Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Elihumenigheten, Verdal og Vestfold. Begynnelsen på ett nytt kirkesamfunn?
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 11:53
Elihumenigheten, Verdal og Vestfold. Begynnelsen på ett nytt kirkesamfunn?


Er disse menighetene etterhvert å regne som begynnelsen på ett nytt kirkesamfunn?

Elihu-menigheten, Vestfold opprinnelse og konfesjonell egenatt

[Redigert den 7-3-2005 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 12:08


Nei. Veldig kort fortalt kan det sies at pastoren Jan Hagen ble kalt til en menighet i Verdal mens han fortsatt var pastor (selv om jeg tror de brukte et annet ord enn pastor.) i menigheten "sebulon kristensenter". Når han kome til denne menigheten i Verdal fikk han etterhvert for seg at den skulle hete Elihu.

Når han kom tilbake til Tønsberg og det hadde vært diverse splittelser osv. i Sebulon ble etterhvert det dannet en elihumenighet der som jeg tror var en sammenslutning av følgende menigheter:

Sandefjord Kristne Senter, Tønsberg Kristne Senter og Sebulon Kristensenter.


Menigheten kan sies å være svært sekterisk.

Blant sitater av en av lederne på 80-tallet var "hvis en av eldstebrødrene forteller deg at du skal kjøre i 100% i timen mot en fjellvegg så skal du gjøre det", og maktmidler som "Kan alle de som vil være helt enige i det som nå blir sagt nå rekke opp hånda?" med påfølgende latterligjøring av personen som ikke gjorde det.

Jeg vet mye om denne menigheten, og hele miljøet rundt (det eksisterte en tid endel av disse kristensenterne der foresten veldig mange av de aktive bodde i lokalet til menighet alle steder slike kristensentre eksisterte.).

Jeg kjenner forøvrig flere som var med i den menigheten som var forløperen til Elihu, og en av lederne\stifterne av det som var den første av disse menighetene. (altså det første kristensenteret i dette miljøet. Han er mye brukt forkynner i lutherske kretser nå :-) )
(på det tidspunktet var det en sunn evangelisk-karismatisk menighet, og ikke noen trosmenighet.)

Så det er bare å komme med spørsmål så kan jeg nok besvare de fleste!

[Redigert den 7-3-2005 av Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 13:39


Bare for å ha klargjort. Denne lederen du sier nå brukes i lutherske sammenhenger, han virket i en av disse menighetene (som nå inngår i Elihu Vestfold), men forrut for det som gjør at du kaller dem sekteriske, og altså er det, slik du ser det, ikke noe galt i at denne personen er annerkjent og akseptert i andre miljøeer, fordi han selv står for sunn evangelisk forkynnelse?



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 14:40


Ja, han jeg snakker om var en av to\tre inniativtakere til hele "bevegelsen", og også forstander i den første menigheten.

På den tiden var det en annerledes, men sunn evangelisk bevegelse med tankegodset sitt i tradisjon med "De Frie Evangeliske Forsamlinger" som muligens het "Frie Venner" den gangen.

(kjennetegnet på denne bevegelsen på den tiden var at endel av medlemmene bodde på området, endel arbeidet sammen i menighetens bedrift(er), gårdsdrift osv.
(tok etterhvert til seg endel rusmisbrukere og andre med problemer som hadde blitt frelst. Hadde også en utpreget nådeforkynnelse som gjorde at de ble beskyldt for syndfrihetsforkynnelse uten at det egentlig var noe hold i det.)

Det var først etter splittelser o.l. (da denne personen forsvant) at de begynte å tilnærme seg trosteologi som de opprinnelig var mot. Før dette var de også såpass "anti-autoritære" at enkelte medlemmer proklamerte at hvis man fikk en plattform så ville de melde seg ut av menigheten.

Riktignok var disse hele denne tiden mot å føre medlemskap, så det var ikke medlemmer i den forstand.

En av de mer markante medlemmene i den første tiden hadde riktignok bakgrunn fra Maranata-menigheten i Stocholm (Som ikke uten videre kan sammenlignes med Norsk Maran ata selv om de har samme røtter) uten at jeg har noe inntrykk av at det har hatt noen stor påvirkning.

Sangbøkene som ble brukt var Sidligregn (Maran ata's sangbok) og Schiboleth (DFEF's sangbok.)


Og nei, jeg ser ikke noe problem med at denne personen er mye brukt forkynner i luthersk sammenheng.

[Redigert den 7-3-2005 av Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 18:09


Hvordan vil du kort beskreve menigheten i vestfold i dag? Jeg har kun hørt om Elihu i Verdal i forbindelse med deres barneskole. De er aktive med å sende lærere på seminarer og erfaringsutveksling i med andre kristne grunnskoler. Slik sett er det "samarbeid" mellom blandt annet Elihu-Kristne grunnskole, (Verdal). Thomas-skolen, (pinsemenigheten Betel, Trondheim) og Nidelven skole (Adventistene, Trondheim.). Men så vidt jeg vet kun på praktisk/erfaringsmessig på hva angår selve skoledriften, og ikke noe angående teologi/lære.

Bortsett fra dette vet jeg lite og ingenting om den Elihu Verdal (Nord-Trøndelag.) Skolen omtales positivt i lokalpressen, og har gode karakter snitt. Men det sier ikke mye om menigheten om lederprofil og teologi.

Hva legger du i dette tilfellet i begrepet sekterisk?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 18:48


Med sekterisk mener jeg her at de blander seg inn i personenes privatsfære, og den type tankekontroll som nevnt i sitatene i forrige innlegg.

Jan Hagen, menighetens pastor er jo forøvrig programleder for Visjon Norges flaggskip, "Studio Direkte" hver Fredag. (programmet går hver dag.)

Mye av miljøet rundt Jan Hanvold\Visjon Norge har også sin opprinnelse fra\hatt kontakt med dette miljøet siden 70-80-tallet.

Elihumenigheten idag kjenner jeg derimot ikke så mye til bortsett fra at den har fortsatt å stadig splitte, og har idag stort sett en trofast skare av de aller mest trofaste.

Elihu-skolen i Tønsberg tror jeg fikk dårlig karaktersnitt ved siste nasjonale prøve, men jeg skjønte ikke helt hva som var bra, og hva som var dårlig.

Uansett kan jo gjerne skolen være god uten at det sier noe om menigheten. Det er også et visst press om at ungene i menigheten må gå i deres skole, men det er det vel antagelig i de fleste menigheter som driver egen skole.


Elihumenigheten i Verdal tror jeg er ganske preget av Livets Ords forkynnelse på midten av nittitallet da LO var sterkt påvirket av ekteparet Whaley sin forkynnelse. Dette ble også Elihu i Tønsberg preget av på nittitallet når endel dro på LO Bibekskole, og også noen på Levende Ord.

Dette er blant de mange som aldri har fått med seg at LO senere til en eller annen grad trakk litt tilbake sin forkynnelse der.

Ekteparet Whaleys forkynnelse kan du lese litt om i artikkelen "karismatikkens demoner" skrevet av Geir Lie som sto i siste utgave av Samtiden.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 20:20


"Ekteparet Whaleys forkynnelse kan du lese litt om i artikkelen "karismatikkens demoner" skrevet av Geir Lie som sto i siste utgave av Samtiden."

og som jeg linket i en annen tråd i dag ;) - merk at jeg aldri før i dag har hørt om hverken Whaley eller Elihu (bortsett fra "en menighet av ett eller annet slag som driver en skole barneskole. Mer enn det viste jeg ikke.) - Jeg fant både Geir Lies artikkel, og raporten som er linket ovenfor uavhengig av hverandre, og ved tilfeldig søking etter halt andre ting. Men hm... de hadde vist noe med hverandre å gjøre... Artig sammentreff. (Uten å legge mye i det, jeg blir litt sånn undrende, er dette tilfeldig ? eller var det "meningen" at jeg skulle lære mere om dette i dag?)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 20:56


Kristnerd

For ordens skyld.

Jeg kan ikke dokumentere noen sammenheng mellom ekteparet Whaley og Elihu, jeg bare konstaterer at endel folk fra elihu-miljøet både i Verdal og Tønsberg etter hva jeg kan forstå var på LO i Uppsala, og at ihvertfall noen av disse gikk på "bønnekrigsskolen" LO hadde på den tiden der bla, dette å "be mot satan" er et sentralt begrep. (altså å ikke gjøre det via Gud, men henvende seg direkte til satan)

Men det er som sagt ikke dokumenterbart.

Andre "artige" konsekvenser av Whaleys forkynnelse var at Ulf Ekman lenge mente at rock var fra helvete, og hans kollega Stefan Salomonsen kom med uttalelser som "Stypar er fra djavulen"...




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen