Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Gode (gamle) nyheter fra katolske biskoper.
Rolf
Medlem
**




Innlegg: 63
Registrert: 12-9-2004
Bosted: Fredrikstad
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-10-2005 kl 12:36
Gode (gamle) nyheter fra katolske biskoper.


Good news!

I en artikkel av Ruth Gledhill, Religion Correspondent, heter det:

Hierarkiet i den Romersk Katolske Kirke har utgitt et læreskrift som forteller de troende at noen deler av bibelen ikke er virkelig sanne.

De katolske biskoper i Engalnd, Wales og Scotland advarer sine fem millioner troende, såvel som andre som studere skriften om at de ikke må forvente ‘absolutt nøyaktighet’ fra bibelen.

”Vi kan ikke vente å finne full vitenskapelig nøyaktighet eller fullstendig historisk presisjon,” sier de i ”The Gift of Scripture.”

Dokumentet er høyst betimelig, når det kommer som det gjør midt under den økende fremgang for den religiøse høyresiden, særlig i U.S.A.

Enkelte kristne vil at det skal undervises i en bokstavelig tolkning av skapelseshistorien slik den er fremstilt i første Mosebok, ved siden av Darwins evolusjonsteori i skolene. De tror at ’intelligent design’ er en like sannsynlig teori om hvorledes verden begynte.

Men de 11 første kapitler av Moseboken, hvor det gjengis to forskjellige og til dels motstridende historier om skapelsen, er blant dem som vårt lands katolske biskoper hevder ikke kan være ’historiske’. De kan i høyden kanskje ha ’spor av historie’.

Artikkelen finnes her:

http://www.timesonline.co.uk/article/0%2C%2C13509-1811332%2C...

Rolf
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-10-2005 kl 01:07


er dette en god nyhet...?

og for hvem?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Rolf
Medlem
**




Innlegg: 63
Registrert: 12-9-2004
Bosted: Fredrikstad
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-10-2005 kl 10:29


Det er en god nyhet, og øvrig ikke egentlig så nytt, den katolske kirke har lenge hatt et nøkternt syn på virkeligheten og henfaller ikke så lett til åndsforlatt overtro som protestanter. Katolikkene har teologer og vitenskapsmenn i sin tjeneste på en helt annen måte enn protestantene.

Altså, en god nyhet for oss som forsøker å få overtroen og dilletantismen vekk fra religionen til fordel for sanne religion.

Rolf
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-10-2005 kl 00:44


Med all respekt, jeg tror ikke du helt vet hva som foregår i den romerske kirke rundtom i verden.

Den romersk-katolske kirke er ikke en kristen kirke. Det vil jeg ha sagt med en gang. Den er en vranglærens kilde og har vært det i århundrer.

Vær snill og navngi noen overtro-elementer som protestanter er svært "henfalne" til? La meg gi deg noen eksempler på folkelige ubibelskheter (det du kaller overtro) blant papister og romersk-katolikker:

Selv i dag, i Peru f.eks, kommer katolikker med små lekebiler og lekehus til prestene for at de skal be over dem, og de tror da at de får det som presten har fått en skulptur av og ber for.

I samme land ofrer katolikkene til korsene og ikonene - sprit og alt annet som er dyrebart for dem (dyre ting). De har ingen kjennskap til Jesus Kristus og den sanne betydningen av korset. Det er evangeliske kristne som forkynner evangeliet for dem der nede.

Katolikker tror at vann som presten har velsignet er helligere enn annet vann og bare dette vannet kan brukes til dåp.

Katolikker tror de kommer nærmere Gud ved å valfarte til "hellige steder".

Katolikker tror at bein og kroppsrester av helgener kan føre dem nærmere Gud om de ser på dem, ber foran dem, eller enda bedre, om de tar på dem.

Katolikker strømmer til steder hvor statuer angivelig gråter blod og olje, til steder hvor glass i vinduer ser ut som en Maria-figur og tilber.

Katolikker tror de kan godtgjøre syndene sine ved å be "ave Maria" og Fadervår mange nok ganger.

Katolikker trodde og forkynte (og jeg har ikke hørt noen trekke det tilbake) at avlatsbrev - et stykke papir som vranglærere har skrevet på - erklærer tilgitt for Gud.

Du snakker om den sanne religion. Det finnes ingen sann religion, for religion går ut på at mennesker skal gjøre seg selv fortjent til å komme til himmelen, eller bli frelst. Det finnes ikke én sann religion, for mennesket kan ikke frelse seg selv!!

Jeg sier med Paulus og med Wisløff: Jeg vet Hvem jeg tror på.

Jeg tror på verdens Frelser, min Stedfortreder, som døde på korset for mine synder. Ved Hans blod er jeg renset for all synd og kan med frimodighet stige frem for min himmelske Far, hele universets Skaper og opphav.

Og... evangeliske kristne er mer henfalne til det du kaller overtro? Da må jeg spørre hva i allverden du mener er overtro. Jeg kaller det helle villfarelse. De kjenner ikke Herren.

En evangelisk kristen holder seg til Herren Jesu og apostlenes lære, og ikke til menneskebud, slik katolikkene gjør med tradisjonene som settes på lik linje med Guds Ord.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Rolf
Medlem
**




Innlegg: 63
Registrert: 12-9-2004
Bosted: Fredrikstad
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-10-2005 kl 10:57


Sitat:
Jeg tror på verdens Frelser, min Stedfortreder, som døde på korset for mine synder. Ved Hans blod er jeg renset for all synd og kan med frimodighet stige frem for min himmelske Far, hele universets Skaper og opphav.
Slutt sitat.

Det var jo ellers en voldsom skittkasting på katolikkene da, og det betyr vel at protestanter og ikke-katolikker er nøkterne sjeler fri for overtro? Jeg tror ellers det er en viss forskjell på hva en kirke lærer, og det folk tror på, og praktiserer.

Men skittkasting og sverting av andre retninger har jo alltid vært et adelsmerke for kristendommen.

Jjeg konstaterer at du overser en viktig ting: Din Stedfortreder
ikke bare døde for deg; han sto også opp for deg. Så er da altså alt ryddet av veien: Døden, synden og oppstandelsen. Hva mere er det da å vente på?

Mht. sann religion merker jeg meg at det ikke finnes, hvilket jeg må forstå dithen, at du ikke dyrker noen religion overhodet? For du dyrker vel ikke en falsk religion?

Altså: Nå vet vi det, ekspertisen har talt: Det finnes ikke religioner. Men om det skulle finnes religiøse mennesker, hva mon kan det være de sysler med?

Rolf
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen