Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Mye evangelium, lite underholdning
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 20:33
Mye evangelium, lite underholdning


"Opplevelser med ungdom som gjerne hører lange taler bare det som sies er bibelsk, befester Forkynnar- og leiarringen på Vestlandets sterke overbevisning: Ren forkynnelse må prioriteres."

Les artikkelen i Dagen.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-3-2005 kl 12:51


AAAAAAAAAAAAMEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-3-2005 kl 13:28


Joda, men samtidig så er det ikke nødvendgvis slik at man skal gjøre alt så nitrist som mulig for at man skal være helt sikre på å ikke bli underholdt på noen måte heller :-)

Jeg er for og mot 1-times tale.

Har du noe å si i en time så tal gjerne en time. Kan du si det mye mer slagkraftig på 25-minutter så gjør HELLER det.

Det er altfor mange pastorer og predikanter som bare gjentar seg, tar store pauser mellom ordene, og vrir og vrenger på det samme de siste 3 kvarterene.

Så få budskapet som Gud har lagt på ditt hjerte frem. Hverken mer eller mindre.

Men nå er jo jeg av dem som mener at de som taler skal tale profetisk, og ikke "av seg selv". Dvs. tale hvis Gud har gitt dem å tale, og tie hvis Gud ikke har gitt dem noe å tale. (sistnevnte pleier ikke å være noen problemstilling :-) )




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-3-2005 kl 16:52


Når ble det nitrist å høre om Guds nåde mot fortapte syndere?



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-3-2005 kl 17:11


Neida.

Det er bare det at enkelte lutherske retninger (som NLL) velger å synge så nitrist som overhode mulig for å være helt sikker på at musikken hverken er fengende eller underholdende, men at man bare hører teksten.

Jeg tror fengende tekster, og gode melodier kan være bra.

Ser man i GT så var det helt naturlig med masse instrumenter, musikk o.l.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 9-3-2005 kl 01:39


AAmen Larsss.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2005 kl 01:49


Ja det er greit nok, men det er teksten som teller i en sang om Gud, ikke melodien.



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2005 kl 03:22


Joda, helt enig!

Det jeg sier er at vi ikke ærer Gud noe mindre ved å gjøre rammene så gode og intreressante som mulig selv om de bare er rammer...

Derfor er jeg veldig lite bekymret for kulturelle utrykk, møteformer osv. sålenge budskapet er det samme, og kommer fram.

Og et annet argument er jo hva som trekker folk. Kan man ved å forandre rammene treffe flere med det samme budskapet som fortsatt formidles like sterkt så hvorfor ikke?

Får det flere til å høre evangeliet ved at jeg står på hodet når jeg taler, så gjerne det!




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2005 kl 03:58


Sitat:
Opprinnelig postet av Larss
Det er bare det at enkelte lutherske retninger (som NLL) velger å synge så nitrist som overhode mulig for å være helt sikker på at musikken hverken er fengende eller underholdende, men at man bare hører teksten.

De har en begrunnelse for det.
De tror på ramme alvor at musikk som fenger jager vekk Den Hellige Ånd!:exclamation:




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2005 kl 09:49


Hehe ;) sitat fra Arne Aano :) Luthersk sangevangelist. "De e nogen som seie at djevelen sidde inni trekspelet. Men da sie eg, jammen ska eg få fart på han". Også drar vi igang en god salme :)

Men jeg trur faktisk ikke dette var utganspunktet for artikkelen. Bakgrunnen var at disse ikke mener å ha endrett noe på sin forkynnelse, og likevel kommer det ungdommer i massevis på møter, og de formelig sluker til seg av det rene evangelium. - Rytme og mellodi er en debatt for seg selv. Når evangeliet møter andre kulturer får vi indianer sang og neger dans i midtgangen. At Norge i dag har flere subkulturer gjør sitt for at utryksformer nødvendigvis må være forskjellige. Men evangeliet forandres ikke av den grunn. Og poenget, tror jeg, var ikke å framheve en utrykksform framfor en annen, men å si at uansett så er det evangeliet som er viktigst. Dersom en utrykksform, uansett hvilken, sperrer for evangeliet, (kan man bli så glad i sangboka si at man ikke får med seg preken?), så er det noe galt.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 9-3-2005 kl 10:25


Sitat:

Dersom en utrykksform, uansett hvilken, sperrer for evangeliet, (kan man bli så glad i sangboka si at man ikke får med seg preken?), så er det noe galt.


Ja - det er derfor man i mange karismatiske kretser har pælma den gamle sangboka... :bigsmile:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2005 kl 13:32


Det er jo "dumt" da Elgkjøtt!

Bruker den gamle "Schibboleth" fra`n bessefar enda jeg - og der - ja der er det tekster som taler til hjertets indre. For det meste er det henvist til skrifsteder etter hvert vers
- very good!

Ellers så forstår jeg godt, selv jeg "gammeln", at ungdommen digger litt Rytme and sound (Er onkel til en på 18 som spiller råbra kristen musikk - han lager til og med tekster (Sier han får mange av de fra Gud - who know?) -

Tidligere var jeg helt hekta på Prudence, Black Sabbath, Creedence - Stones - ja hele "easy raider" opplegget altså - med Harley og damer og full rulle - den gang i fornnnna dager -

Men.... etter at Jesus kom inn i mitt hjarta ---- ja da fikk det gamle fløtte ut. - og det nokså kvikt!!!

Ja, se alt blev nytt, - selv språket. (Har laaangt igjen før glosene i kanaans språket fester seg godt nok..... men som nevnt tidligere - jeg øver varje dag jej- og øvelse gjør som sagt mester....
For øvrig så "smug" lytter jeg, litt for mye inniblant, til Swaggart - (Han Jimmin ja! Nettopp!) - men det er bare i mine ører så BRA at det rett og slett berører mer følelsene mine, enn ånden.
Og da jeg har så lett å bli følelsmessig rørt... skikkelig bløtpus er jeg blitt ja! - men det gjør jo itno - så lenge jeg får "kjenne" Hans trøstende, og stadfestende "armer" rundt meg. ja.....

Da blekner selv,n SWaggart!

Til slutt vil jeg si, og det er alvorlig ment...(Ta det ovenfor for det det er) -
Men jeg vil understreke at all påvirkning utenfra, virker inn på oss. Og jeg har inderlig imot all form for kunstig fremkalt "føleri" føLERA" OPPLEGG HVOR DET BYGGES OPP TIL EN ATMOSFÆRE ELLER EN STEMNING - EN SUGGESTION SLAGS SFÆREgreie - HVOR TANKENE BARE FÅR FLYTE osv osv....Av Gud har vi fått forstand og tenk: Jesu Kristi Ånd!!!!
Slik at vi kan bedømme rett om alle ting (uansett utdannelse og IQ) - tenk; - vi stiller alle likt der - Gud står den stolte i mot , men den ydmyke (ringe) - gir Han NÅDE!!
(Masse ting og tang måtte skje men stolte sigg før dettane gikk opp i mitt hjarta!

Det er jo av den grunn jeg holder meg her da, hos Dere unge, "vettuge"!
So har litt å fara med... det vet jeg. For Gud velsigner dykk!

Jeg lærer utrolig mye fra dere!
Tusen TAKK !

vennlig
Siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2005 kl 13:32


1: Sangboksangene sperrer ikke for budskapet. De fremhever det! Jeg har litt fartstid med møter med sangboken og har aldri opplevd at sangene har sperret for talens budskap, heller tvert imot!

2: Har vi en Gud som er så liten at Han er avhengig av menneskelige uttrykksformer for å kunne dra mennesker til Jesus? Jeg skal si deg det at Gud drar hvem Han vil til Jesus når Han vil, hvor Han vil. Det er Den Hellige Ånd som overbeviser om synd, og det gjør Han gjennom Guds ord. Han lar Seg ikke imponere av lys- og lydeffekter, verken dyre eller billige. Det er grunn til å stille spørsmål ved menneskers tro på Herrens allmakt og suverenitet når virkemidler som musikkform og effekter - sanselige ting - gis større vekt enn bønn.

Jakob sier i kapittel 4 i sitt brev at menigheten ikke har fordi de ikke ber, ikke fordi de har gal musikkform. Skulle ikke det Ord som skapte himlene, universet og alt som fyller dem være mektig til å overbevise et fortapt menneske om synd og om at han trenger Jesus? Jeg tror at hvis Jesus i dag hadde kommet og besøkt et møte i f.eks. IMI-kirken og sett den vekten som er blitt tillagt lys- og lydeffekter, så hadde Han spurt: "Hvor er deres tro?!"

[Redigert den 9/3/2005 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 9-3-2005 kl 16:33


Jeg er ganske enig i det du skriver her, Lionheart. Men mennesker er forskjellige, ikke alle har like lang fartstid som deg med de gamle sangene. Det musikalske elementet kan - med trykk på KAN - da bli en mental sperre for unge MTV-tittende mennesker.

Husk at også disse sangene var nye og kontroversielle i fordums tid. Fornyelse er nødvendig også i dag.

Må legge til at jeg selv liker mange av de gamle sangene. Er vokst opp med Schibbolet selv jeg.

Mener å huske at disse bibelverene sto på det første arket:

Gilead-mennene stengte vadestedene over Jordan for efraimittene. Hver gang det kom en efraimittisk flyktning og sa: «Jeg vil over,» spurte Gilead-mennene ham: «Er du fra Efraim?» Svarte han da nei, sa de til ham: «Si sjibbolet!» Men svarte han isteden «sibbolet», fordi han ikke kunne uttale ordet rett, da grep de ham og drepte ham der ved vadestedene over Jordan. Førtito tusen mann av Efraim falt den gangen.

[Redigert den 9-3-2005 av Elgkjøtt]

[Redigert den 9-3-2005 av Elgkjøtt]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2005 kl 17:43


Hele den syndige natur er en sperre mot alt som har med Den Høyeste å gjøre. Han takler fint å lede folk til Kristus likevel. Det er nemlig ikke sånn at alle i f.eks. NLM er like i personlighet heller.

Det finnes mange gode, evangeliske sanger med rockerytmer, og Gud kan i Sin suverene nåde bruke hva som helst til å lede mennesker til Kristus, men rockesanger er engang slik bygd opp at de når et klimaks på slutten av sangen, og da tar den helt av og følelsene hopper opp på toppen.

Men følelsene skal ikke være i fokus på et møte. Guds ord skal være i fokus. Jeg har det siste halve året gått gjennom strenge anfektelser fordi Gud skulle lære meg å stole på Bibelen når følelsene mine sier det motsatte av hva Han har sagt. Men dersom man lar musikk som er sterkt tilknyttet følelser i seg selv være sentrum, da lar man følelsene styre og Guds ord blir noe som bare bekrefter følelsene i stedet for å være det sunne fundament i troen.

Dette sier jeg ikke fordi jeg har hørt det av andre. Jeg sier det av egen erfaring, både fra hva jeg har sett hos meg selv og hos andre. Folk blir avhengig av musikken og så blir lovsangen det som avgjør om et møte har vært bra eller ikke - kom følelsene på topp eller ikke?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2005 kl 18:38


Tror jeg er litt enig med alle jeg? :sniff::rolleyes: Hadde egentlig skrevet ett langt innlegg, men trykte feil også forsvant det. *snufs*.

Uansett, ett veldig viktig vers for min egendel når en ser på slike ting er:
Jakobsbrev 5. 13 Er det noen blant dere som har det vondt? Da skal han be. Er noen glad til sinns? Da skal han synge lovsanger.

Er selv veldig veldig glad i mange av sangbok salmene og skulle gjerne hatt flere av dem i gudstjenestene i min menighet. Tekstene til Lina Sandel og Trygve Bjerkheim m.f. er meg meget kjær. Men er også svert glad i enkelte nye "salmer". (Hva er forskjellen på en salme og en lovsang?) som f.eks. Abowe All. (M.W.Smith.)

Angående sperrer for evangeliet... vell, å lytte til en gammel sprukken damestemme i ensom solo til en gitar, med vanskelige ord man ikke skjønner. Jotakk, det kan sperre. Men ett voldsomt til lovsangsorkester med ungdommer på trommer og bassgitar, hvor man blir mere opptatt av å vurdere den musikalske kvaliteten enn å ta till seg av budskapet, det kan også sperre.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2005 kl 23:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Angående sperrer for evangeliet... vell, å lytte til en gammel sprukken damestemme i ensom solo til en gitar, med vanskelige ord man ikke skjønner. Jotakk, det kan sperre. Men ett voldsomt til lovsangsorkester med ungdommer på trommer og bassgitar, hvor man blir mere opptatt av å vurdere den musikalske kvaliteten enn å ta till seg av budskapet, det kan også sperre.


Jaså... og dette er altså regelen på bedehuset...?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 10-3-2005 kl 00:27


Lionheart - du er så hårsår at jeg bare ler og ler. Jeg trives best med dundrende lovsang, men tar meg slett ikke nær av at andre misliker det. Lær av elgen for svingende. :bigsmile:

Du som dømmer de fleste andre nord og ned må tåle at andre kommer med en liten karrikatur av ditt miljø. Mye av det du sier om trosbevegelsen har elementer av sannhet i seg, men er VELDIG karrikert og overdrevet. Litt selvransakelse har også DU godt av. :)




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-3-2005 kl 00:38


Nå misforstår du med vilje Lionhearth. Det var absolutt ikke det jeg mente.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-3-2005 kl 00:44


Noe som kan nevnes om "de gode gamle sangene" er at SVÆRT MANGE av disse, spessielt "bedehussangene" er populærmusikk, og kjente drikkeviser som det ble satt ny tekst til.

Altså kan man si at F. eks frelsesarmeen som i veldig utstrakt grad gjorde dette var enda mer radikale der enn man er idag selv om det faktisk er de gamle drikkevisene, og polulærmusikkens melodi man synger idag.

Det samme gjelder foresten orgel.

Orgel var et mye brukt instrument på puber, gjestehus osv. og så etterhvert begynte Kirkene å ta det inn fordi folk likte det.

Altså er de mest konservative tradisjonene egentlig arv etter en veldig radikal adopsjon av samtidskultur...




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-3-2005 kl 00:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Lionheart - du er så hårsår at jeg bare ler og ler. Jeg trives best med dundrende lovsang, men tar meg slett ikke nær av at andre misliker det. Lær av elgen for svingende. :bigsmile:

Du som dømmer de fleste andre nord og ned må tåle at andre kommer med en liten karrikatur av ditt miljø. Mye av det du sier om trosbevegelsen har elementer av sannhet i seg, men er VELDIG karrikert og overdrevet. Litt selvransakelse har også DU godt av. :)



Personlig synes jeg veldig mye lovsang er både FOR "klissete" og kjedelige gjentagelser. Men det finnes selvsagt også god lovsang.

Personlig liker jeg de mer rockepregede lovsangene med ordentlige tekster istedenfor lovsang som bare gjentar en rekke klissete ord ørten ganger, eller som nærmest høres ut som amorøse kjærlighetsviser.

Men det er min private mening, og en menighet skal jo favne alle, og ikke bare en særing som meg... :D




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-3-2005 kl 14:00


Kjære Kristnerd, poenget mitt var ikke å "misforstå med vilje", det tror jeg du vet, men heller å si at jeg ikke forstod hvor den setningen passet inn. Er du med meg?

Ja, Elgkjøtt, trosbevegelsen har elementer av sannhet i seg. Selvfølgelig har den det, ellers ville den ikke forføre en eneste kristen. Videre tror jeg du blander sammen selvransakelse og selvironi, Elgkjøtt. Selvransakelse er noe som foregår på innsiden av meg og som er mellom meg og Gud og frekvensen av den eller graden av den vet nok ikke du så mye om. Jeg ser ikke på Kristnerds uttalelse som noen karikatur i det hele tatt, men en uttalelse som kan gi et feilaktig bilde av bedehusmiljø/møter.

Kjære Elgkjøtt, dersom dette skal bli en diskusjon om min personlighet og personlige egenskaper, foreslår jeg at samtlige her melder seg ut, da ikke en av dem har møtt meg utenom internett ;). Og de som møter meg i april, kommer til å få seg en overraskelse tror jeg.

Jeg foreslår at vi holder oss til tema.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 10-3-2005 kl 14:49


OK. får gjenta, siden du misforsto (med vilje? :P )
Mye av DET DU SIER om trosbevegelsen har elementer av sannhet i seg.
Jeg sa IKKE at TROSBEVEGELSEN har elementer av sannhet i seg.

Du sier også:
Kjære Elgkjøtt, dersom dette skal bli en diskusjon om min personlighet og personlige egenskaper, foreslår jeg at samtlige her melder seg ut, da ikke en av dem har møtt meg utenom internett

Nemlig. Vi kan kun lese det negative du skriver, bl. a om Benny Hinns personlighet og personlige egenskaper.

Har du møtt Benny Hinn? eller vet du kun det han sier/andre sier at han har sagt?
Hehe. Ser du, det slår tilbake som en boomerang...

Du sier også:
Jeg ser ikke på Kristnerds uttalelse som noen karikatur i det hele tatt, men en uttalelse som kan gi et feilaktig bilde av bedehusmiljø/møter.

Jepp. dine uttalelser gir også et feilaktig/mangelfullt bilde av trosbevegelsen. For meg blir det en karrikatur.

Selvinnsikt er nok et bedre ord i denne sammenheng enn selvransakelse.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-3-2005 kl 18:40


Poenget mitt lionheart, er at ALLE former kan virke sperrende for motaker evnen til en person, dersom han selv ikke deler denne formen. Jeg ville kun poengtere at å vurdere formessigheter og liturgiske endringer etterhvert som den kulturen vi lever i og er en del av forandrer seg IKKE er det samme som å gå på akord med evangeliet. Og desuten at det er feil å si at FORM og "innpakning" er ubetydelig.

MEN: form vil alltid være av mindre betydning enn forkynnelsens renhet. Jeg tror, eller rettere sagt jeg VET, at også der man kunne forventet totalt kultur og formessig kolisjon, så virker Gud til frelse gjennom sitt ord, fordi det er evigvarende og mektig. Jeg har selv vert tilstede på møte med "Marit og Irene", og andre sangevangelister av "gamle typen". Og det har vert herlige møter hvor titals ungdommer fra de fleste lag har blitt frelst gjennom møteserien.

Jeg er også helt enig med deg, at en trendy, fengende og forlokkende innpakning øker sjangsen for spredning av vranglære og at folk aksepterer og sluker ting, dersom det de motar usunn forkynnelse. Den "fine gode stemningen" gjør folk åpne, men hvordan? jo, tildels nesten gjennom sugesjon og hypnose som fjerner all evne til å tenke igjennom. Desuten: også dersom forkynnelsen er 100% korekt, så kan dette være litt "feil" måte å føre folk til Jesus, da de "snikes inn bakveien", og først senere i kristenlivet skjønner at livet er ikke bare oppturer i form av heftige møtekampanjer. Jeg vet, desverre om flere som har blitt frelst på NLM's "Ungdommens Landsmøte", hvor jeg antar at læren var korekt, men som når de kommer tilbake til "hverdagen", faller i fra.

Men: det må da være lov å både mene at Guds ord og forkynnelsen står ovenfor enhver form i viktighet alltid og alle steder. Men samtidig hevde at det er tillatt å tildels velge menighet/forsamling etter hvilken "liturgi" som best stemmer overens med hvordan du som menneske fungerer med følelser og utryksformer?

Hva angår former så mener jeg IKKE: at "alt nytt er bra, fordi det er nytt". Men jeg vil heller ikke mene at "alt gammelt er bra, fordi det er gammelt". Er det slik at vi i 2005 har så mange gode skildringer av hvordan tidligere personer møtte Gud og hva møtet gjorde med dem, at de som lever i dag ikke skal ha lov til å skrive tekster og sanger om det? Nei selvfølgelig ikke. Klarer du å se dobbeltheten i hva jeg mener?

Desuten så har du selv gidt ett litt annet inntrykk i denne tråden enn jeg hadde fra før. Liksom "konservativ for den konservatives del". Skal være uenig med alle. Tror kanskje ikke jeg blir så overasket likevell jeg i april ;) fordi jeg trur jeg kjenner deg bedre enn hva denne enkelt tråden gir inntrykk av ;)

(Desuten sa jeg jo det at jeg hadde skrevet ett langt innlegg, men mistet det da jeg klumset og trykket feil. Når jeg da rablett ned ett mye kortere ett, hvor jeg prøver (som vanlig?) å sparke til begge sider for å si at BÅDE "det gamle" og "det nye" har mangler, så, jo, det virker som du misforstår med vilje.)

Desuten tror jeg store deler av denne debatten bygger på direkte misforståelser og forhåndsdømming av de forkynnerne som omtales i artikkelen. Det står rett og slett ingenting om hva slag sanger og hvem som spilte osv på de møtene. Og selv om det står "mye evangelium, lite underholdning" så er det ikke dermed sagt at her var det ikke sang i det hele tatt. Eller "her var det bare sanger fra sangboken". Artikkelen sier ingenting om dette. Men den sier at man IKKE går på akord med ordet, og tenker "jaja, ungdommer er så rastløse, egentlig så er det sånn at skal jeg få fram poenget mitt i kveld så må jeg bruke litt tid, og få vinklet flere sider. Men jeg bør vell ikke tale mere enn en halvtime, så... vi får droppe det, og det og det..."

Den sier meg også at alt ellers i møtet var fokusert på evangeliet. Dersom sang og musikk, ny eller gammel er knyttet opp til møtet som helhet, og ikke blir stående som enkeltbiter, ("nå er vi ferdig med talen så nå kan vi synge og kose oss litt",) da er de i seg selv en del av forkynnelsen. Å respondere på det man har hørt er en del av ordets virkning med oss.

Som sagt: Ordet ER viktigere enn enhver form. Men jeg kan ikke på noen måte forestille meg at det er forbudt å tilpasse form i forhold til målgruppen. Men enda viktigere; selv om det er kjekt og praktisk med forskjellige tjeneste grupper med ansvar for forskjellige ting, la forkynneren være med i sangvalget. Dersom du har en forkynner som føler seg fremmedgjort og usikker i møtesammenhengen, da vil det påvirke hans forkynnelse. Det er HELT unaturlig med sanger fra "DC-Talk" eller lignende på ett møte med en 80 år gammel evangelist fra indre sogn. Og det er helt greit at det er unaturlig. La møtet være Guds ord til folket, og en form som framhever det. Gjerne en formessighet "tilpasset" målgruppen, men enda viktigere; en formessighet som bygger opp under forkynnelsen, og da nødvendigvis tilpasset den forkynner som er der, mere enn tilpasset målgruppen.

Ble det nå litt klarere hva jeg mente Lionheart?

Og la meg slippe å velge mellom "sangboken" og "nye lovsanger" (med ett god tekst. jeg er enig i alt du sier om "mantra" og "suggesjon" med korte gjentatte, stort sett innholdsløse/intetsigende setninger.) Jeg vil ha begge deler jeg. Alt til sin tid.

Desuten: selv om jeg har funnet "min menighet", så er jeg slettes ikke 100% fornøyd;) - Jakobs brev 5.13 Er det noen blant dere som har det vondt? Da skal han be. Er noen glad til sinns? Da skal han synge lovsanger.

Jeg liker å reise meg opp når det er lovsang. Jeg liker å frigi meg fra hva jeg opllever som psykisk låsende, nemlig å sitte nedsunket i en en stol eller benk, med armer du ikke helt vet hvor du skal gjøre av, (så det blir til at du senker skuldrene og knytter hendene hardt i fanget eller tvilholder hart i salmeboka.) Jeg opplever at jeg gjennom å reise meg opp strekke ut armene og juble ut får en større frimodighet til å takke Gud for alt han har gjort for meg, og en større evne til å virkelig ta i mot hva han har å gi meg. Jeg bryr meg mindre om jeg synger en helt ren tone, tenker mindre på hva personen vedsiden av gjør eller tenker. Flakker ikke med øynenen i salmeboka når jeg detter av teksten. MEN!!!!!!!!!!!!! - hva skjer den dagen jeg har det vondt, og kommer på gudstjeneste? når jeg lider, psykisk eller fysisk. Har opplevd noe sårende? Jo, da er det ikke naturlig for meg å lovsynge. Og dette verset i Jakobs brev gir meg lov til å la være. Jeg har lov til å sitte i ro, lytte til de andres sang og ta i mot uten å selv delta. I stille bønn og ettertenksomhet. Når alle da er oppreiste og jublende rundt meg så kommer menneskefrykten, hva tenker de om han der som sitter midt i rekka? han må vell være en dårlig kristen som ikke deltar. Mange rare tanker.

Jeg har klart å fri meg fra mange av dem. Og jeg er utrolig glad i dette enkle verset fra Jakobs brev, som gir meg frimodighet til å være ekte og ærlig også når jeg lider. Verset står i kontekts av omsorg for hverandre i menighet og ellers. Jeg skulle ønske at denne friheten det gir ble forkynt fra talerstolen før lovsangen bryter ut. Så ikke folk reiser seg og strever seg gjennom noe som er unaturlig for dem, i redsel for å bli sett ned på.

Men ;) Hva da med stakkars meg, når jeg er på bedehusmøter og det virkelig kribler i hele meg om å få lov å reise meg opp og synge ut og vise offentlig hvor glad jeg er i den Jesus som har frelst meg, men der er "dresskoden" at man sitter stille og pent i benkeradene. Dette er en karikatur Lionheart, jeg har vært på mange bedehusmøter, og jeg har forhåpentligvis ikke vært på mitt siste. Jeg trives godt på bedehusene. Men du skjønner vell at når jeg "er" sånn som jeg er, så blir det nesten litt sårt å trykkende å måtte sitte pent og rolig?

Ett annet "problem" jeg har med "sangboken" er rett og slett følgende; dersom det så mye som ett sekund er "kjedelig" under preken så er jeg alt for rastløs av natur. Og jeg tar opp boka og begynner å fikle og bla. Og dermed mister jeg det meste av det Gud hadde tiltenkt at jeg skulle høre den dagen. Det samme gjelder desverre den evindelige "kirkekontakten" som de deler ut før gudstjensten i menigheten min. "Hadde jeg vert sjef", så hadde den blitt delt ut under kirkekaffen istedenfor, så slapp jeg å bli fristet til å drive å lese og fikle med den under gudstjenesten.

Men Lionheart og dere andre ;) det må jo være klart at selv om jeg har det på denne måten, så betyr ikke det at jeg kan lage en fasit ut i fra mitt liv, og dømme andre ut i fra den? Dette er subjektive følelser og opplevelser ut i fra hvordan jeg fungerer. At "sangboken" på noen områder rett og slett helt kontkret kan sperre for preken for meg, betyr ikke at sangboken på noen som helst måte er ond.

Dersom det fremdeles er "10 på 11" andakter før lunshen på Fjelltun Linoheart ;) så vet du hva jeg snakker om, når jeg forteller deg at en gjerne ranglet litt kvelden før, kom for seint til første time, og nesten sovner under andakten fordi man ikke fikk seg kaffe til frokost og må vente helt til lunsh. Å fikle med sangboken da var en fin måte å holde seg våken uten å egentlig få med seg noe som helst. Ja, sånn kan det være midt på en ellers veldig god Bibelskole.

Men, JEG er utrolig glad i veldig mange av sangene i sangboken, og salmeboken for den saks skyld. Jeg "elsker", Lina Sandel, Trygve Bjerkheim.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-3-2005 kl 19:40


Her har vi dem :D Damene som gjør det "på gamle måten", og som når ut likevel. Også til ungdommer :)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-3-2005 kl 21:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Nemlig. Vi kan kun lese det negative du skriver, bl. a om Benny Hinns personlighet og personlige egenskaper.

Har du møtt Benny Hinn? eller vet du kun det han sier/andre sier at han har sagt?
Hehe. Ser du, det slår tilbake som en boomerang...


Jeg har aldri sagt noe om Benny Hinns personlige egenskaper. Jeg kritiserer læren hans og hans praksis og sier den er ubibelsk. Ser du forskjellen?

Hei Kristnerd! Poenget mitt var at Guds ord er virkende og levende uansett hvilken form det blir presentert i, bare budskapet om lov og evangelium kommer tydelig fram.

[Redigert den 10/3/2005 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-3-2005 kl 23:45


Jammen da er vi jo enige da :D



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen