Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Universalisme
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2006 kl 04:54
Universalisme


Kom over noe som jeg synes så litt merkelig ut. Lurere rett og slett på om det er noe som kan komme under benevnelsen universalisme(?). Overskriften er i alle fall ”Ikke dommedag”.

Synes å huske at det har blitt postet noe om universalisme tidligere i dette forumet, men kunne ikke i farta finne tråden. Starter derfor en ny.

Universalisme – uttrykk brukt teologisk om den oppfatning at alle mennesker blir frelst.

.

[Redigert den 11-1-2006 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2006 kl 00:34


Der er ikke nogen universalisme i det link du citerer. Der en humanisme og ønske om fred i verden, men frelsen er stadig for de få. Han ser desuden frem til et fysisk fredsrige, som vil ændrer forholdene for de mennesker som måtte være i live på jorden det tidspunkt det rige kommer.



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2006 kl 05:53


Ok. Takk for info. Jeg tror du har rett. Det er ingen universalisme. I alle fall ingen åpenbar universalisme. Tvert imot så sies det jo nokså klart: ”Frelse fra en evig fortapelse finnes bare gjennom Jesu navn.” Men samtidig sies det jo også litt mer. I overskriften leser vi ”Ikke dommedag”.

Sammenholder vi dette med en tolkning av Salme 69, 29 som går på at alle i utgangspunktet er frelst, noe som er blitt antydet tidligere, så synes fortapelsens mulighet i alle fall å være blitt noe redusert.

Da får vi en tolkning som går noe i retning av at om vi ikke gjør noe aktivt for å få navnet strøket av livets bok, så er vi alle ett i troen på Jesus. Og dermed er det ikke bare fortapelsens mulighet som er blitt redusert. Omvendelsens nødvendighet, i form av oppgjør med egen synd, synes også å ha fått et skudd for baugen. Og misjonens oppgave blir noe mer i retning av opplysning om vår medfødte frelse.

Men universalisme er det kanskje ikke i ordets rette forstand, selv om det muligens går noe i den retning.

.

[Redigert den 9-1-2006 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2006 kl 22:12


Kolosserne 1v13-20 leverer et af mange definitive beviser. Bemærk datiden passagen igennem. Der tales uden for tid, fra Guds perspektiv. Det er fra det perspektiv alt er skabt i Jesus og alt forliget.



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen