Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1    3
Forfatter: Tittel: Alt i Åbenbaringsbogen blev opfyldt før år 70 e.kr
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-12-2005 kl 12:10


Ja, jeg ser muligheten og forstår tanken men allikevell så la Jesus av seg sin guddommelighet og tok på seg Faderens, altså ikke sin egen ånd men Faderens ånd.

Vi ble skapt i Deres bilde.

Vi skal bli ett med Ham.

Mann og kvine skal bli ett.


De er alle flere personligheter men allikevell ett.


Det jeg sier er at også guddommen er mulig og at vi ikke kan forstå Guddommens fysikk, det er heller ikke meningen. Men Gud er en, allikevell.



Ellers når man henviser til dette første bud bør man også være konsekvent for det følger velsignelser med å holde alle Guds bud, inkl. Sabbat.




Må Herren være med oss Lance og må Herren vise oss Hans sanne Ånd slik at vi kan dø etter Herrens vilje.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-12-2005 kl 20:09


Man må vælge imellem Paulus og den "kristne zionisme":

Rom 2v29 Jøde er man i det indre, og omskåret er den, som er det i sit hjerte, i Ånden, ikke efter bogstaven. Hans ros kommer fra Gud, ikke fra mennesker.

Efe 2v13 Men nu, da I er i Kristus Jesus, er I, som engang var langt borte, ved Kristi blod kommet nær. v14 For han er vor fred. Han gjorde de to parter til ét, og med sin legemlige død nedrev han den mur af fjendskab, som skilte os. v15 Han satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft for i sig at skabe ét nyt menneske af de to og således stifte fred.

Ovennævnte er tydeligt; Gud har ikke 2 folk.

Den moderne amerikansk påvirkede neofundamentalistiske kristendoms støtte til staten Israel, tror jeg desværre bunder i en trang til at ville se tegn og frembringe et synligt "bevis" for sin tro, ganske som de ting Hinn og Copeland maner frem.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-12-2005 kl 23:00


Amen! Endelig noen som ser!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-12-2005 kl 17:07


Jeg ser til min forundring at LeifG sier Amen til blant annet følgende uttalelse av Anastasis:

Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
.....
Han satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft for i sig at skabe ét nyt menneske af de to og således stifte fred.
....


Jeg har vel tatt feil da som trodde at LeifG mente loven fortsatt står ved makt. :puzzled:

Så feil man ka ta av og til!




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2006 kl 04:20


Ef 2:15
da han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom med bud og forskrifter. Dette gjorde han for i seg selv å skape de to til ett nytt menneske og slik stifte fred,



Det som er avskaffet er tvang, ikke loven.

Hadde mennesker holdt loven (de ti bud) kunne vi ha avskaffet Norges lover.
Tenk over setting og hva Paulus vidreformidler fra GT som er Jesus Kristus.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-1-2006 kl 14:57


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Ef 2:15
da han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom med bud og forskrifter. Dette gjorde han for i seg selv å skape de to til ett nytt menneske og slik stifte fred,



Det som er avskaffet er tvang, ikke loven.

Hadde mennesker holdt loven (de ti bud) kunne vi ha avskaffet Norges lover.
Tenk over setting og hva Paulus vidreformidler fra GT som er Jesus Kristus.


Nekter du for at Ef 2:15 bruker følgende ordlyd om loven; "da han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom med bud og forskrifter. ...." ?

Og den engelske Bibelen sier: "Having abolished in his flesh the enmity, [even] the law of commandments [contained] in ordinances; ...."

Også den greske grunnteksten bruker samme ordet for "lov" - nemlig gr. nomos - som når Paulus i Rom 7:4 skriver om tibudsloven.

Betyr det da ikke at det er "loven" det siktes til og ikke "tvangen" som du skriver. Ordet tvang er nemlig ikke det samme som det greske ordet for "lov", nomos.

Hvis du er uenig i det ber vi deg om at du forklarer deg slik at vi andre kan forstå hva du egentlig mener. Du kan ikke bare sette inn helt andre ord i en bibeltekst fordi det passer bedre til dine vrangforestillinger om hva det står i Bibelen. Ved å gjøre det øver du vold mot Guds ord i Bibelen og du vanærer Gud ved å påstå at Guds ord ikke sier hva det faktisk gjør!




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2006 kl 22:55


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Ef 2:15
da han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom med bud og forskrifter. Dette gjorde han for i seg selv å skape de to til ett nytt menneske og slik stifte fred,



Det som er avskaffet er tvang, ikke loven.

Hadde mennesker holdt loven (de ti bud) kunne vi ha avskaffet Norges lover.
Tenk over setting og hva Paulus vidreformidler fra GT som er Jesus Kristus.


Nekter du for at Ef 2:15 bruker følgende ordlyd om loven; "da han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom med bud og forskrifter. ...." ?

Og den engelske Bibelen sier: "Having abolished in his flesh the enmity, [even] the law of commandments [contained] in ordinances; ...."

Også den greske grunnteksten bruker samme ordet for "lov" - nemlig gr. nomos - som når Paulus i Rom 7:4 skriver om tibudsloven.

Betyr det da ikke at det er "loven" det siktes til og ikke "tvangen" som du skriver. Ordet tvang er nemlig ikke det samme som det greske ordet for "lov", nomos.


"Ordinances" :

G1378
δόγμα
dogma
dog'-mah
From the base of G1380; a law (civil, ceremonial or ecclesiastical): - decree, ordinance.

Dette er hva grunnteksten sier og det viser seg da at dette er den lov som ble lagt til de ti bud. Rett og slett dogmer, sivile lover eller sermonielle lover.



Sitat:
Hvis du er uenig i det ber vi deg om at du forklarer deg slik at vi andre kan forstå hva du egentlig mener. Du kan ikke bare sette inn helt andre ord i en bibeltekst fordi det passer bedre til dine vrangforestillinger om hva det står i Bibelen. Ved å gjøre det øver du vold mot Guds ord i Bibelen og du vanærer Gud ved å påstå at Guds ord ikke sier hva det faktisk gjør!


Jeg bedriver ikke vranglære du er forført uten at du selv vet det og du videreformidler denne vranglære uten at du selv vet det.... :no:


Men Jesus ser det og Han vil vise deg veien ut av det hvis du lar Ham det. :yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-1-2006 kl 00:45


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

Det som er avskaffet er tvang, ikke loven.

......
"Ordinances" :

G1378
dogma
dog'-mah
From the base of G1380; a law (civil, ceremonial or ecclesiastical): - decree, ordinance.

Dette er hva grunnteksten sier og det viser seg da at dette er den lov som ble lagt til de ti bud. Rett og slett dogmer, sivile lover eller sermonielle lover.


Nå må du være snild å forholde deg til teksten slik den står, Leif. Ordet du påstår kommer fra det greske "dogma" er ordet forskrifter - og ikke ordet for lov som jo faktisk er nomos! som er det ordet som brukes om tibudsloven i Rom 7:12 hvor det står: Så er da loven (nomos) hellig, .... Der sikter ordet "loven" til tibudsloven. Enig?

Vær snild å ikke forveksle ordene bare fordi tekstemn går imot hva du ønsker den skal si.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 04:54


Rom 7:12-16
Så er da loven hellig, og budet hellig og rettferdig og godt.

Har da altså det som er godt, voldt meg døden? Langt derifra! Men synden gjorde det, for at den skulle vise seg som synd, ved at den benyttet det som er godt, til å føre død over meg. Ved budet skulle synden bli overmåte syndig.

For vi vet at loven er åndelig, jeg derimot er kjødelig, solgt til trell under synden.

Jeg skjønner ikke det jeg gjør. For det jeg vil, det gjør jeg ikke. Men det jeg
hater, det gjør jeg.

Men gjør jeg det jeg ikke vil, da gir jeg jo loven medhold i at den er god.



Rom 7:12 Wherefore the law3551 is holy, and the commandment1785 holy, and just, and good.


G3551
νόμος
nomos
nom'-os
From a primary word νέμω nemō (to parcel out, especially food or grazing to animals); law (through the idea of prescriptive usage), generally (regulation), specifically (of Moses [including the volume]; also of the Gospel), or figuratively (a principle): - law.


G1785
ἐντολή
entolē
en-tol-ay'
From G1781; injunction, that is, an authoritative prescription: - commandment, precept.


Vi ser i Åpenbaringen at entole er Guds Bud altså De Ti Bud som er betingelsen for frelsen.

Rev 22:14 Blessed are they that do his commandments,1785 that they may have right to the tree of life, and may enter in through the gates into the city.


Her snakkes det ikke om sivile lover eller sermonielle lover som bla. Moses la frem som var ett bilde på det kommende. Disse lover blir man ikke dømt ut ifra men bare Guds lov og løsningen på dette skriver jo Paulus.

Rom 7:25
Gud være takk, ved Jesus Kristus, vår Herre! Jeg, som jeg er, tjener da Guds lov med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjød.


1Kor 15:57
Men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!


Så enkelt er evangeliet!



Rom 8:3-4
For det som var umulig for loven, fordi den var maktesløs på grunn av kjødet, det gjorde Gud, da han sendte sin egen Sønn i syndig kjøds lignelse, for syndens skyld, og fordømte synden i kjødet,
for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.


Rom 8:9-10
Men dere er ikke i kjødet, dere er i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere.

Men om noen ikke har Kristi Ånd, da hører han ikke Kristus til.

Dersom Kristus bor i dere, da er nok legemet dødt på grunn av synd, men ånden er liv på grunn av rettferdighet.


Rom 8:13
For dersom dere lever etter kjødet, da skal dere dø. Men dersom dere ved Ånden døder legemets gjerninger, skal dere leve.


Rom 8:36
Som skrevet står:

For din skyld drepes vi hele dagen, vi blir regnet som slaktefår.





Alle som lever slik vil Satan drepe og han bruker menneskehat til å tilentitetgjøre de.

Gal 2:20-21
Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og gav seg selv for meg.

Jeg forkaster ikke Guds nåde. For er rettferdighet å få ved loven, da er altså Kristus død uten grunn.



For disse som lever slik vitner mot de som ikke vil erkjenne sitt nederlag og velger derfor heller å tjene satan slik at Jesu andre komme aldri skal skje. Han vil utslette Guds folk så hvem vil du tjene ? Deg selv eller Kristus?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 22:57


Sitat:

"Rom 7:25
Gud være takk, ved Jesus Kristus, vår Herre! Jeg, som jeg er, tjener da Guds lov med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjød.

1Kor 15:57
Men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!

Så enkelt er evangeliet!"


Så enkelt hadde det vert, om man bare kunne forstå hva du mener er 1) synd, 2) seier. Beklager, men jeg opplever at jeg blir stadig mere forvirettet og undrende på hva du egentlig mener om, og legger i begrepene.


Sitat:

"For disse som lever slik vitner mot de som ikke vil erkjenne sitt nederlag og velger derfor heller å tjene satan slik at Jesu andre komme aldri skal skje. Han vil utslette Guds folk så hvem vil du tjene ? Deg selv eller Kristus? "


Her skjønner jeg ikke hva du mener i det heletatt. Mener du at man med sin livsførsel kan hinde Jesu andre komme ?
Dersom det er tilfelle vil jeg protestere. Ingenting vi gjør kan hindre Jesu andre komme i å inntreffe. Seieren er alt vunnet, det gjenstår bare å proklamere den for en verden som nekter å tro at så er tilfelle. Tiden hvor dette skal skje kjenner kun Faderen. Satan har ingen makt til å utslette Guds folk. Om så blir at forfølgelse og trengsel utrydder de kristne fra jordens overflate, så vil vi vekkes opp til et evig liv med Gud.

[Redigert den 4-1-2006 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 23:22


Det er seier å leve i ånden, det å slippe å leve under loven i synd. Det er frihet.

Problemet er at dere ikke tror Gud på Hans ord at det er mulig å leve syndfritt ved og i Hans kraft. Gud har kanskje ikke latt seg finne ene og alene at dere ikke har omvendt dere,.

Jer 29:13-14
Dere skal søke meg, og dere skal finne meg når dere søker meg av hele deres hjerte.
Jeg vil la meg finne av dere, sier Herren. Jeg vil gjøre ende på deres fangenskap og samle dere fra alle de folk og alle de steder som jeg har drevet dere bort til, sier Herren, og jeg vil føre dere tilbake til det sted som jeg førte dere bort fra.



At Jesu andre komme ikke skal skje er bare ett håp Satan har lagt seg i, for profetiene sier at Han, Herren skal reise ett folk som går Jesu vei før Hans komme og klarer satan å hindre det, får han leve. Satan har da bevist for Herren at mennesket ikke kan leve etter hans lov og det er satans håp dere forsvarer og jobber for.

Derfor sa også Jesus og Stefanus, tilgi dem for de vet ikke hva de gjør.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 23:47


Sitat:

Det er seier å leve i ånden, det å slippe å leve under loven i synd. Det er frihet.

Problemet er at dere ikke tror Gud på Hans ord at det er mulig å leve syndfritt ved og i Hans kraft. Gud har kanskje ikke latt seg finne ene og alene at dere ikke har omvendt dere,.


Det er slettes ikke hva Bibelen sier. Friheten ligger som du sier i at vi slipper å leve i synd, men da fordi vi ikke skylder synden noe. Vi er ikke "pliktig" til å synde, slik vi er før man omvendes. Vi lever også i en helligjørelse hvor Åndens frukter vokser fram, og at man ønsker å følge Guds lov og gjøre hva som er rett. Det er en endring i sinn, som også gir resultat i det ytre. Men om man så begår en synd i det ytre, så betyr ikke det at man er falt i fra, eller i utganspunktet ikke var frelst. Det betyr kunn det, at selv om vi har fått en ny natur, i det vi er ikledd Jesus, så bærer vi fremdeles med oss den gamle Adams syndige natur. Og disse to vil ligge i strid inntil vi blir fridd ut av dette livet, og oppreises i evigheten hos Gud.

Hva du sier gang på gang, er at Paulus, (og flere med), aldri har vert frelst. Da dette du gjentar fra tid til annen, (om enn med endringer i ord som gjør at man trur du har ombestemt deg, men nå røpte du det jo for meg at du fremdeles mente det samme), er det absolutt motsatte av hva Paulus forklarer i Romerbrevet 7.

20 Men gjør jeg det jeg ikke vil, er det ikke jeg som gjør det, men synden som bor i meg. 21 Jeg finner altså at denne loven gjelder for meg: Jeg vil gjøre det gode, men kan ikke annet enn å gjøre det onde. 22 Mitt indre menneske sier med glede ja til Guds lov, 23 men jeg merker en annen lov i mine lemmer. Den kjemper mot loven i mitt sinn og tar meg til fange under syndens lov som virker i lemmene. 24 Jeg ulykkelige menneske! Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme? 25 Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! Så tjener jeg altså Guds lov med mitt sinn, men syndens lov slik jeg er av naturen.

Johannes 1 brev, kapittel 1:

5 Dette er det budskap vi har hørt av ham og forkynner dere: Gud er lys, i ham finnes det ikke mørke. 6 Sier vi at vi har samfunn med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten. 7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi samfunn med hverandre, og Jesu, hans Sønns blod renser oss for all synd.
8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. 9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 10 Sier vi at vi ikke har syndet, da gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2006 kl 23:53


Det er forøvrig flere tråder som debaterer dette tema nå, så for å unngå unødvendige misforståelser kan vi kanskje prøve å fortsette i de øvrige trådene. Denne tråden er nok allerede avsporet fra sin prinnelige tema. Prøvde å se om det var mulig å skille ut noen av innleggene og lage en egen tråd. Kom til at i dette tilfellet ble det serdeles ustrukturert og uoversiktlig dersom jeg skulle gjøre det. Så derfor henstiller jeg bare til at man i løpet av noen få innlegg videre avrunder her, for så å fortsette i andre tråder som eksiterer med samme tema. F.eks. "Arvesyndslære": http://www.apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=1359
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-1-2006 kl 23:59


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat:

LeifG skrev:
Det er seier å leve i ånden, det å slippe å leve under loven i synd. Det er frihet.

Problemet er at dere ikke tror Gud på Hans ord at det er mulig å leve syndfritt ved og i Hans kraft. Gud har kanskje ikke latt seg finne ene og alene at dere ikke har omvendt dere,.


Hva du sier gang på gang, er at Paulus, (og flere med), aldri har vert frelst. Da dette du gjentar fra tid til annen, (om enn med endringer i ord som gjør at man trur du har ombestemt deg, men nå røpte du det jo for meg at du fremdeles mente det samme), er det absolutt motsatte av hva Paulus forklarer i Romerbrevet 7.


Som adventist i mer enn 40 år har jeg lært de adventistiske frasene og lært hvordan en adventist tenker. Dessverre må man ofte snakke lenge og vel med en adventist før man skjønner at de egentlig mener noe annet enn de prøver å gi inntrykk av. De snakker om at Jesus døde for våre syndeer, men de tror det ikke egentlig likevel. Det de egentlig mener er at Jesus kom til verden med en fallen og syndig natur for å bevise for Satan og mennesker at det er fullt mulig for en hver troende å gjøre det samme. Vi må bare tro at Gud gir oss kraft til det. Når vi tror at vi kan klare det Jesus klarte, da først har vi "troen på Jesus" og vi har Guds Ånd. Guds Ånd i oss manifesteres ved at vi lever et fullkomment liv likt det Jesus gjorde.

Å prøve å nå frem til en inngrodd adventist som har pugget Ellen White sine skriverier er dødfødt!

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2006 kl 01:28
Hjernevask


Fikk en mail fra Robert Sanders (http://www.truthorfables.com) hvor han forteller om kontakt med tusenvis av adventister som er kommet til sans og samling om myten E.G.White. Han sier mange har store problemer å skille mellom hva Bibelen sier og hva som er Ellen White`s åpenbaringer. De er så hjernevasket at dette flyter over i hverandre med den forvirring det gir. Han forteller om disse menneskers årelange kamp for å komme seg fri og ut av disse labyrinter.

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-1-2006 kl 02:19


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Det er seier å leve i ånden, det å slippe å leve under loven i synd. Det er frihet.
......


Nåvel, Leif. Som du ser er det ikke bare jeg som ikke blir klok av dine uttalelser. Ingen av de som har svart på innlegg fra deg skjønner hva du prater om! Bør ikke DET få deg til å uttrykke deg klarere og si hva du egentlig mener?

Og som kristnerd sier, du bruker ord og begreper på en så vilkårlig måte at man aldri kan vite hva du mener. Jeg er oppvokst som adventist og kjenner derfor godt til hvordan adventister tenker og hva de mener med sine tillærte fraser. Jeg vet er derfor - bortsett fra Bror kanskje - den eneste her som vet hvordan du tenker. Jeg vet hvilke spørsmål jeg skal stille for å få deg til å røpe ditt ståsted og jeg vet hvilke skriftsteder jeg bør konfrontere deg med for å få deg til å røpe at du faktisk opphøyer deg til å være lik Jesus og at du har lovens rettferdighet ved at du mener du holder loven til fullkommenhet og har oppnådd en tilstand der du mener du har sluttet å synde. Du tror og lærer at det er lovens rettferdighet som du egentlig mener frelser, og ikke at Jesus har levd, dødd og oppstått for oss.

Du mener at Jesus kom til jorden for å bevise at det er fullt mulig for mennesker å oppfylle loven med sitt eget liv. Du ser Jesus bare som et eksempel som vi må etterfølge i alle ting for å bli frelst. Vi må klare å leve som han levde og da får vi hans rettferdighet. Problemet er bare at det ikke er en tilregnet rettferdighet du tror på, men en ervervet rettferdighet.

Spørsmål:
Når du bruker uttrykket "under loven" slik jeg siterte deg på innledningsvis, da mener du at det betyr "å synde". Kan du bekrefte eller avkrefte det?

Med å være "under loven" betyr ikke hva du tror. Men det betyr faktisk å ha loven som den autoritet vi skal lyde.
Slik var det I GT's tid før Jesus kom, men slik er det ikke lenger nå etter at Jesus er kommet. Nå er det Jesus som har tatt den plass loven tidligere hadde. Det er DET følgende vers sier:
Gal 3:23-25 "Men før troen kom, ble vi holdt i varetekt under loven, innestengt inntil den tro som skulle komme, ble åpenbaret. Slik er loven blitt vår tuktemester til Kristus, for at vi skulle bli rettferdiggjort av tro. Men nå når troen er kommet, er vi ikke lenger under tuktemesteren."

Merk deg også følgende: "For alle de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse, for det er skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt det som står skrevet i lovens bok, slik at han gjør det." (Gal 3:10)

Bør ikke det være en tankevekker som får deg til å se deg selv i lovens rette lys og ved hjelp av lovens krav forstå at du er fortapt om du forsøker å oppnå frelse ved lydighet mot loven?

I samme kapittel får du også en bekreftelse fra Guds ord at loven ikke har noe med troen å gjøre uansett hvor mye du måtte mene det motsatte:

"Og loven har ikke noe med troen å gjøre, men der heter det: Den som gjør det, skal leve ved det." (Gal 3:12)

Den lære du tror på. Leif, den har du ikke fått fra studie av Guds ord, men er et resultat av studie av Ellen White sine skrifter. Hvorfor ikke sitere henne som støtte for dine mange merkelige påstander slik at andre her i forumet får se på hvilket grunnlag du har utviklet din "tro"?

Sitat:

..........
Problemet er at dere ikke tror Gud på Hans ord at det er mulig å leve syndfritt ved og i Hans kraft. Gud har kanskje ikke latt seg finne ene og alene at dere ikke har omvendt dere,.


Det er kraftige påstander du kommer med her. Hvordan kan du - som ikke kjenner til hva Guds ord sier - sette frem en så alvorlig påstand som at vi andre ikke tror på Gud og hans ord? Det er du selv som mangler denne troen.
Hvis du gjør et studie i Guds Ord, Bibelen, om det vi her diskuterer så vil du finne de samme svarene som vi andre har.

Det beste rådet jeg kan gi deg, Leif, det er at du bør begynne å undersøke Ellen White sine uttalelser om de er i harmoni med Bibelen eller ikke. Da vil du finne at hun er en av de falske profeter som Jesus og apostlene advarer så sterkt imot.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-1-2006 kl 02:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Fikk en mail fra Robert Sanders (http://www.truthorfables.com) hvor han forteller om kontakt med tusenvis av adventister som er kommet til sans og samling om myten E.G.White. Han sier mange har store problemer å skille mellom hva Bibelen sier og hva som er Ellen White`s åpenbaringer. De er så hjernevasket at dette flyter over i hverandre med den forvirring det gir. Han forteller om disse menneskers årelange kamp for å komme seg fri og ut av disse labyrinter.

Bror


Ja, at det er en årelang kamp det kan jeg selv bekrefte. Jeg var en trofast tilhenger av Ellen White og trodde blindt på alt hun skrev. Det var et langt mareritt å kjempe seg til frihet fra avhengigheten av henne. Jeg opplevde nettopp det Bror her sier, at de som er tilhengerer av Ellen White ikke klarer å skille mellom hva hun sier og hva Bibelen sier. Det har sin årsak i at adventister blir opplært til å tro at mange av Ellen White sine skrifter egentlig burde hørt inn under Bibelens profetbøker. Adventistsamfunnet gir hennes skrifter fra "Profetiens Ånd" samme status og autoritet som Bibelen.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2006 kl 02:31


wbrochs

Når vi tror på at Jesus er kjærlighet kan Han forandre oss for da ønsker vi å bli forandret lik Ham.

Det er SDA. Ikke noe annet
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2006 kl 02:33


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Fikk en mail fra Robert Sanders (http://www.truthorfables.com) hvor han forteller om kontakt med tusenvis av adventister som er kommet til sans og samling om myten E.G.White. Han sier mange har store problemer å skille mellom hva Bibelen sier og hva som er Ellen White`s åpenbaringer. De er så hjernevasket at dette flyter over i hverandre med den forvirring det gir. Han forteller om disse menneskers årelange kamp for å komme seg fri og ut av disse labyrinter.

Bror


Dette er vel ett vitnesbyrd for deg Bror.

Jeg har ingen problemer med å forstå EGW eller bibelen men du kan jo forsøke å avdekke hva som er galt....
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-1-2006 kl 02:40


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
wbrochs

Når vi tror på at Jesus er kjærlighet kan Han forandre oss for da ønsker vi å bli forandret lik Ham.

Det er SDA. Ikke noe annet


LeifG

Kan vi ta oppfordringen fra kristnerd om å fortsette denne debatten unden tråden "Arvesyndslæren"?
Jeg har kopiert spørsmålet til deg angående uttrykket "under loven" til tråden Arvesyndslæren. Vær snild å gå dit å svar på innlegget mit.

Ellers vil jeg ønske alle en riktig god natt og vel møtt etter en god søvn.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2006 kl 03:44


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Det er seier å leve i ånden, det å slippe å leve under loven i synd. Det er frihet.
......


Nåvel, Leif. Som du ser er det ikke bare jeg som ikke blir klok av dine uttalelser. Ingen av de som har svart på innlegg fra deg skjønner hva du prater om! Bør ikke DET få deg til å uttrykke deg klarere og si hva du egentlig mener?


Guds rike er ikke av denne verden er det første som slår meg.

Bør ikke skriften få dere til tenke dere om?

Den sier rett ut at de som ikke holder Hans bud ikke kan forstå fordi de mangler Åndens veiledning av skriften. Øynene er klint til.

Dessuten er det jeg står for av en annen verden og krever en fordomsfri og et tankesett som ikke er spikret slik at øynene faktisk kan åpnes. Husk det at jeg vet hva dere tror på men dere vet ikke hva jeg tror på, så prøv å ta på andre briller bare for å granske dette oppriktig med skriften.




Sitat:

Og som kristnerd sier, du bruker ord og begreper på en så vilkårlig måte at man aldri kan vite hva du mener. Jeg er oppvokst som adventist og kjenner derfor godt til hvordan adventister tenker og hva de mener med sine tillærte fraser. Jeg vet er derfor - bortsett fra Bror kanskje - den eneste her som vet hvordan du tenker.


Det tror jeg ikke at du vet hvordan jeg tenker, begynner kanskje å finne ut av det men tross alt dere vet ikke hva SDA står for.



Sitat:

Jeg vet hvilke spørsmål jeg skal stille for å få deg til å røpe ditt ståsted og jeg vet hvilke skriftsteder jeg bør konfrontere deg med for å få deg til å røpe at du faktisk opphøyer deg til å være lik Jesus og at du har lovens rettferdighet ved at du mener du holder loven til fullkommenhet og har oppnådd en tilstand der du mener du har sluttet å synde.

Du tror og lærer at det er lovens rettferdighet som du egentlig mener frelser, og ikke at Jesus har levd, dødd og oppstått for oss.



Nei, ikke lovens rettferdighet i seg selv det er Skaperens rettferdighet. Han ofret seg for vår synd slik at vi som er født oppe i dette uforskyldt også skal kunne ha rettferdighet tilgjengelig. Hadde ikke det vært rettferdighet ved Hans offer ved at Han la av seg sin Guddom for så å ta på seg vår falne natur slik at vår falne naturs synder kunne legges på ham, den syndfrie Jesus kristus, sann Gud og Sant menneske. Så hadde Han heller ikke gjort dette offer for oss.

Korsets dybder er rettferdighet, det er der rettferdiggjørelse ved tro ligger ogdet er der helligggjørelsen starter ved sannheten Jesus Kristus.


Sitat:
Du mener at Jesus kom til jorden for å bevise at det er fullt mulig for mennesker å oppfylle loven med sitt eget liv. Du ser Jesus bare som et eksempel som vi må etterfølge i alle ting for å bli frelst. Vi må klare å leve som han levde og da får vi hans rettferdighet.

Problemet er bare at det ikke er en tilregnet rettferdighet du tror på, men en ervervet rettferdighet.


Nei, feil. Ved å tro at Jesus kom for å ta våre synder på sine skuldre slik at Skapelsen kan komme til sin rett igjen fordi synden ble tildelt mennesket fra en tredjepart som også er skapt av Guddommen. Tredjeparten har også fri vilje og kan heller ikke tvinges og derfor er frelsesplanen satt ut i live.

Ved å tro Herrens rene godhet og den serverte nåde vil vi bli tilregnet rettferdighet. Altså vi blir rettferdige, vi ferdes rett ved at vi går etter Hyrden. Deretter kommer helliggjørelse ved at vi blir som Ham ved å daglig gå Hans vei. Så kunnskapen om Hans herlighet blir penbart for den som tror slik at en ønsker å gå Hans vei. Da har en fått rettferdighet av Herren. Deretter kommer som sagt helliggjørelsen som gjør oss skikket til Himmelen og da den kommende nye jord.

Det sier jo seg selv da.




Sitat:

Spørsmål:
Når du bruker uttrykket "under loven" slik jeg siterte deg på innledningsvis, da mener du at det betyr "å synde". Kan du bekrefte eller avkrefte det?



Hvis du er under loven lever du i kjødet og ikke under Ånden. Hvis du lever i Ånden synder man ikkke og er da naturligvis ikke under lov og dom.



Sitat:
Med å være "under loven" betyr ikke hva du tror. Men det betyr faktisk å ha loven som den autoritet vi skal lyde.


For den ufrelstes øyne sees det slik ja.

Når man er frelst er det ikke loven som er noen autoritet da er øynene festet på Jesus og Han tordner ikke med loven, Han tjener sin neste basert det å elske sin neste som seg selv som iokke kan forstås eller praktiseres uten å elske Herren Gud av Hele sitt hjerte og av all sin kraft. I dette oppsumeres De Ti Bud skrevet med bokstaver for synderne slik at de kan finne veien ut Jesus har gått opp for alle som av fri vilje tror Ham.

Men de som ikke vil dø fra selvet prøver å finne sin egen vei og det er å tillegge evangeliet frelse som ikke er skrevet fullstendig og helhetelig.


Sitat:

Slik var det I GT's tid før Jesus kom, men slik er det ikke lenger nå etter at Jesus er kommet. Nå er det Jesus som har tatt den plass loven tidligere hadde. Det er DET følgende vers sier:
Gal 3:23-25 "Men før troen kom, ble vi holdt i varetekt under loven, innestengt inntil den tro som skulle komme, ble åpenbaret. Slik er loven blitt vår tuktemester til Kristus, for at vi skulle bli rettferdiggjort av tro. Men nå når troen er kommet, er vi ikke lenger under tuktemesteren."


Slik er det nå også du. Mennesker fikk evangeliet da også men deres ledere lærte ikke bort evangeliet, korset i helligdomstjenesten. Slik er det i dag også.

Da opphøyde de loven og forkastet Jesus i dag forkastes loven og Jesus opphøyes. Full krig og forrvirringm satan lykkes godt synes jeg.

Halloooooo.... hvor er dere, åpne øynene.




Sitat:
Merk deg også følgende: "For alle de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse, for det er skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt det som står skrevet i lovens bok, slik at han gjør det." (Gal 3:10)


Ja, hvem holder seg til lovgjerninger? Hvorfor holder man søndagen som hviledag? Det er lovgjerning det og ikke tro. De som er i kjødet er under loven for de ser på den, de som er i Ånden ser ikke på loven for de har annet for øynene, ett helt annet liv.



Sitat:

Bør ikke det være en tankevekker som får deg til å se deg selv i lovens rette lys og ved hjelp av lovens krav forstå at du er fortapt om du forsøker å oppnå frelse ved lydighet mot loven?


Skjøner ikke at du maser om dette.. det er de som synder som er under loven og de som synder er de som lever i kjødet, ikke ånden. Elsker du Gud går du jo hans vei.... ikke etter bokstaven men i Ånden og vi har jo fått tildelt minne og logikk og vet hva Han gjør uten å måtte pugge de ti bud. Vi vet Han holder Sabbat og at det er Hans segl på Skaperverket og de som tilhører skaperverket er forseglet med denne Ånd som Er Sanheten og den som ferdes rett fordi de holder sammen og de har en Konge.


Ikke som hedningene som lever slik økumenisk:

Dom 21:25
I de dager var det ingen konge i Israel. Hver mann gjorde det som var rett i hans egne øyne.



Sitat:
I samme kapittel får du også en bekreftelse fra Guds ord at loven ikke har noe med troen å gjøre uansett hvor mye du måtte mene det motsatte:

"Og loven har ikke noe med troen å gjøre, men der heter det: Den som gjør det, skal leve ved det." (Gal 3:12)

Den lære du tror på. Leif, den har du ikke fått fra studie av Guds ord, men er et resultat av studie av Ellen White sine skrifter. Hvorfor ikke sitere henne som støtte for dine mange merkelige påstander slik at andre her i forumet får se på hvilket grunnlag du har utviklet din "tro"?


Jeg har ikke studert henne så mye men har ikke funnet ett brudd ennå med skriften.


Gal 3:11
Og at ingen blir rettferdiggjort for Gud ved loven, det er klart, for: Den rettferdige av tro, skal leve.
Gal 3:12
Og loven har ikke noe med troen å gjøre, men der heter det: Den som gjør det, skal leve ved det.


Vi blir rettferdigjort ved tro som vil si at ved tro ferdes vi rett.

Vi gjør da altså etter Herrens Bud. Og Han lover at hvis vi gjør det vil Han helliggjøre oss som betyr at vi blir dannet slik at den nye jord kan ta oss i mot.

Dette betyr at retten til riket blir tilregnet oss ved tro alene og at vi blir tildelt helliggjørelsen ved dette blod eller liv Jesus har gitt oss. Det betur at det ikke er fokus på lov av egen kraft men i Guds kraft gjøres dette naturlig for oss fordi vi ønsker oss til Ham.





Sitat:
Sitat:

..........
Problemet er at dere ikke tror Gud på Hans ord at det er mulig å leve syndfritt ved og i Hans kraft. Gud har kanskje ikke latt seg finne ene og alene at dere ikke har omvendt dere,.


Det er kraftige påstander du kommer med her. Hvordan kan du - som ikke kjenner til hva Guds ord sier - sette frem en så alvorlig påstand som at vi andre ikke tror på Gud og hans ord? Det er du selv som mangler denne troen.
Hvis du gjør et studie i Guds Ord, Bibelen, om det vi her diskuterer så vil du finne de samme svarene som vi andre har.

Det beste rådet jeg kan gi deg, Leif, det er at du bør begynne å undersøke Ellen White sine uttalelser om de er i harmoni med Bibelen eller ikke. Da vil du finne at hun er en av de falske profeter som Jesus og apostlene advarer så sterkt imot.

Hilsen



Er dette en kraftig påstand?

"Problemet er at dere ikke tror Gud på Hans ord at det er mulig å leve syndfritt ved og i Hans kraft"


Det er jo sant!

Og..



"Gud har kanskje ikke latt seg finne, ene og alene at dere ikke har omvendt dere. "



Gud sier jo at Han vil la seg finne hvis formålet og forutsetningene er der så dette er ikke heller en kraftig påstand for jeg bruer også ordet kanskje her.


Kan du da peke på noen falske skrifter fra EGW?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-1-2006 kl 18:39


Det står mere og mere klart for mig, hvor vigtig troen på år 70 e.kr.s betydning er, ligesom det er utroligt vigtigt, at læse Bibelen i sin historisk kontekst. Når Jesus taler til jøderne i år 33 e.kr. så kan det altså ikke nytte noget, at folk læser det som om han taler til hedningene år 2006 e.kr.! Det samme gælder når Moses taler til jøderne, igen kan vi ikke lege, at han taler til hedninge i år 2006 e.kr.

Da templet blev ødelagt, så var det ikke længere muligt, at leve efter Loven. Indtil da var det anderledes. Paulus ofrede i templet langt efter Jesu opstandelse (Apg 24v17). Jesus instruerede en helbredt i at ofre i templet. De havde et forskelligt puplikum , men de respekterede templet for det som det endnu stod for. Paulus taler om syndens menneske, der sidder i Guds hus, og det kan kun være templet omgivet af synd, der tales om. Det ville gå ganske udenfor kontekst og rimelighed, at tale om et luftigt tempel som pavens sæde. Heb 8v13 siger om den gamle pagt, at den er nær ved at forsvinde. Derfor kan Paulus sandelig også tale om Lovens afskaffelse og afskafelsen af raceskel i Kristus i Efeserne 2.

[Redigert den 17-1-2006 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 17-1-2006 kl 20:47


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
.........Paulus ofrede i templet langt efter Jesu opstandelse (Apg 24v17). Jesus instruerede en helbredt i at ofre i templet. De havde et forskelligt puplikum , men de respekterede templet for det som det endnu stod for. ......


Jeg er skremt av den totale mangel på forståelse for hva Guds ord faktisk taler om. Vær da klar over at Bibelen stort sett er billedtale. Man har selvfølgelig en lov i GT - den gamle pakt - som gir retningslinjer for dyreofringer, men når vi blir klar over at alle offerlovene i GT var en billedlig fremstilling av noe annet som skulle komme i stedet for dyreofringer. Men også det som skulle komme i stedet for dyreofringer omtales som offer (se eksempel fra de to tekster jeg har sitert nedenfor), men ikke dyreoffer. Da ofrer man sitt liv i betydningen "gir seg selv til Gud gjennom å vie sitt liv i tjeneste for å bringe Guds evangelium ut til mennesker. Vi har også Jesus som gav sitt liv for våre synder. Jesu offer da han gav sitt eget liv var det endelige offer som dyreofringer i GT var en billedlig fremstilling av. Dette kommer så klart frem i Bibelen at jeg er storlkig forundret over at du kan være blind for denne bibelske sannhet. Denne meningen kommer klart frem i de to følgende tekster jeg velger å sitere fra både GT og NT:

Sal 51:19 Offer for Gud er en sønderbrutt ånd. Et sønderbrutt og sønderknust hjerte vil du, Gud, ikke forakte.

Rom 15:16 at jeg skal være Kristi Jesu offerprest for hedningene. Jeg gjør hellig tjeneste med Guds evangelium for at hedningene kan bli et offer til behag for Gud, helliget ved Den Hellige Ånd.

Glem så alt hva du måtte ha hørt om en lov som er avskaffet. INGEN lov fra GT er avskaffet, noe både Jesus og Paulus er samstemte om. Det som derimot har skjedd er at man i NT har videreført prinsippene i den bokstavelige loven i GT, men i en åndelig form og betydning. Dette er også den logiske slutningen man kommer til ved et studie over tekster som taler om loven.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-1-2006 kl 21:11


wbrochs,

Det er da rigtigt, at Paulus både taler om at ofre sig selv og hedningene, men det er en billedlig sammenligning med GTs dyreofre. Loven er afskaffet, det står højt og tydeligt at læse her:

Ef 2v15 Han satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft for i sig at skabe ét nyt menneske af de to og således stifte fred

Så meget for "INGEN lov fra GT er avskaffet, noe både Jesus og Paulus er samstemte om."

Loven er for syndere. Loven var en tugtermester indtil Kristi komme. Judaisterne forherliger Loven, fordi de ikke kan acceptere, at den forret jøden har haft frem for andre, var en syndserkendelse og ikke noget at være stolt af længere.


Adventismen, zionismen, futurismen, darbyismen etc. er alle forsøg på at bringe tilbageskridt ind i Kristi værk.

[Redigert den 17-1-2006 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 17-1-2006 kl 21:31


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
wbrochs,

Det er da rigtigt, at Paulus både taler om at ofre sig selv og hedningene, men det er en billedlig sammenligning med GTs dyreofre. Loven er afskaffet, det står højt og tydeligt at læse her:

Ef 2v15 Han satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft for i sig at skabe ét nyt menneske af de to og således stifte fred
...........


Nei, Anastasis. Det står faktisk ikke som du gjengir det. Både i de greske tekstene og i våre nordiske bibeloversettelser står en mer utfyllende tekst enn hva du gjengir. Teksten uttrykker en betinget avskaffelse og ikke en universell og ubetinget avskaffelse. Teksten sier "ved Jesu kød", og det er noe annet enn din tekstgjengivelse.

Med din feilaktige fortolkning setter du Jesu egne ord ut av kraft for der sier Jesus:
Matthew 5:17-18 Mener ikke, at jeg er kommen for at nedbryde Loven eller Profeterne; jeg er ikke kommen for at nedbryde, men for at fuldkomme. Thi sandelig, siger jeg eder, indtil Himmelen og Jorden forgår, skal end ikke det mindste Bogstav eller en Tøddel forgå af Loven, indtil det er sket alt sammen.

Hvordan vil du så forklare det Jesus her sier?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-1-2006 kl 18:35


wbrochs,

Er "ved Jesu kød" det som det danske bibelselskab gengiver som "i sig"? Hvori mener du, at den væsentlige forskel er?

Matt 5v17-18 skal jo læses i samme univers som:

Matt 19v16 Og se, der kom en hen til Jesus og spurgte: »Mester, hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?« v17 Han svarede ham: »Hvorfor spørger du mig om det gode? Én er den gode. Men vil du gå ind til livet, så hold budene!« v18 Han spurgte: »Hvilke?« Jesus svarede: » ›Du må ikke begå drab, du må ikke bryde et ægteskab, du må ikke stjæle, du må ikke vidne falsk, v19 ær din far og din mor!‹ og: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ « v20 Den unge mand sagde: »Det har jeg holdt alt sammen. Hvad mangler jeg så?« v21 Jesus sagde til ham: »Vil du være fuldkommen, så gå hen og sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige, så vil du have en skat i himlene. Og kom så og følg mig!« v22 Da den unge mand hørte det svar, gik han bedrøvet bort, for han var meget velhavende.

Hertil siger Paulus "Han satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft". Paulus prædikede Jesus korsfæstet, men det gør Jesus ikke i ovenstående ord. Jesus som korsfæstet skaber en ny situation. Præterister bruger almindeligvis Matt 5v17-18 som bevis for at himlen og jorden i GT symbolsk forstand forgik i år 70 e.kr. GT er fuld af eksempler på at den slags symbolik også blev brugt, når store riger gik under. Heb 8v13, at den gamle pagt er NÆR ved at forsvinde, og i 70 e.kr. skete det så. Templet var jo iøvrigt rimeligvis det, der forbandt himmel og jord for jødefolket.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 18-1-2006 kl 19:20


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
wbrochs,

Er "ved Jesu kød" det som det danske bibelselskab gengiver som "i sig"? Hvori mener du, at den væsentlige forskel er?


Nu kan ikke jeg dansk godt nok til å vite hvilken forskjell dere dansker legger i uttrykkene ”ved Jesu kød” og ”i seg”, men det utgjør en stor forskjell å lese at dette faktisk er en betingelse for at loven ikke dømmer synderen til evig fortapelse. Forskjellen er at den troende får syndenes forlatelse (tilgivelse for synder) ved troen på Jesu forsoning. Derfor er alle lover gyldige og i full kraft over dem som ikke vil komme til tro. De er i kraft, med er fratatt kraft til å dømme den troende, men ikke den ugudelige.

Hele Moseloven gjelder fortsatt da ingen del av den er avskaffet. Det er hva Jesus selv sier i Matt 5:17-19. Og det er derfor Paulus i Romerne 7:4 sier til den troende at han må dø bort fra loven for å tilhøre en annen. Det ville ikke være nødvendig å dø bort fra en lov som ikke lenger er gyldig, er det vel? Nettopp fordi lo0ven er gyldig må den troende dø bort fra den for å få del i forsoningen.

Sitat:
.....
Matt 5v17-18 skal jo læses i samme univers som:

Matt 19v16 Og se, der kom en hen til Jesus og spurgte: »Mester, hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?« v17 Han svarede ham: »Hvorfor spørger du mig om det gode? Én er den gode. Men vil du gå ind til livet, så hold budene!« v18 Han spurgte: »Hvilke?« Jesus svarede: » ›Du må ikke begå drab, du må ikke bryde et ægteskab, du må ikke stjæle, du må ikke vidne falsk, v19 ær din far og din mor!‹ og: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ « v20 Den unge mand sagde: »Det har jeg holdt alt sammen. Hvad mangler jeg så?« v21 Jesus sagde til ham: »Vil du være fuldkommen, så gå hen og sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige, så vil du have en skat i himlene. Og kom så og følg mig!« v22 Da den unge mand hørte det svar, gik han bedrøvet bort, for han var meget velhavende.

Hva annet forteller denne teksten enn at mannen sier han har holdt loven? Men hva er Jesu svar til ham? Jo, Jesus sier at det likevel ikke er nok for å arve evig liv. Dette fordi ingen kan arve evig liv før de er kjøpt fri fra lovens kraft til å fordømme til evig fortapelse. Jesus peker på at mannen ikke har omvendt seg , men har sitt hjerte hos sin jordiske rikdom og ikke hos Gud. Mannen har loven og følger loven, men det er altså ikke evig liv å finne ved lovlydighet, men bare fordømmelse.

Sitat:
Hertil siger Paulus "Han satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft". ........

Her ser du jo nettopp hva jeg sier: Paulus sier jo at "Han (Jesus) satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft", men betingelsen er at det skjer ””i seg” eller ”ved Jesu kød”.

Sitat:
........Paulus prædikede Jesus korsfæstet, men det gør Jesus ikke i ovenstående ord. .....

Jo, det er nettopp hva de gjør. Du må bare være nøye med å lese med den rette betydningen av alle ord i teksten.

Sitat:
..... Jesus som korsfæstet skaber en ny situation. .....

Nettopp hva jeg sier. Det er Jesus SOM KORSFESTET SOM SKAPER DEN NYE SITUASJONEN!

Sitat:
....... Præterister bruger almindeligvis Matt 5v17-18 som bevis for at himlen og jorden i GT symbolsk forstand forgik i år 70 e.kr. ........

Vel, det vet jeg faktisk ingen ting om.

Sitat:
.......GT er fuld af eksempler på at den slags symbolik også blev brugt, når store riger gik under. Heb 8v13, at den gamle pagt er NÆR ved at forsvinde, og i 70 e.kr. skete det så. Templet var jo iøvrigt rimeligvis det, der forbandt himmel og jord for jødefolket.

Ja, HELE Bibelen er full av ordbilder, lignelser og symbolikk. Ikke bare GT, men også NT.
Det stemmer nok at det i den nye pakt også er et nytt tempel, men det skjedde ikke år 70 e. kr., men ved Jesu død og oppstandelse. Da Jesus stod opp fra de døde fikk vi også det nye templet som er Den nye pakts tempel, nemlig Jesus selv: Joh 2:19-21 ”Jesus svarte og sa til dem: Bryt dette tempel ned, så skal jeg gjenreise det på tre dager. Jødene sa da til ham: I førtiseks år har det vært bygd på dette templet, og du vil reise det opp på tre dager? Men han talte om sitt legemes tempel.”




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1    3

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen