Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Hadde Jesus Kristus fri vilje?
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-5-2005 kl 19:18


Hej Wbrochs,

Jeg er enig i at denne snak er meningsløs, for du er i mine øjne opsat på at fornægte, at Jesus blev sand menneske. Hvad betyder betydningen af homoioma i Fil 2v7, når Hebræerne 2v17 siger han blev som mennesker i alle ting? Ingen verdens ting. homoioma kan jvf Strong's betyde bla. lighed, og heri ligger for dig kun et håb i at læse ind, at han ikke var et rigtigt menneske, ikke et bevis. Hvad betyder en mulig alternativ oversættelse af Heb 4v15b, når der tydeligt står "prøvet i alle ting som os"? Ingen verdens ting. Der ligger ingen nøgletekst i Fil 2v7, som skal bruges til at bortforklare Heb 2v14-18, 4v15. Når man ser på den forståelse af Jesus, der almindeligvis prædikes, så kan en del sikkert nemt føle sig berettiget i at bortforklare vers som Heb 2v14-18, 4v15, 5v7-9 der prædiker den forargelse, at Jesus blev et rigtigt menneske.

Denne "clean flesh" udtalelse: "Vil du med det si at Jesus ikke var fullkommen fra fødselen av? Var Jesus født med guddommelig natur eller mener du det var noe han utviklet i et senere stadie etter fødselen?" siger, at du blander de 2 naturer samme, og det er for mig ganske ufatteligt, hvor denne tankekonstruktion kommer fra. Jeg fatter ikke at det kan virke tiltrækende på nogen at forklejne Jesu sande menneskenatur. Matt 16v23 siger naturligvis det den siger, Jesus kæmpede en kamp mod synden, og havde ikke brug for at blive ledt vild af Peter.

Jesus blev født som menneske, ikke som Gud. Du er måske enig med Teklemariam Gezahagne i at Ordet havde en eksistens i himmelen i samværd med Faderen før han blev kød? Jesus blev født under engle (Heb 2v9), men blev ophøjet over dem i sin opstandelse (Fil 2v8-11). Det kan man forstå, HVIS man tror på 2 sande naturer. Men ligesom Teklemariam Gezahagne synes du ikke at se den afgørende forskel mellem Jesu menneskenatur FØR og EFTER opstandelsen. Det er imidlertid meget afgørende, at se denne forskel. Heb 7v26 taler i alle fald om tiden efter opstandelsen. En udlægning, der benægter følgende, kan ikke forsvares:

Heb 5v7 Mens han levede på jorden, opsendte han, under høje råb og tårer, bønner og anråbelser til ham, som kunne frelse ham fra døden, og han blev bønhørt for sin gudsfrygt. v8 Skønt han var søn, måtte han lære lydighed af det, han led, v9 og da han havde nået målet, blev han årsag til evig frelse for alle dem, som adlyder ham,

Du giver da heller ikke noget forsøg på at forklare passagen.

[Redigert den 14-5-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 18-5-2005 kl 00:03


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Hej Wbrochs,

Hvad betyder betydningen af homoioma i Fil 2v7, når Hebræerne 2v17 siger han blev som mennesker i alle ting? Ingen verdens ting.


Det er det dummeste svaret jeg noen gang har fått fra en som hevder å sitte inne med mye bibelkunnskap. Så du mener altså at hva Guds ord sier om Jesu menneskenatur andre steder i Bibelen betyr ingen verdens ting i forhold til din oppfatning av Heb 2,17? Hvis det virkelig er din mening så vil jeg her og nu føre ditt navn opp blant dem jeg ikke ønsker videre dialog med. Personer som fornekter hva Bibelen sier når den sier noe som avslører deres misoppfatning av en annen bibeltekst kan umulig ha et oppriktig forhold til Guds ord.

Jesus ble ikke som mennesker i alle ting! Det er nettopp hva Fil 2,7 sier. For øvrig er Bibelen flere steder klar på at Jesus aldri følte begjær. Men mener du likevel at han følte begjær så fornekter du Bibelens Jesus og er i så fall en gudsfornekter. Derfor synes jeg nu du bør klargjøre ditt ståsted i forhold til hvem du mener Jesus var. Jeg går ikke videre i denne debatten med deg før vi har fått klarhet i denne sak. Svar på følgende 4 spørsmål:

1.) Var Jesus Gud da han gikk på jorden i et menneskelig legeme?
2.) Følte Jesus begjær?
3.) Er begjær synd og brudd på det tiende bud?
4.) Var Jesus født med samme arvesynden (syndeskylden etter Adams fall) som andre mennesker fødes med?

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-5-2005 kl 17:55


Hej wbrochs,

Det står dig frit for at ignore mig. Du bruger grimme ord om dumme svar, hvilket måske dækker over din egen dårlige samvittighed over din kedelige opfattelse af Jesu menneskelighed. Når det kommer til teologi, så kan jeg næsten ikke komme på noget værre end at fornægte Jesu sande menneskenatur. Det er gnosticisme og gnosticismen skinner også igennem hos dig. Det er for mig ganske ligegyldigt, om du tror Jesus er har en lighed med mennesker eller om du tror han bare var en luftig teofani. Du tror ikke han var sandt menneske, og dermed ikke "lig sine brødre i alle ting".

Jeg vender mig kraftigt fra "enkeltvers-teologi", og troen på at et vers indeholder en kode til hvordan andre vers skal fordrejes. Hvis vi lige skal tage den igen, så understreger Hebræerne 2v7-9, 2v14-18, 4v15, 5v7-9 såvel som Matt 16v23, 26v38 etc. at Jesus var 100% menneske fuld af svagheder, som han bekæmpede. Som det fremgår af Esajas 53, kapitlet der ingen plads har i din teologi, var Jesus slået af sygdom. Den sygdom var synden. Men han syndede ikke, hvilket er den utrolige præstation.

Skal vi tage Fil 2v7, så handler passagen om inkarnation, derfor tales der om Jesus Kristus, og derfor så handler hverken "lige med Gud" eller "mennesker lig" om Guds natur eller menneskers natur. Den handler derimod kun om deres fremtræden. Jesus var Gud og fremstod som Gud (den der har set mig har set Faderen) gennem sin autoritet og tale og Jesus fremstod som menneske gennem sin ydmyghed og lydighed. Fodvaskningen af disciplene ses af nogen som et stort eksempel herpå. I alle tilfælde tales der om inkarnationen.

Du gør vel i at læse:

Matt 26v36 Da kom Jesus med dem til et sted, der hedder Getsemane, og han sagde til disciplene: »Sæt jer her, mens jeg går derhen og beder.« v37 Så tog han Peter og de to Zebedæussønner med sig. Og han blev grebet af sorg og angst. v38 Da sagde han til dem: »Min sjæl er fortvivlet til døden. Bliv her og våg sammen med mig!« v39 Og han gik lidt længere væk, faldt ned på sit ansigt og bad: »Min fader, hvis det er muligt, så lad dette bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du vil.« v40 Han kommer tilbage til sine disciple og finder dem sovende, og han sagde til Peter: »Så kunne I da ikke våge blot en time sammen med mig? v41 Våg, og bed om ikke at falde i fristelse. Ånden er rede, men kødet er skrøbeligt.« v42 Atter, for anden gang, gik han bort og bad: »Min fader, hvis det ikke er muligt, at dette bæger går mig forbi, men jeg skal drikke det, så ske din vilje.«

Jeg mindes du sagde noget om fuldkommen guddommelighed hos mennesket Jesus, men her tales der om skrøbeligt kød, der i tråd med Heb 5v7-9 bad for sin frelse.

Så har jeg egentligt ikke mere at sige i denne sag andet end jeg ikke fatter hvorfra din ubændige lyst til at fordreje disse vers kommer fra :puzzled:. Det er da en mærkværdig form for "kristendom", der forarges over det autentiske i Jesu menneskelighed, fristelser og lidelser. Det er ihvertfald en jeg må tage kraftigt afstand fra.

[Redigert den 18-5-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 18-5-2005 kl 21:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Hej wbrochs,
........
Jesus var 100% menneske fuld af svagheder, som han bekæmpede. ............


På grunn av uttalelser som denne vil jeg ikke føre noen videre dialog med Anastasis i denne tråden. Anastasis stempler her Jesus som synder ved å tillegge Jesus menneskelig begjær noe jeg på det sterkeste må ta avstand fra fordi det stempler Jesus som synder.

Anastasis prøver å unngå å svare på mitt tidligere spørsmål om begjær er synd og om det er brudd på det tiende bud. Jeg forstår nu hvorfor.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-5-2005 kl 23:16


Ja det wbrochs snak giver jeg ikke meget for.

Imidlertid kan jeg da godt svare på hans spørgsmål af almen interesse;

1. Jesus er sand menneske og sand Gud. Hann har ikke Euchytes mixture af de 2 naturer, men hver er 100%.

2.:

Jakob 1v14 Når man fristes, er det ens eget begær, der drager og lokker én; v15 når så begæret har undfanget, sætter det synd i verden, og når synden er vokset op, føder den død.

Heb 4v15 For vi har ikke en ypperstepræst, der ikke kan have medfølelse med vore skrøbeligheder, men en, der er blevet fristet i alle ting ligesom vi, dog uden synd.

Her kan du sort på hvidt læse at Jesu blev draget af sit begær. Nu burde man kunne lægge det sammen. Jesus blev fristet, men begæret undfangede ikke. Hvad var det nu han sagde i haven?

Luk 24v42 »Fader, hvis du vil, så tag dette bæger fra mig. Dog, ske ikke min vilje, men din.«

Var han fristet? Hvad skal man mene om kristne, der benægter det? :down:


3. Et snedigt spørgsmål, medmindre man kender sin Jakob;

Jakob 1v14 Når man fristes, er det ens eget begær, der drager og lokker én; v15 når så begæret har undfanget, sætter det synd i verden, og når synden er vokset op, føder den død.


4. Jesus var født under Loven (Gal 4v4), som er en lov for syndere. Man kan jo spørge sig selv hvorfor der skulle en syndig kvinde til at føde Jesus. Wbrochs Jesus burde snarere stige ned fra himlen. Men samtidigt var barnet helligt. Pointen går igen-igen. Det er Esajas 53 om igen, og det trist man ikke kan se noget, der i grunden ikke er så svært at tro på, men ganske som inkarnationen, svært at tro på for dem, der ikke kan nøjes med at tro.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 19-5-2005 kl 05:03


Det er herlig å være frelst dere :duh:



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-5-2005 kl 12:43


Så Elgkjøtt! :bigsmile: ikke drille religiøse fanatikere når de har en cat-fight!

Og jo, frelsen rokkes ikke af teologiske spekulationer.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Shalom
Juniormedlem
*




Innlegg: 9
Registrert: 24-11-2005
Bosted: Hordaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-11-2005 kl 10:19


Ja,Yeshua hadde fri vilje når Han gjekk på jorda,fordi Han var jo også¨menneske. Det var derfor satan prøvde å frista han. Det står skrive ei bøn som Yeshua ba til Faderen. I den bøna kan ein høyra Yeshua be-ikkje som eg vil,men som du vil.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen