Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hva er "fristelse"?
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 00:14
Hva er "fristelse"?


Ved studie av Guds ord blir det klart for meg at vi mennesker ikke legger samme forståelse o rdet "fristelse" som Bibelen gjør.
Hva er egentlig "fristelse"?

Noen som har en grei og forståelig definisjon på det?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 01:04


Eg meiner ordet "prøve" er betre. Ordet freisting har -- i alle fall i vår bruk av ordet -- ei betydning som går mot ein indre kamp. Det treng ikkje prøve ha.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 01:54


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Eg meiner ordet "prøve" er betre. Ordet freisting har -- i alle fall i vår bruk av ordet -- ei betydning som går mot ein indre kamp. Det treng ikkje prøve ha.

mvh


Her har jeg samme forståelse som deg, k-mann.

Men jeg opplever at blandt medlemmer i min tidligere menighet - adventistmenigheten - er det en utbredt forståelse at ordet har en betydning som viser til en indre kamp. Om så var ville det innebære at Jesus hadde en "indre kamp" og ville følgelig ha syndet i forhold til hans egen definisjon av synd. Dette er hovedgrunnen til at jeg trakk mitt medlemskap, fordi en slik forståelse reduserer Jesus til bare å være et eksempel som viser hva vi selv må gjøre for å oppnå å leve hans liv og slik få hans rettferdighet. Dette igjen leder til at adventistene ser lovlydighet som veien til å oppnå den rettferdighet vi behøver for å bli frelst.

Selv om jeg legger samme forståelse i ordet som du gjør og er overbevist om at den er rett, kjemper jeg fremdeles i mitt indre mot den gamle adventistiske forståelsen som det er tidkrevende å ta et skikkelig oppgjør med.

Jeg kjemper i det hele tatt en voldsom kamp mot den adventistiske læren jeg er vokst opp med. Den har ikke bare voldt meg besvær, men også påført meg store psykiske lidelser som jeg ennå sliter med etterdønningene av.

Når igjen tar opp dette spørsmålet er det fordi det er en nødvendig terapi for meg å få andres bekreftelse på at jeg ikke har sporet av, men heller funnet frem til den rette troen.

Takk, k-mann. Du har gitt meg styrke og jeg vil samtidig benytte anledning til å be både deg og Abelard om unskyldning for de gangene jeg har vært hard og sikkert også urettferdig i mine uttalelser mot dere. Jeg føler derfor behov for å si at jeg føler at dere begge er sanne brødre i troen. (Håper også Abelard leser dette).

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2006 kl 02:19


Jeg klarte ikke å holde meg unna lenge... . :)


Jak 1:14-15
Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst.
Når så lysten har unnfanget, føder den synd. Men når synden er fullmoden, føder den død.


Synden starter i selvet. Selvet utvikles mot det vi begjærer. Hvis vi lever uten Ånden vil vår falne natur utvikle syndig kjød. Jesus utviklet ikke syndig kjød fordi Han var i Faderens Ånd. Når Jesus sto frem ble Hans tro prøvd og Han fikk kjenne fristelsen å forvandle steinen til ferskt brød. Tanken ble plantet av satan og når en tanke eller ord kommer blir den alltid analysert i vårt sinn slik at vi forstår meldingen. Det er ikke synd i seg selv. Synd er det når men leker med tanken, det gjoorde ikke Jesus.
Men vi har syndet og tilegnet oss syndig kjød slik at dette kjød er blitt endel av oss. Dette kjødet dreper oss, ikke bare fysisk men også at syndens lønn er døden domsmessig sett.


Matt 5:28
Men jeg sier dere: Hver den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede drevet hor med henne i sitt hjerte.



Må Herren gi deg styrke Willy Brochs.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 08:53


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Jeg klarte ikke å holde meg unna lenge... . :)


Jak 1:14-15
Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst.
Når så lysten har unnfanget, føder den synd. Men når synden er fullmoden, føder den død.

Synden starter i selvet. Selvet utvikles mot det vi begjærer. .........


Fint at du ikke klarte å holde deg unna lenger, Leif. Jeg er glad for det.

Hvis jeg forstår deg rett så mener du som jeg at fristelse er synd siden det norske ordets ordets betydning uttrykker en indre lyst som det tiende bud kaller begjær, og at det er denne lysten Jakob tenker på når han i Jakob 1:14 sier at "den som blir fristet dras og lokkes av sin egen lyst."

Er det slik du også oppfatter det Leif?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2006 kl 12:55


Hvis jeg blir ser en dame og blir fristet til å hoppe køys med henne, altså en tanke som slår ned i hodet så er ikke det synd. Synd blir det hvis en leker med tanken som kom.

Det er nok her forskjellen ligger mellom oss og Jesus, Han lekte ikke med synden men avviste den med skriften med Guds kraft og Ånd når Han ble utsatt for den. Når synden har drept oss gjør vi som Han, avviser den med skriften når vi er frelst.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 17:19


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Hvis jeg blir ser en dame og blir fristet til å hoppe køys med henne, altså en tanke som slår ned i hodet så er ikke det synd. Synd blir det hvis en leker med tanken som kom.


Det var vel nettopp difor at Willy gjekk ut av SDA.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2006 kl 18:09


Ok så du Kmann sier Willy Brochs elsker synd?

Det betyr at Willy vet at SDA re Guds menighet men han vil ikke være i den fordi da kan han ikke leve ut seg selv. Vel, det er han ikke alene om, det finnes mange det som ikke ønsker å leve i Guds rike til fordel for å leve ut selvet nå.

Er det riktig forståelse Willy?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 19:01


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Hvis jeg blir ser en dame og blir fristet til å hoppe køys med henne, altså en tanke som slår ned i hodet så er ikke det synd. Synd blir det hvis en leker med tanken som kom.
.....


Men Leif,da! Hva er begjær om det ikke er det som vekker fristelsen? Husk hva du selv siterte fra Jakob 1,14: "Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst." Det er altså denne lysten som er synd fordi den viser at vi har en indre lengsel etter å gjøre i strid med Guds vilje og det rammes av det 10. budet, "du skal ikke begjærte".

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 19:08


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Ok så du Kmann sier Willy Brochs elsker synd?



Det var ikke slik jeg oppfattet k-mann og jeg tror ikke det var det han mente.

Sitat:

Det betyr at Willy vet at SDA re Guds menighet men han vil ikke være i den fordi da kan han ikke leve ut seg selv. Vel, det er han ikke alene om, det finnes mange det som ikke ønsker å leve i Guds rike til fordel for å leve ut selvet nå.

Er det riktig forståelse Willy?


Nei, det er ikke riktig forståelse. Jeg kjente det nødvendig for min egen samvittghets skyld å bryte med en selvrettferdig menighet som redusrer Jesu soning til en bagatell!

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 19:12


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
...........
Jak 1:14-15
Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst.
........



Si meg, Leif, gjelder det skriftstedet her sier, også for Jesus? Du har tidligere skrevet (husker ikke i farta hvor) at Jesus ble fristet. Betyr det at han ble dratt og lokket av sin egen lyst?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2006 kl 19:18


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Hvis jeg blir ser en dame og blir fristet til å hoppe køys med henne, altså en tanke som slår ned i hodet så er ikke det synd. Synd blir det hvis en leker med tanken som kom.
.....


Men Leif,da! Hva er begjær om det ikke er det som vekker fristelsen? Husk hva du selv siterte fra Jakob 1,14: "Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst." Det er altså denne lysten som er synd fordi den viser at vi har en indre lengsel etter å gjøre i strid med Guds vilje og det rammes av det 10. budet, "du skal ikke begjærte".

Hilsen



Begjæret er det du lever og ånder for, så hvis du dyrker begjæret/ lysten så er det synd ja. Men hvis du dør fra det til fordel for Åndens tale er det ikke synd. Det å ha naturen er ikke synd men å dyrke naturen er.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2006 kl 19:23


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Ok så du Kmann sier Willy Brochs elsker synd?



Det var ikke slik jeg oppfattet k-mann og jeg tror ikke det var det han mente.

Sitat:

Det betyr at Willy vet at SDA re Guds menighet men han vil ikke være i den fordi da kan han ikke leve ut seg selv. Vel, det er han ikke alene om, det finnes mange det som ikke ønsker å leve i Guds rike til fordel for å leve ut selvet nå.

Er det riktig forståelse Willy?


Nei, det er ikke riktig forståelse. Jeg kjente det nødvendig for min egen samvittghets skyld å bryte med en selvrettferdig menighet som redusrer Jesu soning til en bagatell!

Hilsen


Vi er rettferdige i tro Willy ikke av egne gjerninger og SDA opphøyer Jesus til Gud men sant menneske. Hans offer er enormt men du har bare ikke forstått hva Han gjorde for deg. Du kan jo prøve å forklare bagatellen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2006 kl 19:31


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
...........
Jak 1:14-15
Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst.
........



Si meg, Leif, gjelder det skriftstedet her sier, også for Jesus? Du har tidligere skrevet (husker ikke i farta hvor) at Jesus ble fristet. Betyr det at han ble dratt og lokket av sin egen lyst?

Hilsen


Jesus fikk presentert tanken om at stein til brød var mulig bare Han brukte sin guddommelighet. Så Han fik to fristelser her. Han smakte på tanken for å forstå hva det dreide seg om og på denne måten kjente Han fristelsens kraft. Han kjente også fristelsen å bruke sin guddommelighet for å tilfredstille sitt nødende behov som faktisk nesten drepte Ham.

Det er Hans plikt og vår plikt å analysere tanker eller en beskjed som blir gitt oss og det er ikke synd å fine ut hva som tilbys.

Så Jesus smakte på syndens natur men dyrket den ikke og dermed syndet Han ikke. Det samme skal vi, ikke i egen kraft men i Guds kraft i kraft av Jesu frelse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 23:15


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

Jesus fikk presentert tanken om at stein til brød var mulig bare Han brukte sin guddommelighet. Så Han fik to fristelser her. Han smakte på tanken for å forstå hva det dreide seg om og på denne måten kjente Han fristelsens kraft. Han kjente også fristelsen å bruke sin guddommelighet for å tilfredstille sitt nødende behov som faktisk nesten drepte Ham.

Det er Hans plikt og vår plikt å analysere tanker eller en beskjed som blir gitt oss og det er ikke synd å fine ut hva som tilbys.

Så Jesus smakte på syndens natur men dyrket den ikke og dermed syndet Han ikke. Det samme skal vi, ikke i egen kraft men i Guds kraft i kraft av Jesu frelse.


Ut ifra hva du sier her, Leif, så får jeg ikke det inntrykket at su mener Jesus hadde noen hard kamp for å stå imot fristelser.

Jeg leste et sitat i en sabbatsskolelekse (tidlig i 2005 eller var det 2004) der de skrev at ingen har følt kampen mot indre lyst til å gi etter for fristelser sterkere enn den som klarer å stå imot og aldri har falt. Tror du Jesus hadde den ne sterke indre kampen mot lysten til å gi etter siden han ikke gav etter i handling?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 23:28


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Begjæret er det du lever og ånder for, så hvis du dyrker begjæret/ lysten så er det synd ja. Men hvis du dør fra det til fordel for Åndens tale er det ikke synd. Det å ha naturen er ikke synd men å dyrke naturen er.


Nå sier ikke Jakob 1:14 at det er snakk om "å dyrke begjæret" men han sier; "Men enhver som blir fristet dras og lokkes av sin egen lyst". Her snakkes det bare om å bli fristet, ikke å dyrke begjæret.. Heller ikke jeg snakker om "å dyrke begjæret"? Så derfor gjentar jeg spørsmålet, Leif, fordi du prøver å undvike å svare på det jeg faktisk spør om:

Spørsmålet var:

Gjelder Jakob 1:14 også for Jesus: "Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst."

Tror du at også Jesus ble dradd og lokket av sin egen lyst slik alle mennesker som fristes blir?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2006 kl 00:18


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

Jesus fikk presentert tanken om at stein til brød var mulig bare Han brukte sin guddommelighet. Så Han fik to fristelser her. Han smakte på tanken for å forstå hva det dreide seg om og på denne måten kjente Han fristelsens kraft. Han kjente også fristelsen å bruke sin guddommelighet for å tilfredstille sitt nødende behov som faktisk nesten drepte Ham.

Det er Hans plikt og vår plikt å analysere tanker eller en beskjed som blir gitt oss og det er ikke synd å fine ut hva som tilbys.

Så Jesus smakte på syndens natur men dyrket den ikke og dermed syndet Han ikke. Det samme skal vi, ikke i egen kraft men i Guds kraft i kraft av Jesu frelse.


Ut ifra hva du sier her, Leif, så får jeg ikke det inntrykket at su mener Jesus hadde noen hard kamp for å stå imot fristelser.




Verre enn våre fristelser men med og i Ånden er det jo lett å ikke la seg friste.


Sitat:
Jeg leste et sitat i en sabbatsskolelekse (tidlig i 2005 eller var det 2004) der de skrev at ingen har følt kampen mot indre lyst til å gi etter for fristelser sterkere enn den som klarer å stå imot og aldri har falt. Tror du Jesus hadde den ne sterke indre kampen mot lysten til å gi etter siden han ikke gav etter i handling?

Hilsen


Nei tror ikke Han hadde noen indre kamp fordi Han viste hvem Han tilhørte og var villig til å dø for det men Hans fristelser var høyere og verre enn våre. Når vi adopterer Hans tro blir vi tilnærmet Jesus styrke i tro, vi blir som Ham, som små Jesuser.


1Kor 13:7
Den utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

1Kor 10:13
Dere har ikke møtt noen fristelse som mennesker ikke kan tåle. Og Gud er trofast. Han skal ikke la dere bli fristet over evne, men gjøre både fristelsen og utgangen på den slik at dere kan tåle den.

Joh 9:31
Vi vet at Gud ikke hører syndere, men han hører den som er gudfryktig og gjør hans vilje.

Ord 28:9-10
Om en vender sitt øre bort og ikke vil høre loven, da er til og med hans bønn en styggedom.
Den som fører de oppriktige vill på en ond vei, skal falle i sin egen grav. Men de ustraffelige skal arve det som er godt.
Ord 28:13
Den som skjuler sine overtredelser, har ingen lykke. Men den som bekjenner dem og vender seg fra dem, finner miskunnhet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2006 kl 00:28


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Begjæret er det du lever og ånder for, så hvis du dyrker begjæret/ lysten så er det synd ja. Men hvis du dør fra det til fordel for Åndens tale er det ikke synd. Det å ha naturen er ikke synd men å dyrke naturen er.


Nå sier ikke Jakob 1:14 at det er snakk om "å dyrke begjæret" men han sier; "Men enhver som blir fristet dras og lokkes av sin egen lyst". Her snakkes det bare om å bli fristet, ikke å dyrke begjæret.. Heller ikke jeg snakker om "å dyrke begjæret"? Så derfor gjentar jeg spørsmålet, Leif, fordi du prøver å undvike å svare på det jeg faktisk spør om:

Spørsmålet var:

Gjelder Jakob 1:14 også for Jesus: "Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst."

Tror du at også Jesus ble dradd og lokket av sin egen lyst slik alle mennesker som fristes blir?

Hilsen



Det du har lyst på begjærer du. Det du begjærer er ditt eget og ordboken sier:

begjæ'r -et (av begjære, fra lty) sterk trang, lengsel, attrå maktb-, pengeb- / sanseløst b- / b- etter ære


lyst f1 el. m1 (norr lyst, trol fra lty lust)
1 trang, begjær, interesse arbeidsl-, lesel-, matl-, reisel- / få, ha l- på noe / få, ha l- til å gjøre noe / følge l-ene sine / hver sin l- / sanselige l-er / har du l-, har du lov
2 glede, fornøyelse ta fatt med liv og l- / av hjertens l- / ei blott til l-


http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=lyst...



Så må du huske at Jesus i ørkenen døde nesten fysiologisk og da får man begjær etter næring, ikke for tilfredstille apetitten men for å overleve, det er verre enn en narkoman har det uten sitt skudd.

Alikevell henviste Han til skriften når Han fikk presentert av satan duftende nybakt brød.


Så jeg tror Hans fysiologi der og da hadde lyst på brød på samme måte som oss bare verre, ja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 11-1-2006 kl 01:47


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
.........
Så må du huske at Jesus i ørkenen døde nesten fysiologisk og da får man begjær etter næring, ikke for tilfredstille apetitten men for å overleve, det er verre enn en narkoman har det uten sitt skudd.


Hvis du mener at den livsviktige funksjonen å kjenne på sult er ensbetydende med å begjære slik det tiende budet forbyr, da er det også synd å gi etter for sulten ved å ta til seg næring når kroppen behøver det. Mener du virkelig at det er synd å spise når man er sulten fordi man da gir etter for begjær? Da kan du i alle fall snakke om at det går an å leve etter Guds bud!

Siden Gud hater synd så må det jo bety at Gud også hater vårt begjær. Det leder oss til en forståelse at vi synder når vi spiser ved sultfølelse, så da gjelder det å alltid ta til seg næring når man er mett, men da ligger man jo under for frotsing som jo også er synd! Hvordan skal vi egentlig leve og hva skal vi spise - og når - for å ikke gi etter for begjær?

Kjære Leif, ditt resonement gir et bilde av en Gud som hater oss fordi vi gir kroppen den næring den trenger. Bruke hodet da mann!

Sitat:

......
Alikevell henviste Han til skriften når Han fikk presentert av satan duftende nybakt brød.


Så jeg tror Hans fysiologi der og da hadde lyst på brød på samme måte som oss bare verre, ja.


Det står da ingen ting i Skriften om "duftende nybakt brød"?

Mener du virkelig at Jesus værste fristelse til synd var at han ikke kunne spise når han var sulten? Vel, da syndet han i så fall ettertrykkelig for han spiste jo etter dette - etter at han var blitt enda mer sulten. Så når bare begjæret ble sterkt nok så gav Jesus etter i følge din teori. Det er den eneste logiske slutning av det du sier.

Leif! Det er ikke synd å gi etter for kroppens signaler om sult. Det er faktisk å lyde Guds vilje fordi det er Gud som har skapt oss med de sansene som forteller oss når vi må tilføre kroppen næring for å ikke gå til grunne.

Som adventist kjenner du kanskje til helsebudskapet fra Ellen White. Der beskriver hun hvor viktig det er å gi kroppen den type føde som får den til å fungere best mulig. Altså det motsatte av den teorien du gir til kjenne at vi må leve etter. Du mener vi må nekte kroppen næring fordi vi gir etter for begjæret om vi tilfører kroppen næring når den gir signal om et slikt behov.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2006 kl 03:02


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
.........
Så må du huske at Jesus i ørkenen døde nesten fysiologisk og da får man begjær etter næring, ikke for tilfredstille apetitten men for å overleve, det er verre enn en narkoman har det uten sitt skudd.


Hvis du mener at den livsviktige funksjonen å kjenne på sult er ensbetydende med å begjære slik det tiende budet forbyr, da er det også synd å gi etter for sulten ved å ta til seg næring når kroppen behøver det. Mener du virkelig at det er synd å spise når man er sulten fordi man da gir etter for begjær? Da kan du i alle fall snakke om at det går an å leve etter Guds bud!


Ikke i den settingen som det her er snakk om i ørkenen etter 40 dager og du er Jesus som får plantet den tanken av sniken satan.
Dessuten er dette den ene av tre fristelser Han fikk og de tre fristelser fikk også Eva og de tre får vi alle sammen.




Sitat:
Siden Gud hater synd så må det jo bety at Gud også hater vårt begjær. Det leder oss til en forståelse at vi synder når vi spiser ved sultfølelse, så da gjelder det å alltid ta til seg næring når man er mett, men da ligger man jo under for frotsing som jo også er synd! Hvordan skal vi egentlig leve og hva skal vi spise - og når - for å ikke gi etter for begjær?


Ikke legg deg flat for meg.



Sitat:

Kjære Leif, ditt resonement gir et bilde av en Gud som hater oss fordi vi gir kroppen den næring den trenger. Bruke hodet da mann!


Les skriften ang. fristelsene Jesus ble utsatt for, sammenlign med Evas tanker om fristelsen så ser du de tre der også.


1Joh 2:16
For alt som er i verden, kjødets lyst og øynenes lyst, og hovmodig skryt av det en er og har, er ikke av Faderen, men av verden.



Sitat:
......
Alikevell henviste Han til skriften når Han fikk presentert av satan duftende nybakt brød.


Så jeg tror Hans fysiologi der og da hadde lyst på brød på samme måte som oss bare verre, ja.



Sitat:
Det står da ingen ting i Skriften om "duftende nybakt brød"?

Mener du virkelig at Jesus værste fristelse til synd var at han ikke kunne spise når han var sulten? Vel, da syndet han i så fall ettertrykkelig for han spiste jo etter dette - etter at han var blitt enda mer sulten. Så når bare begjæret ble sterkt nok så gav Jesus etter i følge din teori. Det er den eneste logiske slutning av det du sier.


Tenk deg fristelsen saten gi jesus, han gir sitt ytterste for at Jesus skal falle og frister ikke med muggent tørt brød.

Matt 4:3-4
Og fristeren kom til ham og sa: Er du Guds Sønn, så si at disse steiner skal bli til brød!
Men Jesus svarte og sa: Det står skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut av Guds munn.



Og disse fristelser er de ultimate av alle verdens mulige fristelser, det finnes ikkke verre fristelser og satan vet det, du også.

Så når fristelsene var over spiste Han som Guds Sønn akkurat som Han sto imot fristelsen som Guds sønn. Han hadde kontroll over sitt kjød i Guds Kraft.




Sitat:
Leif! Det er ikke synd å gi etter for kroppens signaler om sult. Det er faktisk å lyde Guds vilje fordi det er Gud som har skapt oss med de sansene som forteller oss når vi må tilføre kroppen næring for å ikke gå til grunne.

Som adventist kjenner du kanskje til helsebudskapet fra Ellen White. Der beskriver hun hvor viktig det er å gi kroppen den type føde som får den til å fungere best mulig. Altså det motsatte av den teorien du gir til kjenne at vi må leve etter. Du mener vi må nekte kroppen næring fordi vi gir etter for begjæret om vi tilfører kroppen næring når den gir signal om et slikt behov.

Hilsen



Hun lærer også kontrollere apetitten og at mange som ikke lærer det synder. Men jeg skjøner din trang til å vri deg unna her. Vend om og be Herren om kraft til å vende deg om.

Ta det med ro Willy, du presser deg hardt nå. Må Herren være oss nådige og gi oss forstand.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 04:27


Sitat:

Men jeg skjøner din trang til å vri deg unna her. Vend om og be Herren om kraft til å vende deg om.

Ta det med ro Willy, du presser deg hardt nå.


Jeg synes du bør be om unnskyldning for det du skrev her.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-1-2006 kl 05:06
Hva er lov i forumet ?


Sitat:

Sitat:

Men jeg skjøner din trang til å vri deg unna her. Vend om og be Herren om kraft til å vende deg om.

Ta det med ro Willy, du presser deg hardt nå.


Jeg synes du bør be om unnskyldning for det du skrev her.



Sitat:

Den viktigste regelen i dette forumet er: At alle må vise respekt for hverandre, uavhengig av uenighet i trosspørsmål, og at alle må utvise alminnelig god folkeskikk mot hverandre i innleggene sine.

Personangrep, mobbing, hets, sjikane, eller bruk av stygge ord er ikke tillatt i forumet. Innlegg som bryter noen av disse reglene, vil automatisk bli slettet, og de/den ansvarlige bak slike innlegg risikerer å bli utstengt fra forumet.

Våre retningslinjer

Vil være enig i at man med slike utalelser nærmer seg et grenseland i forhold til hva man bør akseptere, (som "ryddemann" i forumet.) - Så jeg kan godt støtte en anbefaling av en beklagelse.

Var disse utalelsene fra Leif innenfor "alminnelig god folkeskikk" ?

De er unektlig sterke og krasse.
Samtidig så er det ikke å legge skjul på at Willy (og forsåvidt også meg selv, selv om jeg har valgt å ikke være aktiv i denne tråden), er sterkt uenige med Leif i hans forståelse av endel ting. Og tilsvarende er han sterkt uenig med oss. Om det er slik at man (på bakgrunn av sin bibelforståelse m.m.) må konkludere med at motdebatanten står utenfor frelsen, så må det også være lov å si det. Akkurat det har noe med ærlighet å gjøre. Så yttringen er innenfor hva vi godtar.

Samtidig ;) helt greit at du reagerer Elgkjøtt ;)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 11:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Jeg synes du bør be om unnskyldning for det du skrev her.


Fullkomne mennesker behøver aldri gjøre det, Elgkjøtt!

Tenk om også vi var så fullkomne at vi kunne bli rettferdiggjort av vår egen lovlydighet .... Akk ja! Jeg er nå glad for at jeg slipper å være min egen frelser jeg slik at Jesus det for meg. Det er så mye tryggere synes nå jeg, :rolleyes: og det var derfor jeg forlot adventismen. Jeg klartre ikke lovens vei til frelse, men vil ønske dem lykke til, de som vil klare det Jesus klarte - å være sin egen Frelser.

Jeg mener nå at vi har gått av å lese meningene til Leif og Jonas slik at vi blir minnet om hvor heldige vi er - vi som får den forrett å leve under Guds nåde og hvile i Guds egen frelsesgjerning i Jesus Kristus. Pris Gud, for ved ham har vi fred med Gud.

[Redigert den 20-1-2006 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 12:01


Hellighetsfolket i den Wesleyanske vekkelsen vektla også dette med måtehold også i matveien. Jeg synes det kan være fornuftig å ikke gi etter til grådighet og fråtsing i matveien, fordi det ødelegger kropp og sinn, men her må vi ikke bli for loviske. Alt er lov, men ikke alt er gagnlig.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 12:50


Ja, måtehald er bra. Men det betyr ikkje at eg er ugudeleg fordi eg bruker skinke på frokostskjevene mine.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 13:28


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Ja, måtehald er bra. Men det betyr ikkje at eg er ugudeleg fordi eg bruker skinke på frokostskjevene mine.

mvh


Nei så absoutt ikke! Spis dine skinkesmørbrød med god samvittighet du, k-mann. Det gjør jeg også om jeg får lyst på ei med skinke på. Kanskje det passer med et lite bibelsitat her:

Rom 14:1-3
1 Ta dere av den som er svak i troen uten å gjøre dere til dommere over hans tanker.
2 Den ene har tro til å ete alt, men den som er svak, eter bare grønnsaker.
3 Den som eter, må ikke forakte den som ikke eter. Og den som ikke eter, må ikke dømme den som eter. Gud har jo tatt seg av ham.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 13:53


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Ja, måtehald er bra. Men det betyr ikkje at eg er ugudeleg fordi eg bruker skinke på frokostskjevene mine.

mvh


Hehe ;)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen