Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Apologetisk ?
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-1-2006 kl 01:07
Apologetisk ?


Synest det er trist å lese det som skrives på dette forumet. På eit såkalt Apologetisk forum, så forventet eg å finne ærlig kristendom som er rensket for overtro og villfarelser. Men det er jo ingen forskjell. Dette forumet er like "rævva" som alle andre kristne forum. Villfarelser og vranglære går hand i hand, å dei som kaller seg Apologeter befinner seg så langt inne i babylon att dem veit det ikkje sjøl. Sannheten er forkastet til fordel for falsk populær "glakristendom" som er like billig som innholdet i siste Donald duck.

Virkelig skuffet hilsen fra Jona.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-1-2006 kl 02:24


Det er ingen her som "kaller seg apologeter". Det er ikke "de fire apologetenes forum". Det er et forum for apologetikk - trosforsvar. Forsvare den tro man har. Uanset hva den måtte være. Om det så var at en muslim meldte seg inn og forsvarte sin tro, så ville også det være apologetikk, og innunder rammene for hva som passer i dette forum. Dersom det hadde vert kun "adms meninger og tanker" som skulle hat rom her, da ville det ikke vert rom for f.eks. deg, som vitterligen driver "apologetikk" for en rekke læresetninger jeg mener grenser til loviskhet. Men all den tid dette er din tro, er det din rett å faktisk argumentere for disse. Det er nettopp dette Apologetisk forum er, et forum for debatt og samtal rundt tro, lære og teologi. Hvor vær og en forsvarer det standpunkt han/hun måtte ha.

Det er klart vi som står bak forumet har visse meninger som vi gjerne vil fremme, og en "retning" vi gjerne ønsker å dreie forumet. Enkelte tema vi brenner mer for enn andre. Og dette vil unektelig komme til syne, noe annet ville strengt tatt være både kunstig uærlig. Men forumet i den forstand har ikke noe mål om å være et forum som "bare forkynner ren lære". Hadde det vært målet kunne vi ikke tilatt en eneste medlem. Og hva er da et forum ? Dette er ikke først og fremst en talestol, selv om vi også benytter det som et redskap for å fremme våre meninger. Det er først og fremst en arena for samtale.

Det er masse lære som har blitt "forkynt" her i forumet som jeg langt i fra er enig i. Blandt annet angrep på treenighetslæren, universalisem (alle blir frelst uansett), etterhvert ganske mange forskjellige syn på Israel og endetiden, forskjellige tanker om skapelsen osv osv osv.
Skulle jeg bare tillat innlegg jeg var enig i. Da ville det blitt ganske stille her inne.

Også jeg har gremtes og erget meg over all "vranglæren som forkynnes i forumet", og sukket over at jeg ikke har tid til å imøtegå alt, og ofte ønsket å bare slette i vildens sky og la bare det jeg er enig i bli stående. Men hadde jeg falt for denne fristelsen, da hadde det virkelig ikke vert et apologetisk forum. Et forum er dialog.
Hva vi som adm, står for, tror og mener, vil vi forhåpentligvis bli flinkere til å la komme til syne på nettsidenes framsider. I form av artikler m.m. Slik at det først og fremst blir vår "talestol", og at forumet skal få være like åpent som det er.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 24-1-2006 kl 02:43


Dette her er barnslig sutring Jona. At du går tom for vettuge argumenter er én sak, greit nok det. Men å starte en sutretråd hvor du angriper og dømmer trosfrender, hva har det for seg da?

Takke meg til en god porson gladkristendom, fremfor den surkristendommen du fremviser her.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-1-2006 kl 10:01


Ja. Vel, Jona. Det er vanskelig å dømme uten at man blir dømt. Kanskje derfor Jesus også sa; Jeg dømmer ingen. Derfor ønsker jeg heller ikke å dømme deg Jona. Men tenk deg godt om. Dette er et fredfullt sted i forhold til mange andre forum. De fleste som er her er dine medfeller (er det et ord?) eller medfrender i troen som elgsteik sa. Vi som skulle elske hverandre og tale oppbyggende til hverandre?

Gud velsign deg med all åndelig velsignelse i Herren Jesus, Guds Sønn, det evige liv og den himmelske manna. Amen.

Den som spiser mitt kjøtt og drikker mitt blod har evig liv værende i seg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 24-1-2006 kl 15:18


Så du er altså lei deg fordi dette ikkje er eit forum der alle er einige med SDA?

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-1-2006 kl 22:07
Sint,sant,sunt.


Hei Jona!

Eg anbefaler deg på det varmeste og lese boken "SINT-SANT-SUNT". Cappelen, av Karsten Isachsen dersom du leser noe fra "Babylon". ;)

Dette er som du forstår et åpent forum hvor det også er lov og bli litt sint og fornærmet. Det finnes ingen som aldri blir sint.
-----------------------------------------------------------------------------
Sinne har tre hovedkilder:
1. Du eller jeg misforstår.
2. Jeg er redd.
3. Jeg er såret.

Fordi det er sant at du av og til blir sint, så er det sunt å finne en god måte å være det på. Et godt liv er ikke uten konflikter. I et godt liv regner jeg med muligheten for mange slags konflikter, og jeg prøver å finne gode måter å møte dem på. (Karsten Isachsen)
-----------------------------------------------------------------------------

Husk: Det er bedre å høre en vis mann skjenne, enn å lytte til sangen av dårer! (Bibelen et sted i Ordspråkene tror eg)

mvh Bror

[Redigert den 24-1-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen