Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Beklagar OL-profetiar.
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 18-2-2005 kl 19:56
Beklagar OL-profetiar.


Jan-Aage Torp tek no sjølvkritikk etter at han i sommar gjekk ut med varsel om eit blodbad under dei kommande Olympiske Leikar i Athen.

Les hele artikkelen HER.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-2-2005 kl 00:18


Sitat:

Sjølv om Torp no angrar på sine utspel, er han ikkje redd for å kome med fleire åndelege synsinntrykk. På gjesteplass hos Korsets Seier fredag visar han til openberringar han har fått frå Gud om at 2005 er eit nådens år frå Herren


Er ikke alle år ett nådens år fra Herren ?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-2-2005 kl 01:19


fra Magazinet

"Pastor Jan-Aage Torp tar selvkritikk etter at han i sommer gikk ut i mediene og varslet om et blodbad under de kommende Olympiske Leker i Athen.

Hedenske guder

Først ble det mye oppstyr omkring en bønneaksjon for å stoppe arrangementet. Torp var tidligere på sommeren med på en bønnereise til Athen der det ble bedt om at OL måtte stoppes blant annet på grunn av at hedenske guder påkalles som en del av åpningsseremonien.

Bare noen dager før lekene startet ble det enda mer oppmerksomhet rundt et nytt OL-utspill fra Oslokirken-pastoren. Denne gangen om "åndelige synsinntrykk" Torp ville formidle om et mulig terroranslag mot arrangementet. "

– Forstår ikke

– Men hvordan ser du i dag på de tingene du hevdet skulle skje? Enkelte har kalt det for falske profetier.

– På prinsipielt grunnlag vil jeg si at når ting ikke går i oppfyllelse på en så synlig og konkret måte som jeg hadde varslet, så er dette noe jeg absolutt må beklage

http://www.magazinet.no/default.asp?menuid=&linktype=2&a...

[Edited on 18-2-2005 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-2-2005 kl 01:20


Dette er hva pastor Torp uttalte i forkant av sommer-OL i sommer:

"(VG Nett ) Pastor Jan-Aage Torp er sikker på at det ikke blir noe av OL i Athen. Idrettsfesten er nemlig stanset ved bønn.

Pinsevennen Jan-Aage Torp mener bruken av motiver fra gresk mytologi i forbindelse med sommerens olympiske leker er et uttrykk for demonisk påvirkning, skriver Dagen.

Dro til Athen
Derfor reiste Torp, som er pastor i Oslokirken, til Athen sammen med 12 støttespillere. I Athen ba Torp og hans 12 disipler til Gud om at OL må stanses.

- Vi ba, gjorde profetiske handlinger og erklærte at OL ikke skal gjennomføres, sier Torp til Korsets Seier.

- Det kommer ikke til å bli noe OL i Athen, sa Torp om arrangementet som ikke bare trues av norske pinsevenners bønner. Generelt gresk kaos og problemer rundt byggingen av OL -fasilitetene er nesten like truende for gjennomføringen av arrangementet.

hele artikkelen
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=231794




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-2-2005 kl 01:23


se også:
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=6221
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=6361




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-2-2005 kl 01:25


hvis man setter hans utspill i en kronologisk kontekst så blir det noen hakk tydeligere

Utspill 1: (Juni) "Stanser OL ved bønn. Torp er sikker på at det ikke blir noe OL" (han og hans åndsfrender ber altså for å stanse OL pga. avgudsdyrkning)

Utspill 2: (August) "Torp maner til bønn mot OL-blobad"
(Torp vil nå derimot be om at OL vil bli spart for det terror-blodbad han profiterte.... men han sa ingenting om noe terror tidligere??)

Utspill 3: (Sept) "Torp - Bønn forhindret OL-blobad"
(Torp påstår som en konsekvens av sine bønner at han forhindret blobad)

Utspill 4: (Febr-2005) "Torp beklager OL-Profetier"
(Torp innrømmer nå endelig at han leverte en haug med humbug)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
helge
Medlem
**




Innlegg: 52
Registrert: 16-1-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-2-2005 kl 01:28


Jeg vil helst ikke komme så veldig inn på spekulasjoner omkring slike ting, med mindre det er veldig tydelig at det er en falsk profeti. Jeg har vært litt usikker om alt dette var profetier han påstod var fra Herren, eller om det bare var, som han selv sier "Åndelige synsinntrykk".

Jeg synest det er merkelig at noen kan gå ut og beklage en profeti. Det er vel ikke slik man gjør? Heller ikke er det noe ære verd, for man er og blir en falsk profet, uansett om man beklager det eller ikke. Jeg synest det er rart at så mange synest det er helt greit bare den falske profeten beklager seg etterpå. En falsk profet bør man jo holde seg langt unna.

Tar forbehold mot at Torp kan ha blitt missforstått og sitert feil. Det kan f.eks. være at han bare beklager det han sa, og at han ikke mente det var profetier, men sine egne meninger. Det er så mye falske anklager i bauger og kanter nå for tiden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-2-2005 kl 02:16


Sitat:
Opprinnelig postet av helge
Jeg synest det er rart at så mange synest det er helt greit bare den falske profeten beklager seg etterpå. En falsk profet bør man jo holde seg langt unna.

Det er forskjell på å profetere og å være en profet.
På samme måte som det er forskjell på å dømme folk og å være en dommer.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-2-2005 kl 02:45


"Et halvår er gått etter et OL som ikke ble avlyst... Jeg vil formidle noen refleksjoner etter dekningen i nasjonale og internasjonale medier av mine opplevelser i forkant av OL."
...Av Jan-Aage Torp

[Redigert den 26-2-2005 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen