Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Ble Jesus fristet?
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 27-6-2005 kl 12:19


Klart Jesus kjente sult, smerte osv. men Han kunne ikke synde. Ordet er feilfritt! :)



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-6-2005 kl 21:13


Lance,

Sult og smerte er nu fejl :smug:




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-6-2005 kl 21:14


og ved at tale om Jesus som blot Ordet, så overser du menneskedelen ;)



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 29-6-2005 kl 08:29


Han var sulten i ørkenen. Han kjente smerte på korset. :exclamation:



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-6-2005 kl 21:47


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Willy skriver:
Mener du i betydningen at fristelsene vakte følelser og lidenskapelig begjær i Jesus som han måtte kjempe for ikke å gi etter for? Er det virkelig det du mener, Elin?

Hei Willy
I alt det du skriver er det helt tydelig at vi ikke deler syn på hva "kjødet" er, hva den nye fødsel (leve i ånden) er osv.
Slik debatten utvikler seg da er at hver gang jeg skriver hest, så leser du ku, og når jeg skriver sau så leser du gris. Når vi legger så ulike ting i ordene i Skriften, så er en dialog umulig også om det skriftsstedet du nevner.
Du har bestemt deg for hva jeg mener på forhånd og hva jeg enn sier og skriver så vil du lese noe annet.
jeg ville i utgangspunktet bare si til din tråd at Skriften ikke kan gjøres ugyldig. Står det at Han ble fristet, så ble Han det. DOG uten å synde. men det svaret ville du ikke ha?
Lenger tror jeg ikke vi kommer
mvh
Elin


Beklager at jeg svarer først nu, men jeg har vært bortreist i 10 dager.

Hva "hest og ku" har med mine innlegg å gjøre det begriper jeg ikke! Derimot ser jeg at du vedkjenner deg å tro at Djevelen lyktes å friste Jesus på en måte som vakte lidenskapelig begjær i Jesus. Den Jesus du beskriver kan ikke være vår Freløser for han hadde en indre lyst til å gi etter for lideenskapåelig begjær selv om han ikke lot det gå så langt som til ytre handling. Men hvis du leser din Bibel med et åpent sinn så vil du oppdage at Jesus selv beskriver slike indre lyster som lovbrudd. Den som føler lidenskapelig begjær overfor en kvinne som ikke er ens hustru har alt drevet hor i sitt hjerte. Jesus lærte oss at det er det indre som er urent og må renses og at det ikke finnes noe som heter ytre renhet hvis det ikke kommer fra et renset og rent indre. Den Jesus du beskriver, Elin, han kan ikke frelse deg fordi han selv er en falt synder med indre begjær.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-6-2005 kl 21:55


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Willy, synes du ikke Elin svarer briljant?

:•)


:no: Nei, hennes svar avslører at hun ikke kjenner den Jesus ibelen vil lære oss å kjenne. Den Jesus Elin beskriver er en fortapt synder som selv behøver en Frelser og han kan derfor ikke frelse et eneste menneske. Han kan ikke engang frelse seg selv!

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-6-2005 kl 22:00


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
..............
Om Jesu fristelse...

Å bli fristet er ikke synd. Å gi etter for fristelsen er synd. .........


Jak 1,14 sier "Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst." Denne "sin egen lyst" er tegnet på at man har den indre synden som alle mennesker fødes med og derfor er de også født syndere som er i behov av en Forløser.




Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
..............
Om Jesu fristelse...

Å bli fristet er ikke synd. Å gi etter for fristelsen er synd. Dersom Jesus ikke hadde blitt fristet, hva skulle Han da seire over? Kunne vi da sagt at Han var sant menneske i tillegg til sann Gud?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-6-2005 kl 22:03


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Om Jesu fristelse...

....... Dersom Jesus ikke hadde blitt fristet, hva skulle Han da seire over? Kunne vi da sagt at Han var sant menneske i tillegg til sann Gud?


(Beklager at jeg sendte forrige svar ved en feiltagelse uten å svare ferdig, men her kommer resten av svaret):

.Og dersom han ble FRISTET, hvordan kunne vi da si at Jesus var sann Gud?

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-6-2005 kl 22:09


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
..........
Problemet til Willy, er jo at han ser ordet "freista" -- og legg tydninga "indre lyster" og "synd" i det.

Vil også påpeike at problemet også kan vere at det som blir omset til "freista", også kan bety "prøvd". Og det er eit betre ord, meiner no eg.

GUDS FRED!


Hvis du har fulgt mine svar i tråden ville du oppdaget at jeg ikke llegger den forståelsen i ordet "fristet" der det brukes om Jesus, men ordet "prøvd" akkurat som du sier du foretrekker. Du forveksler hgva jeg selv forstår med ordet - med en forståelse andre (blant annet Elin) legger i ordet. Hun leser nemlig "indre lyster og begjær" ut av ordet "fristet" noe jeg ikke gjør der det brukes i forbimdelse med Jesus.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-6-2005 kl 22:33


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Jaja, så kommer der lige en gruppekrammer til Willy. Det ændrer dog ikke på, at man afviser at Jesus ikke blev fristet, uanset hvor svært man måtte have det med at Jesus var ægte menneske :saint:.


Hvorfor legges det mer vekt på at Jesus var 100% menneske enn at han var 100% Gud? Dere gjør Jesus så menneskelig at dere fratar ham at han var sann Gud! Var det Jesu menneskelighet eller Jesu guddom som var mest fremtredende og seiret over den andre?

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-6-2005 kl 22:36


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
..........
Vi vet fra Ordet at Gud fristes ikke av noe, det må bety at det var mennesket Jesus Kristus, kommet i kjød, som ble fristet?
mvh
Elin


Men Jesus var vel også samtidig Gud og Gud fristes ikke av det onde, Jak 1,13. Det virker foir meg som du gjør Jesus så kjødelig at du fratar ham hans sanne guddom.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-6-2005 kl 22:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
......
Som sagt, å bli fristet er ingen synd. Det er et tilbud om å gjøre synd. Det var like fullt et tilbud om å gjøre synd, selv om Jesus ikke kunne synde. Derfor var Djevelens forsøk selvsagt mislykket.


Lance, jeg ser at du og Elin har samme problem som mellom meg og Elin. Hun legger en annen meningh i ordet "fristelt" enn du gjør. Jeg synes det er veldig beklagelig at man fører en dialog om dette tema uten å være nøye med å definere hva den enkelte legger for forståelse i ordet "fristelse."

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-6-2005 kl 22:51


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
.............
Men han sa nei. Han forble trofast mot Gud. Han var den første siden mennskehetens begynnelse som ikke falt for Fristeren."


Hvis vi virkelig tror Bibelens beskrivelse av Jesus og hvem han egentlig var/er så var han Gud. Nåpr så Jesus forble trofast mot Gud forble han altså trofast mot seg selv. Til forskjell fra oss var selvet til Jesus identisk med selvet til Gud. Dette selvet er en del av Guds herlighet. Selvet til oss andre mennesker derimot er befengt med en egoisme som står Gud imot. Så Jesu menneskelighet var ikke edentisk med vår menneskelighet. Jesu fristelser var heller ikke identiske med våre fristelser. Våre fristelser kommer fra - som du helt riktig skriver - vår egen onde lyst. Jesu fristelser kom ikke fra Jesu indre men er en beskrivelse av den aktivitet Djevelen rettet mot Jesus men uten at den kunne vekke det aller minse av lidenskapelig lyst hos Jesus.

Jesu menneskelighet kan ikke sammenlignes med vår menneskelighet fordi han i sin menneskelighet var det lyteløse løammet som vi aldri kan bli.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 18-6-2008 kl 18:46


Jesus var 100 % Gud og menneske på én gang. Jeg tror Jesus ble fristet flere ganger til å åpenbare sin makt og autoritet. Ikke nødvendigvis for å opphøye seg selv, men for å vise andre rundt seg at Han virkelig var Guds Sønn (for kanskje å frelse dem).

Jesus ble fristet på samme måte som vi ble fristet også, ellers kunne Han ikke forstå seg på våre problemer helt og fullt, og dermed hjelpe oss.




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 13-8-2008 kl 22:16


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jesus var 100 % Gud og menneske på én gang. Jeg tror Jesus ble fristet flere ganger til å åpenbare sin makt og autoritet. Ikke nødvendigvis for å opphøye seg selv, men for å vise andre rundt seg at Han virkelig var Guds Sønn (for kanskje å frelse dem).

Jesus ble fristet på samme måte som vi ble fristet også, ellers kunne Han ikke forstå seg på våre problemer helt og fullt, og dermed hjelpe oss.


Her avslører du at du ikke tror at man har syndet om man fristes. Jakob skriver at "enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst." (Jak 1:14). Din uttalelse må da ut ifra dette verset hos Jakob forstås som at Jesus ble dratt og lokket av sin gen lyst! Lyst til hva?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
TheaLinnea
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 5-9-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-9-2008 kl 18:09


For at Jesus skulle forberede seg til sin store gjerning, ble han av den hellige ånd ført ut i ørkenen i Judea, hvor han fastet i 40 dager. Etter denne perioden, da Jesus var i en svekket fysisk tilstand, kom Djevelen, som fremdeles ønsket å drepe denne Guds Sønn, til ham og fristet ham tre ganger i håp om å bryte hans ulastelighet. Han foreslo at Jesus skulle gjøre steiner om til brød for å stille sin sult. Men Jesus ga ikke etter. Djevelen prøvde så å friste Jesus til å bevise at han var Guds Sønn, ved å kaste seg ned fra templets tind. Heller ikke nå ga Jesus etter. Djevelen tilbød så Jesus alle verdens riker hvis han bare ville falle ned og tilbe ham. Jesus ga heller ikke etter for denne fristelsen. Hvordan reagerte Jesus, som både i fysisk og mental forstand var fullkommen, på disse tilbudene? Overveide han dem? Tenkte han på dem? Vurderte han dem? Syntes han at de var fristende? Svarte han Djevelen ut fra et menneskelig resonnement eller ved å benytte rabbinernes logikk? Nei, hver gang henviste han straks til Guds Ord, idet han sa: «Det er skrevet: . . .» — Matt. 4: 1—11; Joh. 12: 31. Helt fra begynnelsen av sin spesielle jordiske tjeneste vandret Jesus således i sin ulastelighet. Han var trofast og lojal mot sin himmelske Far. Han fortsatte å være det helt til han på en vanærende måte ble korsfestet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 22-9-2008 kl 11:08


Sitat:
Opprinnelig postet av TheaLinnea
For at Jesus skulle forberede seg til sin store gjerning, ble han av den hellige ånd ført ut i ørkenen i Judea, hvor han fastet i 40 dager. Etter denne perioden, da Jesus var i en svekket fysisk tilstand, kom Djevelen, som fremdeles ønsket å drepe denne Guds Sønn, til ham og fristet ham tre ganger i håp om å bryte hans ulastelighet. Han foreslo at Jesus skulle gjøre steiner om til brød for å stille sin sult. Men Jesus ga ikke etter. Djevelen prøvde så å friste Jesus til å bevise at han var Guds Sønn, ved å kaste seg ned fra templets tind. Heller ikke nå ga Jesus etter. Djevelen tilbød så Jesus alle verdens riker hvis han bare ville falle ned og tilbe ham. Jesus ga heller ikke etter for denne fristelsen. Hvordan reagerte Jesus, som både i fysisk og mental forstand var fullkommen, på disse tilbudene? Overveide han dem? Tenkte han på dem? Vurderte han dem? Syntes han at de var fristende? Svarte han Djevelen ut fra et menneskelig resonnement eller ved å benytte rabbinernes logikk? Nei, hver gang henviste han straks til Guds Ord, idet han sa: «Det er skrevet: . . .» — Matt. 4: 1—11; Joh. 12: 31. Helt fra begynnelsen av sin spesielle jordiske tjeneste vandret Jesus således i sin ulastelighet. Han var trofast og lojal mot sin himmelske Far. Han fortsatte å være det helt til han på en vanærende måte ble korsfestet.

Dette forteller at Jesus ikke hadde noen indre kamp mot fristelsen til å gi etter for det Djevelen lokket med. Ergo ble ikke Jesus fristet slik vi i dag forstår betydningen av ordet fristet.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen