Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: NLM mot eget kirkesamfunn?
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2183
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-10-2005 kl 23:34
NLM mot eget kirkesamfunn?


Dette kan jo bli interessant

http://utsyn.no/showarticle.php?id=1187
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-10-2005 kl 01:07


Det kan bli veldig interes.

Dersom det blir et formalisert skille fra statskirken, og dannelse av eget kirkesamfunn ser jeg ikke bort i fra at jeg melder meg inn i det. Jeg er vell, som flere har påpekt, minst like mye "Sambanditt", ja kanskje mere, enn jeg er frikirkemann.

Men det er noen faktorer som mangler ved en forsamling. Selv om det er en byforsamling som på sett og vis møtes som en menighet. Man har kanskje både dåp og vigsel i forsamlingen også. Så blir det ikke en "menighet". Man er fremdeles misjonsvennene som samles for å samle inn penger til misjonen, og be for misjonærene. Og alt dette er veldig bra. Men det mangler en aksept av at Guds rike også må bygges her hjemme.

NLM har alltid vert slik at man gikk både i kirka og på bedehuset. Når det så er blitt slik at man ikke lengre går i kirka, (liberale prester osv), så faller det bort livsnødvendige brikker. Desverre sliter jeg med å formulere meg konkret i forhold til hva jeg egentlig savner. Men det er noe der som mangler.
Men som sagt, dersom NLM formaliserer et brudd med DNK, og danner menigheter ser jeg ikke bort i fra at jeg melder overgang.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2183
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-10-2005 kl 00:54
NLM mot eget kirkesamfunn?


"Rådsmøtet ser betydningen av å danne og å bygge misjonsforsamlinger" - selv om "foreninger og misjonslag" fortsatt mange steder vil være "den mest tjenlige arbeidsformen". Lokale vilkår vil måtte bli avgjørende.

Forholdet til Den norske kirke blir ikke nevnt.

UTTALELSE FRA RÅDSMØTET FOR NLM 2005


.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2005 kl 15:39


Det har vert en god del om dette i papirutgaven av Vårt Land de to siste ukene. Så prøv å få tak i dem om noen er interesert i det.

Slik jeg ser det er det egentlig ingen som så langt har antydet at NLM selv skal omorganiseres til en frikirke gruppering. Men at man begynner svakt å vurdere det formelle i forhold til Statskirken. Og at man mer eller mindre regner med at man i økende grad framover vil oppleve at "Sambanditter" melder seg ut av statskirken og inn i forskjellige frikirke grupperinger. Frykten er at man skal få mange små lutherske kirkesamfunn som sitter på hver sin tue, (Hvis f.eks. Normisjon og indremisjonselskapet på sin side etablerer kirkesamfunn, og NLM gjør det samme), og at ytremisjonsfokuset blir skadelidende for menighet og kirkebygging i Norge.
Jeg er vell mere av den oppfatning at dette desverre er i ferd med å bli et nødvendig onde. Dersom NLM ønsker i framtiden kunne sende ut misjonærer er man avhengig av at man har ett oppegående hjemmearbeid.
Det er riktig nok ikke avhengig av at man etablerer egne menigheter. Men man må ta på alvår at mange "sambanditter" ikke lengre finner ro ved å bli værende i statskirken. Det er i dag to tendenser, slik jeg ser det. Noen steder har du NLM forsamlinger med "full pakke". (Dåp, nattverd... Så langt ikke vigselsrett så vidt jeg vet). Og det oppleves som "menigheten" for de som går der. De har ingen annen tilknytting. Her har man desverre sett tendenser til at ytremisjonsfokuset blir skadelidende. Men dette er ikke en nødvendig konsekvens slik jeg ser det. Man må kunne klare å kombinere begge deler.
Den andre tendensen er at personer som har vert på et par kortids misjonsperioder (1-3 år) i NLM kommer hjem og ikke finner seg til rette i forsamlingen. Av mange forskjellige årsaker. Disse "forsvinner" til blandt annet Frikirken og andre, og ender i etterkant med å snakke varmt om sin egen misjonsvirksomhet og perioden de var ute. Men omtale NLMS hjemmearbeid med sterkt nedlatende ord. Jeg kjenner personlig til en rekke slike tilfeller. Videre opplever man at ungdommer blir frelst i NLM sammenheng, UL, møteuker, leiraktivitet, eller den store gruppen som "vokser opp" der. Men så kommer den dagen, at man begynner å undre seg på hva som skjer ellers i kristenheten. Hva i all verden er nådegaver? Tungetale? Profetier? , eller man rett og slett ønsker mer "liv og glede". Og "det skjer så mye mere i andre grupper". NLM mister ungdommene sine til pinsebevegelsen, Normisjon, Frikirken osv... Og da kan man si, er det noe galt med det da? Og i første omgang vil jeg vel kunne si, nei. Det er det ikke. Men samtidig, jo. Det er det. Det er så utrolig mye falsk og usunn karismatikk rundt omkring i kristen-norge i dag. Og som også har fått mer eller mindre innpass i grupperinge som i utganspunktet er sunne og Bibeltro.
Her vil jeg påstå at NLM vil tjene på en mere tydelig menighetstankegang. Hvor man ikke bare står og taler om ytremisjon, (for å sette det på spissen), men tar på alvår Bibelens kall om å lære opp og bevare kristne brødre og søstre. Når en "nlm ungdom" ikke blir advart mot usunn karismatikk, og lar seg prege av dette. For så å komme tilbake til NLM som misjonær eller predikant. Så har man faktisk et alvårlig problem. Meget mye av den karismatikken som finnes på "markedet" i dag er av ubibelsk karakter.
En tydeligere menighetstenkning og fokusering rundt opplæring og bevaring av barn og ungdom vil være nødvendig for å bevare bibeltroskapen og renheten i læren i NLM's framtid. Og med det også både rekrutering og ytremisjonen i framtiden. Dersom ikke NLM gjør noen viktige valg her i dag, vil man ikke ha Bibeltro misjonærer å sende ut om 20 år.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2005 kl 18:49


http://utsyn.no/showarticle.php?id=1205



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2005 kl 20:30
NLM


Hej Kristnerd!
Det er meget interessante artikler I henviser til om NLM. Er NLM forkortelsen for Norsk Luthers Missjonssamband?
Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-11-2005 kl 09:46


Det stemmer :) NLM er forkortelse for dette, og blir vell sammenlignet en del med DLM i Danmark. (Luthersk Misjonsforening http://www.dlm.dk) Selv om de helt sikkert ikke er helt likt i alle ting.

Desverre er leserbrevene og intervjuene som har vert om dette tema i avisen Vårt Land de siste ukene, kun å finne i papirutgaven og ikke på nett.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-11-2005 kl 12:05


kom på at...

NLM faktisk allerede har sin første "menighet". (Forsamling som omtaler seg som en menighet, og har egen pastor istedenfor "forsamlingsleder"). Og har hatt det en stund allerede. http://www.tremorkirken.no Men jeg kjenner ikke så mye til denne menigheten.

[Redigert den 10-11-2005 av Kristnerd]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen