Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Isreals fremtid
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-12-2005 kl 10:44
Isreals fremtid


De fleste vet om de er jøder eller ikke. Selve grunnen til at jødene nå vender tilbake til Israel er at Gud ikke kan velsigne dem dersom de ikke er i sitt løftesland. Han må samle dem der, og iblant dem er de 144,000 fra de tolv stammene (vel uvitende om hvilken stamme de tilhører i dag). Til disse vil Ordet om Kristus bli forkynt av de to vitnene, og hele Israel (det sanne Israel, de 144,000) vil bli frelst på én dag.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 16-12-2005 kl 14:12
Isreals fremtid


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
De fleste vet om de er jøder eller ikke. Selve grunnen til at jødene nå vender tilbake til Israel er at Gud ikke kan velsigne dem dersom de ikke er i sitt løftesland. Han må samle dem der, og iblant dem er de 144,000 fra de tolv stammene (vel uvitende om hvilken stamme de tilhører i dag). Til disse vil Ordet om Kristus bli forkynt av de to vitnene, og hele Israel (det sanne Israel, de 144,000) vil bli frelst på én dag.


Jakob hadde 12 sønner, derav 12 stammer (13).

Jødene er bare 2/12, hele 10 stammer er sporløst borte, d.v.s. de har mistet sin identitet. Det var noe av straffen fra Gud, ca. 2700 år siden.

Så 10 stammer er ute i den store verden uten å vite hvem, hva og hvor. Spennende! Det som er i Israel er sågodt som ingenting.

GT innholder en masse ledetråder til hvem de er og hvor de er. Septeret til Juda skulle aldri vike, mange konger skulle gå ut fra Juda. Det skulle være konger fra Juda helt til Jesus kommer igjen og setter seg på tronen som siste og evige Konge av Judah stamme. Stammene skulle bre seg og bli veldig mange. Hvor i all verden kunne det være?

Kongefamilien i Europa er av Judah stammer, se bare på alle sporene etter dem. Judah er "løven", det merket finner vi i alle kongehus her i nord europa.

Det er drøssvis av spor. Bl.a. så finner du Davidstjernen på alle sverdene til britiske offiserer, du finner det i slottene og flere andre plasser.

Det blir bare for mye å ta med her. Men du finner mye om det på nettet. Her er en link til en Jøde som forsker på relgion og har spesiallisert seg på samlingen av Israel.

Han støtter teorien at nordeuropa o.s.v. er deler av de ti tapte stammer. Les selv:

http://www.britam.org/




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-12-2005 kl 14:42
Isreals fremtid


En underlig tanke som jeg aldri har hørt før. Dersom det du sier skulle stemme så må Israels stammer uansett samles i Israel for å høre de to vitnene. Også fordi det er Guds vilje at jødene skal være i Israel, deres løftesland, likesom den Hellige Ånd er vårt løftesland.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 16:17
Isreals fremtid


Israel, det fysiske landet er ikke mere.

Folket, de som tror ham uavhengig av blodlinjer er jøder, Abrahams barn og da Israel.


Når Jesus kommer vil Han samle Israel og de vil reise til himmelen. Det er vel de 144000 og da sammen med de som er døde i Herren.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-12-2005 kl 16:44
Isreals fremtid


Den resten av Israel som er spart til de 3,5 årene hvor de to vitnene vil forkynne til dem utgjør de 144,000 fra de tolv stammene. Selv vet de ikke hvem som tilhører hvem, men Gud vet. Paulus visste hvilken stamme han tilhørte, men dette har gått tapt siden da.

Bortrykkelsen av de hellige skjer FØR dette.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 17:13
Isreals fremtid


De 3.5 årene hvor tar dere de ifra?

Kanskje vi skal lage en ny tråd?

[Redigert den 16-12-2005 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 16-12-2005 kl 18:02
Isreals fremtid


Greit det Leif, har du noe forslag.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 16-12-2005 kl 18:10
Isreals fremtid


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Israel, det fysiske landet er ikke mere.

Folket, de som tror ham uavhengig av blodlinjer er jøder, Abrahams barn og da Israel.


Når Jesus kommer vil Han samle Israel og de vil reise til himmelen. Det er vel de 144000 og da sammen med de som er døde i Herren.


Jeg er ikke enig i det Leif.

Jes 14,1

For Herren skal forbarme seg over Jakob og igjen utvelge Israel. Han skal bosette dem i deres land. Og fremmede skal slå seg sammen med dem og holde seg til Jakobs hus.

Her er ytterlige skriftsted som gir hint om hva som skjer:

1M 27,27-30

Han gikk da fram og kysset ham, og han kjente lukten av hans klær. Og han velsignet ham, og sa: Duften av min sønn er som duften av en mark som Herren har velsignet. Gud gi deg [Jakob] av himmelens dugg og jordens fruktbarhet -- korn og most i overflod! Folk skal tjene deg, og folkeslag skal falle deg til fote. Vær herre over dine brødre, og måtte din mors sønner bøye seg ned for deg. Forbannet være den som forbanner deg, og velsignet være den som velsigner deg! Men da Isak hadde endt sin velsignelse over Jakob, og Jakob nettopp var gått ut fra Isak, sin far, da kom Esau, hans bror, tilbake fra jakten.

1M 27,38-40

Og Esau sa til sin far: Har du da bare én velsignelse, min far? Velsign meg, også meg, far! Og Esau gråt høyt. Da tok Isak, hans far, til orde igjen og sa til ham [Esau]: Se, uten jordens fruktbarhet skal ditt bosted være, og uten himmelens dugg ovenfra. Av ditt sverd skal du leve, og din bror skal du tjene. Men det skal skje, når du river deg løs, da skal du bryte hans åk av din nakke.

Mal 1,2-3

Jeg har elsket dere, sier Herren. Men dere sier: Hvordan har du vist oss din kjærlighet? -- Var ikke Esau bror til Jakob, sier Herren. Likevel har jeg elsket Jakob,

men Esau hatet jeg, og jeg gjorde hans fjell til en ørken og hans arveland til bolig for ørkenens sjakaler.

1M 28,3

Og må Gud Den Allmektige velsigne deg [Jakob] og gjøre deg fruktbar og gi deg en tallrik ætt, så du blir til en hel skare av folkeslag.

5M 29,27-28

derfor ble Herrens vrede opptent mot dette landet, så han førte over det alle de forbannelser som er skrevet i denne bok.

Herren rykket dem opp av deres land i vrede og harme og stor forbitrelse og kastet dem bort til et fremmed land, slik som det er i dag.

5M 30,1-5

Når alle disse ting kommer over deg, velsignelsen og forbannelsen som jeg har forelagt deg, og du tar det til hjerte ute blant alle de folk som Herren din Gud har drevet deg bort til,

og når du av hele ditt hjerte og hele din sjel omvender deg til Herren din Gud og hører på hans røst i alt det som jeg byder deg i dag, både du og dine barn,

da skal Herren din Gud gjøre ende på ditt fangenskap og miskunne seg over deg. Han skal igjen samle deg fra alle de folk som Herren din Gud hadde spredt deg iblant.

Selv om dere er drevet bort til himmelens ende, så skal Herren din Gud samle deg og hente deg der.

Og Herren din Gud skal føre deg til det land dine fedre eide, og du skal ta det i eie. Han skal gjøre vel imot deg og gjøre deg mer tallrik enn dine fedre.

1Kong 8,46-53

Når de synder mot deg -- for det finnes ikke noe menneske som ikke synder -- og du blir vred på dem og gir dem i fiendens hånd, så de tar dem til fange og fører dem bort til fiendens land, fjernt eller nær,

men de så tar seg dette til hjerte i det landet hvor de holdes fanget, slik at de omvender seg og bønnfaller deg om nåde der i fiendelandet hvor de blir holdt fanget, og sier, Vi har syndet og båret oss ille at, vi har vært ugudelige,

ja, hvis de så omvender seg til deg av hele sitt hjerte og hele sin sjel der i sine fienders land, hos dem som har ført dem bort i fangenskap, og de ber til deg, vendt mot sitt land, som du har gitt deres fedre, og mot den byen du har utvalgt, og det huset jeg har bygd for ditt navn --

så vil du høre deres bønn og ydmyke begjæring i himmelen, der du bor, og hjelpe dem til deres rett.

Du vil tilgi ditt folk det de har syndet mot deg, og alle de misgjerninger de har gjort mot deg. Og du vil la dem finne barmhjertighet hos dem som holder dem fanget, så de forbarmer seg over dem.

De er jo ditt folk og din arv, som du førte ut av Egypt, midt ut av jernovnen.

La da dine øyne være opplatt for din tjeners ydmyke begjæring og for ditt folk Israels ydmyke begjæring, så du hører på dem, så ofte de roper til deg.

For du har skilt dem ut fra alle jordens folk, så de skal være din eiendom, slik du sa gjennom din tjener Moses da du førte våre fedre ut av Egypt, Herre Herre!

1Kong 11,29-31

Så hendte det en gang på denne tiden at Jeroboam var gått ut fra Jerusalem, og profeten Akia fra Silo traff ham på veien. Profeten hadde en ny kappe på seg, og de to var alene på marken.

Da tok Akia den nye kappen han hadde på seg, og rev den i tolv stykker.

Og han sa til Jeroboam: Du skal ta ti stykker! For så sier Herren, Israels Gud: Jeg river riket ut av Salomos hånd og gir deg de ti stammene.

Sal 14,7; 53,7

Å, om det fra Sion ville komme frelse for Israel! Når Herren gjør ende på sitt folks fangenskap, da skal Jakob fryde seg, Israel glede seg.

Sal 78,59-61

Gud hørte det og ble vred, han fikk avsky for Israel.

Og han forlot sin bolig i Silo, det telt han hadde slått opp blant menneskene.

Han overgav sin styrke til fangenskap og sin herlighet i fiendens hånd.

Sal 85,2

Herre, du har før vært nådig mot ditt land, du lot Jakobs fangenskap opphøre.

Sal 106,46

Han lot dem finne barmhjertighet hos alle som hadde ført dem i fangenskap.

Jes 2,2-4

Det skal skje i de siste dager, da skal fjellet der Herrens hus står, være grunnfestet på toppen av fjellene og høyt hevet over alle høyder. Og alle hedningefolk skal strømme til det.

Mange folkeslag skal gå av sted og si: Kom, la oss gå opp til Herrens berg, til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier, og vi vandre på hans stier! For fra Sion skal lov utgå, og Herrens ord fra Jerusalem.

Han skal dømme mellom hedningefolkene og skifte rett for mange folkeslag. De skal smi sine sverd om til hakker og sine spyd til vingårdskniver. Et folk skal ikke lenger løfte sverd mot et annet, og de skal ikke lenger lære å føre krig.

Jes 10,20

På den tid skal Israels rest og de som er sluppet unna av Jakobs hus, ikke mer bli ved å stole på ham som slo det. Men de skal trofast stole på Herren, Israels Hellige.

Jes 10,21-22

En rest skal omvende seg, en rest av Jakob, til den veldige Gud.

For om ditt folk, Israel, er som havets sand, skal bare en rest av det omvende seg. Tilintetgjørelse er fast besluttet, en flom av rettferdighet.

Jes 11,9-12

Ingen skal gjøre noe ondt og ingen ødelegge noe på hele mitt hellige berg. For jorden er full av Herrens kunnskap, likesom vannet dekker havets bunn.

På den tid skal hedningefolkene søke til Isais rotskudd, som står som et banner for folkeslag. Og hans bolig skal være herlighet.

På den tid skal Herren enda en gang rekke ut sin hånd for å vinne tilbake resten av sitt folk, de som blir berget fra Assyria og Egypt og Patros og Etiopia og Elam og Sinear og Hamat og havets øyer.

Han skal løfte et banner for folkene, han skal samle de fordrevne av Israel og sanke de spredte av Juda fra jordens fire hjørner.

Jes 14,1-2

For Herren skal forbarme seg over Jakob og igjen utvelge Israel. Han skal bosette dem i deres land. Og fremmede skal slå seg sammen med dem og holde seg til Jakobs hus.

Folkeslag skal ta dem og føre dem hjem igjen. Og Israels hus skal få dem i eie i Herrens land og gjøre dem til treller og trellkvinner. De skal få til fanger dem som holdt dem i fangenskap, og de skal herske over sine herrer.

Jes 35,10

Herrens forløste skal vende tilbake og komme til Sion med frydesang. Evig glede er det over deres hode. Fryd og glede skal de nå, sorg og sukk skal fly.

Jes 37,31-32

Og den rest som har sluppet unna av Judas hus, skal skyte dypere rot nedentil og bære frukt oventil.

For fra Jerusalem skal det komme fram en levning og fra Sions berg en rest som har sluppet unna. Herrens, hærskarenes Guds nidkjærhet skal gjøre dette.

Jes 49,6

han sier, Det er for lite at du er min tjener til å gjenreise Jakobs stammer og føre den frelste rest av Israel tilbake. Så vil jeg da gjøre deg til et lys for hedningefolkene, for at min frelse må nå til jordens ende.

Jes 51,11

Så skal Herrens forløste vende tilbake og komme til Sion med frydesang. Evig glede er det over deres hode. Fryd og glede skal de nå, sorg og sukk skal flykte

Jes 56,8

Så sier Herren Herren, han som samler de fordrevne av Israel: Enda flere vil jeg samle til ham, i tillegg til dem som allerede er samlet til ham.

Jer 3,18

I de dager skal Judas hus gå til Israels hus. De skal komme sammen fra landet i nord til det land jeg gav deres fedre til arv.

Jer 12,15

Men når jeg har rykket dem opp, da vil jeg igjen forbarme meg over dem og la dem vende tilbake, hver til sin arv og hver til sitt land.

Jer 13,17

Men vil dere ikke høre på dette, da skal min sjel gråte i det skjulte over slikt overmot. Jeg skal gråte så bitre tårer renner fra mitt øye, fordi Herrens hjord blir ført bort i fangenskap.

Jer 23,8

Så sant Herren lever, som førte Israels hus og ætt og lot dem komme fra et land i nord og fra alle de land jeg hadde drevet dem bort til! Og de skal bo i sitt land.

Jer 29,14

Jeg vil la meg finne av dere, sier Herren. Jeg vil gjøre ende på deres fangenskap og samle dere fra alle de folk og alle de steder som jeg har drevet dere bort til, sier Herren, og jeg vil føre dere tilbake til det sted som jeg førte dere bort fra.

Jer 30,3

For se, dager kommer, sier Herren, da jeg gjør ende på mitt folks, Israels og Judas fangenskap, sier Herren, og fører dem tilbake til det landet jeg gav deres fedre, så de kan ta det i eie.

Jer 30,10

Frykt ikke, du min tjener Jakob, sier Herren. Vær ikke redd, Israel! For se, jeg frelser deg fra det fjerne land og din ætt fra det land hvor den er i fangenskap. Og Jakob skal vende tilbake og leve i ro og være trygg, ingen skal forferde ham.

Jer 30,11

For jeg er med deg, sier Herren, og jeg vil frelse deg. Jeg vil gjøre ende på alle de folk som jeg har spredt deg iblant. Bare deg vil jeg ikke gjøre ende på. Jeg vil tukte deg med måte. Men helt ustraffet vil jeg ikke la deg være.

Jer 30,18

derfor sier Herren, Se, jeg gjør ende på fangenskapet for Jakobs telt og forbarmer meg over hans boliger. Byen skal bygges på sin haug, og palasset skal stå på sitt rette sted.

Jer 31,10

Hør Herrens ord, alle folk! Forkynn det til de fjerne kyster og si, Han som spredte Israel, skal samle det og vokte det, som en hyrde vokter sin hjord.

Jer 31,16-17

Så sier Herren, Hold opp med å gråte, og la ikke øynene felle tårer mer! Du skal få lønn for ditt arbeid, sier Herren. De skal vende tilbake fra fiendens land.

Det er håp for din framtid, sier Herren. Barna skal vende tilbake til sitt land.

Jer 31,23

Så sier Herren, hærskarenes Gud, Israels Gud, Enda en gang skal de si så i Juda land og i byene der, når jeg gjør ende på deres fangenskap, Herren velsigne deg, du rettferdighetens bolig, du hellige berg!

Jer 31,31

Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil opprette en ny pakt med Israels hus og med Judas hus.

Jer 31,33

Men dette er den pakt jeg vil opprette med Israels hus etter de dager, sier Herren, Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk.

Jer 33,14

Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil oppfylle det gode ord jeg har talt om Israels hus og Judas hus.

Jer 33,7

Jeg vil gjøre ende på Judas fangenskap og Israels fangenskap, og jeg vil bygge dem opp som i den første tiden.

Jer 33,11

fryds røst og gledes røst, brudgoms røst og bruds røst, rop av dem som sier, Lov Herren, hærskarenes Gud, for Herren er god, hans miskunnhet varer evinnelig! -- og som bærer fram takkoffer i Herrens hus. For jeg vil gjøre ende på fangenskapet, så landet blir som i den første tiden, sier Herren.

Jer 33,26

så vil jeg også forkaste Jakobs og min tjener Davids ætt, så jeg ikke av hans etterkommere tar noen til å herske over Abrahams, Isaks og Jakobs ætt. For jeg vil gjøre ende på deres fangenskap og forbarme meg over dem.

Jer 42,11-12

Frykt ikke for Babels konge, som dere nå er redde for. Frykt ikke for ham, sier Herren. For jeg er med dere og vil frelse dere og fri dere av hans hånd.

Jeg vil vise barmhjertighet mot dere, slik at han forbarmer seg over dere og lar dere vende tilbake til deres land.

Jer 46,27

Men frykt ikke, du min tjener Jakob! Vær ikke redd, Israel! For se, jeg frelser deg fra det fjerne land og din ætt fra landet hvor de er i fangenskap. Jakob skal vende tilbake og ha ro og være trygg, og ingen skal forferde ham.

Jer 48,47

Men i de siste dager vil jeg gjøre ende på Moabs fangenskap, sier Herren. Her ender dommen over Moab.

Jer 49,6

Men deretter vil jeg gjøre ende på Ammons barns fangenskap, sier Herren.

Jer 50,33

Så sier Herren, hærskarenes Gud, Både Israels barn og Judas barn er undertrykt, og alle de som har ført dem i fangenskap, holder dem fast, de nekter å la dem fare.

Esek 6,8-9

Men jeg vil la en rest bli igjen, så noen av dere unngår sverdet ute blant folkene, når dere blir spredt omkring i landene.

Og de av dere som slipper unna, skal komme meg i hu blant folkene, hvor de er i fangenskap, når jeg har knust deres utro hjerter som var veket fra meg, og deres øyne som i utroskap fulgte deres motbydelige avguder. De skal vemmes ved seg selv for de onde gjerningers skyld som de har gjort -- for alle sine styggedommer.

Esek 11,16

Derfor skal du si, Så sier Herren Herren, Da jeg lot dem fare langt bort blant hedningefolkene, da jeg spredte dem i landene, ble jeg en kort tid en helligdom for dem i de land de var kommet til.

Esek 11,17

Derfor skal du si, Så sier Herren Herren, Jeg vil samle dere fra folkene og sanke dere fra de land som dere er spredt i, og jeg vil gi dere Israels land.

Esek 12,15

De skal kjenne at jeg er Herren, når jeg sprer dem blant folkene og strør dem ut i landene.

Esek 16,53

Men jeg vil gjøre ende på deres fangenskap, Sodomas og hennes døtres fangenskap, Samarias og hennes døtres fangenskap, dine fangnes fangenskap midt iblant dem

Esek 20,23

Men jeg løftet også min hånd for dem i ørkenen og sverget at jeg ville spre dem blant hedningefolkene og strø dem ut i landene,

Esek 20,34

Jeg vil føre dere ut fra de folk og samle dere fra de land som dere nå er spredt i, med sterk hånd og med utrakt arm og med utøst harme.

Esek 20,41

For den behagelige duftens skyld vil jeg ha velbehag i dere, når jeg fører dere ut fra de folk og samler dere fra de land som dere nå er spredt i. Og jeg åpenbarer min hellighet på dere for alle hedningefolkenes øyne

Esek 22,15

Jeg vil spre deg blant folkene og strø deg omkring i landene, og jeg vil ta bort fra deg all din urenhet.

Esek 28,25

Så sier Herren Herren, Når jeg samler Israels hus fra de folk som de er spredt blant, da vil jeg hellige meg på dem for folkenes øyne. Og de skal bo i sitt land, det som jeg gav min tjener Jakob.

Esek 34,11-13

For så sier Herren Herren, Se, jeg kommer og vil spørre etter min hjord og se til dem.

Som en hyrde ser til sin hjord på den dag han er iblant sine spredte får, slik vil jeg se til mine får og redde dem fra alle de steder hvor de ble spredt den dag det var skyer og skodde.

Jeg vil føre dem ut fra folkene og samle dem fra landene og føre dem til deres eget land. Og jeg vil røkte dem på Israels fjell, i dalene og på alle de steder i landet hvor de bor.

Esek 34,16

De fortapte vil jeg oppsøke, og de bortdrevne vil jeg føre tilbake, og de sønderbrutte vil jeg forbinde, og de syke vil jeg styrke. Men det fete og det sterke vil jeg ødelegge. Jeg vil røkte dem slik som rett er.

Esek 36,19

Jeg spredte dem blant folkene, og de ble spredt omkring i landene. Etter deres ferd og deres gjerninger dømte jeg dem.

Esek 36,24-28

Jeg vil hente dere fra folkene og samle dere fra alle landene, og jeg vil la dere komme til deres eget land. Og jeg vil stenke rent vann på dere, så dere skal bli rene. Fra alle deres urenheter og fra alle deres motbydelige avguder vil jeg rense dere.

Jeg vil gi dere et nytt hjerte, og en ny ånd vil jeg gi i dere. Jeg vil ta bort steinhjertet av deres kjød og gi dere et kjødhjerte.

Min Ånd vil jeg gi inne i dere, og jeg vil gjøre det så at dere følger mine bud og holder mine lover og gjør etter dem.

Dere skal bo i det landet jeg gav deres fedre. Dere skal være mitt folk, og jeg vil være deres Gud.

Esek 36,10

Og jeg vil føre mange mennesker opp på dere, hele Israels hus. I byene skal det igjen bo folk, og ruinene skal bygges opp igjen.

Esek 37,21

Si så til dem: Så sier Herren Herren: Se, jeg henter Israels barn fra de folk som de drog bort til, og jeg vil samle dem fra alle kanter og føre dem til deres eget land.

Esek 39,25

Derfor sier Herren Herren, Nå vil jeg gjøre ende på Jakobs fangenskap og forbarme meg over hele Israels hus, og jeg vil vise meg nidkjær for mitt hellige navn

Esek 39,29

Jeg vil ikke mer skjule mitt åsyn for dem, for jeg vil utgyte min Ånd over Israels hus, sier Herren Herren.

Esek 45,8

Dette skal han ha som sitt land, som sin eiendom i Israel, og mine fyrster skal ikke mer undertrykke mitt folk, men overlate landet til Israels hus etter deres stammer.

Mika 2,12

Jeg vil samle deg, Jakob, samle dere så mange som dere er. Jeg vil samle Israels rest. Jeg vil føre dem sammen som sauer i en kve, som en hjord til sitt beite, en larmende hop av mennesker.

Mika 4,1-7

Men det skal skje i de siste dager, da skal fjellet der Herrens hus står, være grunnfestet på toppen av fjellene, og høyt hevet skal det være over alle høyder. Og folkeslag skal strømme opp på det.

Mange hedningefolk skal gå av sted og si, Kom, la oss gå opp til Herrens berg og til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier, og vi ferdes på hans stier! For fra Sion skal lov utgå, og Herrens ord fra Jerusalem.

Han skal dømme mellom mange folkeslag og skifte rett for veldige hedningefolk helt til de fjerneste land. De skal smi sine sverd om til hakker og sine spyd til vingårdskniver. Folk skal ikke lenger løfte sverd mot hverandre og ikke mer lære å føre krig.

Men de skal sitte hver under sitt vintre og sitt fikentre, og ingen skal skremme dem. For Herrens, hærskarenes Guds munn har talt.

For alle folkene vandrer hver i sin guds navn, men vi vandrer i Herrens, vår Guds navn evig og alltid.

På den dag, sier Herren, vil jeg samle de haltende og sanke sammen de bortdrevne og dem jeg har faret ille med.

Jeg vil la de haltende bli i live som en rest og gjøre de bortdrevne til et mektig folk. Og Herren skal være konge over dem på Sions berg fra nå og til evig tid.

Mika 5,2

Derfor skal han overgi dem inntil den tid da hun som skal føde [se Åp. 12,2.5], har født. De som blir igjen av hans brødre, skal vende tilbake sammen med Israels barn.

Mika 5,6

Jakobs rest skal være midt iblant mange folk som dugg fra Herren, som en regnskur på urter, som ikke venter på noen og ikke håper på menneskenes barn.

Mika 5,7

Jakobs rest skal være blant hedningefolkene, midt iblant mange folk, som en løve blant skogens dyr, som en ungløve blant sauehjorder, som trår ned og river i stykker der hvor den farer fram, og det er ingen som redder.

Herren vil føre tilbake Jakobs høyhet og Israels høyhet. For ransmenn har plyndret dem og ødelagt deres vintrær.

Sef 3,10

Fra landet bortenfor Etiopias elver skal de føre mine tilbedere, mitt spredte folk, som offergave til meg.

Joel 3,7

da vil jeg samle alle hedningefolk og føre dem ned til Josafats dal. Der vil jeg holde rettergang med dem på grunn av Israel, mitt folk og min arv, fordi de spredte dem blant hedningefolkene og delte mitt land.

Hos 6,11

Også for deg, Juda, er det fastsatt en høst, når jeg gjør ende på mitt folks fangenskap.

Joel 3,6

For se, i de dager og på den tid, når jeg gjør ende på Judas og Jerusalems fangenskap,

Amos 5,27

Jeg vil føre dere bort i fangenskap, langt bortenfor Damaskus, sier han som har navnet Herren, hærskarenes Gud.

Amos 9,9

For se, jeg befaler at Israels ætt skal ristes blant alle folkeslag, likesom en rister med et såld, og ikke et korn faller til jorden.

Amos 9,14

Og jeg vil gjøre ende på mitt folk Israels fangenskap. De skal bygge opp igjen de ødelagte byene og bo der og plante vingårder og drikke deres vin, og de skal dyrke opp hager og ete deres frukt.

Sef 2,7

Det skal bli en bygd for dem som blir igjen av Judas hus. Der skal de ha sitt beite. I husene i Askalon skal de hvile om kvelden. For Herren deres Gud skal se til dem og gjøre ende på deres fangenskap.

Sef 3,13

Israels rest skal ikke gjøre urett. De skal ikke tale løgn, og det skal ikke finnes en svikefull tunge i deres munn. For de skal finne føde og leve i ro, og ingen skal forferde dem

Sef 3,20

På den tid vil jeg føre dere hit. På den tid vil jeg sanke dere. For jeg vil gjøre dere til ry og til pris blant alle jordens folk, når jeg gjør ende på fangenskapet for deres øyne, sier Herren.

Sef 3,19-20

Se, jeg skal på den tid ha med alle dem å gjøre som plaget deg, og jeg vil frelse det haltende og sanke det bortdrevne, og jeg vil gjøre dem til pris og til ry over hele jorden, hvor de er blitt så vanæret.

På den tid vil jeg føre dere hit. På den tid vil jeg sanke dere. For jeg vil gjøre dere til ry og til pris blant alle jordens folk, når jeg gjør ende på fangenskapet for deres øyne, sier Herren.

Sak 2,2

Da spurte jeg engelen som talte med meg, Hva er dette? Og han sa til meg, Dette er de horn som har spredt Juda, Israel og Jerusalem.

Sak 2,4

Da spurte jeg, Hva kommer disse her for? Han svarte, Hornene har spredt Juda, slik at ingen våget å løfte hodet. Og nå er disse kommet for å forferde dem og slå av hornene på de hedningefolkene som løftet horn mot Juda land for å spre folket.

Sak 2,10

Hør! Hør! Fly bort fra Nordens land, sier Herren. For jeg har spredt dere for himmelens fire vinder, sier Herren.

Sak 7,14

Jeg spredte dem som i en stormvind blant alle hedningefolkene som de ikke kjente. Og landet skal ligge øde etter dem, så ingen drar fram eller tilbake der. Og slik gjorde de det herlige landet til en ørken.

Sak 9,1

Dette utsagn er Herrens ord mot Hadraks land, og i Damaskus slår det seg ned -- når menneskene og alle Israels stammer vender sitt øye til Herren.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 22:22


Det hjelper lite Viking for GT lover at en rest skal komme og NT bekrefter at de som har Abrahams tro er Israelitter og jøder.

Profetiene er skrevet i ett åndelig perspektiv og de sanne troende er Israelitter i ett åndelig perspektiv.
Jerusalem er det himmmelske Jerusalem, åndelig.

Slik kan vi fortsette, skriften/ profetiene må ses med åndelige øyne.



Og om det viser seg at vi faktsik i blodet er i slekt noe som antagelig er tilfelllet bare vi går langt nok tilbake (Adam og Eva, også) så skal vi ikke bry oss noe om det.


God Sabbath forresten! :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 17-12-2005 kl 02:19


God Sabbath Leif!

Himmelen er ganske enkelt Guds bolig, stedet der Guds trone er. "Herren er i sitt hellige tempel. I himmelen har Herren sin trone" (Sal. 11,4). Dette tror jeg alle er enig i.

Hvor er Guds trone etter de tusen år? "Og jeg så den hellige stad, det nye Jerusalem, stige ned ut av himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er prydet for sin brudgom. Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem og være deres Gud" (Åp. 21,2.3). "Og han viste meg en elv med livets vann, klar som krystall, som strømmet ut fra Guds og Lammets trone, midt i byens gate. . . . Det skal ikke lenger være noen forbannelse. Guds og Lammets trone skal være i staden, og hans tjenere skal tjene ham" (Åp. 22,1-3).




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 17-12-2005 kl 13:38


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
De 3.5 årene hvor tar dere de ifra?

Kanskje vi skal lage en ny tråd?

[Redigert den 16-12-2005 av LeifG]


;) Israel har allerede fått 3,5 år ved Jesu forkynnelse. De vil få 3,5 år til. 7 år totalt.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 17-12-2005 kl 16:01


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
De 3.5 årene hvor tar dere de ifra?

Kanskje vi skal lage en ny tråd?

[Redigert den 16-12-2005 av LeifG]


;) Israel har allerede fått 3,5 år ved Jesu forkynnelse. De vil få 3,5 år til. 7 år totalt.


Hva mener du egentlig med Israel? :question:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 18:23


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
De 3.5 årene hvor tar dere de ifra?

Kanskje vi skal lage en ny tråd?

[Redigert den 16-12-2005 av LeifG]


;) Israel har allerede fått 3,5 år ved Jesu forkynnelse. De vil få 3,5 år til. 7 år totalt.



Dette er katolsk jesuittisk futurisme som har med motreformasjonen å gjøre.

Israel fikk sine 3,5 år etter korsfestelsen frem til steiningen av Stefanus da hedningene fikk åndens falle. Det er overrekkelsen av de gode nyhetene, evangeliet.

Israel er Abrahams barn, de som er rettferdiggjort ved tro.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 17-12-2005 kl 20:11


Hehe, katolsk futurisme? Hmm....

Så vidt meg bekjent er både trengselen og de to vitnene i fremtid.

Israel har fått sine 3,5 år, men vil få 3,5 år til. Det er her de to vitnene kommer inn. Paulus forteller oss også dette, at en del av Israel er forherdet INNTIL tiden kommer da denne delen (144,000) skal bli frelst.

Gud opererer aldri med hedninger og jøder samtidig. Israel fikk sin anledning, men korsfestet Ordet. Deretter gikk det til hedningene som har hatt det i 2,000 år. Når bortrykkelsen skjer går det over til jødene igjen.

Ellers er det for øvrig ikke nok å være rettferdiggjort ved tro, men vi må være helliggjort ved blodet og omskjært på hjertet ved den Hellige Ånds dåp.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 22:05


Kjenner du ikke til futurisme og preterisme?


Ellers er jo de som er Abrahams barn Israelitter og jøder. Du utelukker deg selv fra frelsen slik du tenker.

Rom 9:4-8
De er jo israelitter.

Dem tilhører barnekåret og herligheten og paktene og lovgivningen og gudstjenesten og løftene.

Dem tilhører fedrene, og fra dem er Kristus kommet etter kjødet, han som er Gud over alle ting, velsignet i evighet. Amen.


Men ikke så at Guds ord skulle ha slått feil.

For ikke alle som stammer fra Israel, er virkelig Israel.

Heller ikke alle Abrahams etterkommere er derfor Abrahams barn, for:

I Isak skal det nevnes deg en ætt.

Det vil si:

Ikke kjødets barn er Guds barn, men løftets barn regnes til ætten.




og

Joh 8:39
De svarte og sa til ham:

Vår far er Abraham!

Jesus sier til dem:

Var dere Abrahams barn, da gjorde dere Abrahams gjerninger.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 22:10


3,5 år er 1260 dager og en dag i profetisk tid er ett reelt år. det er 1260 år. De to vitnene var til under Den Romerske Katolsk Kirkes regjeringstid fra året 538 til 1798.

Når du har fått på plass Daniels bok, spesielt kap. 8 og 9 ser du de 70 uker i de 2300 dagene og da faller de siste 3,5 årene som er trekt ut derfra og inn i fremtiden og det uten bibelsk belegg for å gjøre.

Det er et overgrep mot Guds ord og Hans Skaperverk.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 17-12-2005 kl 22:45


"Jeg vil la meg finne av dere, sier Herren. Jeg vil gjøre ende på deres fangenskap og samle dere fra alle de folk og alle de steder som jeg har drevet dere bort til, sier Herren, og jeg vil føre dere tilbake til det sted som jeg førte dere bort fra" (Jer 29,14).

"For se, dager kommer, sier Herren, da jeg gjør ende på mitt folks, Israels og Judas fangenskap, sier Herren, og fører demtilbake til det landet jeg gav deres fedre, så de kan ta det i eie" (Jer 30,3).

"Derfor skal du si, Så sier Herren Herren, Jeg vil samle dere fra folkene og sanke dere fra de land som dere er spredt i, og jeg vil gi dere Israels land" (Esek 11,17).

"Jeg vil føre dere ut fra de folk og samle dere fra de land som dere nå er spredt i, med sterk hånd og med utrakt arm og med utøst harme" (Esek 20,34).

"Så sier Herren Herren, Når jeg samler Israels hus fra de folk som de er spredt blant, da vil jeg hellige meg på dem for folkenes øyne. Og de skal bo i sitt land, det som jeg gav min tjener Jakob" (Esek 28,25).

"For så sier Herren Herren, Se, jeg kommer og vil spørre etter min hjord og se til dem. Som en hyrde ser til sin hjord på den dag han er iblant sine spredte får, slik vil jeg se til mine får og redde dem fra alle de steder hvor de ble spredt den dag det var skyer og skodde. Jeg vil føre dem ut fra folkene og samle dem fra landene og føre dem til deres eget land. Og jeg vil røkte dem på Israels fjell, i dalene og på alle de steder i landet hvor de bor" (Esek 34,11-13).

"Si så til dem: Så sier Herren Herren: Se, jeg henter Israels barn fra de folk som de drog bort til, og jeg vil samle dem fra alle kanter og føre dem til deres eget land" (Esek 37,21).

"Men det skal skje i de siste dager, da skal fjellet der Herrens hus står, være grunnfestet på toppen av fjellene, og høyt hevet skal det være over alle høyder. Og folkeslag skal strømme opp på det. Mange hedningefolk skal gå av sted og si, Kom, la oss gå opp til Herrens berg og til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier, og vi ferdes på hans stier! For fra Sion skal lov utgå, og Herrens ord fra Jerusalem. Han skal dømme mellom mange folkeslag og skifte rett for veldige hedningefolk helt til de fjerneste land. De skal smi sine sverd om til hakker og sine spyd til vingårdskniver. Folk skal ikke lenger løfte sverd mot hverandre og ikke mer lære å føre krig. Men de skal sitte hver under sitt vintre og sitt fikentre, og ingen skal skremme dem. For Herrens, hærskarenes Guds munn har talt. For alle folkene vandrer hver i sin guds navn, men vi vandrer i Herrens, vår Guds navn evig og alltid. På den dag, sier Herren, vil jeg samle de haltende og sanke sammen de bortdrevne og dem jeg har faret ille med. Jeg vil la de haltende bli i live som en rest og gjøre de bortdrevne til et mektig folk. Og Herren skal være konge over dem på Sions berg fra nå og til evig tid" (Mika 4,1-7).




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 18-12-2005 kl 01:46


Jeg går ikke inn på den debatten om x antall år og Daniels 70 uke nå LeifG, men det finnes faktisk flere grupper som Gud arbeider med, blant annet 1) hedninger og 2) jøder.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-12-2005 kl 03:31


Helt klart Lance men det er bare en vei som fører til frelse og en utallig mengde som fører til død.

Og Jesuittene innførte futurisme for å bortforklare Jesu andre komme enten ved å si alt har skjedd eller ved å sende profetiene uendlig frem i tid slik at profetiene ikke skal avsløre sanheten.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 18-12-2005 kl 12:39


Det nye Jerusalem

"Og han skal gå ut og forføre folkeslagene ved jordens fire hjørner, Gog og Magog, for å samle dem til strid. Og tallet på dem er som havets sand. Og de drog opp over den vide jord og omringet de helliges leir og den elskede stad. Men ild falt ned fra himmelen og fortærte dem" (Åp 20,8-9).

Enkelte hevder at "de helliges leir og den elskede stad" er Det nye Jerusalem. Problemet er at Det nye Jerusalem ikke kommer inn i bildet og ikke blir nevnt med et ord før i Åp. 21:

"Og jeg så den hellige stad, det nye Jerusalem, stige ned ut av himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er prydet for sin brudgom" (Åp 21,2).

Men hva fikk Johannes se før han så Det nye Jerusalem?

"Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var veket bort, og havet er ikke mer" (Åp 21,1).

Først så han en ny himmel og en ny jord; deretter så han Det nye Jerusalem stige ned fra himmelen, "pyntet som en brud for sin brudgom". Dette høres både rimelig og fornuftig ut. Jorden er selvfølgelig nyskapt og pyntet for å motta bruden. Det er jo det man også gjør ved et vanlig bryllup: Kirken blir pyntet førbryllupet, før bruden trer inn, og ikke etter! Dette er det bildet den elskede apostel får se der han står på klippeøya, rykket bort i apokalyptisk visjon.

Men noen vil ikke ha det slik. De hevder at bruden, Det nye Jerusalem, kommer ned og legger seg på denne ørken av en jord, denne gamle, ødelagte klode. Her blir kirken pyntet lenge etter at bryllupet har funnet sted! For å få dette til, må man klippe ut det andre verset i kap 21 og plassere det mellom v. 8-9 i kap 20. Og så leser man det slik:

"Og når de tusen år er til ende, skal Satan løses fra sitt fengsel. Og han skal gå ut og forføre folkeslagene ved jordens fire hjørner, Gog og Magog, for å samle dem til strid. Og tallet på dem er som havets sand. [Og jeg så den hellige stad, det nye Jerusalem, stige ned ut av himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er prydet for sin brudgom.] Og de drog opp over den vide jord og omringet de helliges leir og den elskede stad" (Åp 20,7-8; 21,2; 20,9).

Slik får man Det nye Jerusalem inn i denne sammenhengen. Men hvor gir Bibelen hjemmel for å radbrekke kapitler og vers på denne måten? Ved å bruke slike metoder, kan man få Guds ord til å støtte omtrent alt man kan forestille seg. Grunnen til at vi har stokket om på versene, er ganske enkelt for å få Bibelen til å støtte en ubibelsk lære. Og fordi Ellen G. White har sagt det. Men Bibelen sier:

"Jeg vitner for enhver som hører de profetiske ord i denne bok:Dersom noen legger noe til dette, da skal Gud legge på ham de plager som det er skrevet om i denne bok. Og dersom noen tar noe bort fra ordene i denne profetiske bok, da skal Gud ta bort hans del fra livets tre og fra den hellige stad, som det er skrevet om i denne bok" (Åp 22,18-19).




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 18-12-2005 kl 17:02


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Helt klart Lance men det er bare en vei som fører til frelse og en utallig mengde som fører til død.

Og Jesuittene innførte futurisme for å bortforklare Jesu andre komme enten ved å si alt har skjedd eller ved å sende profetiene uendlig frem i tid slik at profetiene ikke skal avsløre sanheten.


Vel, det er noe HELT ANNET enn hva jeg tror på. Som jeg før har sagt begynte Jesu profeti om fikentreet Israel å bli oppfylt i 1948 da nasjonen Israel ble gjenopprettet. Den generasjonen som så det ville fremdeles være i live ved Jesu andre komme. Det ligger altså i nær framtid, og ikke i uoverskuelig framtid.

Det som DKK har sagt er også ganske motstridende til det jeg tror på. Det er kun EN vei til frelse for de 144,000 og det er Jesus Kristus. Disse vil imidlertid være forherdet INNTIL hedningenes tid er omme. Som er ganske snart...




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-12-2005 kl 02:14


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Helt klart Lance men det er bare en vei som fører til frelse og en utallig mengde som fører til død.

Og Jesuittene innførte futurisme for å bortforklare Jesu andre komme enten ved å si alt har skjedd eller ved å sende profetiene uendlig frem i tid slik at profetiene ikke skal avsløre sanheten.


Vel, det er noe HELT ANNET enn hva jeg tror på. Som jeg før har sagt begynte Jesu profeti om fikentreet Israel å bli oppfylt i 1948 da nasjonen Israel ble gjenopprettet. Den generasjonen som så det ville fremdeles være i live ved Jesu andre komme. Det ligger altså i nær framtid, og ikke i uoverskuelig framtid.

Det som DKK har sagt er også ganske motstridende til det jeg tror på. Det er kun EN vei til frelse for de 144,000 og det er Jesus Kristus. Disse vil imidlertid være forherdet INNTIL hedningenes tid er omme. Som er ganske snart...


Det er her du tar feil.

Denne tro bygger på, kall det gjerne ett åte protestantene ble forelagt fra Jesuitten:

Fransisco Ribera (1537- 1591) og han produserte dette for de konservative og fundamentalistiske protestanter.


Jesuitten Lous de Alcazar (1554- 1613) produserte det preteriske for de liberale og rasjonalistiske protestanter slik at de kune favne alle protestanter inn under katolsk trelldom igjen.

Reformatorne (1450- 1850) tolket historisk og det er faktsik nesten bare SDA som gjør det idag.
Og det er en progresiv oppfyllelse av profetiene opp igjennom kirke historien.

:exclamation:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 19-12-2005 kl 09:28


LeifG:

Når du ikke ser oppfyllelsen av GTs forbilde, Sabbaten, i NTs hvile, den Hellige Ånd, forstår jeg at du ikke ser andre forbilder.

Husk, at DKK og SDA deler dogmer (du vet nok hvilken jeg hovedsakelig sikter til) som ble etablert nesten 400 år etter Kristi fødsel. Lignelsen om fikentreet derimot, er fra Jesu egen munn, og jeg er spent på eventuelle andre tolkninger enn denne, at fikentreet er Israel og blomstringen er GJENopprettelsen av en jødisk stat.

Det hindrer ikke oss i å være Abrahams sæd/ætt, noe vi åndelig sett er - men hold tunga rett i munnen, for Gud har ikke glemt Israel. Det minner også Paulus oss om.

[Redigert den 19-12-2005 av Lance]

[Redigert den 19-12-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-12-2005 kl 13:03


Treenigheteslæren er ikke noe som er spikret hos SDA, heller ikke noe annet. Alt er åpent så lenge skriften viser noe som helst annet.

Men jeg er enig i en ting og det er at ordet treenighet er ett ord som gir dårlig smak i munnen. Guddommen er bedre.


Israel som nasjon er Guds rike ikke ett landomeråde her på jorden.



Det å elske Hereren er å gi Ham ære i ditt praktiske liv. Da holder man også Hans bud og ikke menneske bud/ krav fra DKK.

Det er jo lett å se, ikke sant?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 19-12-2005 kl 13:34


Israel er en nasjon som består av et folk som har Guds løfte om å ta i eie og å eie Kaanan.

Israel tjener likevel som bilde på Jesu Kristi Brud. Vi ser forbildene i Mosebøkene og Josva.
1) Rettferdiggjørelse: I tro forlate Egypt (verden)
2) Helliggjørelse: Helliggjørelsen før Løftet inntas
3) Dåpen i DHÅ: Jordan krysses og de går inn i Løfteslandet




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-12-2005 kl 23:47


Israel er en nasjon ja, men de har jo Rom som konge. Noen vil nok vende om men ikke nasjonene for den nasjonen vi skal til er Guds Rike og det er ikke av denne verden. Det riket kommer med Jesus og Han vil hente sin til seg. Deretter følger tusen år i himmelen, så vil dt himmelske Jerusalem komme ned på jorden(sikkert ved Israel) og da etter dommen vil verden brene untatt de som er i det himmelske Jerusalem.

Etterpå vil Jesus skape en ny verden over den nedbrente.


Det gamle Israel er ett bilde på fremtiden. Amen, :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-12-2005 kl 20:26


LeifG.

Eftersom du læser meget bogstaveligt, vil jeg gerne høre om dine synspunkter;

1. Hvad mener Peter i 1 Pet 4v7? Havde han ret? Var alle tings ende nær og i hvordan? Hvis han ikke havde ret, hvordan kan du da betragte 1 Peter som Guds ord?

2. Læser vi Åbenbaringen 21-22, så ser vi at hunde og syndere er udenfor byen. Hvorfor det, hvis de er udslettede i en brændvarm sø? Vi ser at folkenes skatte bringes ind af jordens konger i byen og vi ser at folkeslagene modtager lægedom.

Desuden kan du læse at Kristus og de hellige er konger. Men i 1 Kor 15v24-28 læser vi om en tid hvor der ikke længere skal være kongemagt, heller ikke Sønnens. Omvæltningerne har ikke været så voldsomme.

Der er nogen få. der ser disse ting, og så siger, at Åbn 21-22 beskriver de tusind år. Men synes det er tydeligt at Åbn 21v1- vil fortælle, at disse ting sker efter de tusind år.


Jeg håber du forstår mit danske!

[Redigert den 25-12-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-12-2005 kl 23:42


1Pet 4:1-2
Da nå altså Kristus har lidt i kjødet, så må også dere væpne dere med den samme tanken, at den som har lidt i kjødet, er ferdig med synden,
slik at dere ikke lenger skal leve etter menneskers lyster, men etter Guds vilje, den tid dere ennå skal være i kjødet.
1Pet 4:5-6
Men de skal gjøre regnskap for ham som står ferdig til å dømme levende og døde.
For derfor ble evangeliet forkynt også for de døde, for at de vel skulle dømmes som mennesker i kjødet, men leve som Gud i ånden.



Personlig så er vi alle nær. Vi må alle omvende oss uansett tidsalder for Herren kommer for enhver like fort om en hadde dødd 100 år etter Kr. eller for 10 år siden. Vi har alle levd ettt liv og vært under de nødendige avgjørende fristelser alle sammen. Vi må omvende oss i dette liv.



Hunderne og synderne er utenfor all farbar vei eller i mulighet til å være blant det gode, billedlig. De er satt ut av spill og ikke eksisterende. De er borte eller utslettet.





Vi er nok konger i den forstand at vi lever som konger men allikevelll likeverdige.


Ellers er Åp. 21 og 22 om etter de tusen år ja men sees fra tiden før og advarer oss om at vi må vende 100% om for så å holde Hans bud før Hans andre komme før 1000 års riket.



Språket går greit. Er du da Jehovas Vitne? :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-12-2005 kl 00:59


Hej Leif,

Ja det overrasker jo nok at jeg ikke "køber" den. "alle tings ende" er vanskellig, men personlig dom kan jeg ikke tro det er. Der tales iøvrigt flere steder om en specifik dag hvor Gud vil dømme folk.

Angående det med konger, så tænk over de voldsomme konsekvenser af Paulus sprog i 1 Kor 15v24-28. Hvad mener han med det? Jeg tror bestemt der ligger et bogstaveligt budskab i det.

Jeg synes stadig det er et meget interessant emne hvorfor mennesker modtager lægedom på den nye himmel og jord. Ud fra min opfattelse, så har den nye himmel og den nye jord været i her meget længe, og byen er et billede på frelsen i en syndig verden. Bogen er alt for symbolsk til jeg synes det er rimeligt at læse den bogstaveligt, og den handler jo altså om "ting der snart skal ske".

Fint med det danske og norske, jeg ville bare tjekke. og nej, ikke Jehovas vidne :wink2:




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-12-2005 kl 13:00


:) Jeg er ikke uenig i ditt syn jeg. Men jeg tror også bibelen forteller flere ting i flere bilder i samme bilde.

1 Kor. 15:24-28 er nok bokstavelig for det er Hans ånd å være slik. :)


Det er dype tanker i det du skriver og når jeg møter slikt er jeg alltid på vakt. :)

Hva sier du om 1 Joh. 4:3 (grunntekst) og Rom. 8:3?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-12-2005 kl 21:12


1 Joh 4v2 Derpå kan I kende Guds ånd: enhver ånd, som bekender, at Jesus er Kristus, kommet i kød, er af Gud; v3 men enhver ånd, som ikke bekender Jesus, er ikke af Gud, og det er Antikrists ånd, som I har hørt skal komme, og den er allerede nu i verden.

Rom 8v3 Det, som loven ikke kunne, fordi den kom til kort på grund af kødet, det gjorde Gud: Han sendte sin egen søn i syndigt køds lighed og for syndens skyld og fordømte dermed synden i kødet,

at Jesu kød er centralt i at forstå hvem Jesus er?




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-12-2005 kl 03:08


Hva reelt er kjødet i forhold til oss og da hvilket kjød tok da Jesus på seg. For dybden i dette spørsmål viser om vi er ledet av antikrist eller ikke (Ubevist eller bevist).

Det er en trygghet vite dette før en går videre i dypere spørsmål og diskisjoner synes jeg. Vanskelig å vise tillitt til noen en ikke vet om en kan stole på, ikke sant? :)

Du trenger ikke svare på dette altså men vi kan jo diskutere det..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-12-2005 kl 12:39


Jesu sande menneskenatur er utvivlsomt det Johannes tænker på. Det er ihvertfald budskabet i Heb 2v17. Det er også udfordringen ved en korrekt fremstillingen af Kristus personen. Vi ræsonerer os frem til at Jesus også er være Gud, og for mig er det en meget vigtig pointe der tilfører mening og dybde til kristendommen, men Bibelen slår med langt større gennemskuelighed og på explicit vis fast at Jesus er sandt menneske.



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-12-2005 kl 13:26


Du mener da at Jesus er sann slik at Han har vår falne natur men uten synd, samtidig som at Han er sann Gud?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-12-2005 kl 20:23


Hej LeifG,

Jesu kød var faldent (pointen ved at lade Maria føde ham), men ikke Jesu karakter og ånd igennem den Hellige Ånd. Desuden mener jeg at Jesus valgte at dø åndeligt på vegne af menneskeheden, hvilket for mig giver mening til billedsproget i Esajas 53.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-12-2005 kl 02:50


Amen, deg vil jeg snakke mere med når jeg får tid. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen