Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  
Forfatter: Tittel: Selvmotsigelser i Bibelen?
Mlehu
Juniormedlem
*




Innlegg: 22
Registrert: 9-2-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-12-2005 kl 00:25
Selvmotsigelser i Bibelen?


Hei, fra tid til annen hører man om selvmotsigelser i Bibelen. Ofte bygger dette på misforståelser.

Jeg har selv funnet selvmotsigelser i Bibelen, som etter nærmere undersøkelse viste seg å ikke være selvmotsigelser.

Er det noen som har noen forslag til selvmotsigelser? Så kom gjerne med dem. Så kan vi sammen granske Bibelen og finne ut om de virkelig er selvmotsigelser.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 28-12-2005 kl 17:55


Sitat:
Opprinnelig postet av Mlehu
..........
Er det noen som har noen forslag til selvmotsigelser? Så kom gjerne med dem. Så kan vi sammen granske Bibelen og finne ut om de virkelig er selvmotsigelser.


Først skriver Johannes noe som tyder på at den troende kan synde for deretter å si at den som er født på ny ikke KAN synde?

1.Joh 2:1 "Mine barn! Dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Og hvis noen synder, har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, Den Rettferdige."

1.Joh 3:9 "Hver den som er født av Gud, gjør ikke synd, fordi Guds sæd blir i ham. Han kan ikke synde, fordi han er født av Gud."

Er dette selvmotsigelser, eller har det sin logiske forklaring?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2006 kl 10:55


Sitat:
1. Johannes' brev 3
7 Mine barn, la ikke noen føre dere vill! Den som gjør det som er rett, er rettferdig, slik Kristus er rettferdig. 8 Den som gjør synd, er av djevelen, for djevelen har syndet fra begynnelsen av. Og det var for å gjøre ende på djevelens gjerninger at Guds Sønn åpenbarte seg. 9 Den som er født av Gud, gjør ikke synd. For det Gud har sådd, blir i ham. Han kan ikke synde, fordi han er født av Gud. 10 Slik viser det seg hvem som er Guds barn, og hvem som er djevelens barn: Den som ikke gjør det som er rett, og som ikke elsker sin bror, er ikke av Gud.

Jeg forstår det sånn at vi ikke er av Gud. Vi er av syndig natur, av djevelens natur. Jesus er av Gud, Jesus er Gud! Derfor er Jesus rettferdig og gjør ikke ondt.

Håper det kom litt klarhet ut av dette innlegget.. :)

[Redigert den 3-1-2006 av zZzZz]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-1-2006 kl 15:03


Sitat:
Opprinnelig postet av zZzZz
......
Jeg forstår det sånn at vi ikke er av Gud. Vi er av syndig natur, av djevelens natur. Jesus er av Gud, Jesus er Gud! Derfor er Jesus rettferdig og gjør ikke ondt.

Håper det kom litt klarhet ut av dette innlegget.. :)

[Redigert den 3-1-2006 av zZzZz]


Sorry, men du bidrar ikke til noen klarhet, bare til mer forvirring.

Merk deg at det jeg spør om og det 1.Joh 3,9 taler om er "den troende" og ikke Jesus.

Jeg gjentar derfor følgende:

Først skriver Johannes noe som tyder på at den troende kan synde for deretter å si at den som er født på ny ikke KAN synde?

1.Joh 2:1 "Mine barn! Dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Og hvis noen synder, har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, Den Rettferdige."

1.Joh 3:9 "Hver den som er født av Gud, gjør ikke synd, fordi Guds sæd blir i ham. Han kan ikke synde, fordi han er født av Gud."

Er dette selvmotsigelser, eller har det sin logiske forklaring?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
josteing
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 10-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2006 kl 22:36


I flg. The Amplifies New Testament (denne oversettelsen ligger så nær opp til den greske tekst som det mulig å gjengi på det engelske språk) er siste del av 1. Joh 3,9 gjengitt slik:
"- and he cannot practise sinning because he is born of God" - han kan ikke praktisere synd, dvs leve i bevisst synd, og unnskylde og forvare dette.
En troende hverken vil eller skal synde, nettop derfor står det i verset ikke, "når noen synder, men om noen synder." Derfor utelukkes ikke muligheten for at et frelst menneske kan snuble og falle i synd. Men det er en uendelig forskjell på å falle i synd og vandre i synd.

Jak. 3,2 sier også: for vi snubler alle sammen i mange ting"

Om vi blir overlistet og faller i synd, taper vi ikke vårt liv, men vårt samfunn med Herren blir forstyrret. Vi blir urolige inntil vi har bekjent vårt synd for vår Himmelske Far. Vi opphører ikke å være Guds barn om vi faller.
Bibelen sier at bevisst synd i en troendes liv skal bekjennes for Faderen (1. Joh 1,9), som tilgir på grunn av Jesu fullkomne offer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-1-2006 kl 00:31


Sitat:
Opprinnelig postet av josteing
I flg. The Amplifies New Testament (denne oversettelsen ligger så nær opp til den greske tekst som det mulig å gjengi på det engelske språk) er siste del av 1. Joh 3,9 gjengitt slik:
"- and he cannot practise sinning because he is born of God" - han kan ikke praktisere synd, dvs leve i bevisst synd, og unnskylde og forvare dette.
En troende hverken vil eller skal synde, nettop derfor står det i verset ikke, "når noen synder, men om noen synder." Derfor utelukkes ikke muligheten for at et frelst menneske kan snuble og falle i synd. Men det er en uendelig forskjell på å falle i synd og vandre i synd.

Jak. 3,2 sier også: for vi snubler alle sammen i mange ting"

Om vi blir overlistet og faller i synd, taper vi ikke vårt liv, men vårt samfunn med Herren blir forstyrret. Vi blir urolige inntil vi har bekjent vårt synd for vår Himmelske Far. Vi opphører ikke å være Guds barn om vi faller.
Bibelen sier at bevisst synd i en troendes liv skal bekjennes for Faderen (1. Joh 1,9), som tilgir på grunn av Jesu fullkomne offer.


Jeg ser du har forstått denne teksten riktig.
Dessverre brukes nettopp dette verset, vers 9, som et bevis - av dem som forfekter fullkommenhetslæren - på at man har oppnådd en tilstand av syndfrihet når man er født på ny.

Jeg bruker som oftest å se dette verset i sammenheng med vers 4 der det står at "synd er lovbrudd." De fleste oppfatter meningen i vers 4 som en definisjon av hva synd er og sier at "synd er brudd på de ti bud." Dermed leser de vers 4 i lys av forståelsen at "synd er lovbrudd (brudd på de ti bud". Når denne forståelsen av synd overføres til "synd/synde" i vers 9 blir konklusjonen for de fleste at vers 9 sier at "vi kan ikke bryte loven" når vi er født på ny.

Derfor blir det viktig også å definere hva som ligger i ordet "synd" både i vers 4 og vers 9, men for deg, josteing, er ikke dette noe problem. Takk for god og riktig utleggelse, jostein. Gud velsigne deg og åpenbare stadig mer av Guds ord for deg.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 00:44


?? wbrochs.

josteing sier jo ikke noe annet enn det jeg har sagt og Paulus sier.

Hvis man synder er man utenfor Guds rike . Hvis man ikke synder er man i Guds rike.


Rom 8:4-5
for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.
For de som er etter kjødet, attrår det som hører kjødet til. Men de som er etter Ånden, attrår det som hører Ånden til.
Rom 8:7
Kjødets attrå er jo fiendskap mot Gud, for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det.
Rom 8:9-11
Men dere er ikke i kjødet, dere er i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere. Men om noen ikke har Kristi Ånd, da hører han ikke Kristus til.
Dersom Kristus bor i dere, da er nok legemet dødt på grunn av synd, men ånden er liv på grunn av rettferdighet.
Men dersom hans Ånd som reiste Jesus opp fra de døde, bor i dere, da skal han som reiste Kristus opp fra de døde, også levendegjøre deres dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i dere.
Rom 8:13
For dersom dere lever etter kjødet, da skal dere dø. Men dersom dere ved Ånden døder legemets gjerninger, skal dere leve.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-1-2006 kl 01:12


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
?? wbrochs.

josteing sier jo ikke noe annet enn det jeg har sagt og Paulus sier.

Hvis man synder er man utenfor Guds rike . Hvis man ikke synder er man i Guds rike.


Rom 8:4-5
for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.
For de som er etter kjødet, attrår det som hører kjødet til. Men de som er etter Ånden, attrår det som hører Ånden til.
Rom 8:7
Kjødets attrå er jo fiendskap mot Gud, for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det.
Rom 8:9-11
Men dere er ikke i kjødet, dere er i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere. Men om noen ikke har Kristi Ånd, da hører han ikke Kristus til.
Dersom Kristus bor i dere, da er nok legemet dødt på grunn av synd, men ånden er liv på grunn av rettferdighet.
Men dersom hans Ånd som reiste Jesus opp fra de døde, bor i dere, da skal han som reiste Kristus opp fra de døde, også levendegjøre deres dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i dere.
Rom 8:13
For dersom dere lever etter kjødet, da skal dere dø. Men dersom dere ved Ånden døder legemets gjerninger, skal dere leve.


LeifG, jostein og du har nok helt forskjellig forståelse av meningen i 1.Joh 3:4 og vers 9.

Leif, lever du i fullkommen lydighet mot alle Guds bud? For ifølge din egen forståelse av synd og lovbrudd lever du utenfor Guds rike om du ikke lever i fullkommen lydighet mot alle Guds bud!

Gjør du det, Leif? Lever du i fullkommen lydighet mot alle Guds bud, Leif?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 04:17


Gal 2:20
Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og gav seg selv for meg.


Da er det ikke jeg som lever etter budene men Kristus i meg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-1-2006 kl 10:08


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Gal 2:20
Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og gav seg selv for meg.


Da er det ikke jeg som lever etter budene men Kristus i meg.


Leif, hvorfor vil du ikke svare på det jeg spør om? Er du redd for at svaret vil avsløre deg?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 11:28


Unnskyld meg, wbrochs, men prøv å være litt hyggelig, da..!?

Som kristne lever vi ikke syndfrie liv. Hvis man ser på nåden som en garanti for at nå kan vi gjøre akkurat hva som helst, og uansett få tilgivelse, så ser vi feil på den. Dersom vi er fullstendig overbevist om at vi ikke vil gjøre synder, vil vi bli skuffet av oss selv.

Dersom vi lever i synd, altså å bevisst, uten å ville gå ut av synden, gjøre den samme synd om igjen, har vi ikke frelsen. Men å falle i synd, snuble, er en del av et kristenliv her på jorda..
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 14:16


wbrochs men du vil ikke se eller forstå det jeg sier når jeg bruker skriften , zZzZzz sover men ser allikevel og har forstått det.

Jeg har svart deg klart og tydelig flere ganger men kan prøve en gang til. Jeg i meg selv er fortapt men i Kristus kan jeg ikke synde, velger jeg Ham bort er det for å synde eller da elsker jeg selvet høyere enn Gud og da går det galt. Derfor synder ikke jeg hverken etter bokstaven eller Ånden når jeg lever med øynene festet på Jesus for da kan Ånden være i meg.


Her står det rett ut at vi holder loven 100% :

Rom 8:4
for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.


Jesus oppfylte loven og det gjør vi også såfremt vi har Hans tro og går Hans vei, da er DHÅ seglet i deg som gjør at en kan få evig liv fordi i hodet(pannen) er du i Ham og dine gjerninger (hånden) viser det i ditt praktiske liv.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-1-2006 kl 14:34


Sitat:
Opprinnelig postet av zZzZz
Unnskyld meg, wbrochs, men prøv å være litt hyggelig, da..!?

Som kristne lever vi ikke syndfrie liv.


En forutsetning for en fruktbar debatt er at man svarer på det som spørres om og ikke vike unna fordi det er mer bekvemt.
Hvis dette er en debatt - noe jeg mener det er - så vi vi også bestrebe oss på å svare på de spørsmål andre ser som nødvendig for å forstå hva en meddebatant egentlig mener.

Jeg har ikke problem med å være hyggelig, men når jeg blir lett provoserende så er det et forsøk å få en meddebatant til å skjerpe seg og det kan jeg ikke se er ensbetydende med å være agressiv.

Sitat:

Som kristne lever vi ikke syndfrie liv.


Men det er jo nettopp hva LeifG gir inntrykk av å fornekte og da må jeg etterlyse større klarhet i hva han egentlig mener med det han skriver slik at jeg kan bli sikker på at jeg ikke misforstår hva han egentlig mener.

Hvis vi skal tro Guds ord - og det må vi - så sier Bibelen at også storparten av de som kaller seg kristne blir svært så overfladiske i sin forståelse av Guds ord. Som et eksempel kan jeg nevne at LeifG faktisk ikke klarer å uttrykke hva Guds ord lærer oss om synd - noe jeg mener har sin grunn i at han ikke gransker Skriften godt nok. Han fornekter Bibelens lære om at vi alle fødes til verden med arvesynd i oss og har så langt ikke vist vilje til å granske Bibelens ord om dette emnet. Han vrir og vender på tekster som har et klart budskap for å få disse til å forme seg etter sin egen overbevisning og ikke omvendt. Da har man en så feil holdning til Guds ord at det er grunn til å stille spørsmål ved oppriktigheten.

Har du for eksempel merket deg at han bevisst velger bort et ord i en bibeltekst (som han gjør med ordet "lov" i Ef. 2:15) bare fordi det ikke passer hans oppfatning? Slikt gjør ikke en oppriktig søkende kristen og da er det berettiget at jeg gjør oppmerksom på at han ikke svarer på det som spørres om og at jeg gjør oppmerksom på at han ved sin holdning gjør vold mot Guds ord.

Så problemet her er ikke at jeg ikke kan være hyggelig. Problemet er at LeifG ikke forholder seg rett til Guds ord og det må jeg reagerer på ved å irettesette med min uttalelse.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 14:49


Jeg vrir ikke og vender på noen ting, arvesynd er ikke bibelsk. Jeg har lagt dette frem ryddddig og det er hittil ingen som kan vise til at bibelen lærer arvesynd slik læren praktisk er nedsrevet og spikret i dogmer.

Ikke du heller wbrochs. Ef. 2:15 har jeg lagt frem med grunntekst som viser at det er syndere som lover gjelder for, ikke de frelste for de holder loven 100%. Analyser den teksten og du ser at den snakker om menneskebud ikke Guds kjærlighets grenser som er satt ved Hans Bud. Kjærlighetens fysiske begrensninger kan ikke strekkes fordi om mange mennesker selv av fri vilje ikke velger å leve etter Guds Ånd. De er fortapte fordi de velger det selv og det gjør Herren vondt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-1-2006 kl 15:26


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Her står det rett ut at vi holder loven 100% :

Rom 8:4
for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.


Jesus oppfylte loven og det gjør vi også såfremt vi har Hans tro og går Hans vei, .......


Det du her skriver har ingen mening med mindre du forklareer hva det vil si å "ha Hans (Jesu) tro". Mener du med det at vi da har samme sterke tro som Jesus, eller mener du at vi tror at Jesus er Guds Sønn?

Når du skriver at den troende holder loven 100% og likevel ikke gjør det, da er det noe som ikke stemmer! Du kan ikke si at DU holder loven hvis du ikke gjør det! Eller mener du at siden Jesus holdt loven så blir det regnet som om også du holder loven ved troen på ham, enda du faktisk ikke holder loven slik Jesus gjorde det?

Skjønner du ikke at du bare skaper forvirring med alle dine tvetydige uttalelser.

Du vil aldri kunne holde loven slik Jesus gjorde og da blir det helt feil å si at du holder loven når du faktisk ikke gjør det. En helt annen ting er at vi ved troen på forløsning får tilgivelse for alle våre lovbrudd og slik sett står frem for Guds åsyn som OM vi holder loven.

Du tror klanskje du holder sabbaten, men jeg tviler på at du gjør det. Å holde sabbat i åndelig betydning er nemlig noe langt mer enn å ha lørdag som helligdag. Det er ved tro å hvile i Guds egen gjerning. Om du tar fri fra ditt inntektsbringende arbeide eller dine studier denne dagen og heller går til kirken så er ikke det bibelsk helligholdelse av sabbaten. Dessuten finnes det ikke et eneste vers i hele Det nye testamentet som pålegger oss å holde lørdag, den syvende dag som ukens helligdag. Om du har funnet et slikt skriftsted vil jeg gjerne at du viser meg det f9or jeg har ikke funnet et slikt skriftsted i NT.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-1-2006 kl 15:41


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Jeg vrir ikke og vender på noen ting,


Det vil jeg gjerne teste ut. Her får du en god mulighet til å vise at du ikke vrir og vender på hva Bibelen sier.

Første spørsmål:
Les følgende skriftsted nøye og si om det er tibudsloven Paulus viser til med ordet "loven", eller er det en annen lov:

Rom 7:4 "Mine brødre! Slik døde også dere fra loven ved Kristi legeme, for at dere skal tilhøre en annen, ham som ble oppreist fra de døde, så vi kan bære frukt for Gud."

Spørsmål 2: Sier Paulus at vi "døde bort fra (forlate) denne loven" for at vi skal tilhøre en annen?

Spørsmål 3: Hva oppfatter du Paulus mener med "å dø bort fra loven" som her omtales?

Jeg håper du er villig til å svare på det jeg her spør om.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 16:13


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Her står det rett ut at vi holder loven 100% :

Rom 8:4
for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.


Jesus oppfylte loven og det gjør vi også såfremt vi har Hans tro og går Hans vei, .......



Det du her skriver har ingen mening med mindre du forklareer hva det vil si å "ha Hans (Jesu) tro". Mener du med det at vi da har samme sterke tro som Jesus, eller mener du at vi tror at Jesus er Guds Sønn?


Åp 12:17
Dragen ble vred på kvinnen, og drog av sted for å føre krig mot de andre av hennes ætt, mot dem som holder Guds bud og har Jesu vitnesbyrd.


Guds menighet er de som holder Guds bud, det er de som har vitner om Jesus fordi de har Hans tro.


Åp 14:12
Heri består de helliges tålmodighet, de som holder fast ved Guds bud og Jesu tro.


De er tålmodige de som har Jesu tro, de holder Hans Bud.


Åp 19:10
Da falt jeg ned for hans føtter for å tilbe ham, men han sier til meg: Vokt deg for det! Jeg er din og dine brødres medtjener, de som har Jesu vitnesbyrd. Gud skal du tilbe!

For Jesu vitnesbyrd er profetordets ånd.


Så de som holder Guds bud, vitner om Hans liv og hvem Han er. De forstår profetier fordi de har denne ånd som forstår det. Disse har samme sterke tro som Jesus ja fordi den tro er sterkere enn denne verdens ånd og tro.

Det er disse mennesker som vasker sine kjortler og det er bare de som omtales her:

Åp 22:14
Salige er de som tvetter sine kjortler, så de må få rett til livets tre, og til å gå gjennom portene inn i staden.





Sitat:
Når du skriver at den troende holder loven 100% og likevel ikke gjør det, da er det noe som ikke stemmer!

Du kan ikke si at DU holder loven hvis du ikke gjør det! Eller mener du at siden Jesus holdt loven så blir det regnet som om også du holder loven ved troen på ham, enda du faktisk ikke holder loven slik Jesus gjorde det?

Skjønner du ikke at du bare skaper forvirring med alle dine tvetydige uttalelser.


En holder loven 100% så lenge man er i Ånden. Vi er mennesker eller barn og må lære å fokusere, føle, smake, høre før vi kan begynne å krype, før vi kan gå. Helliggjørelsen starter når du bestemmer deg for å leve i tro og hva er så tro for deg? Er den levende eller en død tro, kald eller varm.. lunken?
aller vi må vi reise oss med ydmykt sinn men løftet hode i bønn oom å få lærdom slik at vi ikke synder slik igjen. Dette er helliggjørelse og DHÅ vil sørge for at du ikke har behag i synden en begår hvis du vil dø fra den natur i deg som tilber den.



Sitat:
Du vil aldri kunne holde loven slik Jesus gjorde og da blir det helt feil å si at du holder loven når du faktisk ikke gjør det. En helt annen ting er at vi ved troen på forløsning får tilgivelse for alle våre lovbrudd og slik sett står frem for Guds åsyn som OM vi holder loven.


Er du dommer over mitt og andres liv i tro?

Feil i dine øyne, ja men ikke i den troendes øyne. Du er en synder fordi du ikke vil gi slipp på synden. Skjønner ikke at det er så vanskelig å elske Herren vår Gud. Det er å holde loven det, og å elske Ham gjør man fordi Gud er oss nådige og gir oss viten om Hans kjærlighet. Det er rettferdighet i dette og sannheten Jesus >Kristus gjør det mulig ikke vårt eget selv for det er vårt eget selv som protesterer mot dette og dette selvet i oss kjemper for livet.

Åpne dine øyne for Kjærligheten i Kristus og du vil slippe å kjempe så hardt mot sannheten. Da vil Gud se på oss som OM vi ALDRI hadde syndet.



Sitat:
Du tror klanskje du holder sabbaten, men jeg tviler på at du gjør det. Å holde sabbat i åndelig betydning er nemlig noe langt mer enn å ha lørdag som helligdag. Det er ved tro å hvile i Guds egen gjerning. Om du tar fri fra ditt inntektsbringende arbeide eller dine studier denne dagen og heller går til kirken så er ikke det bibelsk helligholdelse av sabbaten. Dessuten finnes det ikke et eneste vers i hele Det nye testamentet som pålegger oss å holde lørdag, den syvende dag som ukens helligdag. Om du har funnet et slikt skriftsted vil jeg gjerne at du viser meg det f9or jeg har ikke funnet et slikt skriftsted i NT.

Hilsen


Å ha jesu tro er en levende tro og det finnes slike mennesker som ikke holder Sabbaten også men de vil omvende seg også på dette punktet når de får vite sannheten av de som kan formidle sannheten.

I GT er betingelsen å forstå Guds Kjærlighet å elske Ham av hele sitt hjerte og all sin kraft, det samme hjelder i NT. Begge testamenter opphøyer Jesus Kristus og begge testamenter understreker at det å elske Herren vår Gud av hele vårt hjerte og sinn viser seg i hvem vi følger. Altså denne verdens bud eller Guds bud. Hyrden leder sin flokk og denne verdens ånd leder sin flokk. Begge testamenter krever Abrahams tro.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 16:33


Sitat:
Her står det rett ut at vi holder loven 100% :

Rom 8:4
for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.

Jesus oppfylte loven og det gjør vi også såfremt vi har Hans tro og går Hans vei, da er DHÅ seglet i deg som gjør at en kan få evig liv fordi i hodet(pannen) er du i Ham og dine gjerninger (hånden) viser det i ditt praktiske liv.
Jeg må si meg ganske uenig i noe av det du sier her.

Oppfyllelsen av loven
Vi klarer ikke å leve syndfrie liv, uansett hvor mye vi prøver. Derfor blir alle - hver og en av oss - dømt til evig fortapelse. Jesus kom derfor. Jesus er oppfyllelsen av loven. Det motsatte av loven er ren kjærlighet. Jesus er ren kjærlighet. Hvis du har en slik uendelig kjærlighet som Jesus, gjør man ikke ondt mot andre.
Sitat:
1. Kor 13,10
Kjærligheten gjør ikke noe ondt mot nesten. Derfor er kjærligheten oppfyllelse av loven.
Gjør vi ondt mot nesten? Ja.

Å si at vi lever syndfrie liv, er det samme som å si at vi er oppfyllelsen av loven. Hva har vi gjort da? Da har vi satt Jesus til side, mener at vi er like gode som ham, og ikke minst - at vi ikke trenger ham. Dette er et fatalt bomskudd.

Vi lever syndige liv. Uansett hvor mye vi prøver, synder vi, uansett om vi har tatt imot Jesus eller ikke. Les 1 Mos 3,14-19.
Sitat:
Jesaja 59,2
Nei, det er deres misgjerninger
som skiller mellom dere og deres Gud.
Deres synder skjuler hans ansikt,
så han ikke hører dere.

Sitat:
Ef 2,8
For av nåde er dere frelst, ved tro.
Vi er frelst ved tro, ikke gjerninger. Hadde vi oppnådd frelsen gjennom gjerninger, hadde ingen av oss blitt frelst. For ingen greier å leve perfekte liv, å oppfylle loven.

Bare én har greid det, Jesus Kristus. Det eneste vi kan gjøre for å bli frelst, er å tro at det er sant.
Sitat:
1. Kor 15, 3b-4
At Kristus døde for våre synder etter skriftene, at han ble begravet, at han stod opp den tredje dag etter skriftene.


[Redigert den 4-1-2006 av zZzZz]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 16:36


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Jeg vrir ikke og vender på noen ting,


Det vil jeg gjerne teste ut. Her får du en god mulighet til å vise at du ikke vrir og vender på hva Bibelen sier.

Første spørsmål:
Les følgende skriftsted nøye og si om det er tibudsloven Paulus viser til med ordet "loven", eller er det en annen lov:

Rom 7:4 "Mine brødre! Slik døde også dere fra loven ved Kristi legeme, for at dere skal tilhøre en annen, ham som ble oppreist fra de døde, så vi kan bære frukt for Gud."



Hvis man tror og lever i ånden er man ikke under noen lov for da synder man ikke. Altså en kan ikke dømmes fordi en bryter ikke loven, en er da fri.

Så den lov vi døde fra er den vi dømmes av De Ti Bud eller de bud en selv hadde tidligere tillagt seg. Vi tilhører nå i tro Guds rike og der i tro blir vi rettferdiggjort fordi vi lar oss helliggjøre i tro. Da kan vi bære frukt og ikke hvis vi sier at vi umulig kan la være med å synde for da fornekter vi troen og Guds kraft. En sier at DHÅ ikke kan lære oss å elske Gud så høyt at vi ikke ønsker å synde mere av fri vilje.



Sitat:
Spørsmål 2: Sier Paulus at vi "døde bort fra (forlate) denne loven" for at vi skal tilhøre en annen?


Vi tilhører Herren og Hans rike. Vi forlater loven (denne verden) ved å leve i tro slik at vi lever uten synd i herlighet og frihet.




Sitat:
Spørsmål 3: Hva oppfatter du Paulus mener med "å dø bort fra loven" som her omtales?

Jeg håper du er villig til å svare på det jeg her spør om.

Hilsen



Vår falne natur som også Jesus kom i skal dø. Når vi velger å leve i Ånden vil vår opprinnelige ånd som tjente kjødet tjene Guds natur/ Ånd istede. Vår da døende kjød vil begynne å elske de frukter Guds Ånd bringer vår ånd fordi vår ånd etterligner vår Fars Ånd. Vi helliggjøres og det gir frukter vårt kjød ikke ante eksisterte. Vårt kjød vil elske og si ja til det Guds Ånd bringer vår ånd og vi vil bli lik Ham. Vi blir som små jesuser.


Så på denne måten dør vi fra loven fordi den er ikke foran våre øyne lengre, vi lever i en annen verden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 16:40


Sitat:
Sitat:
Du vil aldri kunne holde loven slik Jesus gjorde og da blir det helt feil å si at du holder loven når du faktisk ikke gjør det. En helt annen ting er at vi ved troen på forløsning får tilgivelse for alle våre lovbrudd og slik sett står frem for Guds åsyn som OM vi holder loven.
Er du dommer over mitt og andres liv i tro?
wbrochs dømmer deg ikke, det har han ingen rett til. Men Guds Ord dømmer deg!
Sitat:
Åpne dine øyne for Kjærligheten i Kristus og du vil slippe å kjempe så hardt mot sannheten. Da vil Gud se på oss som OM vi ALDRI hadde syndet.
Gud ser på oss om om vi aldri hadde syndet, ja. Men dette er fordi vi kler oss i Jesus. Gud ser på Jesus, ikke oss. VI har fortsatt syndet så det synger etter.
Sitat:
Sitat:
Du tror klanskje du holder sabbaten, men jeg tviler på at du gjør det. Å holde sabbat i åndelig betydning er nemlig noe langt mer enn å ha lørdag som helligdag. Det er ved tro å hvile i Guds egen gjerning. Om du tar fri fra ditt inntektsbringende arbeide eller dine studier denne dagen og heller går til kirken så er ikke det bibelsk helligholdelse av sabbaten. Dessuten finnes det ikke et eneste vers i hele Det nye testamentet som pålegger oss å holde lørdag, den syvende dag som ukens helligdag. Om du har funnet et slikt skriftsted vil jeg gjerne at du viser meg det f9or jeg har ikke funnet et slikt skriftsted i NT.
Å ha jesu tro er en levende tro og det finnes slike mennesker som ikke holder Sabbaten også men de vil omvende seg også på dette punktet når de får vite sannheten av de som kan formidle sannheten.

I GT er betingelsen å forstå Guds Kjærlighet å elske Ham av hele sitt hjerte og all sin kraft, det samme hjelder i NT. Begge testamenter opphøyer Jesus Kristus og begge testamenter understreker at det å elske Herren vår Gud av hele vårt hjerte og sinn viser seg i hvem vi følger. Altså denne verdens bud eller Guds bud. Hyrden leder sin flokk og denne verdens ånd leder sin flokk. Begge testamenter krever Abrahams tro.
Du glemmer en ting! I GT måtte de ofre skyldfrie lam, som bot for deres synder. Jesus kom og var offerlam én gang for alle.

[Redigert den 4-1-2006 av zZzZz]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 16:58


Sitat:
Opprinnelig postet av zZzZz
Sitat:
Her står det rett ut at vi holder loven 100% :

Rom 8:4
for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.

Jesus oppfylte loven og det gjør vi også såfremt vi har Hans tro og går Hans vei, da er DHÅ seglet i deg som gjør at en kan få evig liv fordi i hodet(pannen) er du i Ham og dine gjerninger (hånden) viser det i ditt praktiske liv.



Jeg må si meg ganske uenig i noe av det du sier her.

Oppfyllelsen av loven
Vi klarer ikke å leve syndfrie liv, uansett hvor mye vi prøver. Derfor blir alle - hver og en av oss - dømt til evig fortapelse. Jesus kom derfor. Jesus er oppfyllelsen av loven. Det motsatte av loven er ren kjærlighet. Jesus er ren kjærlighet. Hvis du har en slik uendelig kjærlighet som Jesus, gjør man ikke ondt mot andre.

Vi i oss selv klarer ikke å leve syndfritt, det er jeg enig i men vi skal jo dø fra selvet. Det er ikke å prøve å leve syndfritt.

Så ved rett ferd blir loven oppfylt i også oss som Jesus, vi blir altså rettferdigjort ved tro alene.

Det motsatte av loven er lovløshet. Hvis man..


5M 6:5
Og du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din makt.
5M 6:8-9
Du skal binde dem som et tegn på din hånd, de skal være som en minneseddel* på din panne.
Du skal skrive dem på dørstolpene i ditt hus og på dine porter.
5M 6:12
da ta deg i vare at du ikke glemmer Herren, som førte deg ut av landet Egypt, av trellehuset!
5M 6:21
- skal du si til ham: Vi var treller hos Farao i Egypt. Men Herren førte oss ut av Egypt med sterk hånd.
5M 6:25
Det skal tjene oss til rettferdighet, når vi akter vel på å holde alle disse bud for Herrens, vår Guds åsyn, slik han bød oss.


gjør dette som også NT poengterer holder man de 4 første bud som er grobunnen eller den eneste mulige veien til å klare å elske sin neste som seg selv som også NT vitner om som igjen er de siste 6 bud.


Lovløshet er å gjøre etter sitt eget eller den sterkestes rett som jo evolusjonsteoretikerne forfekter. Så ateister og humanetikerne trenger lover til å sivilisere seg og organisere samfunnet. Her blander man så vantro troende og disse seg og lager sine egne veier og murer på det. Til slutt kommer lovløsheten og alle lever så videre uten konge. De to siste setninger er GT og NT vitnesbyrd om denne verden start og inntil enden. :)



Sitat:
Sitat:
1. Kor 13,10
Kjærligheten gjør ikke noe ondt mot nesten. Derfor er kjærligheten oppfyllelse av loven.


Gjør vi ondt mot nesten? Ja.

Å si at vi lever syndfrie liv, er det samme som å si at vi er oppfyllelsen av loven. Hva har vi gjort da? Da har vi satt Jesus til side, mener at vi er like gode som ham, og ikke minst - at vi ikke trenger ham. Dette er et fatalt bomskudd.

Vi lever syndige liv. Uansett hvor mye vi prøver, synder vi, uansett om vi har tatt imot Jesus eller ikke. Les 1 Mos 3,14-19.

Jesaja 59,2
Nei, det er deres misgjerninger
som skiller mellom dere og deres Gud.
Deres synder skjuler hans ansikt,
så han ikke hører dere.



Vel jeg i min tro opphøyes Jesus Kristus fordi en er avhengig av å se på Ham fordi Han viser oss veien sannheten og livet. Så her ser du bare ikke det jeg prøver å formidle.

Vet ikke hvor godt du kjenner Helligdomstjenesten og tabernaklet med forgården jeg men ser du korset der? Veien går inn igjennom der vet du. Jesus er i dag i den himmelske helliggdom.



Sitat:
Sitat:
Ef 2,8
For av nåde er dere frelst, ved tro.


Vi er frelst ved tro, ikke gjerninger. Hadde vi oppnådd frelsen gjennom gjerninger, hadde ingen av oss blitt frelst. For ingen greier å leve perfekte liv, å oppfylle loven.

Bare én har greid det, Jesus Kristus. Det eneste vi kan gjøre for å bli frelst, er å tro at det er sant.

1. Kor 15, 3b-4
At Kristus døde for våre synder etter skriftene, at han ble begravet, at han stod opp den tredje dag etter skriftene.



Uten å deretter ta et skritt? er ikke det en heller død tro da?

[Redigert den 4-1-2006 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 17:09


Sitat:
Opprinnelig postet av zZzZz
Sitat:
Sitat:
Du vil aldri kunne holde loven slik Jesus gjorde og da blir det helt feil å si at du holder loven når du faktisk ikke gjør det. En helt annen ting er at vi ved troen på forløsning får tilgivelse for alle våre lovbrudd og slik sett står frem for Guds åsyn som OM vi holder loven.
Er du dommer over mitt og andres liv i tro?
wbrochs dømmer deg ikke, det har han ingen rett til. Men Guds Ord dømmer deg!
Sitat:
Åpne dine øyne for Kjærligheten i Kristus og du vil slippe å kjempe så hardt mot sannheten. Da vil Gud se på oss som OM vi ALDRI hadde syndet.
Gud ser på oss om om vi aldri hadde syndet, ja. Men dette er fordi vi kler oss i Jesus. Gud ser på Jesus, ikke oss. VI har fortsatt syndet så det synger etter.
Sitat:
Sitat:
Du tror klanskje du holder sabbaten, men jeg tviler på at du gjør det. Å holde sabbat i åndelig betydning er nemlig noe langt mer enn å ha lørdag som helligdag. Det er ved tro å hvile i Guds egen gjerning. Om du tar fri fra ditt inntektsbringende arbeide eller dine studier denne dagen og heller går til kirken så er ikke det bibelsk helligholdelse av sabbaten. Dessuten finnes det ikke et eneste vers i hele Det nye testamentet som pålegger oss å holde lørdag, den syvende dag som ukens helligdag. Om du har funnet et slikt skriftsted vil jeg gjerne at du viser meg det f9or jeg har ikke funnet et slikt skriftsted i NT.
Å ha jesu tro er en levende tro og det finnes slike mennesker som ikke holder Sabbaten også men de vil omvende seg også på dette punktet når de får vite sannheten av de som kan formidle sannheten.

I GT er betingelsen å forstå Guds Kjærlighet å elske Ham av hele sitt hjerte og all sin kraft, det samme hjelder i NT. Begge testamenter opphøyer Jesus Kristus og begge testamenter understreker at det å elske Herren vår Gud av hele vårt hjerte og sinn viser seg i hvem vi følger. Altså denne verdens bud eller Guds bud. Hyrden leder sin flokk og denne verdens ånd leder sin flokk. Begge testamenter krever Abrahams tro.
Du glemmer en ting! I GT måtte de ofre skyldfrie lam, som bot for deres synder. Jesus kom og var offerlam én gang for alle.

[Redigert den 4-1-2006 av zZzZz]




:) Jeg har ikke glemt noe her jeg og ingen ting i det ovenstående er jeg uenig i men vi må fortsette for det ligger mere i dette enn det du ser jeg står for, vi er enige.


De lytefrie lammene er jo bilde på Jesus og korsfestelsen. Brennofferalteret i forgården er bilde på korset og eller vår død fra dette liv ved å legge av oss vår natur og døpe (vaskevannsfatet) oss i tro. Deretter kan vi gå inn i Hans hus (tabernakelet) og la oss helliggjøres ved at lysestaken (Guds ånd) lyser opp ordet (skuebrødsbordet) slik at vi kan forstå skriften og ta det til oss( spise det). Da er våre bønner (røkofferalteret) til behag for Ham når vi lever vårt daglige liv i henhold til denne vei. Da ser vi oså inn i Det Aller Helligste hvor Jesus, budene og da Paktens Ark er i. Der inn skal vi når Han kommer ved sitt andre komme for da skal vi frem for Ham uten Jesus som mellommann.


:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
josteing
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 10-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 18:56


Kanskje kunne mye være avklart om en skilte klart mellom vår stilling og vår vandring.
I stilling er vi fullkomne i Kristus, jfr. Kol 3:3 "I er jo død, og eders liv er skjult med Kristus i Gud;"

Kol 3:4 "når Kristus, vårt liv, åpenbares, da skal og I åpenbares med ham i herlighet."

Kristus lever det livet for Faderen som vi skulle ha levd og utfyller dette til fullkomment. men dette er stilling og ikke vandring.

Vandringen vil så lenge vi er her i kjødet innbære fall og nederlag.
Men vi oppfordres til å vandre iht. den stilling vi har i Kristus,
Rom 6:11 "Således skal også I akte eder som døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus."

Aldri blir vandringen her nede syndfri, fordi vi har en tvers igjennom fordervet natur (en er ikke en synder fordi en synder, men en synder fordi en er en synder). Men ved ny fødsel er en satt i Kristus som fullkommen, men dette er dessverre ikke vandringen.

Om det er mulig å oppnå syndfrihet i vandring, hvorfor må vi da ha en talsmann hos Faderen ? 1Joh 2:1 "Mine barn! dette skriver jeg til eder forat I ikke skal synde; og om nogen synder, da har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, den rettferdige"

1Joh 1:8 Dersom vi sier at vi ikke har synd, da dårer vi oss selv, og sannheten er ikke i oss;

Det livet Kristus lever for oss nå, vil vi se betydningen av når vi en gang er hjemme.

Alt godt !
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 19:01


Veldig bra forklart, josteing. Takker..!

Gud velsigne dere alle
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 22:50


Vår tvers igjennom onde natur er jo den vi skal dø fra og det er DHÅ som gjør oss klar over de gode nyhetene at vi kan dø fra dette for så å leve ett nytt liv.

Jesus har jo vist oss veien, Han klart jo det ved å leve etter Faderens Ånd slik at Hans natur døde til fordel for Faderens natur.

På samme måte skal vi tilbe Ham slik Han tilba sin Far. Da er det mulig i tro å bli gjort rettferdig og i det bli helliggjort som i praksis er å leve syndfritt ikke etter bokstaven men i Ånden som holder budene av natur.

De andre lever under loven, altså de som ikke tror det er mulig å holde budene.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-1-2006 kl 23:48


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
........
Jesus har jo vist oss veien, Han klart jo det ved å leve etter Faderens Ånd slik at Hans natur døde til fordel for Faderens natur.
.......


Hadde Jesus en syndig natur - kjødelig sinn, selvet - som var av en slik art at det var lik alle andre mennesker, en natur det var nødvendig for Jesus å dø bort ifra?

Kan du forklare hvorfor du mener at også Jesus måtte dø bort fra sin egen natur?
Var han ikke fullkommen?
Var han ikke Gud?
Hadde Jesus noe i seg selv som var av en slik art at han måtte kvitte seg med det?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2006 kl 00:51


Sitat:
Opprinnelig postet av Mlehu
Hei, fra tid til annen hører man om selvmotsigelser i Bibelen. Ofte bygger dette på misforståelser.

Jeg har selv funnet selvmotsigelser i Bibelen, som etter nærmere undersøkelse viste seg å ikke være selvmotsigelser.

Er det noen som har noen forslag til selvmotsigelser? Så kom gjerne med dem. Så kan vi sammen granske Bibelen og finne ut om de virkelig er selvmotsigelser.


Boken til Espen Ottosen "Guds stemme Er Bibelen til å stole på? " www.lunde-forlag.no tar opp blandt annet dette spørsmålet. Etter å ha lest boken vil jeg desverre måtte si at han går vell lite i dybden på endel tema. Men det er en grei innføringsbok i dette og andre lignende tema. Føler boken og Ottesen famler litt for å finne formen. Mens innledningen gir inntrykk av at dette er "en bok for alle", så stilles det etterhvert endel krav til forkunnskap. (Det er derfor vanskelig å si hvilket "nivå" den eventuelt passer som "lærebok"). Videre gjør kompromiet mellom å få fram sitt poeng, kontra det at man ikke skal bli for "dyp", at han noen steder skaper litt forvirring og usikkerhet. Noen steder er det rett og slett dårlige formuleringer. Og uten sammenligning forøvrig, det minner mere om et dårlig formulert foruminnlegg sent på natten, enn en bok som er gjenommlest og godkjent på et annerkjent forlag.

Men på tross av alle disse innvendinger, boken annbefales.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
josteing
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 10-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2006 kl 01:25


Om en forsøker å forbedre sin onde natur, kommer en sørgelig til kort.
Den kan nemlig ikke forbedres. I vårt kjød finnes intet godt...........
Joh. 3,6 "Det som er født av kjødet, er kjød" Den kan ikke bli hellig og god.
Rom 8,7 "- kjødets attrå er fiendskap mot Gud - for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det." Den gamle naturen kan ikke bli forbedret, den kan kun fordømmes. Rom 8:3 "For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet, det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden i kjødet."

Vi skal ikke bli rettferdiggjort "i tro" , det har nemlig skjedd allerede, men i annen person. Innfor Gud er vi som tar vår tilflukt til Jesus erklært rettferdige. ("ren og rettferdig, himmelen verdig er jeg i Verdens Frelser alt nu...) I Kristus, innfor Faderen, men ikke i vandring.
Det er vår høye stilling som vi skal søke å leve etter og "døde i de syndige lyster." Det er det vi som kristne skulle ønske.
At livet står i forhold til vår nye stilling er vår praktiske helliggjørelse. Et ufravikelig prinsipp i skriften er - stilling først - så vandring. Vi er helliget en gang for alle Hebr. 10,10 "og ved denne vilje er vi helliget ved ofringen av Jesu Kristi legeme en gang for alle." Gud forlanger fullkommen hellighet.
På basis av Kristi offer er vi gjort hellige (utskilt som hans dyrkjøpte eiendom). Med hensyn til vår stilling i Kristus er vi i besittelse av en helliggjørelse som tilfredsstiller Gud. Og denne helliggjørelse er kun av nåde.

Når det gjelder vandringen, anmodes vi igjen igjen til "å strebe etter hellig ferd og gudsfrykt" (2. Pet.3,11). " Bare før deres liv således som er verdig for Kristi evangelium." (Fil 2,27) Praktisk helliggjørelse skjer ved Guds Ånd og Guds Ord.

Jeg er ikke fri fra synd, men jeg har forlatelse, for Jesu skyld alene.

Jeg må hver dag be om forlatelse for synd i tanker , ord og gjerninger. Ubevisste synder, og bevisste synder. Jeg har ikke kommet lenger .........
Men jeg tror at nåden er stor nok og Jesu verk så fulllkomment at også jeg får regnes med..........

"Vår vandring her nede er hemmet av kjødet
Takk Jesus du hemmes dog aldri for meg
Mitt fullkomne liv det er du for din Fader
Min del det får blive til hjemme jeg er."

"Nå er jeg så trygg for mitt liv er der hjemme
Min sak den er hans og hans ære er min
Ja, nå er jeg trygg det er frelserens stemme
at ingen skal rive meg ut av hans hånd."


Alt godt !
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2006 kl 14:49
Splitting av tråden.


Jeg har splittet ut innleggene som sto nedenfor i en egen debatt, slik at vi her kan holde oss til det opprinnelige tema. (Selvmotsigelser i Bibelen). Ingen innlegg er slettet, men de er blitt splittet ut i egen tråd. Denne tråden finner du her



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2006 kl 19:12


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
........
Jesus har jo vist oss veien, Han klart jo det ved å leve etter Faderens Ånd slik at Hans natur døde til fordel for Faderens natur.
.......


Hadde Jesus en syndig natur - kjødelig sinn, selvet - som var av en slik art at det var lik alle andre mennesker, en natur det var nødvendig for Jesus å dø bort ifra?

Kan du forklare hvorfor du mener at også Jesus måtte dø bort fra sin egen natur?
Var han ikke fullkommen?
Var han ikke Gud?
Hadde Jesus noe i seg selv som var av en slik art at han måtte kvitte seg med det?

Hilsen



Jesus tok av seg sin Guddommelge Jeg og ble sant mennneske som deg og meg.

Han tok på seg syndig kjøds lignelese altså ikke syndig kjød men fallent kjød og i det levde Han etter Faderens ord og DHÅ.


Han måtte ikke dø men valgte å dø for vår skyld og da for rettferdighetens og kjærlighetens sannhets skyld eller fordi det er Hans natur.

Du skjønner hva jeg mener og sier nå?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2006 kl 19:12


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Jeg har splittet ut innleggene som sto nedenfor i en egen debatt, slik at vi her kan holde oss til det opprinnelige tema. (Selvmotsigelser i Bibelen). Ingen innlegg er slettet, men de er blitt splittet ut i egen tråd. Denne tråden finner du her


Ok
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 6-1-2006 kl 20:22


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
....................
Han tok på seg syndig kjøds lignelese altså ikke syndig kjød men fallent kjød og i det levde Han etter Faderens ord og DHÅ.


Leif, vil du være snild å forklare hva du oppfatter er forskjellen mellom "syndig kjøds lignelse", "syndig kjød" og "fallent kjød". Du skaper bare ytterligere forvirring når du ikke lar det komme klart frem hva som er forskjellen slik du oppfatter det. Du ser det at disse uttrykkene brukers av så mange og med helt forskjellig mening fra person til person.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2006 kl 22:09


Jeg skaper ikke forvirring i Babylon er det forvirring. :)



Fallent kjød:

Det er vandret bort fra Gud.

Vi er født inn i denne verden som har vandret bort fra Gud. I så måte blir vi født uskyldig inn i denne verden. Det er ikke synd i seg selv.

Synd er å motstå sannhet, det å vende seg fra det rette. Hvis vi da ikke er i Ånden.

Når vi vokser opp blir vi endel av denne syndige verden, vår natur blir en del av de, kultur, tenkemåte, etc. Vi opparbeider syndig natur, såfremt ikke foreldrene skjermer barnet og selv lever åndelig da.
Men alle synder jo og opparbeider seg synd som blir endel av en selv. Ens ånd blir syndig fordi en ikke ser hva som er galt.

Når så synden er fylt opp til randen kan øynene åpnes for alternativet Guds Rike. Dett er svært individuelt alt etter oppriktighet, våkenhet, oppdragelse, etc.
En får da servert Guds nåde og kjærlighet slik at en ser at det finnes en annen vei. En ser da hva som er galt i sitt liv, verdier og tankesett. En har fremdeles syndig natur men synden dør man fra man dør fra sin syndige natur til fordel for Guddommelig natur som åpenbares av Ånden. En velger da bort elendighet, syndig natur og sitter igjen med fallen natur i Ånden.

Den falne naturen vil hele tiden prøve seg og den blir tatt bort når Jesus kommer hvis du ikke ønsker syndig natur kontra Guddommelig natur da. Da når Han kommer vil du bli slik du har tilegnet deg Hans ånd og utifra den komme evigheten i møte. Har du da ikke gitt slipp på din egen natur vil du heller ikke motta evig liv for du har ennå ikke hørt Hans stemme. En må elske Guddommelig natur høyere en selvet slik at man er villig til å dø for det.

Så det er hvilken ånd du har i fallen natur som beviser om du personlig aldri i evigheten vil synde eller ikke og det vet DHÅ bedre enn det vi selv gjør.

1Kor 2:10
Men for oss har Gud åpenbaret det ved sin Ånd. For Ånden utforsker alle ting, også dybdene i Gud.



Syndig kjød:

En som lever i synd og tror det er moralskt riktig.




Syndig kjøds lignelse:

Kjød som har samme kjød som en med syndig kjød, altså fallent kjød uten synd.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 6-1-2006 kl 22:57


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
..........
Jesus tok av seg sin Guddommelge Jeg og ble sant mennneske som deg og meg.

Han tok på seg syndig kjøds lignelese altså ikke syndig kjød men fallent kjød og i det levde Han etter Faderens ord og DHÅ.
........
Du skjønner hva jeg mener og sier nå?


Nei, dessverre, Leif, jeg skjønner ikke helt hva du mener så jeg må stille deg nok et spørsmål for å få mer klarhet:

Mener du at Jesus ikke var guddommelig da han gikk på jorden?

Hva mener du med uttrykket "sant menneske"? Mener du sant i betydning ufallen - aøltså slik mennesket ble skapt, syndfrie slik som Adam? Eller mener du at uttrykket "sant menneske" er et uttrykk for mennesket med en syndig natur slik alle mennesker blir født med ETTER syndefalletr?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2006 kl 23:40


Han la av seg sin Guddommelighet og virket som oss i all rettferdighet og nødvendighet for at Han kunne være ett represantivt offer for synd.

Han kunne når Han gikk her på jorden ta på seg sin guddommelig å lette på fristelsene men gjorde det ikke.


Fallent menneske er sant menneske for bare slik kunne Han bli prøvd som oss.

Jeg tror ikke på hverken katolsk eller adopterte protestantisk dogmer, jeg tror på skriften alene.


Dette burde du vite hvis du har vært bevist SDAer i 40 år wbrochs. Jeg tror du er poå vei jeg, bare misforstått endel. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-1-2006 kl 01:19


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
..........
Fallent kjød:

Det er vandret bort fra Gud.

Vi er født inn i denne verden som har vandret bort fra Gud. I så måte blir vi født uskyldig inn i denne verden. Det er ikke synd i seg selv.


Hvordan kan du si at det ikke er synd å ha vandret bort ifra Gud? Gud selv kaller det for synd og da er du lovbryter og Guds fiende om du tar til motmæle mot Gud. Les de følgende vers og hør fra Guds ord, som står over ditt ord slik at du må bøye deg for hans ord:

1.Kong 8:46 ”Når de synder mot deg – for det finnes ikke noe menneske som ikke synder – og du blir vred på dem og gir dem i fiendens hånd, så de tar dem til fange og fører dem bort til fiendens land, fjernt eller nær,” Sies det her at noen mennesker er uskyldig slik du påstår?

Job 25:4-6 ”Hvordan skulle da et menneske være rettferdig for Gud eller en som er født av en kvinne, være ren? Selv månen skinner ikke klart, og stjernene er ikke rene i hans øyne. Hvor meget mindre da mennesket, det krypet! – menneskebarnet, makk som det er!” Dette tyder ikke på at noe menneske er uskyldig slik du påstår. Du må bøye deg for Guds lov!

Pred 7:20 ”Det finnes ikke et rettferdig menneske på jorden som bare gjør godt og aldri synder.” Kan du nå se at Guds ord taler imot din påstand? Det finnes INGEN uskyldige mennesker!

Sitat:

.............
Syndig kjød:

En som lever i synd og tror det er moralskt riktig.


Men hvordan kan du da si at Jesus kom i syndig kjøds likhet, når du her forklarer at ”syndig kjød er en som lever i synd og tror det er moralsk riktig”? Hvordan i all verden kan du tillate deg å uttrykke deg med slike ord? Se nå hva Rom 8:3 ”…. da han sendte sin egen Sønn i syndig kjøds lignelse, …” Står du fremdeles fast på uttalelsen din, eller ser du at du taler i strid med Guds ord?

Sitat:

..........
Syndig kjøds lignelse:

Kjød som har samme kjød som en med syndig kjød, altså fallent kjød uten synd.


Vær snill å forklar bedre forskjellen mellom ”syndig kjød” og ”syndig kjøds lignelse”. Hvilken mening tillegger du ordet ”lignelse” i ditt eksempel?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2006 kl 02:06


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
..........
Fallent kjød:

Det er vandret bort fra Gud.

Vi er født inn i denne verden som har vandret bort fra Gud. I så måte blir vi født uskyldig inn i denne verden. Det er ikke synd i seg selv.


Hvordan kan du si at det ikke er synd å ha vandret bort ifra Gud? Gud selv kaller det for synd og da er du lovbryter og Guds fiende om du tar til motmæle mot Gud. Les de følgende vers og hør fra Guds ord, som står over ditt ord slik at du må bøye deg for hans ord:

1.Kong 8:46 ”Når de synder mot deg – for det finnes ikke noe menneske som ikke synder – og du blir vred på dem og gir dem i fiendens hånd, så de tar dem til fange og fører dem bort til fiendens land, fjernt eller nær,” Sies det her at noen mennesker er uskyldig slik du påstår?

Job 25:4-6 ”Hvordan skulle da et menneske være rettferdig for Gud eller en som er født av en kvinne, være ren? Selv månen skinner ikke klart, og stjernene er ikke rene i hans øyne. Hvor meget mindre da mennesket, det krypet! – menneskebarnet, makk som det er!” Dette tyder ikke på at noe menneske er uskyldig slik du påstår. Du må bøye deg for Guds lov!

Pred 7:20 ”Det finnes ikke et rettferdig menneske på jorden som bare gjør godt og aldri synder.” Kan du nå se at Guds ord taler imot din påstand? Det finnes INGEN uskyldige mennesker!




Les det jeg skrev en gang til og grunn på det så ser du det er innen for din mening her.




Sitat:

Sitat:

.............
Syndig kjød:

En som lever i synd og tror det er moralskt riktig.


Men hvordan kan du da si at Jesus kom i syndig kjøds likhet, når du her forklarer at ”syndig kjød er en som lever i synd og tror det er moralsk riktig”? Hvordan i all verden kan du tillate deg å uttrykke deg med slike ord? Se nå hva Rom 8:3 ”…. da han sendte sin egen Sønn i syndig kjøds lignelse, …” Står du fremdeles fast på uttalelsen din, eller ser du at du taler i strid med Guds ord?



En lignelse er som om men ikke er. Altså syndig kjød har fallent kjød men det falne har syndet og blitt en del av synd, det ble ikke Jesus Han ble prøvd, Han fikk se hva det var men syndet ikke. Se for deg hvis man drikker alkohol så blir ikke festen det samme uten alkohol igjen. Jesus smakte ikke alkohol men ble forelagt fristelsens muligheter. Han fikk ikke det kjød som søker mere av det samme. Han gikk på knivegggen av syndig kjød. Hadde Han falt hadde Enok falt ned fra Hiimmelen som ett eple!

Sitat:

Sitat:

..........
Syndig kjøds lignelse:

Kjød som har samme kjød som en med syndig kjød, altså fallent kjød uten synd.


Vær snill å forklar bedre forskjellen mellom ”syndig kjød” og ”syndig kjøds lignelse”. Hvilken mening tillegger du ordet ”lignelse” i ditt eksempel?

Hilsen


En lignelse er jo matematikk. Vi balanserer på kniveggen her og jeg er ikke utdannet i dette, jeg er en fersking som for første gang blir utspurt om dette. Så ikke døm andre på grunn av meg.


Jesus syndet ikke, det er du enig i.

Så syndig kjød hadde Han ikke, da kunne det helller stått syndig kjød da.

Så jeg tror Han kom i fallent kjød som ikke er synd i seg selv, Han kan ikke ta ansvaret for sin bestefars synd. (Vel Han gjorde det da men det på grunn av frelsen skyld).

Ett nyfødt barn fortjener ikke døden uten selv bevist ondt å synde. Merk at en kan være stolt av sitt eget selv uten annen synd og gå fortapt. Så fallent kjød er å være i sitt eget selv/ natur for så å se verden. Dette er den veien mennesket gikk av fri vilje og fri vilje er heller ikke synd men fører til synd uten Guds kjærlighet. Så Jesus hadde fallent kjød men levde i Ånden. Fra jødisk skikk er det vanlig å bli ansvarlig for sitt eget fra 12 års alderen og hvordan det eher var med jesus vet jeg ikke men den ansvarlige for Jesus inntil da var Maria og Josef.

[Redigert den 7-1-2006 av LeifG]

[Redigert den 7-1-2006 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-1-2006 kl 02:27


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

Han kunne når Han gikk her på jorden ta på seg sin guddommelig å lette på fristelsene men gjorde det ikke.



Hvilke fristelser? Jesus ble da ikke fristet på et eneste punkt, hvis du med fristelse mener at han følte en indre kamp for å ikke gi etter det som Satan prøvde å lokke han med. For ble Jesus fristet slik, da ville han jo ha syndet.

Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

Fallent menneske er sant menneske for bare slik kunne Han bli prøvd som oss.


Slik jeg ser du tidligere har uttrykt deg om hva mening du legger i fallent kjød/fallen natur, kan jeg ikke se støttes av Bibelen. Alle mennesker er frafalne fra Gud fra mors liv av. Beviset for det er at de alle er underlagt døden og er forgjengelige. Dette har vi vært innom tidligere og jeg har sitert skriftsteder fra Bibelen som sier dette veldig klart. Så her må du nok gå i tenkeboksen, Leif, og se etter en gang til om du virkelig har forstått Guds ords forklaring på dette spørsmål.

Sitat:

Jeg tror ikke på hverken katolsk eller adopterte protestantisk dogmer, jeg tror på skriften alene.


Du tror kanskje på Skriften alene, men det betyr ikke at du har forstått alt. Men det er jo svært positivt at du uttrykker at du vil tro på den, men da må du nok også ta den mer på alvor og utfordre din egen forståelse med dypere studier av Guds ord.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2006 kl 03:10


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

Han kunne når Han gikk her på jorden ta på seg sin guddommelig å lette på fristelsene men gjorde det ikke.



Hvilke fristelser? Jesus ble da ikke fristet på et eneste punkt, hvis du med fristelse mener at han følte en indre kamp for å ikke gi etter det som Satan prøvde å lokke han med. For ble Jesus fristet slik, da ville han jo ha syndet.



Så du klarer ikke motstå fristelser i egen kraft? Ikke jeg heller.
Eva ble utsatt for de samme tre fristelser i Edens hage og hun hadde ufallen natur. Hun falt, Jesus i fallen natur falt ikke.

Eva handlet etter sitt eget jeg/ skjønn, Jesus handlet ut ifra hva Ånden Han Far sa ham.

Hvordan skal vi leve? Som Eva i kjødet eller Jesus i Ånden?

Hvis man lever i Ånden lar man være med å falle i synd ene og alene på grunn av Guds Ånd til Jesu ære.



Sitat:

Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

Fallent menneske er sant menneske for bare slik kunne Han bli prøvd som oss.


Slik jeg ser du tidligere har uttrykt deg om hva mening du legger i fallent kjød/fallen natur, kan jeg ikke se støttes av Bibelen. Alle mennesker er frafalne fra Gud fra mors liv av. Beviset for det er at de alle er underlagt døden og er forgjengelige. Dette har vi vært innom tidligere og jeg har sitert skriftsteder fra Bibelen som sier dette veldig klart. Så her må du nok gå i tenkeboksen, Leif, og se etter en gang til om du virkelig har forstått Guds ords forklaring på dette spørsmål.


Poengter ditt problem her, jeg forstår ikke ditt problem.



Sitat:

Jeg tror ikke på hverken katolsk eller adopterte protestantisk dogmer, jeg tror på skriften alene.


Vel det du sier er litt protestantisk dogmer og litt katolsk dogmer. For at Jesus har ufallen kjød er katolsk og protestantene måtte finne en måt å fri seg fra at Jesus var født av en ufallen Jomfru Maria og da fant de det nærliggende uten bibelsk bakgrunn å si at Jesus ble født ufallen under unnfangelsen av ham. Alt dette er ren fantasi for å rettferdiggjøre selvet.




Sitat:

Du tror kanskje på Skriften alene, men det betyr ikke at du har forstått alt. Men det er jo svært positivt at du uttrykker at du vil tro på den, men da må du nok også ta den mer på alvor og utfordre din egen forståelse med dypere studier av Guds ord.

Hilsen


Takk for rådet :) men jeg forstår svært lite.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-1-2006 kl 03:17


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
............
Les det jeg skrev en gang til og grunn på det så ser du det er innen for din mening her.


Jeg har gjort det, men får det ikke til å stemme. Her bør du kanskje forklare mer grundig hvis jeg skal kunne få en annen mening ut av det.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

wink.gif opprettet den 7-1-2006 kl 03:30


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

Han kunne når Han gikk her på jorden ta på seg sin guddommelig å lette på fristelsene men gjorde det ikke.



Hvilke fristelser? Jesus ble da ikke fristet på et eneste punkt, hvis du med fristelse mener at han følte en indre kamp for å ikke gi etter det som Satan prøvde å lokke han med. For ble Jesus fristet slik, da ville han jo ha syndet.


Så du klarer ikke motstå fristelser i egen kraft? Ikke jeg heller.
Eva ble utsatt for de samme tre fristelser i Edens hage og hun hadde ufallen natur. Hun falt, Jesus i fallen natur falt ikke.

Eva handlet etter sitt eget jeg/ skjønn, Jesus handlet ut ifra hva Ånden Han Far sa ham.

Hvordan skal vi leve? Som Eva i kjødet eller Jesus i Ånden?

Hvis man lever i Ånden lar man være med å falle i synd ene og alene på grunn av Guds Ånd til Jesu ære.


Men det er jo helt i trå med hva jeg sier, at Jesus ikke ble fristet i en eneste ting! Jesus gikk lett og enkelt gjennom livet og hadde ikke den aller minste kamp for å motstå synden. Han var jo helt og fullt fylt av Den Hellige Ånd som var hans Far. Jeg hadde heller ikke følt det vanskelig å stå synden imot hvis hele Guds Ånds fylde bodde i meg. Da var jeg jo så til fullkommenhet i Guds varetekt og makt at jeg ikke hadde en egen vilje som behøvde å kjempe imot, for det ville ikke være noe å kjempe imot når jeg ingen motstand kjente. Det høres helt herlig ut, Leif. Skulle ønske jeg hadde det slik som Jesus. Han var sannelig heldig som ikke behøvde kjempe noe som helst, men lot Gud Faderen ta hele kampen, så kunne Jesus helt og holdent konsentrere seg om å vinne disipler og forkynne evangeliet, at Guds rike var kommet nær! Så lett det er å være enkristen....... :saint:

Da er vio jo helt enige Leif, at Jesus ble ikke fristet i en eneste ting! Han måtte ikke kjemnpe mot noe i seg selv slik du og jeg og alle andre må. Da var det bare sorgen over å lide døden han behøvde bekymre seg for.

Da er vi jo helt enige da!

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2006 kl 03:49


Han ble fristet som oss og verre enn oss i ørkenen og Han led i Getsmane.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2006 kl 03:52


Sitat:

Fallent kjød:

Det er vandret bort fra Gud.

Vi er født inn i denne verden som har vandret bort fra Gud. I så måte blir vi født uskyldig inn i denne verden. Det er ikke synd i seg selv.




mennesket er i denne verden en avgrunn fra Gud., det i seg selv er ikke synd sa lenge du selv ikke har vandret med det eller lengre bort fra Gud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-1-2006 kl 14:33


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Han ble fristet som oss og verre enn oss i ørkenen og Han led i Getsmane.


Hva mener du med at "han ble fristet verre enn oss i ørkenen"? Prøøver du å si at Jesus hadde en hard kamp for å klare å motstå Djevelens tilbud om å synde? Nå må du forklare deg, Leif! Dette er et for alvorligf tema til at vi kan forlate det før du har gjort skikkelig rede for hva du prøver å si.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-1-2006 kl 14:35


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Fallent kjød:

Det er vandret bort fra Gud.

Vi er født inn i denne verden som har vandret bort fra Gud. I så måte blir vi født uskyldig inn i denne verden. Det er ikke synd i seg selv.


Synden er nettopp at mennesket har vandret bort fra Gud - fått avstand til Gud! Det er en dødssynd!

Hilsen
Willy



* * * *
Hei Willy.
Jeg redigerte innlegget ditt litt pga litt rot med formateringen, men jeg har ikke endret på noe av hva du eller LeifG har skrevet. Dersom du selv går inn og redigerer dette innlegget, så kan du slette denne beskjeden i fra meg :)
Gunnar :cool2:

[Redigert den 7-1-2006 av Gunnar]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2006 kl 15:41


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Han ble fristet som oss og verre enn oss i ørkenen og Han led i Getsmane.


Hva mener du med at "han ble fristet verre enn oss i ørkenen"? Prøøver du å si at Jesus hadde en hard kamp for å klare å motstå Djevelens tilbud om å synde? Nå må du forklare deg, Leif! Dette er et for alvorligf tema til at vi kan forlate det før du har gjort skikkelig rede for hva du prøver å si.
Hilsen



Tror ikke Han hadde så hard kamp da men Han fastet i 40 dager og kroppen holdt på å dø, da gjør kjødet sitt ytterste for å overleve og kampen tilspisset seg da satan kom men Hans kamp besto også i å unngå å ta på seg guddommen igjen, derfor en hardere kamp enn noe annet menneske kan tenke seg eller oppleve selv. Vi har ingen unnskyding

Du blir litt for enkel wbrochs... jeg skjønner at ikke du er SDAer eller noen gang egentlig har vært det. Så det er håp... :) Neida jeg skal ikke erte deg unødvendig. :)

God Sabbat wbrochs for jeg har forstått at du holder dagen?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2006 kl 15:48


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Fallent kjød:

Det er vandret bort fra Gud.

Vi er født inn i denne verden som har vandret bort fra Gud. I så måte blir vi født uskyldig inn i denne verden. Det er ikke synd i seg selv.


Synden er nettopp at mennesket har vandret bort fra Gud - fått avstand til Gud! Det er en dødssynd!

Hilsen
Willy
[Redigert den 7-1-2006 av Gunnar]



Sier ikke imot det her jeg, bortsett fra at dødssynd er ett dårlig valgt ord som jeg ikke mener Gud bruker på denne måten. Det du sier i klartekst er at hvis du ikke har noen forutsetninger til å forstå hva du er så er du ansvarlig for at du ikke skjønner at du ikke har forutsetninger slik at du kan skjønne og så forstå. En fortjener å dø fordi en er født, rett og slett, til pass for deg du 1 dag gamle baby siden du blir født så langt vekk fra meg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2006 kl 16:58


Det er bokstavelig talt en dødssynd - det fører til døden. Er vi borte fra Gud, får vi fortapelsen (med mindre vi vender tilbake til Gud).

Jeg beveger meg på tynn is nå. Men jeg tror ikke at Jesus seilte gjennom fristelsene sine. Det var nok ingen lett match; jeg tror at Jesus virkelig led, blant annet på korset. At Jesus har "følelser", kan vi se blant annet i Joh 11,35: "Jesus gråt."

Men jeg synes at det blir vanskelig med tanke på at Jesus er Gud, perfekt godhet og ekstrem styrke.

Det hadde forsåvidt vært fint om andre også kom med innspill! :)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-1-2006 kl 18:47


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Tror ikke Han hadde så hard kamp da men Han fastet i 40 dager og kroppen holdt på å dø, da gjør kjødet sitt ytterste for å overleve og kampen tilspisset seg da satan kom men Hans kamp besto også i å unngå å ta på seg guddommen igjen, derfor en hardere kamp enn noe annet menneske kan tenke seg eller oppleve selv. Vi har ingen unnskyding


Først vil jeg si at Jesus så visst hadde sin guddom i behold da han gikk på jorden. Hvordan kunne han ellers la seg tilbe og attpåtil tilgi synd? Bare Gud kan ta imot tilbedelse, og det er bare Gud som kan tilgi synd slik at den ikke tilregnes.

Så om Jesu "fristelse". Alle mennesker har kjent lysten til å gjøre noe som er i strid med Guds vilje. Vi mennesker må ofte kjempe en hard kamp mot slike indre fristelser for å prøve å klare å la være å gjøre syndige ting vi ofte kan ha lyst til. Denne kampen mot indre fristelser er Jesus aldri blitt prøvet i! Jesus har aldri måtte kjermpe en slik kamp mot trangen til å gjøre noe som er galt/syndig slik vi mennesker ofte må. Derfor er ikke Jesus et eksempel vi må etterølge i akkurat dette, for han hadde aldri en kamp mot selvet slik vi har daglig.

Sitat:

God Sabbat wbrochs for jeg har forstått at du holder dagen?


Da har du nok misforstått, Leif. Jeg holder ikke lørdag som helligdag. Jeg holder den virkelige sabbet som den syvende ukedag i tibudsloven profeterte frem imot, nemlig den endelige hvilen i Guds frelsesverk i Jesus Kristus. Den hviledagen holder jeg av hele mitt hjerte, men det er en hvile som varer fra den ene ukentlige sabbat til den andre. Når jeg har denne sammenhengende syvdagers hvilen kommer jeg ikke i den situasjonen som adventister gjør, at de tar fri fra denne hvilen de andre seks ukedagene. Jeg har sabbat hver eneste dag! Jeg har en indre fred og lever i takksigelse og lovprisning hver eneste dag, og FOR en herlig hvile!

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-1-2006 kl 18:51


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Synden er nettopp at mennesket har vandret bort fra Gud - fått avstand til Gud! Det er en dødssynd!

Hilsen
Willy
[Redigert den 7-1-2006 av Gunnar]


Sitat:

Sier ikke imot det her jeg, bortsett fra at dødssynd er ett dårlig valgt ord som jeg ikke mener Gud bruker på denne måten.


Jeg mener "dødssynd" er et godt og dekkende ord å bruke om den som vandrer bort fra Gud. Det er den største av alle synder og straffen for det er døden (derfor dødssynd) for den som ikke vender om i tide.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen