Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Rosenius i konflikt med Luther
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-10-2005 kl 22:04
Rosenius i konflikt med Luther


I det følgende er det et ønske om å vise litt av forskjellen mellom det rosenianske og bibelsk/lutherske syn på det på det folk hvor i Herren ble født. Så langt jeg kan se er Rosenius en typisk representant for den sionistiske teologi hvor det fastholdes at dette folk fortsatt er å regne som litt spesielle framfor andre. For å vise dette gis det et sitat fra Rosenius` kommentar til Romerbrevet 11:

”Først og fremst dreier hele spørsmålet seg i v. 1: "Har Gud forkastet sitt folk?" ikke om de som tror, men om hele Israels folk. Det ser vi tydelig av hvordan Paulus ordlegger seg når han bruker seg selv som eksempel. Han sier ikke: Jeg er jo også en som tror. Men: "Jeg er jo også av Abrahams ætt, av Benjamins stamme". Og svaret må jo nødvendigvis dreie seg om akkurat det samme som spørsmålet. Videre handler også hele kapitlet om Israels folk som folk betraktet. Ordene: "som han tidligere har vedkjent seg" taler altså om hvordan Gud har vedkjent seg Abraham og hans etterkommere, dvs. utvalgt dem, til å være hans eiendomsfolk, på grunnlag av slik han forut kjente dem.”

Men ifølge Luther bruker Paulus i dette avsnitt seg selv, som troende, til eksempel på at Gud ikke har forkastet sitt folk. Guds folk videreføres med andre ord gjennom de kristne. Og det som ifølge Rosenius fortsatt er å betrakte som Guds ”eiendomsfolk” blir av Luther - med henvisning til Hosea 1, 9 - ansett å være et folk på linje med andre utenfor Kristus. Dette til orientering.


.

[Redigert den 27-10-2005 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-10-2005 kl 22:57
Rosenius og Luther


Godt at begge er enige med Paulus!! ;)

mvh Bror

[Redigert den 27-10-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-10-2005 kl 11:06


Gana:
Får man kjøpt Luthers Romerbrevskomentar noen steder? Har ikke funnet den.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 28-10-2005 kl 12:45


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Gana:
Får man kjøpt Luthers Romerbrevskomentar noen steder? Har ikke funnet den.


Du kan sikkert skaffe den gjennom NTNU (det er det du går, ikkje sant?)

Dei pleier å klare å skaffe slikt der.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-10-2005 kl 14:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Gana:
Får man kjøpt Luthers Romerbrevskomentar noen steder? Har ikke funnet den.

Det vet jeg sant og si ikke. Selv har jeg bare en Galaterbrevskommentar. Om jeg ikke husker feil ble den kjøpt på Bok & Media i Oslo. Ellers så er det vel godt mulig de har noe ved større bibliotek. Selv fikk jeg tilsendt Luthers fortolkning av Rom 11, 1 ved å henvende meg til teologen bak http://www.lutherdansk.dk/

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-10-2005 kl 00:28


Godt tips K-mann. kan sikkert spørre i bokhandelen på Dragvold. Er de som har fagbøker til religion ol. Og kan sikkert finne den, eller spesialbestille. Bok og Media har den ihvertfall ikke i hylla, men kan jo spørre :) Ellers kan jeg sikkert få den gjennom NLA hvis jeg ikke kjøper den før den tid. Trur jeg kommer til å ta en årsenhet i kristendom der fra høsten av.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mlehu
Juniormedlem
*




Innlegg: 22
Registrert: 9-2-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-12-2005 kl 18:19


Hvis Luther står for erstatningsteologi tar han feil.. det finnes mange profetier om Israel som enda ikke er oppfylt.

Israel er fortsatt et spesielt folk.. det er ikke for ingen ting at Jesus sier at frelsen kommer fra jødene.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-12-2005 kl 01:57


For så mange Guds løfter er, har de fått sitt ja og amen i ham. 2 Kor 1.20.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-12-2005 kl 15:01


Ja det var jo hos jøderne Jesus blev født.



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 6-12-2005 kl 08:59


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Godt tips K-mann. kan sikkert spørre i bokhandelen på Dragvold. Er de som har fagbøker til religion ol. Og kan sikkert finne den, eller spesialbestille. Bok og Media har den ihvertfall ikke i hylla, men kan jo spørre :) Ellers kan jeg sikkert få den gjennom NLA hvis jeg ikke kjøper den før den tid. Trur jeg kommer til å ta en årsenhet i kristendom der fra høsten av.


Eg tenkte å studere på NLA, men skal byrje no i januar, så då blir det MF (NLA tar ikkje inn i januar).

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen