret. Den dagen skal ikke leve videre i menneskenes sinn. Jeg vil tilintetgjøre minnet om den. I stedet vil jeg innstifte en dag som ikke bærer Guds signatur og som ikke kan være et tegn mellom Gud og hans folk. Jeg vil få dem som anerkjenner denne dagen, til å prege den med hellighet som Gud la i den sjuende dag. (Har Ellen White lyttet til Satans ord eller tanker mon tro?): ”Et tegn på pakten mellom meg og dere fra slekt til slekt” skal gjelde min hviledag."
"Slik blir verden min. Jeg blir jordens hersker, verdens fyrste. Jeg vil påvirke de menneskene jeg har i min makt, på en slik måte at Guds hviledag kommer i vanry. Et tegn? Jeg vil gjøre helligholdelsen av den sjuende dagen til et tegn på illojalitet mot de offentlige myndigheter. Det vil bli iverksatt så strenge lover at folk ikke tør holde den sjuende dag hellig. Av frykt for ikke å kunne skaffe seg mat og klær vil de overtre Guds lov sammen med alle andre mennesker. Jeg får full kontroll over verden."
Han (Gud) holder like strengt på sin lov nå som på Akabs og Elias tid.

Men denne lov er feid til side. Verden gjør åpent opprør mot Gud. Dette er i sannhet en gjenstridig generasjon, preget av utakknemlighet, formalisme, hykleri, stolthet og frafall. Menneskene neglisjerer Bibelen og forakter sannhet. Jesus er vitne til at hans lov blir forkastet, hans kjærlighet avvist, og hans sendebud blir behandlet med likegyldighet. Han har talt gjennom sin godhet og barmhjertighet, men menneskene har ikke brydd seg. Han har talt gjennom advarsler, men menneskene har ikke gitt akt på dem. Menneskesjelens tempelforgårder er gjort om til markedsplasser. Selviskhet, misunnelse, stolthet og ondskap har gode vekstvilkår.
Mange mennesker har ingen betenkeligheter med å harselere over Guds ord. De gjør narr av dem som tar det bokstavelig. Det er en stadig økende forakt for lov og orden, som kan føres direkte tilbake til overtredelse av Guds klare bud.
Nesten overalt blir sabbatsbudet tilsidesatt. …… Han (Satan) vet godt at de som setter menneskelige lover over de guddommelige, er under Guds forbannelse, ….. (Innsatt av Willy, Gal 3:10 ”For alle de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse, for det er skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt det som står skrevet i lovens bok, slik at han gjør det.” Her er det heller lovtreller som forfatteren selv som er under forbannelsen!)

Side 71: Menneskelige idéer og ordninger er blitt opphøyet så lenge at praktisk talt hele verden tilber avguder. Han som har prøvd å forandre Guds lov, benytter ethvert tenkelig knep for å få mennesker til å gjøre front mot Gud og mot det symbolet som kjennetegner de rettferdige. (Willy’s kommentar: Her sies det i klare ordelag at sabbatshelligholdelse etter den gamle pakt er kjennetegnet på dem som er rettferdige i den nye pakts tid. Her opphøyer adventistprofeten seg selv og sine tilhengere som rettferdige i motsetning til søndagshelligholdere som er urettferdige og viser forakt for Gud og hans lov.)

Menneskene kan være skeptiske og håne og fornekte kravene i Guds lov. Verdslighetens ånd kan smitte de mange og beherske de få. Guds verk holder kanskje stand utelukkende på grunn av stor innsats og stadige ofre, men til slutt vil sannheten likevel oppnå en strålende seier.

Guds lov igjen til heder og verdighet

Når Guds verk skal avsluttes på jorden, vil hans lov igjen bli opphøyet. ………Hele tyngden av populære åndsstrømninger i verden kan bli vendt mot sannheten, og det ene komplott etter det andre kan bli organisert for å utrydde Guds folk. Men i den mest intense krisetime vil Elias Gud sørge for at mennesker står frem og forkynner et budskap som ikke kan bringes til taushet (hvilket budskap sikter EGW til her mon tro?). Røsten som forkynner advarsel og streng irettesettelse (Her sikter EGW til Åp 14:6-12 - de tre englers budskap som er nedfelt i adventistenes formålsparagraf som uttrykk for det budskapet de skal forkynne for verden), vil lyde i de store byene der mennesker har gått kraftigst ut mot Den Høyeste. Personer som Gud har utpekt, vil modig fordømme kirkens allianse med verden. På en inntrengende måte vil de appellere til folk om å la være med å holde en menneskelaget ordning i hevd, men helligholde den sanne hviledag. Til alle folkeslag vil dette budskapet lyde, Åp 14:7-10 ”Og han sa med høy røst: Frykt Gud og gi ham ære! For timen for hans dom er kommet. Tilbe ham som skapte himmelen og jorden, havet og vannkildene! En annen engel, den andre, fulgte etter og sa: Falt, falt, er Babylon den store, som har gitt alle folkeslag å drikke av sitt horelivs vredesvin. En annen engel, den tredje, fulgte etter dem og sa med høy røst: Dersom noen tilber dyret og dets bilde, og tar merket på sin panne eller sin hånd, da skal han også drikke av Guds vredesvin, som er skjenket ublandet i hans harmes beger. Og han skal pines med ild og svovel for de hellige englers og for Lammets øyne.”
Gud vil ikke bryte sin pakt eller forandre det han har sagt. Hans ord står evig fast. Det er like urokkelig som hans trone. Denne pakten (Willys anmerkning: er det tibudsloven som er Guds gjeldende pakt mellom seg og mennesker?), som er skrevet med Guds egen finger, vil bli lagt frem idet hele verden blir stilt for Den Allmektiges domstol.
Grensen mellom Guds folk som gir akt på hans bud, og de som tilber falske guder, er like tydelig i dag som på Elias tid. ”Hvor lenge vil dere halte til begge sider?” ropte Elia. ”….. Er Herren Gud, så hold dere til ham; og er Ba'al Gud, så hold dere til ham! …..»” 1.Kong 18:21. Guds budskap til verden i dag lyder slik: Han ropte med veldig røst: «Falt, falt er Babylon ….. Dra bort fra henne, mitt folk, så dere ikke har del i hennes synder og ikke rammes av hennes plager. For syndene hennes rekker opp til himmelen, og Gud har husket all den urett hun har gjort, ….» Åp 18:2-5.

Tiden er ikke langt borte da hvert eneste menneske vil bli satt på prøve. Den falske hviledagen vil bli tvunget på oss. Kampen vil stå mellom Guds bud og menneskebud. (Uthevelsen gjort av Willy) De som gradvis har rettet seg etter verdens krav og dens skikker, vil da gi etter for myndighetene for å unngå hån og forakt og trussel om fengsel og død. Da vil gullet bli skilt fra slagget. Sann gudsfrykt vil skille seg klart ut fra det som bare er er etterligning.Mang en stjerne som vi har beundret, vil da slokne. De som har båret de hellige klær uten å være kledd i Kristi rettferdighet (Willy's anmerkning: er ”Kristi rettferdighet” helligholdelsen av den syvende dag siden det nevnes i denne forbindelse uten andre kommentarer? Dessverre, ja!), vil da stå i sin nakne skam.

Side 73, 1. spalte
…….. De vil skinne i mørket, og overfor en syndig verden vil de åpenbare den forvandlende kraft som finnes i lydighet mot hans lov. ….. Når frafallet er størst, vil Satan sette alt inn på å få alle – «små og store, rike og fattige, frie menn og treller» - til å ta imot et merke som tegn på at de holder en falsk hviledag. Da vil disse trofaste som er «uklanderlige og rene, Guds barn uten feil», på tross av trussel om dødsstraff skinne som lys i verden (Åp 13:16). …
«For alle folkeslag har drukket av hennes utukts vin, en vredens vin, kongene på jorden har drevet hor med henne, og kjøpmenn jorden rundt er blitt rike av hennes overdådige vellevnet.» Åp 18:3.

Sitater er med hilsen fra

[Redigert den 1-2-2006 av wbrochs]

[Redigert den 1-2-2006 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 15:41


Vet du Willy, jeg synes ike du har belegg for det du sier. Det holder rett og slett ikke mål, det blir for tynt.

Når det gjelder loven, de ti bud så ligger de inne i Paktens Ark og de andre utenfor paktens ark. Jesus utførte det nødvendige som jødene forsøkte med loven som ligger utenfor paktens ark. Jesus er den vi skal se på ikke loven som ligger utenfor paktens ark. Han er lammet og dette lammet gikk inn i helligdommen med guddommelig natur. I den naturen skal vi følge Ham ved å se på ham, ikke loven. På den måten oppfyller vi de ti bud som er paktens lov uten å fokusere på dem ved lovgjerninger men ved se Jesu kjærlighet i Hans rike.

Du skjønner ikke at Jesus er god, bare god og at Han ikke kaster stein. Jesus holdt Sabbaten på gudddommelig vis, ikke på menneskelig syndig fallen naturs stolthet vis. Jesus Kristus er ikke fylt med Harme men med kjærlighet og ydmykhet. Han er Skaperen og den syvende dag er den helliggjorte fullendelsen av verket og den syvende dag er den dagen som vi har fått i gave til glede over det Han har gitt oss men når vi er fylt med hat kan man hverken se eller forstå Guds kjærlighet.



Les forøvrig denne Willy, side 18 om "den fortapte Pastor som vendte tilbake". Han gikk på noenlunde samme utgangspunkt som deg :

http://www.adventnytt.no/an0602/html/an0602.htm
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 16:09


Elgkjøtt

Rom. 4,4:
Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, ikke av nåde. Men den som ikke har det, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror.


Men Abraham gjorde jo gjerninger av tro, han handlet i tro. Du er død uten levende tro.


Ef 2:13-15
Men nå, i Kristus Jesus, er dere som før var langt borte, kommet nær til ved Kristi blod.
For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og brøt ned det gjerdet som skilte dem, fiendskapet,
da han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom med bud og forskrifter. Dette gjorde han for i seg selv å skape de to til ett nytt menneske og slik stifte fred,


Jesus er nå nær oss ved Kristi blod som i realiteten betyr ved Jesu liv, altså vi skal leve ut Hans liv her og nå. Kristi blod er Hans liv. Fiendeskapet er det menneskeskapte og det er brutt ned via Han. Noen velger imidlertid fortsatt leve utenfor Hans blod. Den lov som kom med bud og forskrifter er ikke De Ti Bud men den lov som ble lagt til slik at de skulle tvinge seg selvv til å holde loven. Det er frelsesplanen, Jesu fotspor som de tvang seg til å gå i sitt steinhjerte, Jesus har gitt oss kjøtthjerte ved sitt blod/ liv. Til det trenger man ikke en lov for å holde loven men guddommelig natur og den er loven lydig fordi loven bygger på denne natur.


Muren er den guddommelige natur i vårt sinn, den stenger ute verdslig verdier for slipper vi inn verdslig verdier inn igjennom muren blir den revet ned. Muren rundt Jerusalem er ett bilde på at loven/ livet i Jerusalem ikke kan akseptere noe verdslig, det er ett bilde på Guds rikes renhet og denne muren er inngangen til vårt sinn. Dørstolpene er inngangspartiet og de stolpene er smurt med Jesu blod, Hans liv. Ingen eller ingenting skal komme inn der som ikke er i Jesus eller av Ham. Vårt sinn er vårt hjerte.

Hvis du ser etter ser du at vi ikke holder loven av pliktføleslse eller egne gjerninger men av fryd og glede fordi Han er god. Jeg vil påstå det er guddommelig natur som gjør dette slik og det er ikke av egen kraft men av Guds skaperkraft.



Når det gjelder SDA som den siste menighet så er det meget for å si det slik svært god dekning etter skriften å stadfeste SDA som Jesu hode/ menighet. Men husk nå å ikke dø Menigheten på grunn av mennesker der, Se på hva Menigheten bygger på.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 16:10


Kristnard, du vet at jeg kan bruke skriften, jeg har jo gjort det der det er nødvendig og etterspørsel etter det. Så vær konkret og spør om grunnlaget ved vært tilfelle.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 17:09


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Vet du Willy, jeg synes ike du har belegg for det du sier. Det holder rett og slett ikke mål, det blir for tynt.


Men Leif da, har du ikke fått med deg at det jeg siterer en hentet direkte fra Ellen G. White - din og adventistenes profet - og sitaert direkte fra boka "Profeter og Konger" slik den er gjengitt i Alfa & Omega bind 3, kapittel. Så hvis det jeg sier ikke holder, så er det hva Ellen Whoite skriver som ikke holder, for det er henne jeg har sitert!

Sitat:

...........
Når det gjelder loven, de ti bud så ligger de inne i Paktens Ark og de andre utenfor paktens ark. ..........


Og hva betyr det at en lov ligger inne i paktskisten og en annen ved siden av? Jesus sier klart og ty6delig i Matt 5:17-18 at han ikke er kommet for å oppheve noen av lovene. Heller ikke den som ble lagt utenfor Arken. Lyd Jesu ord eller innse at du er falt fra Gud! Jesus - som dommen tilhører - tillater ikke at noen mennesker setter seg til doms over hans ord!

Sitat:

........... Jesus holdt Sabbaten på gudddommelig vis, ikke på menneskelig syndig fallen naturs stolthet vis.


Javel, men da kanskje du kan vise oss ut ifra Bibelen hva det vil si å holde sabbaten på guddommelig vis. Du sier at Jesus gjorde det. Hvordan var så hans helligholdelse av sabbaten i forhold til hvordan du og andre "gode" adventister helligholder dagen i vår tid?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 17:14


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Elgkjøtt

Rom. 4,4:
Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, ikke av nåde. Men den som ikke har det, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror.

Men Abraham gjorde jo gjerninger av tro, han handlet i tro. Du er død uten levende tro.


De trosgjerninger Abraham gjorde, var det da han var utro mot sin ungdoms hustru og gikk inn til trellkvinnen Hagar og fikk barn med henne? Resultatet ble Ismael, og om Ismael sies det at han "ble født etter kjødet". Altså handlet Abraham på kjødelig vis i sin vantro mot Gud.

Selv ikke Abraham holdt Guds lov, Leif, og langt mindre du og jeg.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 17:18


Tror jeg spurte om dette på veggavisens forum, men jeg tror ikke jeg fikk et krystallklart svar.

Hvilken dekning brukes i Skriften for Ellen Whites tjeneste? Bibelvers? Hvilken autoritet har hun læremessig i SDA?

Det virker for meg som at ikke alle adventister tar henne like seriøst? I så fall, hvis det Budskapet hun kom med ikke var SÅ SIER HERREN (ifølge SDA) venter man på en ny budbærer før Herrens komme?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 17:21


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Men Abraham gjorde jo gjerninger av tro, han handlet i tro. Du er død uten levende tro.


Handlet Abraham på Guds befaling da han tok kniven for å drepe sin sønn, Isak, før han skulle legge ham p+å bålet og ofre ham til Gud.

Sier ikke loven av "du skal ikke slå ihjel"?

Var befalingen om å drepe sønnen Isak å handle i lydighet mot tibudsloven? Vi vet at han ikke ble drept, men Abraham hadde fått befalingen fra Gud og hadde virkelig til hensikt å drepe gutten.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 17:29


Abraham viste Gud var til og at blod av dyr ikke var godt nok. Abraham og Isak kjente Gud og kjente til livet etter dette livet. De hadde ett håp.

Abraham var før lovtavlene kom og de levde i Ånden. Deres tro på Hans rettferdighet ble prøvd og deres tro holdt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 17:34


Hun er jo sett på som en budbærer og i SDA er vi frie og må ta ansvar selv. Noen kaller henne profet men det er hun jo ikke. Hun er en budbærer og bærer Guds ord men er menneske som deg og meg. Hun sa Sola Skriptura og derfor leser jeg skriften mere enn henne men står jeg fast sjekker jeg opp gjerne hva hun skrev om saken.

Dette er trospunktene til SDA:
http://www.adventist.no/index.php/www_adventist_no/tro_og_l_...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 17:37


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Vet du Willy, jeg synes ike du har belegg for det du sier. Det holder rett og slett ikke mål, det blir for tynt.


Men Leif da, har du ikke fått med deg at det jeg siterer en hentet direkte fra Ellen G. White - din og adventistenes profet - og sitaert direkte fra boka "Profeter og Konger" slik den er gjengitt i Alfa & Omega bind 3, kapittel. Så hvis det jeg sier ikke holder, så er det hva Ellen Whoite skriver som ikke holder, for det er henne jeg har sitert!

Sitat:

...........
Når det gjelder loven, de ti bud så ligger de inne i Paktens Ark og de andre utenfor paktens ark. ..........


Og hva betyr det at en lov ligger inne i paktskisten og en annen ved siden av? Jesus sier klart og ty6delig i Matt 5:17-18 at han ikke er kommet for å oppheve noen av lovene. Heller ikke den som ble lagt utenfor Arken. Lyd Jesu ord eller innse at du er falt fra Gud! Jesus - som dommen tilhører - tillater ikke at noen mennesker setter seg til doms over hans ord!

Sitat:

........... Jesus holdt Sabbaten på gudddommelig vis, ikke på menneskelig syndig fallen naturs stolthet vis.


Javel, men da kanskje du kan vise oss ut ifra Bibelen hva det vil si å holde sabbaten på guddommelig vis. Du sier at Jesus gjorde det. Hvordan var så hans helligholdelse av sabbaten i forhold til hvordan du og andre "gode" adventister helligholder dagen i vår tid?



Ett slør ligger foran deres øyne, derfor holder ikke din tolkning.


Jes 58:1-2
Rop av strupen, spar ikke! Oppløft din røst som en basun og forkynn for mitt folk dets overtredelse og for Jakobs hus dets synder!
Meg spør de dag for dag, de krever å få vite mine veier. Som om de var et folk som har gjort rettferdighet og ikke forlatt sin Guds lov, krever de av meg rettferdige dommer. De vil at Gud skal komme nær til dem.
Jes 58:6-8
Er ikke dette den faste jeg finner behag i, at dere løser ugudelighets lenker, sprenger åkets bånd, slipper undertrykte fri og bryter hvert et åk?
Er det ikke dette at du bryter ditt brød til den som sulter, og lar hjemløse stakkarer komme i hus - når du ser en naken, at du da kler ham, og at du ikke drar deg bort fra dem som er av ditt eget kjøtt og blod?
Da skal ditt lys bryte fram som morgenrøden, og din legedom snart spire fram. Din rettferdighet skal gå fram for ditt åsyn, og Herrens herlighet skal danne din baktropp.
Jes 58:13-14
Når du holder din fot tilbake på sabbaten, så du ikke driver ditt yrke på min hellige dag, og du kaller sabbaten en lyst, kaller Herrens hellige dag ærverdig, og du ærer den, så du ikke går dine egne veier, ikke gjør din gjerning eller fører tomt snakk -
da skal du glede deg i Herren, og jeg vil la deg fare fram over landets høyder og la deg nyte Jakobs, din fars arv. For Herrens munn har talt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 17:40


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Elgkjøtt

Rom. 4,4:
Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, ikke av nåde. Men den som ikke har det, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror.

Men Abraham gjorde jo gjerninger av tro, han handlet i tro. Du er død uten levende tro.


De trosgjerninger Abraham gjorde, var det da han var utro mot sin ungdoms hustru og gikk inn til trellkvinnen Hagar og fikk barn med henne? Resultatet ble Ismael, og om Ismael sies det at han "ble født etter kjødet". Altså handlet Abraham på kjødelig vis i sin vantro mot Gud.

Selv ikke Abraham holdt Guds lov, Leif, og langt mindre du og jeg.



Men han trodde og ble rettferdiggjort og helliggjort. Han falt underveis men kom nok frem for Herren i sann anger og ydmyk ånd i tro for å be om nåde og tilgivelse slik at helliggjørelsen kunne fortsette.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 17:43


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
........
Hvilken dekning brukes i Skriften for Ellen Whites tjeneste? Bibelvers?


Det finnes ikke noen dekning i Bibelen for påstanden at hun var en profet. Det man sier innen SDA er at det faktum at Bibelen advarer mot falske profeter er alene et bevis for at det følgelig også må komme ekte profeter. Matt 24:24 "For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for å føre også de utvalgte vill, om det var mulig."

Dernest henvises det til Åp 19:10 i et forsøk på å insinuere at verset blant annet sikter til Ellen White. Hennes inspirerte skrifter har da også et navn hentet fra Åp 19:10, nemlig "profetordets ånd" som blir omskrevet til "Profetiens Ånd" som er benevningen på hennes inspirerte skrifter. Dette kommer klart frem i adventistsamfunnets utdyping av sine trospunkter. Verset lyder: "Da falt jeg ned for hans føtter for å tilbe ham, men han sier til meg: Vokt deg for det! Jeg er din og dine brødres medtjener, de som har Jesu vitnesbyrd. Gud skal du tilbe! For Jesu vitnesbyrd er profetordets ånd." Det skapes også et inntrykk i samme trospunkter om at Jesu vitnesbyrd også er vitnesbyrdet Jesus gav Ellen White i syner fra himmelen. drømmer og andre åpenbaringer.

Sitat:

........
Hvilken autoritet har hun læremessig i SDA?

Hun har samme autoritet som bibelens profeter som formidler Guds ord som ble talt til dem direkte fra Gud.

Sitat:
......
Det virker for meg som at ikke alle adventister tar henne like seriøst? I så fall, hvis det Budskapet hun kom med ikke var SÅ SIER HERREN (ifølge SDA) venter man på en ny budbærer før Herrens komme?


Det stemmer, Lance. En stor gruppe adventister - fortrinnsvis i Amerika, Australia og Europa avil ikke bekjenne at hun var en sann Guds profet. De forholder seg ikke til hennes skrifter og de5t skaper også splittelse i Adventistsamfunnet.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 18:36


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
.......
Abraham var før lovtavlene kom og de levde i Ånden. Deres tro på Hans rettferdighet ble prøvd og deres tro holdt.


Er ikke du adventist da? Da burde du også kjenne Ellen White's og Adventistsamfunnets lære som sier at Guds lov var til fra evighet av. Den ble bare gjentatt fra Sinai. Så, da Gud bad Abraham ofre Isak, sin egen sønn og drepe ham, da talkte Gud imot sin egen morallov, den lov Adventistsamfunnet og Ellen White sier er den norm hele Guds univers er underlagt.

Er du uenig i det, så er du ingen ekte adventist.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 18:42


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
.........
Ett slør ligger foran deres øyne, derfor holder ikke din tolkning.
.........


Jeg kom ikke med en eneste egen fortolkning i innlegget du her svarer på. Alt jeg gjorde var å henvise til Ellen White og adventistenes egne uttalelser. Men jeg hadde i tillegg to spørsmål, men dem ser jeg ikke at du ville svare på. Hvorfor ikke?

Her gjentar jeg de to spørsmålene:

Spørsmål 1):Og hva betyr det at en lov ligger inne i paktskisten og en annen ved siden av? Jesus sier klart og ty6delig i Matt 5:17-18 at han ikke er kommet for å oppheve noen av lovene.

Spørsmål 2): Javel, men da kanskje du kan vise oss ut ifra Bibelen hva det vil si å holde sabbaten på guddommelig vis. Du sier at Jesus gjorde det. Hvordan var så hans helligholdelse av sabbaten i forhold til hvordan du og andre "gode" adventister helligholder dagen i vår tid?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-2-2006 kl 18:48


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs

Selv ikke Abraham holdt Guds lov, Leif, og langt mindre du og jeg.


Men han trodde og ble rettferdiggjort og helliggjort. Han falt underveis men kom nok frem for Herren i sann anger og ydmyk ånd i tro for å be om nåde og tilgivelse slik at helliggjørelsen kunne fortsette.


Ja nettopp. Han hadde tro, men falt liklevel i synd. På samme måte faller også du og jeg i synd hver eneste dag, nettopp fordi heller ikke vi klarer å holde loven. Så slutt opp med å påstå at vi dødelige og syndige mennesker kan holde Guds lov. Kunne ikke Abraham, så kan ikke vi heller. Du er da vel ikke bedre enn vår stamfra Abraham?

Begynn å tro Guds ord, Leif:

Rom 4:1-3
1 Hva skal vi da si at vår far Abraham oppnådde etter kjødet?
2 Dersom Abraham ble rettferdiggjort på grunn av gjerninger, da har han jo noe å rose seg av. Men det har han ikke for Gud.
3 For hva sier Skriften: Abraham trodde Gud, og det ble tilregnet ham som rettferdighet.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 19:44


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
.......
Abraham var før lovtavlene kom og de levde i Ånden. Deres tro på Hans rettferdighet ble prøvd og deres tro holdt.


Er ikke du adventist da? Da burde du også kjenne Ellen White's og Adventistsamfunnets lære som sier at Guds lov var til fra evighet av. Den ble bare gjentatt fra Sinai. Så, da Gud bad Abraham ofre Isak, sin egen sønn og drepe ham, da talkte Gud imot sin egen morallov, den lov Adventistsamfunnet og Ellen White sier er den norm hele Guds univers er underlagt.

Er du uenig i det, så er du ingen ekte adventist.



Snakker om stentavlene/ stenhjertet, ikke loven i hjertet/ kjøtthjertet. At vi elsker vår neste som oss selv er summen loven. Isak er ett bilde i troen på at ett kjød som oss er jun akseptabelt offer for vår synd og istedefor Isak som offer og utvei kom Gud selv i vårt samme kjød/ natur. Du er ingen ekte SDAer Willy, du er lurt av kjødet/ selvet, deg selv og ditt eget og dømmer ut ifra det alene.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 19:52


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
.........
Ett slør ligger foran deres øyne, derfor holder ikke din tolkning.
.........


Jeg kom ikke med en eneste egen fortolkning i innlegget du her svarer på. Alt jeg gjorde var å henvise til Ellen White og adventistenes egne uttalelser. Men jeg hadde i tillegg to spørsmål, men dem ser jeg ikke at du ville svare på. Hvorfor ikke?

Her gjentar jeg de to spørsmålene:

Spørsmål 1):Og hva betyr det at en lov ligger inne i paktskisten og en annen ved siden av? Jesus sier klart og ty6delig i Matt 5:17-18 at han ikke er kommet for å oppheve noen av lovene.

Spørsmål 2): Javel, men da kanskje du kan vise oss ut ifra Bibelen hva det vil si å holde sabbaten på guddommelig vis. Du sier at Jesus gjorde det. Hvordan var så hans helligholdelse av sabbaten i forhold til hvordan du og andre "gode" adventister helligholder dagen i vår tid?


Dette har jeg svart på. Gå inn i bønn som Daniel eller Nehamjas kjente ydmyke bønner og be om visdom slik at lys over Guds ord kan overbevise deg om rett vei. Det er kun en levende tro i ditt hjerte Willy som kan gi deg tilfredstillende svar for jeg kan ikke frelse deg. Du søker svar på Guds ord fra andre mennesker enten for å gi deg selv rettferdiggjørelse eller for å fremme ditt eget selv balnt andre enda du vet at Herren og bare Han kan frelse.

PS. for å forstå Guds ord må du selv tenke også, ingen av oss mennesker kan legge riktig svar i din munn slik at selvet blir tilfredstilt hvis ikke det er oppriktig.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 19:54


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs

Selv ikke Abraham holdt Guds lov, Leif, og langt mindre du og jeg.


Men han trodde og ble rettferdiggjort og helliggjort. Han falt underveis men kom nok frem for Herren i sann anger og ydmyk ånd i tro for å be om nåde og tilgivelse slik at helliggjørelsen kunne fortsette.


Ja nettopp. Han hadde tro, men falt liklevel i synd. På samme måte faller også du og jeg i synd hver eneste dag, nettopp fordi heller ikke vi klarer å holde loven. Så slutt opp med å påstå at vi dødelige og syndige mennesker kan holde Guds lov. Kunne ikke Abraham, så kan ikke vi heller. Du er da vel ikke bedre enn vår stamfra Abraham?

Begynn å tro Guds ord, Leif:

Rom 4:1-3
1 Hva skal vi da si at vår far Abraham oppnådde etter kjødet?
2 Dersom Abraham ble rettferdiggjort på grunn av gjerninger, da har han jo noe å rose seg av. Men det har han ikke for Gud.
3 For hva sier Skriften: Abraham trodde Gud, og det ble tilregnet ham som rettferdighet.


Hva betyr helliggjørelse, en pågående forbedring i tro på ett liv uten sorg eller en stillstand i eget kjød med tro uten sorg?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-2-2006 kl 19:58


At elllen G. White er en profet erfeil som du påpeker Willy, hun er en budbærer av Guds sannheter. At profeter eller budbærere står frem også i vår tid er ikke ulmulig iflg. skriften. Vi må bare granske skriften for å se om dt kan være tilfelle, en måte å sjekke om noen er sendt fra Gud er å se om de holder Hans bud. Det er en forutsetning for å representere Ham.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2006 kl 00:06


Hva er forskjellen på en profet og en "budbærer" ?



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2006 kl 00:49


profe't m1 (norr prófeti, fra gr, av *pro- og phanai 'si')
1 person som forkynner guden(e)s vilje vokte seg for falske p-er (eg bibl)
2 seer, spåmann ulykkesp-, voldsp-
3 talsmann for nye ideer p- for en ny livsstil / person med høy anseelse ingen blir p- i sitt eget land (H. Ibsen, eg bibl)


bud n1 (norr boð, besl med II *by)
1 beskjed, varsel få b- om noe / sende b- etter noen / bære b- om varsle
2 påbud, ordre; leveregel lovens b- / b- og forbud / harde b- / de ti b- / det dobbelte kjærlighetsb-et / det første b-et når det gjelder matlaging, er å bruke gode råvarer / miljøvernets ti b- grunnprinsipper
3 tilbud, mest i forb med auksjon: gi b-!
4 visergutt, sendebud, mest om e forh: være ansatt som b- / b- bes gå kjøkkenveien / avisb-, byb-, postb-



Jer 23:28
Den profet som har en drøm, han får fortelle en drøm, men den som har mitt ord, la ham trofast tale mitt ord! Hva har halmen å gjøre med kornet? sier Herren.



Jeg vet ikke men det kan jo virke som om en som har bud og er en bærer av det har ordet og en profet er en som mottar konkrete syner og taler kun de.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 2-2-2006 kl 01:16


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Hva er forskjellen på en profet og en "budbærer" ?


"Budbærer" er i den norske Bibelen oversatt fra det greske "aggelos" som ellers oversettes med engel. Ordet kan også brukes om mennesker som har i oppdrag å viderebefordre en melding/kunngjøring.

Ellen White var nok sikkert en budbærer, men sendt av hvem og med hvilken melding?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 2-2-2006 kl 01:37


LeifG:
Sitat:

Elgkjøtt

Rom. 4,4:
Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, ikke av nåde. Men den som ikke har det, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror.

Men Abraham gjorde jo gjerninger av tro, han handlet i tro. Du er død uten levende tro.


Ja, men det forandrer ikke det faktum at det var TROEN ALENE som gjorde ham rettferdig. Gjerningene er en ren bonus :) Det er nemlig DETTE bibelen sier, veldig menge ganger. At du & EGW sier noe annet får stå på deres kappe.

Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, IKKE, jeg gjentar IKKE av nåde!!!
Men den som IKKE har gjerninger, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror.

Selv UGUDELIGE folk kan altså bli rettferdige, uten at de kan vise til en eneste gjerning...

Du minner meg om den pliktoppfyllende, harme storebroren til han som helt ufortjent fikk oppmerksomheten og festen etter at han hadde levd et griseliv :)




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2006 kl 01:39


Skjønner ikke at du setter henne i tvil? Hun holdt budene, Hun ga all ære til Jesus Kristus, vår Gud og sanne menneske. Hun sto for sola skriptura og bekreftet til at Moses og profetene snakket om Jesus. Alle hennes verdier er bibelske og av Guds karakter.

Ord 13:17
Et ugudelig sendebud faller i ulykke, men det følger legedom med en trofast budbærer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 2-2-2006 kl 01:41


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
At elllen G. White er en profet erfeil som du påpeker Willy, hun er en budbærer av Guds sannheter. At profeter eller budbærere står frem også i vår tid er ikke ulmulig iflg. skriften. Vi må bare granske skriften for å se om dt kan være tilfelle, en måte å sjekke om noen er sendt fra Gud er å se om de holder Hans bud. Det er en forutsetning for å representere Ham.


Du gjør stadig grove feil i dine uttalelser om adventistenes tro og lære. Trospunkt 17, side 195 (om profetiens gave i adventistsamfunnet) sier følgende om Ellen White:

"Ellen G. White som var en af Syvende Dags Adventistsamfunnets grundlæggere, hadde den profetiske gave. .... Man undersøgte meget grundigt, om hun nu også var kaldet til profet. Hun besto de bibelske prøver og brugte sin åndelige gave i 70 år. ..."

Videre på samme side er det referert til hennes egen uttalelse der følgende kommer til uttrykk: Ellen White viser til at hun flere ganger er blitt spurt om hun er en profet. Hun svarer da at hun ikke kalder seg selv en profet fordi hennes gjerning indbefatter så mye mer end der ligger i ordet profet. Men hvis noen kalder meg en profet har jeg ikke noget at indvende."

Ellen White benekter ikke at hun er en profet, men synes hennes oppgaver inbefatter så mye mer enn ordet profet dekker. Så konklusjonen av hennes egen uttalelse er at hun anser seg å være viktigere og å stå over dem som bare er profeter. Men i ydmykhetens navn kan hun saktens bære over med å "bare" bli omtalt som profet.

Hun var sannelig ikke snau den der dama, nei!




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen