Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Giske som kirkeminister.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-10-2005 kl 23:00
Giske som kirkeminister.


Dette var det verste som kunne skje.

Reduksjonen av kirken til å bli en kulturel og sermoniell bikkjevovv for staten, uten mandat til å tale Guds ord vil fortsette. Mens prosessen med løsrivelse fra staten, så kirken kunne begynne å være KIRKE, vil stagnere og muligens bli forsøkt reversert.

Mannen er heller ikke likt blandt "sine egne" og har ingen "bred støtte" blandt velgerne. Av AP velgere i sør trøndelag var han den som fikk flest stryk fra listene. Så kom han da likevel inn på tinget. Men her burde man tatt ett hint og ikke gidt ham en ministerplass.

Med dette er jeg redd AP gjør politisk selvmord hva angår velgermassen i Sør Trøndelag. Men så er kanskje ikke det så negativt tross alt. Jeg tror ikke at denne regjeringen blir sittende mer enn de tilmålte 4 år.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2183
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-10-2005 kl 00:19


Takk, Kristnerd, for en meget dyp- og skarpsindig refleksjon kring vår nye minister. Men det avgjørende blir vel helst hvordan den nye regjeringen vil forholde seg til Guds egen øyensten - Israel - Guds folk og land. Blir det for mye kluss her kommer vi nok snart under forbannelse..


.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-10-2005 kl 01:49


Aner jeg en liten sarkasme ? ;) jeg trur ikke noe særlig på dette med at f.eks. Katharina osv, skulle være en straffedom for at USA vingler i forhold til Israel. Jeg trur det er helt andre ting Gud eventuelt straffer for, dersom det er så at det er en Guds straffedom.

At den nye regjeringen vil føre en endret Israels politkk er nok ikke å komme bort i fra. Men trur ikke det er spesielt avgjørende. Derimot er jeg redd for at ny politikk i innenriksspørsmål kan i realiteten begrense de kristnes ytringsfrihet. Og retten til å stå på Guds ord. Og ikke minst kirkens evne til å være kirke.

Som jeg tidligere har nevnt, så er jeg på sett og vis en "venstre radikal" i en rekke spørsmål. Jeg trur den skolepolitikken (ang. offentlig skole) vi nå får er meget bedre enn hva vi har hatt en stund. Likeså har jeg tro på både helsepolitikken spesielt og fordelingspolitkken generelt. Tror og håper et venstre orientert styre vil føre med seg fortgang i psykiatrien, og også mer selvstyre til kommunene.

Men samtidig er jeg bekymret for at i spørsmål som berører tro, religion og livsyn, så vil man få en linje som gjør det vanskeligere å bekjenne Bibelen som Guds ord, og forkynne det som står der. Jeg ser ikke helsvart på situasjoenen. Men hva angår Giske som kirkeminister, så mener jeg det er et meget uheldig valg. Mine refleksjon er ikke så dyp og skarpsindig. Og kanskje tar jeg til og med totalt feil. Men jeg er ihvertfall usikker og skeptisk.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-10-2005 kl 23:10


http://www.utsyn.no/showarticle.php?id=1191

http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051018/ARTIKLE...

[Redigert den 18-10-2005 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-10-2005 kl 22:36


Tror du, gana, at holdningen overfor Guds ord, evangeliet, Hans Egen Sønns død på korset for våre synder, Hans oppstandelse er mindre viktig for Gud enn hvordan man stiller seg til Jakobs kjødelige etterkommere?

I så fall kan du bare dømme f.eks. Luther nord og ned. Han var ikke glad i jøder i det hele tatt. Personlig har jeg like lite imot jøder som jeg har mot andre nordmenn. Ja, kanskje mindre.

Jeg vil anbefale deg å lese romerbrevet, gana. Og se hva du finner der.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-10-2005 kl 23:47


hm. Trur du har misforstått hva gana mente nå lionheart. hvis ikke så har jeg misforstått. For det svare ditt skjønte jeg ikke at hadde noe med det han skrev å gjøre.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-10-2005 kl 00:07


Kommunikasjon i ei post-moderne verd... Det er fali' det! :smilegrin:


Uansett, det ein ganske sannsynleg kan gisse seg til at blir det viktigaste vår nye minister kjem til å bidra med - anten han vil eller ikkje - er det motsatte av det han ynskjer, nemlig det å sette fart i prosessen med å skilje Kyrkje og Stat...
Så alt i alt, kanskje ikkje så gale allikevel?
;)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-10-2005 kl 00:29


kanskje ikke. Er glad han ikke ble utdanningsminister.
Jeg tror den nye regjeringa kan få til mye godt, både i helse, bistand, samferdsel, og den offentlige skole. Men det spøker for de private skolene. Og Giske har vist personlig intiativ langt utover partiprogrammene, så det kunne blitt ekstra ille med ham der.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2183
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-10-2005 kl 02:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Tror du, gana, at holdningen overfor Guds ord, evangeliet, Hans Egen Sønns død på korset for våre synder, Hans oppstandelse er mindre viktig for Gud enn hvordan man stiller seg til Jakobs kjødelige etterkommere?

I så fall kan du bare dømme f.eks. Luther nord og ned. Han var ikke glad i jøder i det hele tatt. Personlig har jeg like lite imot jøder som jeg har mot andre nordmenn. Ja, kanskje mindre.

Jeg vil anbefale deg å lese romerbrevet, gana. Og se hva du finner der.

Takk for en velformulert respons, Lionheart.
Neida. Tvert imot så tror jeg vel heller at vår holdning overfor de ting du nevner nettopp vil vise seg i hvordan vi forholder oss til våre medmenneske - uavhengig av etnisitet. Så på den måten har jeg mer sans for luthersk teologi enn den noe lunkne holdning overfor jødene. Det jeg er litt redd for er at pendelen i dag muligens kan ha gått noe langt i motsatt retning. Du gir selv et eksempel på dette når du skriver: "Personlig har jeg like lite imot jøder som jeg har mot andre nordmenn. Ja, kanskje mindre." Det er dette "kanskje mindre" som fort kan bli litt feil. Selv om jeg ikke har noen grunn til å tro at det har blitt det hos deg, så ser vi det i full blomst i en rekke av dagens organisasjoner som jobber for Israel ved at land og folk blir sett på som Guds utvalgte framfor andre.

Men for Gud er det bare to folk - ett i og ett utenfor Kristus.



(ellers så må jeg vel nesten beklage at jeg nå har brutt litt med det som var tema for denne tråden og muligens begynner å gjenta meg selv da jeg har vært inne på noe av samme tema flere ganger før.. men akkurat dette opptar meg litt, og så måtte eg jo gi Lionheart et svar da. Dere andre får heller bare overse dette og fortsette med Giske nedenfor :))


.



[Redigert den 21-10-2005 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen